Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade naar canon 6d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Upgrade naar canon 6d

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    M43 Olympus en Panasonic... doen het in sommige situaties beter dan mijn Canon FF camera
    ...
    En op welk vlak bedoel je dan beter ? Op vlak van beeldkwaliteit of eerder beter in de zin van bediening/handling/gewicht ?

Ik heb nu ook wel wat ervaring met compactere systemen ( Fuji XT1- EX-2 en Sony RX100III , enkel die laatste heb ik overgehouden trouwens ) , ik moet nog steeds het eerste "compact" systeem tegenkomen die een betere beeldkwaliteit op tafel legt dan één van m'n FF camera's...

Ik heb momenteel enkel nog als compact/lichtgewicht cam een Sony RX100mk3 waar eerlijkheidshalve best goede plaatjes mee gemaakt kunnen worden, daarnaast is het ook nog eens een verdomd stevig ding dat goed in elkaar zit, maar qua beeldkwaliteit kun je dit toch niet gaan vergelijken met een FF ? Maar eerlijk is eerlijk, het is een cam die handig is om bij te hebben ( en heel mooie filmkwaliteit heeft ook )

Ik denk dat er dus wat moet opgelet worden met uitspraken als hierboven dat die compactere systemen het in sommige situaties beter doen dan FF systemen, mensen kunnen daardoor op een verkeerd been gezet worden, dat ze beter zijn op vlak van handling enzo kan ik inkomen, maar over beeldkwaliteit ga je me op vandaag nog niet kunnen overtuigen.

Ik lees hier ook dat een upgrade van een 50D naar een 6D niet echt de moeite is ? Tja , daar heb ik toch behoorlijke bedenkingen bij... de 50D is nu ook niet van de jongste camera's meer, akkoord, de investering van lenzen zal er bij een overstap ook moeten bijzijn maar een 6D zal toch op de meeste vlakken een "oude" 50D aftroeven volgens mij. Ik denk er zelf aan om er ook binnenkort nog een 6D bij te nemen puur omwille van het lichte/compacte van deze camera , ik heb zo nu en dan al wel eens met eentje gewerkt en die valt me absoluut toch niet tegen.
    Last edited by RDB; 15 oktober 2015, 10:06.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
      Behoudens vergissing is de vraag van TS om te upgraden naar full frame .... dus inderdaad heeft dan een discussie over crop geen zin, maar dan moet TS ook niet op een dwaalspoor gezet worden door aan te halen dat een crop "even goed" zou zijn als een full frame.
      Dat is opnieuw de stelling "full frame is per definitie beter dan crop". Daar ben ik het niet mee eens, en ik vind dat al evenzeer iemand op een dwaalspoor zetten. Waarom geen Pentax 645D aanbevelen?
      Als de behoefte aan full frame "nu" aanwezig is, dan zou ik aanbevelen om via de tweedehandsmarkt een 5D-III, 6D of 5D-II aan te kopen (in volgorde van mijn voorkeur), al naargelang het beschikbare budget. TS heeft niet gezegd dat een tweedehands-aankoop geen optie is...

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
      Ik lees hier ook dat een upgrade van een 50D naar een 6D niet echt de moeite is ? Tja , daar heb ik toch behoorlijke bedenkingen bij... de 50D is nu ook niet van de jongste camera's meer, akkoord, de investering van lenzen zal er bij een overstap ook moeten bijzijn maar een 6D zal toch op de meeste vlakken een "oude" 50D aftroeven volgens mij. Ik denk er zelf aan om er ook binnenkort nog een 6D bij te nemen puur omwille van het lichte/compacte van deze camera , ik heb zo nu en dan al wel eens met eentje gewerkt en die valt me absoluut toch niet tegen.
      Dat is een veralgemening van mijn uitspraak. Ik heb gewoon uitgelegd waarom ik vandaag geen nieuwe 6D meer zou kopen. Ik zou hem tweedehands zoeken, of nog liever een 5D (II of III) tweedehands aanschaffen. De beeldkwaliteit van de 6D is zeer goed, maar de AF is gedateerd in vergelijking met recentere Canon bodies. De 5D-II is 4 jaar ouder en nagenoeg even goed op dat vlak.

Men mag in principe verwachten dat de opvolger van de 6D toch op zijn minst een nieuwe AF, een nog betere sensor en misschien een paar andere interessante toevoegingen krijgt. Laten we toch vooral geen doekjes winden om het feit dat de 6D in het full frame gamma vergelijkbaar is met de 700D in het APS-C gamma. Er is dus altijd wat achterstand op de hogere types, en dat moet je afwegen tegenover je foto-prioriteiten.

Wat die prioriteiten betreft: voor mij persoonlijk is de beperkte scherptediepte, en vooral de snelle overgang van scherp naar blur, vaker een nadeel dan een voordeel. Het is te vaak een strijd tussen grote scherptediepte en diffractie (boven f/8). Daarom kies ik voor APS-C, en ik vind niet dat ik aan kwaliteit moet inleveren tegenover full frame. Zoals ik hierboven al aanhaalde, maak ik foto's met een 56mm op f/1.2, waarmee ik dus een stop lager kan blijven in iso (of sneller in sluitertijd) ten opzichte van een full frame met een 85mm f/1.8 lens. Vandaar mijn standpunt dat het op het eind van de rit vaak niet eens een verschil maakt.

Natuurlijk kan je cijfermatig niet om het feit heen dat een full frame sensor meer licht opvangt in gelijke omstandigheden. Er zijn dus objectieve kwaliteitsvoordelen. Maar de situaties waarin ik dat in de praktijk in mijn voordeel kan gebruiken, doen zich voor mij te weinig voor om het surplus aan omvang, gewicht en budget te verantwoorden. Ik denk dat dat nog altijd een verdedigbaar standpunt is, met niet alleen persoonlijke maar ook objectieve argumenten.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

leuke discussie . Ik wil vooral upgraden omdat de 50d niet kan filmen en ik bij mijn laatste reis vaak op iso 800-1600 getrokken heb en ik mij stoorde aan de ruis.

Het aanbod en bereik full-frame lenzen spreekt mij ook meer aan dan van aps-c lenzen. Daarom viel mijn keuze op de 6d. Ik kan het toestel deels afschrijven omdat ik het ook voor mijn werk ga gebruiken dus daarom verkies ik geen tweedehands. Het leek mij niet verstandig om nu nog een 6D te kopen, alleen is het gissen naar de releasedate van de 6d markII en welke upgrades deze zal hebben.
        50d + 17-55 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lix Bekijk bericht
          leuke discussie . Ik wil vooral upgraden omdat de 50d niet kan filmen en ik bij mijn laatste reis vaak op iso 800-1600 getrokken heb en ik mij stoorde aan de ruis.
          Je mag hem gerust aan mij doneren
          Ja, kijk, de afschrijving en het recupereren van de btw zijn natuurlijk factoren die je toelaten een nieuwe 6D te kopen aan de prijs van een tweedehands.
          Maar als je er inderdaad beroepshalve gebruik van maakt, kies je dan niet beter toch meteen voor een 5D-III, ondanks dat die een prijscategorie (of twee) hoger ligt?
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            En op welk vlak bedoel je dan beter ? Op vlak van beeldkwaliteit of eerder beter in de zin van bediening/handling/gewicht ?
            Uiteraard, indien je een lichtere camera wil is gewicht en grootte een voordeel als je een OMD EM5II of EM10II bezit, (zoiets is persoonlijk) ...maar daar heb ik het niet over.
            Als ik op stap ga met mijn 5DII en 24 1.4 (die ik niet meer heb) en ik fotografeer statische momenten in low light condities ben ik in het voordeel van de OMD met 12mm 2.0 tegenover de Canon.
            Ondanks dat de Canon lens een 1.4 is en de Olympus een 2.0 en ook ondanks dat de sensor groter is van de Canon die mij anderhalve stop meer ruimte geeft tegenover de Olympus.
            Het grote voordeel zit hier in de uitstekende IBIS van de OMD camera (5stops 5 axis)
            Als je dan nog rekening houd dat als je een grotere scherpte diepte wenst ... je nog veel meer voordeel haalt uit de OMD die zo al een 4.0 DOF equivalent is van FF.
            Bovendien is DR zelfs beter op de OMD dan een Canon 5D(I,II,III).. een sensor die 4 keer kleiner is.

Ik heb nu ook wel wat ervaring met compactere systemen ( Fuji XT1- EX-2 en Sony RX100III , enkel die laatste heb ik overgehouden trouwens ) , ik moet nog steeds het eerste "compact" systeem tegenkomen die een betere beeldkwaliteit op tafel legt dan één van m'n FF camera's...

Ik heb momenteel enkel nog als compact/lichtgewicht cam een Sony RX100mk3 waar eerlijkheidshalve best goede plaatjes mee gemaakt kunnen worden, daarnaast is het ook nog eens een verdomd stevig ding dat goed in elkaar zit, maar qua beeldkwaliteit kun je dit toch niet gaan vergelijken met een FF ? Maar eerlijk is eerlijk, het is een cam die handig is om bij te hebben ( en heel mooie filmkwaliteit heeft ook )
            De Fuji levert zo al mooiere Jpeg's op tegenover mijn 5D2.. dus als ik geen zin heb om veel nabewerking te doen neem ik zeker mijn Fuji mee.
            Ik vind niks mis met een RX100III maar een compact vergelijken met een systeemcamera of dergelijke... die vergelijking gaat niet op.
            Toch voldoet zo'n RX100 in vele gevallen heel goed ...

Ik denk dat er dus wat moet opgelet worden met uitspraken als hierboven dat die compactere systemen het in sommige situaties beter doen dan FF systemen, mensen kunnen daardoor op een verkeerd been gezet worden, dat ze beter zijn op vlak van handling enzo kan ik inkomen, maar over beeldkwaliteit ga je me op vandaag nog niet kunnen overtuigen.
            Ik laat hier de uitspraak met de 50D even achterwege.. die uitspraak heb ik niet gedaan maar ik kan hem wel begrijpen.
            Zelf vergelijk ik het liefste met een 2 camera's uit min of meer uit dezelfde tijd/techniek

Zo kan je bijvoorbeeld met een 60D en de zeer goede 17-55 2.8 IS prachtige plaatjes neerzetten die vergelijkbaar zijn met een 5D2 en 24-70 (5DII voordeel is hier high iso, betere DOF controle indien gewenst en iets betere DR)
            Of je het daarvoor moet doen is nog maar de vraag wat je wenst te doen.

Ook deze uitspraak heb ik niet gedaan.. maar om eerlijk te zijn is dit verschil (50D/6D) wel groter met een 6D dan pakweg een 750D/6D

Als TS echt de drang heeft aan een betere High iso dan is de 6D natuurlijk ruim in het voordeel tegenover een 50D
            Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Dat is opnieuw de stelling "full frame is per definitie beter dan crop". Daar ben ik het niet mee eens, en ik vind dat al evenzeer iemand op een dwaalspoor zetten. Waarom geen Pentax 645D aanbevelen?
              Wel, als ik de prijs van sommige full frame bodies en lenzen ervoor zie, dan denk ik dat een 645Z de betere keuze is.

Comment

Working...
              X