Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Is een accreditatie niet een beetje overkill voor enkele foto's voor persoonlijk gebruik?
    Het is niet mijn ambitie om daar als concertfotograaf te gaan staan want dan heb je aan het optreden zelf ook niet veel meer. En foto's van een ander delen, vind ik ook maar raar...

Ik neem het van je aan dat je er veel tijd en energie in moet steken om daar officieel met een fototoestel te mogen staan. Maar je maakt mij niet wijs dat die compacte SLRs met kitlens die uit de dameshandtassen in het donker naar boven komen ook op voorhand aangekondigd werden aan de organisatie. Er wordt gewoon niks gecontroleerd bij de entree, behalve misschien als er iemand op het podium staat die er een punt van maakt dat er niks wordt opgenomen.

Jij staat aan de "andere kant" als concertfotograaf. Het is niet het hoofdpunt van mijn topic, maar het lijkt mij een interessante discussie: wat doe je met al die gelegenheidsfotografen die met een herinnering naar huis willen gaan? Een verbod zetten in het huisreglement haalt in elk geval weinig uit. Een accreditatie verlenen voor de 'gelegenheidsfotograaf' zal er ook niet in zitten.
    Voor persoonlijk gebruik zal je idd geen accreditatie krijgen, mijn visie is geniet van het optreden en laat concertfotografen hun werk doen. Bekijk daarna foto's door een van die (vele) concertfotografen gepost op facebook/websites/blogs,... Veel (concert)fotografen vinden het leuk dat hun foto's op Facebook geliked en geshared worden, dat is namelijk de publiciteit waarvoor ze die daar plaatsen. Ik heb al meermaals mijn accreditatie tijdens het optreden moeten tonen. Alles hangt af van het management van de groep, wat die toelaten, is goed voor de AB. En dat ze vrouwen handtassen niet controleren daar heb ik geen ervaring mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
      Voor persoonlijk gebruik zal je idd geen accreditatie krijgen, mijn visie is geniet van het optreden en laat concertfotografen hun werk doen.
      Ja, ik doe ook liefst het ene of het andere. Daarom houd ik mij aan de regels.
      Maar als ik daar dan sta en toegeef aan de verleiding om met mijn telefoon te doen wat anderen met een uit de kluiten gewassen camera doen, dan vloek ik toch eventjes omdat ik geen deftig materiaal bij de hand heb.

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
      En dat ze vrouwen handtassen niet controleren daar heb ik geen ervaring mee.
      Er bestaan er ook voor mannen hoor
      Maar ik snap wel dat ze het risico niet willen nemen om handtassen te controleren bij de ingang. Naar het schijnt kunnen daar meerdere volwassen mensen in verdwalen...
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Als je hiernaar kijkt, is de RX100 kampioen. Formaat zegt niet alles, maar het is wel indrukwekkend veel camera voor zo een klein doosje.
        Ik moet zeggen dat de GM5 mij aangenaam verrast op dit vlak, maar inderdaad de lens is een moeilijke kwestie. En als ik een 18 of 27 op mijn X-T1 zet, kan hij wat mij betreft ook wel in de zak van mijn jas. De lens is logischerwijs het grootste probleem, want zonder spiegel zijn alle toestellen relatief plat/dun.

De LX100 maakt vooral indruk omdat er een grotere sensor achter die mooie lichtsterke lens zit.
        Maar ik mag volume en lichtsterkte hier niet uit het oog verliezen, want het is niet de bedoeling om in het vaarwater van de X-T1 te komen. Tenslotte kan ik met dat toestel en de 23 en 56 schitterende dingen doen bij weinig licht, maar die set stop je niet in je broekzak, helaas...

Bedankt voor het meedenken alvast. Ik acht het nog steeds mogelijk dat de conclusie 'niets kopen' wordt...
        Idd ...met camera's zoals LX100 en G1X kom je kort in de buurt kwa grootte van de XT's (natuurlijk naargelang de lenskeuze) daarom dat ik er deze in de link ook heb bijgezet.

Met een prime zoals de 14 mm (Panasonic) is de GM5 ook heel klein maar je mist (directe)flexibiliteit tegenover een compacte camera met zoomlens.
        Je kan wel van lens veranderen maar dan is het idee van "compact en altijd bij je hebben" ... min of meer tenietgedaan.

De LX100 zie ik meer als een camera voor mensen die gewoonweg één goede camera willen kopen en geen behoefte hebben om te wisselen (en ook niet persé het kleinste toestel willen)
        Die sensor is iets kleiner dan M43 (gebruikte oppervlak door multi-aspect ratio) (en minder resolutie in 4:3 formaat)
        Tegenover de RX100 voelt de LX100 meer aan als een "echte" camera die je kwa bediening kan vergelijken met de Fuji's (betere grip, betere zoeker, diafragma ring, meer directe knoppen)

De RX100III is eigenlijk de beste optie als je een zeer goed toestel wil om overal mee te nemen.
        High iso is bijna gelijkaardig in vergelijking met mijn (OMD-EPL-GM5) (zeker in Jpeg waar iso 6400 op iPad formaat nog mooi is)
        De zoeker (die ook als aan/uit schakelaar fungeert) is goed en beter dan de GM5... maar zelf ben ik er geen fan van... door de omslachtigheid .... ik opteer liever voor een vaste EVF.
        Maar beter zo een zoeker... dan geen zoeker (als je er echt één wil natuurlijk)...
        Het uitgangspunt van de RX series is compactheid.. en dit is de prijs die je daarvoor betaald.

De RX100III is een klein mirakel...
        Gewoon steengoed is ie ...
        Als je zoveel mogelijk wil.. in een zo klein mogelijk apparaat.. zodat je hem overal kan meenemen .... dan ga je toch niks beter vinden vrees ik.

Over de Canon G1XmkII nog dit..
        Deze camera is gemaakt om nooit kapot te gaan .. zo stevig spul is dat (idem voor de G1X mark I)
        De bouwkwaliteit staat mijlenver boven de bouwkwaliteit van een RX100 (die ook al niet slecht is)
        Dit resulteert wel tot een zwaar toestel (waar ook de lens verantwoordelijk voor is)... en alhoewel MKII dezelfde sensor heeft dan MKI is hier voor het 4:3 formaat ook in resolutie afgeslankt door de Multi Aspect ratio net zoals de LX. (ten voordeel van de andere formaten die nu allemaal dezelfde beelddiagonaal hebben.. buiten 1:1)
        Dit is ook de reden waarom DXO score van MKII lager ligt dan MKI versie.
        De relatief snelle 24-120 met de grote sensor en de fameuze bouwkwaliteit zijn de sterkste troeven van de G1XII

Tja .. en soms kom je door het zoeken en vergelijken tot de vaststelling dat er geen enkele camera ideaal is ... en dat leid tot... zoals je zelf aangaf ... het kopen van niks

Compromissen hé
        Last edited by Funcky; 7 oktober 2015, 14:02.
        Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          Compromissen hé
          We kennen reeds een 5 tal jaren de sequentiële multi-shot modes (met één lens , zoals bvb mijn Sony HX10v ) , nu komt een eerste toestel op de markt met simultane multi-shot modes ... maar liefst 16 lenzen worden ingezet ... en dit past nog net in een (grote) jas of broekzak : http://petapixel.com/2015/10/08/ligh...s/#more-185293

Comment

Het nut hiervan ontgaat mij volledig ... allemaal APS-C sensors zeker ? of zelfs maar 1" ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Het nut hiervan ontgaat mij volledig ... allemaal APS-C sensors zeker ? of zelfs maar 1" ...
              Ik zie hier echt wel toekomst in. Misschien niet voor de fotografie-enthusiast en -pro, of toch nog niet onmiddellijk.
              Maar neem zo een ding eens mee op vakantie. Geen zorgen meer over wat je op het vliegtuig kan meenemen, geen fotorugzak, veel minder kans om bestolen te worden, ...

De software factor wordt steeds belangrijker, en als je ook met scherptediepte kan gaan spelen in post-processing, dan wordt het voordeel van die grote sensor misschien ook weer voor een stuk tenietgedaan. We moeten natuurlijk afwachten wat de speelruimte is met dit specifieke systeem, maar als je met noise reduction, beeldstabilisatie en aanpasbare DOF een realistisch equivalent kan produceren van een SLR-foto, dan je dus een moment "registreren" en er achteraf een foto van maken (of meerdere versies).

Niettemin, voor mij is een RX100-III op dit moment een goeie oplossing met acceptabele low-light performance, een verbazend compacte lichtsterke lens, raw, en ook een zeer intelligente multi-exposure jpeg. Inderdaad, ik heb beslist (Het was deze of niks, want het formaat is mijns inziens uniek) Dank aan iedereen voor de bijdragen in mijn afwegingsproces.
              Pieter
              --

Comment

De software factor wordt steeds belangrijker
                Computational photography heeft inderdaad steeds meer impact en wordt mainstraim wanneer we smartphones gaan zien met meervoudige lenzen ... op de rug is nog plaats zat. In de astronomie reeds lang ingeburgerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                  Computational photography heeft inderdaad steeds meer impact en wordt mainstraim wanneer we smartphones gaan zien met meervoudige lenzen ... op de rug is nog plaats zat. In de astronomie reeds lang ingeburgerd.
                  Die meervoudige gecombineerde opnamen bij Sony zijn al best indrukwekkend in een veelheid aan situaties. Als we dat dan ook nog eens simultaan doen met een array van lenzen, en met steengoeie software het maximale eruit halen in nabewerking, dan gaan we vast nog wel iets anders te zien krijgen. Het zou best kunnen dat de fun er voor ons dan wel af is.

Nu ja, dat zullen de muziekliefhebbers ook wel gezegd hebben toen vinyl een niche werd ten voordele van de cd...
                  Pieter
                  --

Comment

OT .. de informatica die een loopje neemt met de wetten van de optica? cool ! .... het blijft toch niet méér dan een "educated guess" .. een "goede "guess" misschien maar niettemin .. 't is lijk pixel extra/interpolatie, een "zichtbaar" goede gok, maar nog altijd een gok. JMHO

edit: misschien vallen we wel terug op 1Mpx sensor cameras en "fantaseren we de rest erbij met een straf compu progje ... moet kunnen

Comment

Ik heb hier laatste via het forum een Sony RX 100 II kunnen kopen, nog geen seconde spijt van gehad. Klein en tevreden over de resultaten.
                      - A Point Of View -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        OT .. de informatica die een loopje neemt met de wetten van de optica? cool ! .... het blijft toch niet méér dan een "educated guess" .. een "goede "guess" misschien maar niettemin .. 't is lijk pixel extra/interpolatie, een "zichtbaar" goede gok, maar nog altijd een gok. JMHO

edit: misschien vallen we wel terug op 1Mpx sensor cameras en "fantaseren we de rest erbij met een straf compu progje ... moet kunnen
                        Wel, de problemen van ruis en scherptediepte zouden nagenoeg onbestaand zijn.
                        Het is al een tijdje geleden dat ik beroepshalve met de grafische industrie in contact ben geweest, maar ik heb enkele jaren geleden toch al straffe staaltjes gezien van extra/interpolatie tot zeer realistische vergrotingen. We zeggen wel altijd dat je het detail dat niet geregistreerd werd ook niet uit een foto te halen valt, maar is dat wel zo...?
                        Pieter
                        --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
                          Ik heb hier laatste via het forum een Sony RX 100 II kunnen kopen, nog geen seconde spijt van gehad. Klein en tevreden over de resultaten.
                          Ik zou durven stellen dat het de beste 1" sensor is. Elke generatie wordt ook nog een tikkeltje beter.
                          En al wat even compact is maar kleiner van sensor, dat wordt meer en meer opgevreten door de telefoons met een degelijke camera aan boord.
                          Ondertussen heb ik ook de RX10-II even kunnen proberen, en ik kan nu al zeggen dat ik de meerprijs ten opzichte van de Panasonic FZ1000 direct zou willen betalen.
                          Pieter
                          --

Comment

Niettemin, voor mij is een RX100-III op dit moment een goeie oplossing met acceptabele low-light performance, een verbazend compacte lichtsterke lens, raw, en ook een zeer intelligente multi-exposure jpeg. Inderdaad, ik heb beslist (Het was deze of niks, want het formaat is mijns inziens uniek) Dank aan iedereen voor de bijdragen in mijn afwegingsproces.
                            Daar zal je absoluut geen spijt van krijgen Pieter

grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Wel, de problemen van ruis en scherptediepte zouden nagenoeg onbestaand zijn.
                              Het is al een tijdje geleden dat ik beroepshalve met de grafische industrie in contact ben geweest, maar ik heb enkele jaren geleden toch al straffe staaltjes gezien van extra/interpolatie tot zeer realistische vergrotingen. We zeggen wel altijd dat je het detail dat niet geregistreerd werd ook niet uit een foto te halen valt, maar is dat wel zo...?
                              ja, 't is zoals zeggen dat een transistor geen ruis heeft he ... enkel fotografen geloven dat ...

Comment

Intussen heb ik al een beetje met de RX100 gestoeid.
                                Dit kleine wondertje krijgt een vaste stek in mijn jas/tas/auto denk ik.

Uit de raw valt nog behoorlijk veel te halen, maar met jpeg op hogere iso (1600+) moet je blijkbaar niet teveel belichtingscorrectie meer proberen toe te passen.
                                De noise reduction op hoge iso heb ik alvast afgezet want de details worden helemaal weggeveegd met de ruis.

En toch... als je die intelligente multi-exposure gebruikt, en de belichting is exact goed, dan krijg je op de volautomatische stand gewoon zeer fraaie resultaten, ook op iso6400.
                                Met andere woorden, je moet al behoorlijk wat extra werk investeren om de automatische resultaten te overtreffen.
                                Enige minpuntje met die intelligente HDR, maar het is begrijpelijk: je kan het niet toepassen bij de RAW+JPEG stand.

Hieronder een paar resultaten van de eerste ogenblikken...

Pieter
                                --

Comment

Working...
                                X