Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beginner zoekt camera voor op reis en prive (Sony a6000?)

Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
    Het valt best mee met de beeldkwaliteit. Door de grotere sensor in de A6000, is er minder ruis in hogere isos,
    maar veel mensen die voor het eerst met een FZ1000 werken, zijn wel verbaasd over de kwaliteit.
    Vind ik ook, Rudi. Toen ik voor het eerst een FZ1000 uitprobeerde, dacht ik dat er een micro 4/3 sensor in zat. De resultaten vielen voor mij echt zeer goed mee, en die lens is uitstekend.

Ik had hierboven de RX-10 aanbevolen, en dat is waarschijnlijk het enige toestel dat vergelijkbaar is met de FZ-1000. Naar mijn bescheiden mening heb je met deze 1-inch sensors vandaag qua hoge ISO performance haast dezelfde kwaliteit als een APS-C sensor van 3-4 jaar ouder. Je kan daarvan vinden wat je wil, maar voor mij is dat een puike prestatie.

Ik beoordeel bruikbaarheid vooral in functie van afdrukken, en ik zou durven stellen dat uit deze toestellen/sensors een 30x40cm print te halen valt op ISO1600, en zelfs meer als je de belichting in de camera perfect goed hebt. Zet daar de FZ200 naast, die overigens in zijn categorie ook de top is, dan ga je al liever tot maximaal ISO800 gaan.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Even mijn gedacht er nog bij

Ik heb lang, hééél lang, getwijfeld tussen de Fuji X-T10 en de Sony A6000 ... vooral wegens het aanbod van de lenzen en de voornoemde jpg kwaliteit van de Fuji. ben uiteindelijk voor de Sony A6000 gegaan omdat die "electronisch" op ongeveer alle vlakken "beter" schijnt te zijn. Ik kan dus niet vergelijken omdat ik hier geen pot geld heb staan waarmee ik alle 6 maanden een nieuws toestel kan kopen van enkele K euro.
      Wat ik wel weet is dat fotograferen met de A6000 absolute fun is omdat het ding zoveel mogelijkheden biedt, bliksemsnel is en niet het minst de tracking capaciteit en de burst shooting. Als men "kleine kinderen" wil fotograferen is dat met dit toestel een waar plezier! Nadeel: men MOET wel uitgebreid de handleiding lezen EN de filmpjes bekijken op U-tuub, zo komt men veel aan de weet.
      Qua lenzen is de keuze hartverscheurend ...
      Ik wou eerst de Zeiss 16-70z maar die is pokkeduur en volgens de reviews niet eens zo goed. De resolutie-val aan de zijkanten is spectaculair slecht (tot 50% minder oplossend vermogen)
      Ik heb dus geopteerd voor de 18-105G en dat valt best mee.
      De zo verguisde kit-lens 16-50 is zogezegd "heel slecht" maar in de praktijk merkt men daar heel weing van. De camera past voor de meeste lenzen van Sony gewoon optische correcties toe en bvb in de facebook goep van de A6000 ziet men verbluffende plaatjes die getrokken zijn met die zelfde waardeloze kit-lens.
      Ik heb ook nog de Sony 30M35 macro lens gekocht een goedkope lens die niet slecht is maar die soms nogal eens focus problemen schijnt te hebben ondanks de FW upgrade die "fast-hybrid-focussing" zou moeten ondersteunen.

Fotograferen bij hoge iso is geen enkel probleem, toch niet bij mij. iso 3200 op z'n sloffen en men ziet nauwelijks ruis.

(bijschrift: ik heb een Fotodiox lens adapter gekocht om mijn Canon lenzen te gebruiken op de A6000. Mijn enige lenzen die daarmee goed schijnen te werken zijn de stokoude Canon kit-lens van de 400D (ja zelfs met AF alhoewel traag) en de Sigma 18-200 OS maar enkel met MF. Gezien de Sony "focus peaking" mogelijkheid is dat echter een fluitje van 1 cent. De Sigma 17-70 werkt haperend en soms verliest de camera contact met de lens rond de 70mm .. een bekend probleem naar het schijnt. Mijn Sigma 105 mm macro, erg oud model, werkt zo goed als niet, zelfs niet in full manual en met de "release without lens" optie, bummer, alhoewel dit de reden was van de aankoop v/d adapter, was het een gok, deze verlies ik dus ...)
      Last edited by Guest41; 30 september 2015, 11:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thobias Bekijk bericht
        Dank je voor de reactie!

Betekent dit dat als ik de 16-50mm gebruik ik voldoende heb om onderweg foto's te maken (bv. in bus, maar evengoed toch een landschap e.d.) ?
        Zelf zou ik liever die 2 lenzen links laten liggen en me te fixeren om een allround te nemen zodat ik het gebruiksgemak heb op reis?
        bv.
        * Sony 18-105 mm
        * Sony 18-200mm DT F3.5-6.3

wat is het verschil tussen de laatste lenzen? en geringe details buiten beschouwing gelaten, laat de 18-200mm meer toe veronderstel ik?
        Iemand ervaring met de Sony 18-200mm DT F3.5-6.3 (op de a6000)? Wat is er beter/minder dan de 18-105mm?
        mijn dank

Comment

Zou ondertussen toch al duidelijk moeten zijn...18-200 geeft meer bereik, 18-105 constant f/4 voor eventueel meer/mooiere isolatie van je onderwerp. Waarschijnlijk is de 18-105 ook beetje scherper, maar als scherpte een belangrijke factor is kan je beter primes kopen en wel wisselen.

Comment

All round gebruik, je wil zoom, je wenst geen lenzen te wisselen ... waarom dan een camera kopen waar je lenzen op hoort te wisselen ?

Panasonic Lumix DMC-FZ300 en je bent vertrokken. GROOT bereik (zoom), 2.8 f vast, wifi, stabilisatie, kantelbaar scherm in alle richtingen, touch schreen, back lit sensor, 4 K video (en prima foto's uit te halen), .... en ruim binnen budget, je houdt nog genoeg over voor een rugzakje, statiefje, ... minder dan 600 euro.

Wil je toch de optie om lenzen te wisselen en een aps-c sensor ... haal je een Canon 100D + 18-135 stm lens ... 685 euro prima spul voor op reis of om alle dagen bij je te hebben.

Of vul je hele budget met een Nikon D5300 AF-S DX NIKKOR 18-140 VR ... ook klein en ook prima spul .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
              Zou ondertussen toch al duidelijk moeten zijn...18-200 geeft meer bereik, 18-105 constant f/4 voor eventueel meer/mooiere isolatie van je onderwerp..
              Kun je dat even uitleggen? Bij 18mm is de 18-200 lichtsterker, bij 105 waarschijnlijk iets minder, maar bij 200 weer een 'goede' dof tov 105 bij 105. Een vast diafragma zegt niets over de dof maar alleen iets over het diafragma.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                touch schreen
                Is zo'n touch screen nu echt een voordeel? Ik heb één camera met een t.s. en vind het zeer ongemakkelijk!
                1 je kan er niet bij als je door de zoeker kijkt
                2 mijn scherpstelpunt is iedere keer op de loop door even aanraken en het is op de loop.

Het enige voordeel vind ik het 'tik-afdrukken' je tikt op een het scherm en dat is dan je scherpstelpunt en afdrukknop, alleen slechts één keer gebruikt.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Is zo'n touch screen nu echt een voordeel? Ik heb één camera met een t.s. en vind het zeer ongemakkelijk!
                  1 je kan er niet bij als je door de zoeker kijkt
                  2 mijn scherpstelpunt is iedere keer op de loop door even aanraken en het is op de loop.

Het enige voordeel vind ik het 'tik-afdrukken' je tikt op een het scherm en dat is dan je scherpstelpunt en afdrukknop, alleen slechts één keer gebruikt.
                  jongens jongens, jij bent er eentje ...

Soit, ik zal je nog eens antwoorden : dat touchscreen heb je maar moet je niet gebruiken dus wat zou jij het ' zeer ongemakkelijk ' vinden ? Blijf eraf als je er niet mee overweg kan.

Zelf vind ik bv. door het menu lopen (en vooral springen) veel gemakkelijker met een touch screen. Scrollen door de foto's. Inzoomen op foto's. Enzoverder.

En vermist je er niets extra's voor moet betalen ...

Er zullen wel uitzonderingen zijn, maar eens een touch screen gewoon zullen de meesten er wel kunnen van genieten.
                  Last edited by Empe; 2 oktober 2015, 22:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                    Het valt best mee met de beeldkwaliteit. Door de grotere sensor in de A6000, is er minder ruis in hogere isos,
                    maar veel mensen die voor het eerst met een FZ1000 werken, zijn wel verbaasd over de kwaliteit.
                    't is niet omdat iets, iets minder is, dat het daarvoor slecht is. Voor een simpele amateur als ik,
                    is ook het algemeen gevoel die je bij een camera hebt van belang. Daarom de FZ1000.
                    En bij een normale kijkafstand, zal je nauwelijks verschil zien bij de meeste foto's.
                    Rudi
                    sony zal het graag horen dat hun 1 inch sensors evengoed zijn als hun aps-c sensors !
                    ondertussen hebben ze al een verbeterde versie van die sensor en die wordt gebruikt in de RX10ii en rx100iv, en die sensor zit op niveau van DSLR van een paar jaar terug.

Het is wel zo dat voor de meeste DSLRs' gebruikers kwaliteit van die 1 inch sensors (en zelfs smartphone) al meer dan ruimschoots voldoet.
                    Aan de verkoop merkt men dan ook heel duidelijk die verschuiving van DSLR naar compact en smartphone.

Stel me ook de vraag wat de zin van DSLR is als je bang bent om lens te wisselen, dan ben je beter af met een toestel met vaste lens.

Vraag me ook af waarom iemand een bereik groter dan 100mm op aps nodig heeft voor reisfotografie

Als systeemcamera zal a6000 +16-50 en 55-210 wel meest aangewezen zijn. De 16-50 is een pancake lens dus heel compact, en in principe kun je daar de meeste foto's mee maken, minder compact iets beter van optische kwaliteit was de vroegere kitlens 18-55mm, misschien dat die 2de hands te vinden is. Zou best durven op reis gaan met enkel de 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                      jongens jongens, jij bent er eentje ...

Soit, ik zal je nog eens antwoorden : dat touchscreen heb je maar moet je niet gebruiken dus wat zou jij het ' zeer ongemakkelijk ' vinden ? Blijf eraf als je er niet mee overweg kan.
                      Helemaal fout, je moet het gebruiken. Als het aanstaat en je raak het aan, werkt het!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Helemaal fout, je moet het gebruiken. Als het aanstaat en je raak het aan, werkt het!
                        Slechte aankoop dan.

Normaal gezien hoort er een sensor te zitten nabij je zoeker ... eens die ' iets ' in zijn nabijheid opmerkt zal die het touchscreen uitzetten.

Of ook : om je touchscreen keuzeknoppen te kunnen gebruiken moet je ze eerst even aktiveren, ttz. het scherm touch gevoelig te maken.

Of ook : in het menu kan je touch gevoeligheid instellen : normaal, extra gevoelig of uit ...

Het is dus niet : JE moet het gebruiken maar IK, hjansen moet het gebruiken op mijn toestel. Weet dus wat je koopt alvorens iets te kopen ...

De 3 camera's die ik in mijn post opgaf, de Panasonic, de Canon, de Nikon ... die hebben alle 3 de mogelijkheid om het touchscreen aan te passen of uit te zetten. De panasonic en de Nikon kunnen het zelfs gewoon omdraaien, met het lcd dus naar binnen gericht.
                        Last edited by Empe; 4 oktober 2015, 09:25.

Comment

Working...
                        X