Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Je haalt daar wel volkomen terecht twee kritische eigenschappen aan die zeer verschillend zijn tussen mirrorless en SLR: (1) het geringe gewicht en kleinere contactoppervlakken voor je handen kunnen de stabiliteit aanzienlijk verminderen, en (2) de manier van bedienen, zeker bij Fuji met de 3 draaiwieltjes, is iets waar je meestal ofwel helemaal voor ofwel helemaal tegen bent. Ik zou daar nog aan toevoegen dat autofocus voor bewegende onderwerpen geen onverdeeld succes is, en dat er voor liefhebbers van lange telelenzen nog niet veel te rapen valt in mirrorless-land.
    Maar Fuji heeft anders wel een mooi aanbod aan grips die je kan toevoegen aan de body waardoor deze (voor mij met de grote gip) zeer goed in de hand lag..

Comment

Zelf heb ik onlangs mijn gehele Canon uitrusting van de hand gedaan omdat mijn rug de zware fototas dragen het beu was
      Nu ben ik in het bezit van een Olympus E-M1 met 2 bijbehorende lichtsterke top-lenzen, namelijk f2.8 12-40 Pro en de f2.8 40-150 Pro.

Ik heb echt niet het gevoel dat ik op technisch vlak met deze complete set tegen beperkingen aanloop of mijn oude zware Canon 7D vlug zal gaan missen.
      De body Olympus E-M1 is tov de Canon 7D behoorlijk lichter en compacter, maar ook de lenzen van Olympus zijn dit eveneens t.o.v. het zware Canon glas.
      Het is zelf zo dat ik de EVF echt niet meer zou kunnen wegdenken, man, man, man dit geeft tov een OVF toch zoveel meer voordelen
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

Comment

Hallo,

Ik pleit hier toch ook wel een beetje voor de startende fotograaf, met een eventueel beperkt budget ...
        Een Oly E-M1 + enkele lenzen (of een andere merk van "systeemcamera") kost al snel € 1500,00.
        Neem een Nikon D5200 + Nikon 18-105mm en die heb je voor minder dan € 600,00.
        Toch wel een erg substantieel verschil en niet iedereen is bereid om dadelijk zoveel geld uit te geven.
        Ik wil zeker geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de systeemcamera's - integendeel.

Jaja
        Last edited by jaja; 22 september 2015, 10:08.
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
          Ik pleit hier toch ook wel een beetje voor de startende fotograaf, met een eventueel beperkt budget ...
          Een Oly E-M1 + enkele lenzen (of een andere merk van "systeemcamera") kost al snel € 1500,00.
          Neem een Nikon D5200 + Nikon 18-105mm en die heb je voor minder dan € 600,00.
          Toch wel een erg substantieel verschil en niet iedereen is bereid om dadelijk zoveel geld uit te geven.
          Daar heb je wel een punt.
          Wij zitten hier vooral aan de hoogste modellen systeemcamera's te denken, en we vergelijken ook met SLRs met het betere glas.
          Van start gaan voor een kleiner bedrag is makkelijker met een SLR. Maar toch... je investeert in een systeem na verloop van tijd, en als je daarna zou overstappen naar bv. een systeemcamera, dan kost het je meer geld. Wat zou een glazen bol eigenlijk kosten...?
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Er is ook een 'instap' EM-10.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Dag Paly,

Natuurlijk, maar dan zit je ook aan € 600,00 om te starten.

Nu, laat duidelijk zijn dat ik uit persoonlijke ervaring spreek en niet kan "denken" in de plaats van iemand anders.
              Ik heb geen seconde spijt van mijn uitstap van een (Canon) DSLR naar een systeemcamera (Fuji) en terug naar een (Nikon) DSLR.
              Het heeft mij in elk geval een duidelijk beeld gegeven van wat beide cameratypes aankunnen en wat niet.
              En dan kan ik persoonlijk concluderen dat voor mij een systeemcamera (nog niet) flexibel genoeg is in vergelijking mer een (zelfs kleine) DSLR.
              Maar, de noden zijn voor iedereen ook weer anders.

Maar net door die grotere flexibiliteit is een (al dan niet kleine en betaalbare) DSLR soms een betere keuze voor de startende fotograaf.

En ja, dit is een denkpiste die we tot in het oneindige kunnen verderzetten
              Slotsom is steeds dat iedereen de voor hem/haar best passende camera probeert te kiezen.

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
              Er is ook een 'instap' EM-10.
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                In de fotoclub zijn er 4 mensen die de overstap naar systeemcamera maakten, en allemaal zijn ze binnen het jaar er van terug gekomen, de laatste had al zijn Canon gerief verkocht en in gewisseld voor een fuji XT1 met verschillende lenzen, hij was wel tevreden over de beeld kwaliteit maar op vlak van gebruiksgemak vond hij het niets. ik heb zelf nog geen enkele bridge of systeem camera gevonden die mij ook goed in de hand ligt en mij voldoende stabiliteit geeft, zeker met een lichtsterke telezoom. Ook de instappers zoals de D3X00 en D5X00 reeks zijn voor mij te klein en licht.
                Verder vind ik de D5200, die mijn vader heeft, wel een leuke camera die zeker heel wat aan kan.
                Kan allemaal wel zijn hoor, het kan voor sommige vrij moeilijk zijn om na tientallen jaren (D)SLR gebruik over te schakelen naar iets anders, systeemcamera gebruik je nu eenmaal anders dan DSLR. Sommige hebben nu eenmaal meer tijd nodig om zich aan te passen dan de andere of kunnen zich in het geheel niet aanpassen. Evolutie gaat zo snel dat je toestellen van 2 jaar terug nog moeilijk kunt vergelijken met bvb een Samsung NX1 binnen APS of een Sony A7rii binnen FF segment. In het verleden was AF nog het zwakste punt van de systeemcamera's, maar vandaag durf ik dat niet meer zeggen, toch niet als ik naar de a7rii en de nx1 kijk. Samsung heeft nieuwe sensor/AF technologie binnengebracht binnen APS en sony binnen FF. Allez je voelt dat toch aan dat sony die technologie ook op APS niveau zo vlug mogelijk zal gaan gebruiken en ze ook zal verkopen aan de andere fabrikanten, anders zal Samsung het waarschijnlijk doen. Ik verwacht dat voor het einde van het jaar systeemcamera's van diverse fabrikanten op de markt gaan komen met de nieuwste AF technologie, om zo zelfs op AF gebied de DLSR achter zich te laten zoals dat nu reeds het geval is op praktisch alle andere punten.
                Dat iemand nog wat terughoudend is omdat die sterk geïnvesteerd heeft in DSLR materiaal kan ik begrijpen, maar als beginner, nee sorry dat gaat er bij mij niet meer in, tenminste als het de bedoeling is van met je toestel zo goed mogelijke foto's te nemen.

Comment

Best een aangename discussie om te volgen tussen jullie. Als leek leer ik eigenlijk wel veel bij.

Ik ben na het werk vandaag meteen doorgereden naar de winkel, om daar een aantal toestellen te bekijken. Ik heb ook even gekeken naar systeemcamera's en er een paar vastgenomen, maar ik heb uiteindelijk toch liever de robuustheid van een DSLR. Het budget speelde daarin ook een grote rol.

Ik was dus gegaan met het idee om de Nikon D5300 met 18-105 lens te kopen, maar ik heb eerst een paar vragen gesteld, en wat met de -toch niet onknappe- verkoopster (amai!) gepraat. Niet enkel over deze twee toestellen, maar over allerlei types. En ook niet enkel over Nikon. Uiteindelijk zei ze dat het prijsverschil tussen een D5200 en een D5300 te groot is voor de meerwaarde dat de D5300 "maar" biedt. (Ik zal waarschijnlijk toch geen GPS gebruiken, en Wifi kan ik hebben met een adapter). De andere verschillen zijn volgens mij ook verwaarloosbaar. Ze raadde mij dus een D5200 met 18-105 lens aan, en die is het dan ook geworden. Dat is een mooie aanvulling op de 70-300 lens die ik al had liggen.
                  Nikon D90 + Speedlight SB-700
                  AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX // AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jonezz1991 Bekijk bericht
                    Best een aangename discussie om te volgen tussen jullie. Als leek leer ik eigenlijk wel veel bij.

Ik ben na het werk vandaag meteen doorgereden naar de winkel, om daar een aantal toestellen te bekijken. Ik heb ook even gekeken naar systeemcamera's en er een paar vastgenomen, maar ik heb uiteindelijk toch liever de robuustheid van een DSLR. Het budget speelde daarin ook een grote rol.

Ik was dus gegaan met het idee om de Nikon D5300 met 18-105 lens te kopen, maar ik heb eerst een paar vragen gesteld, en wat met de -toch niet onknappe- verkoopster (amai!) gepraat. Niet enkel over deze twee toestellen, maar over allerlei types. En ook niet enkel over Nikon. Uiteindelijk zei ze dat het prijsverschil tussen een D5200 en een D5300 te groot is voor de meerwaarde dat de D5300 "maar" biedt. (Ik zal waarschijnlijk toch geen GPS gebruiken, en Wifi kan ik hebben met een adapter). De andere verschillen zijn volgens mij ook verwaarloosbaar. Ze raadde mij dus een D5200 met 18-105 lens aan, en die is het dan ook geworden. Dat is een mooie aanvulling op de 70-300 lens die ik al had liggen.
                    veel plezier met je aankoop.

Comment

Jonezz1991,

Wat een verstandige verkoopster was dat!
                      Dat is ook de reden waarom ik geen D5300 maar een D5200 bijgekocht heb.
                      En dat tot volle tevredenheid.

Geniet van je nieuwe camera!
                      Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door Jonezz1991 Bekijk bericht

Comment

veel succes ermee, ben zelf ook met de D5xxx begonnen, geen spijt van gehad
                        Nikon Powah

Comment

Working...
                        X