Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon d3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon d3

    Ik denk ook dat veel leden de extra mm's op een crop verkeerd inschatten. Om een voorbeeld te schetsen. Een 70-200mm F2.8 gedraagt zich op een crop ( D7000 bijvorbeeld) zogezegd als een 105-300 mm. Maar eigenlijk klopt dit niet helemaal. Als ik met een 200mm op 60meter focus. Zal de afstand meter op oneindig gaan staan. Zowel op DX als FX. Dit betekent dat de "dof" achter het onderwerp compleet weg is. Zowel op een DX als FX. Als je op 60 meter focust met een 300mm F2.8 ( om een voorbeeld te nemen) staat de afstand meter nog een stukje voor oneindig, en heb je dus nog wel DOF achter het onderwerp. Daar zit hem al een serieus verschil tussen een echte 300mm en een 200mm op DX. Het is geen ECHTE 300mm. Maar gewoon een uitsnede van je beeld, wat je prima kan bekomen door op een D750 te croppen.

    Daarnaast vergelijk ik ook graag even met mijn toestellen. De D7000 heeft 16mpx. De D750 24mpx. Als ik bij mijn foto's van de D750 een crop maak zoals deze uit de D7000 komt hou ik exact evenveel pixels over en heb ik nagenoeg exact hetzelfde beeld. Als je natuurlijk een DX en FX van hetzelfde aantal mp's neemt, zal je wel meer mp's over houden.
    Mvg,
    Gregory
    www.gvg-photo.com

    Comment


    • #17
      Re: Nikon d3

      Wie heeft hier ooit met een D3 gefotografeerd?

      Een D3 kan je onmogelijk vergelijken met een D3300 of D7200 of dergelijk.
      Alles is beter. Hoge iso , scherpte , snelheid , AF, enz….

      En wie aan croppen denkt is sowiezo niet goed bezig.
      Die D3 is een supercamera !

      Johan

      Comment


      • #18
        Re: Nikon d3

        Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
        Wie heeft hier ooit met een D3 gefotografeerd?

        Een D3 kan je onmogelijk vergelijken met een D3300 of D7200 of dergelijk.
        Alles is beter. Hoge iso , scherpte , snelheid , AF, enz….

        En wie aan croppen denkt is sowiezo niet goed bezig.
        Die D3 is een supercamera !
        Akkoord, Johan. Superieur toestel in vele opzichten.
        Ik kon met mijn 8MP sensor van mijn Canon 1D ook lang de maat nemen van de lagere series met hogere pixel count. Maar op een gegeven moment hebben die extra pixels wel een interessant voordeel, met name dat croppen.

        In principe fotografeer je niet met croppen in gedachten, maar als je zoveel pixels hebt dat je er de helft van kan wegsnijden en nog altijd een knappe plaat overhoudt met genoeg detail voor een posterprint, dan scheelt het een hap in je budget. Wie een 36MP full frame heeft met een degelijke telezoom tot 300 of 400mm, die hoeft geen dure 600mm f/4 en teleconverter bij te kopen om die vogeltjes beeldvullend te krijgen.

        Wat Alex zegt:
        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Na een 1.5 crop (36/1.5/1.5) hou je nog 16mp over. Dus je hebt in feite een 16mp APS-C sensor en een full frame in 1 body.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #19
          Re: Nikon d3

          En wie aan croppen denkt is sowiezo niet goed bezig.
          Die D3 is een supercamera !
          Ik begrijp dit ten volle johan....maar dan moet je wel natuurlijk met veel beter en veel duurder materiaal werken als ik momenteel heb....ik twijfel zeker niet aan je kunnen want meen ergens gelezen te hebben dat gij toch een tijdje die d3 hebt gehad...en je foto's hier op bd spreken boekdelen van de perfectie waar gij naar streefd.
          Als ik niet zou kunnen croppen dan denk ik dat ik moet stoppen met het fotograferen van vogelkes.....niet dat dit er een fotograaf verloren zou gaan ...maar wel het men passie die ik zou moeten opgeven...maar begrijpen doe ik het wel....maar alex en pieter geven me dan toch weer een klein beetje hoop om met men beperkte budget mss wel te kunnen blijven doorgaan...ofwel landschappen gaan spotten ...bedankt aan allen voor de heel constructieve reacties......
          https://fredor2.wixsite.com/my-site

          Comment


          • #20
            Re: Nikon d3

            Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
            Ik begrijp dit ten volle johan....maar dan moet je wel natuurlijk met veel beter en veel duurder materiaal werken als ik momenteel heb....ik twijfel zeker niet aan je kunnen want meen ergens gelezen te hebben dat gij toch een tijdje die d3 hebt gehad...en je foto's hier op bd spreken boekdelen van de perfectie waar gij naar streefd.
            Als ik niet zou kunnen croppen dan denk ik dat ik moet stoppen met het fotograferen van vogelkes…..niet dat dit er een fotograaf verloren zou gaan ...maar wel het men passie die ik zou moeten opgeven...maar begrijpen doe ik het wel....maar alex en pieter geven me dan toch weer een klein beetje hoop om met men beperkte budget mss wel te kunnen blijven doorgaan...ofwel landschappen gaan spotten ...bedankt aan allen voor de heel constructieve reacties......
            Niet croppen is een groot woord hé.
            En een occasie D3 kost nu ook geen klomp goud meer.
            Maar geloof mij , iedere beginnende vogelfotograaf wil zoveel mogelijk mm (zo was ik zelf ook) maar na een tijdje wil je dichterbij ;-)

            Johan

            P.S. je doet wat je wil hé !

            Comment


            • #21
              Re: Nikon d3

              Hoewel een D3 inderdaad in een heel andere klasse speelt dan een D3300 zou ik er toch geen 1200 eur aan geven. Voor dat geld zou ik naar een nieuwe D7200 gaan of voor een 800 eur D700 zoeken.

              Comment


              • #22
                Re: Nikon d3

                Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                Hoewel een D3 inderdaad in een heel andere klasse speelt dan een D3300 zou ik er toch geen 1200 eur aan geven. Voor dat geld zou ik naar een nieuwe D7200 gaan of voor een 800 eur D700 zoeken.
                Mja dat is weer een kwestie van prioriteiten. Ik zou hetzelfde doen als jij: een D7200 kopen.
                Maar iemand die op zoek is naar een tank vermomd als fotomachine zal toch de voorkeur geven aan de D3. Johan gaf eerder al aan waarom.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon d3

                  Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                  Ik begrijp dit ten volle johan....maar dan moet je wel natuurlijk met veel beter en veel duurder materiaal werken als ik momenteel heb....ik twijfel zeker niet aan je kunnen want meen ergens gelezen te hebben dat gij toch een tijdje die d3 hebt gehad...en je foto's hier op bd spreken boekdelen van de perfectie waar gij naar streefd.
                  Als ik niet zou kunnen croppen dan denk ik dat ik moet stoppen met het fotograferen van vogelkes.....niet dat dit er een fotograaf verloren zou gaan ...maar wel het men passie die ik zou moeten opgeven...maar begrijpen doe ik het wel....maar alex en pieter geven me dan toch weer een klein beetje hoop om met men beperkte budget mss wel te kunnen blijven doorgaan...ofwel landschappen gaan spotten ...bedankt aan allen voor de heel constructieve reacties......
                  Deze is met een budget van 300€ genomen.
                  Zoals Johan aanhaalde, dichterbij is beter dan croppen en goedkoper dan een hele boel mm's.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon d3

                    D7+++ click click click….. oei buffer vol. Het mooiste beeldje gemist ;-)
                    Met de D3 is het van trrrrr trrrrr trrrrr …….. patat dat staat er op ;-)
                    En dan nog het mooie levendige beeld van een full frame

                    Geloof me , ik was vroeger net zo sceptisch tov FF als jullie. Maar eenmaal overgeschakeld .

                    Johan

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon d3

                      Johan,

                      Ik ben tot volle tevredenheid "teruggeschakeld" ...
                      Omgekeerd kan dus ook, en niet iedereen heeft die trrr trrr trrrr nodig hé.
                      Ik vond vroeger FF ook hét van hét - nu niet meer dus.
                      Maar, ieder zijn mening en zijn uitrusting waar hij/zij zich het best mee voelt.

                      Jaja


                      Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                      D7+++ click click click….. oei buffer vol. Het mooiste beeldje gemist ;-)
                      Met de D3 is het van trrrrr trrrrr trrrrr …….. patat dat staat er op ;-)
                      En dan nog het mooie levendige beeld van een full frame

                      Geloof me , ik was vroeger net zo sceptisch tov FF als jullie. Maar eenmaal overgeschakeld .

                      Johan
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon d3

                        Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                        Johan,

                        en niet iedereen heeft die trrr trrr trrrr nodig hé.


                        Jaja
                        Klopt,
                        Maar Freddy als vogelfotograaf misschien wel ;-)


                        Ik vind dat iedereen moet kiezen wat hij wil en ik wil niemand iets opdringen.
                        Maar de vraag ging hier over dat het een goede keuze was om een D3 te kopen.
                        Die D7+++ is een goede camera maar je kan die niet vergelijken met een D3.
                        Scherpte is misschien nog wel in het voordeel van de D7+++ maar al de rest is D3.
                        En oordelen over iets wat je nooit gebruikt hebt is niet makkelijk .
                        Ik fotografeer nu met een D4 en het verschil met mijn D3 is klein.

                        Johan

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon d3

                          Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                          Met de D3 is het van trrrrr trrrrr trrrrr …….. patat dat staat er op ;-)
                          Lijkt wel veel op het commentaar van Thom Hogan over de D2h: even wat Canon gebruikers opzoeken en dan met, weet ik veel hoeveel fps schieten, alleen maar om ze jaloers te maken......en inderdaad het is een mooi geluid, maar ik heb het nog nooit gebruikt met D2h of D700 + EN EL 4a.......
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon d3

                            Het is ook maar om aan te tonen dat er meer dingen een rol spelen dan alleen maar Mpixels en mm.

                            Maar allee ik zwijg al !

                            Sorry Freddy, ik kan U niet helpen.


                            MVG
                            Johan

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon d3

                              @ Johan. Moet de D3 niet upgegrade worden alvorens deze de vergrote buffer heeft? Een collega vertelde me eens dat de buffer van de d3 initieel niet zo groot is/was, pas na upgrade... Weet niet in hoeverre dit juist is.
                              Mvg,
                              Gregory
                              www.gvg-photo.com

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon d3

                                Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
                                @ Johan. Moet de D3 niet upgegrade worden alvorens deze de vergrote buffer heeft? Een collega vertelde me eens dat de buffer van de d3 initieel niet zo groot is/was, pas na upgrade... Weet niet in hoeverre dit juist is.
                                Daar kan ik nu direkt geen antwoord op geven . Ik weet niet of mijn D3 geüpgraded is.
                                Ik heb die bij procirep gekocht nadat hij een nieuwe sluiter had gekregen en volledig nagekeken was.
                                Maar de buffer is zeker veel groter dan die van een D7+++ reeks.

                                Johan
                                Last edited by Johan G; 23 september 2015, 17:04.

                                Comment

                                Working...
                                X