Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vrouw ruilt Canon SLR om voor een Bridge (Zoom).

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vrouw ruilt Canon SLR om voor een Bridge (Zoom).

Als je de FZ1000 in twijfel trekt, en je wil niet nog een MFT body én het mag geen DSLR zijn én hij moet vlijmscherpe plaatjes schieten, met goed glas én een deftige sensor, dan schiet er misschien enkel nog FUJI over.
    En dat de Fuji goed glas heeft, kan ik je wel verzekeren. Een tweetal weken nog een onofficieel testvergelijk gedaan met een Fujinon XC 50-230 (dus een goedkope lens) vs mijn Canon L 70-200, en wat bleek: de goedkope XC 50-230 was scherper als de witte Canon, zowel in de hoeken (ongeveer gelijk) als in het midden (duidelijk verschil). Dit is zo bij alle diafragmas en op 200mm en 100mm. Testobject was een krant.

Meteen ook de XF 18-55 vergeleken met mijn 24-70 f2.8 II en die 18-55 is verdorie even scherp als de dure L canonlens. Maar hier moet ik alle diafragma's nog eens bekijken (alhoewel ik weet genoeg).

Ik heb de testen in het verleden al 3 keer gedaan omdat ik het telkens weiger te geloven, maar steeds kom ik tot hetzelfde resultaat. Eerst dacht ik dat ik de lenzen onderling verwisseld had bij het bekijken, maar de exif liegt niet.

Ik heb het nu enkel over 'scherpte', geen kleurjuistheid, lichtsterkte, chrom abb, etc...andere zaken die ook de lenskwaliteit bepalen. En met de DR zit het ook wel snor.

Testen zijn gedaan met een Canon 7D en Fuji XE1. Die laatste had ik een paar maand geleden als pakket gekocht voor 699 eu (met 2 voornoemde objectieven), gewoon om eens kennis te maken met fuji.
    Ik dacht: dat XC objectief gaat zo de deur uit, maar nee hoor, de objectieven blijven. En de canon 7D blijft ook, tot aan de upgrade. Naar wat is nog onduidelijk, maar 'scherpte' zal geen breekpunt zijn.

Comment

Zijn mijn plaatjes niet scherp genoeg.
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Compact:
        Een supercompacte camera is helaas veel te beperkt voor de (hobby) doeleinde van mijn vrouw, ze zou veel te snel tegen de beperking aanlopen.

Bridge

Helaas zijn de voorgestelde systeemcamera’s niet echt compact en licht te noemen en gezien de scherpe prijs voor dit ultra-zoombereik, heb ik echt mijn twijfels of het glas voldoende scherpe plaatjes zal geven. Oftewel zijn de sensors te klein waardoor er bij indoor fotograferen weer te snel tegen de beperkingen gaan aanlopen of wanneer het om een APS-C sensor gaat, worden de lenzen dermate groot dat de omruil van een Canon 650D niet verantwoord was.

Wat betreft de Nikon D5200 + Nikon 18-140mm, tja dan kan ik net zo goed voor de Olympus E-M1/E-M5 gaan. Deze is nog compacter en lichter en lijkt me bij gebrek aan alternatieven ook prima voor haar doeleinden geschikt te zijn. Het enige dat dan weer vervelend kan zijn, is dat vrouwtje lief met 1 van mijn lenzen op stap zou kunnen zijn of dit wordt een lens dubbel aankopen.

Camera size:
        Olympus vs Nikon D5200 + Nikon 18-140mm + Canon 650D
        Compare unlimited number of cameras with lenses, see how compact or bulky a camera is and sort by height, width, depth and weight.

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
        Hallo,

Ik mag gerust zeggen dat ik een "ervaringsdeskundige" ben op het vlak van de combinatie reizen/fotografie, en dat zowel met de eigen wagen als het vliegtuig
        Het was voor mij ook een lange zoektocht naar de "ideale" reiscamera.
        Ik heb dan ook heel wat variaties uitgetest.
        Hier mijn persoonlijke bevindingen - gebaseerd op reizen per vliegtuig. Met de eigen wagen is de beperking veel kleiner.

Een supercompact (Sony RX100):
        Licht en makkelijk mee te nemen, goede beeldkwaliteit, ideaal voor de pure vakantiefoto's, maar niet echt voor het "betere" fotowerk waar je achteraf nog wat meer mee wil doen. Door de compactheid is deze camera ook niet zo stabiel en eenvoudig te bedienen. Maar uiteraard erg makkelijk mee te nemen in een vliegtuig.

De full frame reflex met een aantal lenzen (genre Canon 5DMkII):
        Zware uitrusting om steeds mee te nemen, excellente kwaliteit en klaar voor alle werk. Achteraf alle mogelijkheden om wat met de foto's te doen. Niet vergeten pijnstillers mee te nemen voor rugklachten en dergelijke ...
        Een grote fototas is onontbeerlijk zodat je niets anders meer mee kan nemen als handbagage.

De systeemcamera met één lens (genre Fuji X-E2 + 18-135mm):
        Compacte uitrusting, maar de 18-135mm lens is toch vrij zwaar (goed glas heeft nu eenmaal zijn gewicht). Fotokwaliteit prima en achteraf bruikbaar voor alle doeleinden. Ook hogere ISO's zijn prima bruikbaar.
        Ik kocht de allerkleinste fotorugzak en daar pastte alles probleemloos in. Geen pijnstillers nodig! Enkel de snelheid van de autofocus en de camera in het geheel kan wat beter.
        Je hebt wel wat batterijen nodig om een hele dag door te komen. Zelfs voor een citytrip moet de batterijlader mee.

De bridgecamera (genre Sony HX-300):
        Lichtgewicht camera met een bereik van 24-1200mm (énorm!). Slechts één toestel met alle lenzen inclusief.
        Geen gesleur en gesleep, erg makkelijk om mee te nemen. De kleine sensor en de beperkte bruikbaarheid op hogere ISO's leveren heel wat beperkingen voor het gebruik van de foto's achteraf.
        Perfect te gebruiken bij veel licht - veel minder in bv. kerken en musea. Maar met één camera heb je alles bij de hand.

De niet full frame reflexcamera met één lens (genre Nikon D5200 + Nikon 18-140mm):
        Helemaal te vergelijken met de set van de systeemcamera (jawel!). De hele set past perfect in dezelfde allerkleinste fotorugzak!
        Qua gewicht zit deze set op ongeveer hetzelfde niveau als de systeemcamera.
        Maar je hebt wel de flexibiliteit en snelheid van een reflex. Ook werken op hogere ISO's is geen probleem. De snelle autofocus doet je bijna niets missen en de algehele snelheid van de camera is prima.
        Met 1 batterij doe je makkelijk een hele dag en met 2 stuks zit je zeker safe voor een ganse citytrip. Geen oplader mee te nemen ...

Mijn conclusie?
        Mijn reisset is momenteel de Nikon D5200 + Nikon 18-140mm in de allerkleinste fotorugzak - die je als "handtas" aan boord van het vliegtuig mag meenemen, naast je handbagagekoffer.
        Qua grootte en gewicht is deze set slechts een fractie groter dan een systeemcamera.

Maar nogmaals, dat is MIJN persoonlijke mening ...

Jaja
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

Comment

Moris,

Ik heb daar niets aan toe te voegen, enkel dat je de snelheid en het gebruiksgemak van bv. en 5200 niet echt kan vergelijken met de Olympus ...
          Ik heb enkel mijn reisbevindingen weergegeven.

Maar jij moet de keuze maken, niet ik
          Succes ...

Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
            Compact:
            Een supercompacte camera is helaas veel te beperkt voor de (hobby) doeleinde van mijn vrouw, ze zou veel te snel tegen de beperking aanlopen.

Bridge

Helaas zijn de voorgestelde systeemcamera’s niet echt compact en licht te noemen en gezien de scherpe prijs voor dit ultra-zoombereik, heb ik echt mijn twijfels of het glas voldoende scherpe plaatjes zal geven. Oftewel zijn de sensors te klein waardoor er bij indoor fotograferen weer te snel tegen de beperkingen gaan aanlopen of wanneer het om een APS-C sensor gaat, worden de lenzen dermate groot dat de omruil van een Canon 650D niet verantwoord was.

Wat betreft de Nikon D5200 + Nikon 18-140mm, tja dan kan ik net zo goed voor de Olympus E-M1/E-M5 gaan. Deze is nog compacter en lichter en lijkt me bij gebrek aan alternatieven ook prima voor haar doeleinden geschikt te zijn. Het enige dat dan weer vervelend kan zijn, is dat vrouwtje lief met 1 van mijn lenzen op stap zou kunnen zijn of dit wordt een lens dubbel aankopen.

Camera size:
            Olympus vs Nikon D5200 + Nikon 18-140mm + Canon 650D
            http://camerasize.com/compact/#482.4...0,333.303,ha,t
            wat schiet er in je eigen ogen nog over als ik mag vragen?

Comment

Is jou Nikon D5200 (buiten de lens) enigzins te vergelijken met mijn oude Canon 7d?
              Wan mijn enige referentie als stap naar het alternatief is een Canon 7D en 650D, hoe verhouden deze beide camera's zich bv tov een Olympus E-M5 E-M1?

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
              Moris,

Ik heb daar niets aan toe te voegen, enkel dat je de snelheid en het gebruiksgemak van bv. en 5200 niet echt kan vergelijken met de Olympus ...
              Ik heb enkel mijn reisbevindingen weergegeven.

Maar jij moet de keuze maken, niet ik
              Succes ...

Jaja
              Sony A7 mkIII

Comment

Moris,

Het is voor mij niet mogelijk om te vergelijken want ik ken de andere camera's niet.

Nu, voor alle duidelijkheid: ik ben een fanatiek fotograaf en "erger" me als ik een foto - die ik voor ogen heb - niet kan maken omwille van ...
                De Fuji X-E2 + 18-135mm is een prachtige reisset, maar met de Nikon D5200 + 18-140mm heb ik toch een aantal foto's kunnen maken die ik met de Fuji niet gemaakt zou (kunnen) hebben.
                Waarom? Dat heeft te maken met het soort fotografie.
                Een reflex reageert sneller dan een systeemcamera. Voor statische onderwerpen maakt dat geen verschil, maar voor "actie" is het een groot verschil.
                Als vakantiestraatfotograaf (wat een woord) zie ik iets, richt, en pats, de foto moet er ogenblikkelijk zijn.
                Als de camera dan nog wat moet zoeken naar de juiste focus, dan is dat moment verdwenen en is er geen foto.
                En dat is nou net het grote verschil in het voordeel van een DSLR.

Nu, voor mijn part schaf je gelijk welke camera aan - dat maakt mij niets uit.
                Ik kan enkel maar mijn persoonlijke ervaringen meegeven - en die hebben uiteraard te maken met het soort fotografie dat je beoefent.
                Voor de standaard vakantiekiekjes zal dat dus niet veel uitmaken, maar voor mijn "vakantiestraatfotografie" is het een wezenlijk onderdeel ...
                Voor statische foto's is de RX100 van Sony een prima alternatief - zelfs op hoge ISO's.
                Maar voor mij voldoet die dus niet op vakantie (al gaat hij telkens weer mee als back-uptoestel = onontbeerlijk).

En wat jouw vraag betreft, de Nikon D5200 is al weer vele jaren jonger dan de 7D - en heeft dus weer andere mogelijkheden.

Op de valreep wil ik toch nog even de kwaliteit van een bridge (in dit geval de Sony HX300) illustreren:
                https://www.flickr.com/photos/960217...57637493972125
                https://www.flickr.com/photos/960217...57634435944734
                Dat is dus ook wel niet te onderschatten hoor ... en je hebt van 24 tot 1200mm ...

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                Is jou Nikon D5200 (buiten de lens) enigzins te vergelijken met mijn oude Canon 7d?
                Wan mijn enige referentie als stap naar het alternatief is een Canon 7D en 650D, hoe verhouden deze beide camera's zich bv tov een Olympus E-M5 E-M1?
                Last edited by jaja; 23 augustus 2015, 22:10.
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Comment

Net deze review (Canon 7D vs Olympus E-M1) gevonden en eens snel doorgenomen.
                  Olympus OM-D E-M1 with 12 – 40mm f2.8 lens I was lucky enough to play with a pre production E-M1 along with the Olympus 12 – 40mm f2.8 lens for about a week. A big thank you to Charles …

Hier worden beide camera’s (ik had de Canon 7D) op alle vlakken naast elkaar gezet.
                  Als ik het zo lees gaat mijn vrouw voor het fotograferen van paarden, honden, kids, enz.. op snelheid C-AF tov haar oude Canon 650D echt niet verdrietig worden.

Zelf heb ik die zelfde snelheid als mijn vrouw niet nodig maar een voorbeeld hier van een snelle snapshot uit een Olympus E-M1 (wandelend koppeltje in de stad) laat toch een zeer scherp (onbewerkt) plaatje en mooie DOF van de E-M1 zien (gaat puur om de C-AF scherpte).

Straatfotografie lukt met de E-M1 prima.
                  Sony A7 mkIII

Comment

Moris,

Voila, dan heb je dat aspect ook grondig onderzocht. Meer moet dat niet zijn.

Succes,
                    Jaja

Comment

Working...
                    X