Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik start binnenkort een opleiding en zoek geschikt toestel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ik start binnenkort een opleiding en zoek geschikt toestel.

    Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
    ...
    Ik ben nog altijd tevreden over de camera, maar door mijn evolutie zou ik binnenkort willen uitkijken naar een D7100:
    • Meer scherpstelpunten, betere auto focus bij minder licht
    • Hogere ISO
    • Beter beschermd tegen stof
    • Voorvertoning scherptediepte
    • Betere resolutie LCD-scherm

    ...
    Ondertussen heb ik heel wat meer bijgeleerd en weet ik nu wat voor mij belangrijk is zodat ik mijn (heel beperkte) budget veel beter kan spenderen.
    Waar je wel op moet letten is dat je lenzen,... zo veel mogelijk kan herbruiken. ...
    Het gaat om het leren van fotografie:
    • Meer scherpstelpunten, betere auto focus bij minder licht => je leert door manueel te werken, niet alles op auto. Nu het visier van een D3X00 is misschien niet ideaal.
    • Hogere ISO => je leert door met de beperkingen te werken, niet ze to omzijlen. Flash, statief etc... zijn dingen die men moet leren, goed budget hiervoor vrij te houden.
    • Beter beschermd tegen stof => inderdaad duurder is ook beter afgewerkt
    • Voorvertoning scherptediepte => inderdaad meer kontrole, maar bij film moest je dagen wachten om je resultaat te zien en het werkte ook
    • Betere resolutie LCD-scherm => inderdaad meer kontrole, maar bij film moest je dagen wachten om je resultaat te zien en het werkte ook


    De D3200 heeft een goede sensor, D5500 gaat al veel verder, daarna D7X00 is semi-pro (2 controle wielen, etc..). Eenmaal in FX zit je duurder bezig met de lensen, maar een D600 (gekuist) kan een heel goede keuze zijn.
    In budget heb ik hierboven al aangegeven. Reken op enige lensen (1 zoom bv 55-200, 35mm f2, 50mm f1.8D, Tamron 90mm f2.8 macro), een flash (YN) en een statief, is al snel meer als het foto apparaat.

    Je kan heel goed beginnen met een heel oud apparaat (D70) en 1 oude lens (35mm f2) met veel beperkingen, fotografie gaat erom het meest uit de omgeving the halen binnen die beperkingen. Het onderwerp zien is belanrijker dan veel geld uitgeven aan apparatuur.
    Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

    Comment


    • #17
      Re: Ik start binnenkort een opleiding en zoek geschikt toestel.

      Oorspronkelijk geplaatst door Vince_Lux Bekijk bericht

      De D3200 heeft een goede sensor, D5500 gaat al veel verder, daarna D7X00 is semi-pro (2 controle wielen, etc..). Eenmaal in FX zit je duurder bezig met de lensen, maar een D600 (gekuist) kan een heel goede keuze zijn.
      Een D7x00 is net zoveel pro, als een ander 't is te zeggen mijn D700 is een amateur toestel want ik ben een amateur, en de garagist zijn D3200 met een macrolens op is een pro toestel 't is te zeggen hij gebruikt professioneel voor schade foto te maken. Dat is hoe ik naar pro, semi-pro (moest dat dan al bestaan) en amateur toestellen kijk. Een D7x00 is wel een high end crop toestel en misschien wel het beste dat je kan vinden.

      Comment


      • #18
        Re: Ik start binnenkort een opleiding en zoek geschikt toestel.

        Ik ben het niet eens met het gebruik van de term "pro".
        Zowel bij Canon, Nikon als Sony hebben ze duidelijk meerdere lijnen gericht op meerdere marktsegmenten.

        De lage instappers voor de man met de pet dat eigenlijk beter een compact zou kopen, voor die mensen is er bv Nikon D3000 reeks. Of Canon 1000D reeks.
        Die toestellen zijn zo ingericht dat je ze eigenlijk op de stand automatisch moet gebruiken.
        Ook zijn ze beperkt in functies, opties, mogelijkheden, en bouwkwaliteit.

        Dan heb je de betere instap of echte instap reeksen. Nikon 5000 reeks bv of Canon 700 reeks.
        Iets duurder maar gericht op instappers naar --mijn inziens-- echte fotografie toe. Dwz werken op Diafragma of sluiter en bij uitzondering op automatisch.
        Doel is daar volwaardig te kunnen instappen in fotografie en toch niet duizenden euros te moeten afdokken.

        Dan heb je de ethousiast reeksen. De liefhebbers die echt net iets meer willen en toch niet aan dat professioneel materiaal willen beginnen (vooral omwille van de prijs)
        Nikon 7000 reeks, Canon 70d, Canon 6D.
        Die toestellen laten zich vooral kenmerken door mogelijkheden dat echte liefhebbers van fotografie willen.

        En dan komen de echte "pro" reeksen. Voor de doorwinterde fotografen. Mensen die dagelijks hun kost moeten verdienen met fotografie. Nikon heeft daar een behoorlijk assortiment in, Canon ook.
        Maar dan spreken we ook direct over "pro" prijzen.
        Veel van die toestellen worden ingezet voor professioneel reportage, sport, en ook portrets.

        maar dan is er nog de echte highend ook voor fashion, glamour, big prints,... Trek uw portemonee maar open dan

        --------------
        Om terug te komen op het begin.
        De D3000 was geen topper en dat kwam vooral doordat er een CCD sensor nog in zat. Was ik echt geen fan van. Ik zag het als speelgoed.
        De D3200 is een behoorlijk stuk beter tov de 3000 en bevat nu een CMOS sensor maar mijn inziens blijft het speelgoed.

        Maar als je fotografie echt ziet zitten (gezien je een cursus gaat volgen) zou ik toch ook eens kijken om per direct iets hoger in te stappen.
        De 3000 reeks is eigenlijk echt zeer lage instap met dito prijs. eigenlijk is dat bedoelt voor mensen die een SLR willen kopen maar waarschijnlijk nooit het toestel als SLR gaan gebruiken.
        Wie serieus is gaat bij Nikon minstens starten op 5000 reeks, 7000 reeks of zelfs nog hoger. Ik zou zeggen, kijk en vergelijk ze eens.

        Ook niet vergeten eens bij Canon te kijken. Daar hebben ze mijn inziens nog meer moois in dat marktsegment.
        Mijn inziens heb je bij Canon meer voor je geld bij de instappers. Meer mogelijkheden voor de zelfde prijs, daar waar je bij Nikon soms heel hoog moet gaan voor wat ze bij Canon al op hun basismodellen hebben.
        Bij Canon kan je best NIET de 1000 reeks nemen. Ik noem het spekkebucht Ja Canon wil ook de man met de pet bedienen.
        Bij canon kan je beter instappen vanaf 700 reeks of hoger bv 70D wat ook nog betaalbaar is.

        Nikon zou dan weer net iets beter zijn voor sport en reportage maar dan spreken we echt over de duurste toestellen.

        Wat de lens betreft zou ik voorlopig niet hoog grijpen met doel er wat ervaring mee op te doen en dan later te investeren in de juiste lenzen die echt aansluiten bij wat je wil doen.
        In de cursus zal je ook het belang van een goede maar ook juiste lens leren.
        Maar omdat goede lenzen zeer duur zijn doe je die aankoop best als je wat meer geleerd hebt over fotografie in het algemeen.
        Dan ga je zelf de beslissing kunnen maken welke lens je volgende aankoop zal worden.
        Dat is een beslissing die je zelf moet maken.

        Als ik al een lenstip mag meegeven (en dat is hier al deels aangehaald) dan kan ik zeker een goedkope 50mm f1.8 aanraden. (kost 100 a 150 euro) Zowel Canon als Nikon hebben die lens.
        Is een zeer leuke basislens waar je vooral zal leren werken met groot diafragma en dat zal goed van pas komen in de les maar ook daarbuiten om leuke algemene opnames te maken en portrets.
        Daar een kitlens bij (goedkope lens dat ze bij het toestel aanbieden meestal) En je kan starten.

        Later kan je dan nog centjes (veel) sparen om al dat extra te kopen zoals flitsen, statief, lenzen,...
        Last edited by xafke; 12 augustus 2015, 01:42.

        Comment


        • #19
          Re: Ik start binnenkort een opleiding en zoek geschikt toestel.

          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          Ik ben het niet eens met het gebruik van de term "pro".
          Zowel bij Canon, Nikon als Sony hebben ze duidelijk meerdere lijnen gericht op meerdere marktsegmenten.

          De lage instappers voor de man met de pet dat eigenlijk beter een compact zou kopen, voor die mensen is er bv Nikon D3000 reeks. Of Canon 1000D reeks.
          Die toestellen zijn zo ingericht dat je ze eigenlijk op de stand automatisch moet gebruiken.
          Ook zijn ze beperkt in functies, opties, mogelijkheden, en bouwkwaliteit.

          Dan heb je de betere instap of echte instap reeksen. Nikon 5000 reeks bv of Canon 700 reeks.
          Iets duurder maar gericht op instappers naar --mijn inziens-- echte fotografie toe. Dwz werken op Diafragma of sluiter en bij uitzondering op automatisch.
          Doel is daar volwaardig te kunnen instappen in fotografie en toch niet duizenden euros te moeten afdokken.

          Dan heb je de ethousiast reeksen. De liefhebbers die echt net iets meer willen en toch niet aan dat professioneel materiaal willen beginnen (vooral omwille van de prijs)
          Nikon 7000 reeks, Canon 70d, Canon 6D.
          Die toestellen laten zich vooral kenmerken door mogelijkheden dat echte liefhebbers van fotografie willen.

          En dan komen de echte "pro" reeksen. Voor de doorwinterde fotografen. Mensen die dagelijks hun kost moeten verdienen met fotografie. Nikon heeft daar een behoorlijk assortiment in, Canon ook.
          Maar dan spreken we ook direct over "pro" prijzen.
          Veel van die toestellen worden ingezet voor professioneel reportage, sport, en ook portrets.

          maar dan is er nog de echte highend ook voor fashion, glamour, big prints,... Trek uw portemonee maar open dan

          --------------
          Om terug te komen op het begin.
          De D3000 was geen topper en dat kwam vooral doordat er een CCD sensor nog in zat. Was ik echt geen fan van. Ik zag het als speelgoed.
          De D3200 is een behoorlijk stuk beter tov de 3000 en bevat nu een CMOS sensor maar mijn inziens blijft het speelgoed.

          Maar als je fotografie echt ziet zitten (gezien je een cursus gaat volgen) zou ik toch ook eens kijken om per direct iets hoger in te stappen.
          De 3000 reeks is eigenlijk echt zeer lage instap met dito prijs. eigenlijk is dat bedoelt voor mensen die een SLR willen kopen maar waarschijnlijk nooit het toestel als SLR gaan gebruiken.
          Wie serieus is gaat bij Nikon minstens starten op 5000 reeks, 7000 reeks of zelfs nog hoger. Ik zou zeggen, kijk en vergelijk ze eens.

          Ook niet vergeten eens bij Canon te kijken. Daar hebben ze mijn inziens nog meer moois in dat marktsegment.
          Mijn inziens heb je bij Canon meer voor je geld bij de instappers. Meer mogelijkheden voor de zelfde prijs, daar waar je bij Nikon soms heel hoog moet gaan voor wat ze bij Canon al op hun basismodellen hebben.
          Bij Canon kan je best NIET de 1000 reeks nemen. Ik noem het spekkebucht Ja Canon wil ook de man met de pet bedienen.
          Bij canon kan je beter instappen vanaf 700 reeks of hoger bv 70D wat ook nog betaalbaar is.

          Nikon zou dan weer net iets beter zijn voor sport en reportage maar dan spreken we echt over de duurste toestellen.

          Wat de lens betreft zou ik voorlopig niet hoog grijpen met doel er wat ervaring mee op te doen en dan later te investeren in de juiste lenzen die echt aansluiten bij wat je wil doen.
          In de cursus zal je ook het belang van een goede maar ook juiste lens leren.
          Maar omdat goede lenzen zeer duur zijn doe je die aankoop best als je wat meer geleerd hebt over fotografie in het algemeen.
          Dan ga je zelf de beslissing kunnen maken welke lens je volgende aankoop zal worden.
          Dat is een beslissing die je zelf moet maken.

          Als ik al een lenstip mag meegeven (en dat is hier al deels aangehaald) dan kan ik zeker een goedkope 50mm f1.8 aanraden. (kost 100 a 150 euro) Zowel Canon als Nikon hebben die lens.
          Is een zeer leuke basislens waar je vooral zal leren werken met groot diafragma en dat zal goed van pas komen in de les maar ook daarbuiten om leuke algemene opnames te maken en portrets.
          Daar een kitlens bij (goedkope lens dat ze bij het toestel aanbieden meestal) En je kan starten.

          Later kan je dan nog centjes (veel) sparen om al dat extra te kopen zoals flitsen, statief, lenzen,...
          Pro, semi-pro enz zijn termen van de fabrikant meestal over de knoppen, er zijn pro shots met de iPhone.

          CCD is wat Hasselblad gebruikt dus zeker nog actueel.

          Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
          Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

          Comment

          Working...
          X