Re: Ik start binnenkort een opleiding en zoek geschikt toestel.
Het gaat om het leren van fotografie:
De D3200 heeft een goede sensor, D5500 gaat al veel verder, daarna D7X00 is semi-pro (2 controle wielen, etc..). Eenmaal in FX zit je duurder bezig met de lensen, maar een D600 (gekuist) kan een heel goede keuze zijn.
In budget heb ik hierboven al aangegeven. Reken op enige lensen (1 zoom bv 55-200, 35mm f2, 50mm f1.8D, Tamron 90mm f2.8 macro), een flash (YN) en een statief, is al snel meer als het foto apparaat.
Je kan heel goed beginnen met een heel oud apparaat (D70) en 1 oude lens (35mm f2) met veel beperkingen, fotografie gaat erom het meest uit de omgeving the halen binnen die beperkingen. Het onderwerp zien is belanrijker dan veel geld uitgeven aan apparatuur.
Oorspronkelijk geplaatst door brunov
Bekijk bericht
- Meer scherpstelpunten, betere auto focus bij minder licht => je leert door manueel te werken, niet alles op auto. Nu het visier van een D3X00 is misschien niet ideaal.
- Hogere ISO => je leert door met de beperkingen te werken, niet ze to omzijlen. Flash, statief etc... zijn dingen die men moet leren, goed budget hiervoor vrij te houden.
- Beter beschermd tegen stof => inderdaad duurder is ook beter afgewerkt
- Voorvertoning scherptediepte => inderdaad meer kontrole, maar bij film moest je dagen wachten om je resultaat te zien en het werkte ook
- Betere resolutie LCD-scherm => inderdaad meer kontrole, maar bij film moest je dagen wachten om je resultaat te zien en het werkte ook
De D3200 heeft een goede sensor, D5500 gaat al veel verder, daarna D7X00 is semi-pro (2 controle wielen, etc..). Eenmaal in FX zit je duurder bezig met de lensen, maar een D600 (gekuist) kan een heel goede keuze zijn.
In budget heb ik hierboven al aangegeven. Reken op enige lensen (1 zoom bv 55-200, 35mm f2, 50mm f1.8D, Tamron 90mm f2.8 macro), een flash (YN) en een statief, is al snel meer als het foto apparaat.
Je kan heel goed beginnen met een heel oud apparaat (D70) en 1 oude lens (35mm f2) met veel beperkingen, fotografie gaat erom het meest uit de omgeving the halen binnen die beperkingen. Het onderwerp zien is belanrijker dan veel geld uitgeven aan apparatuur.
Comment