Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opleiding fotograaf: welk toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Opleiding fotograaf: welk toestel

ik heb zelf de volledige cyclus doorlopen van Avondschool fotografie aan KISP Mariakerke, nooit zijn er degelijke eisen gesteld aan het materiaal,
    wat fototoestel betrof hybride was goed, zolang hij de nodige instellingen had (RAW, manueel, diafragma en snelheid voorkeuze) had je een reflex met dezelfde instellingen zoveel te beter, geen minimum aan pixel vereisten. Naarmate de cursus vorderde nam je zelf het besluit om een beter toestel aan te schaffen.
    Statieven, triggers, geen must maar als je deze had was het een voordeel.
    Sony A7III & Sony A7 RIII
    Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      Als ik die opleidingen bezie gaat het meestal om technische issues: hoe leer ik met mijn toestel omgaan/bedienen. Gesproken handleidingen dus.
      Leren fotograferen is leren dingen zien, en leren hoe anderen dingen zien (en leren begrijpen - het is daarom dat vele cmmentaren weliswaar goed bedoeld zijn, maar niemand verder helpen). Dit is toestel/apparatuur onafhankelijk.
      -> bv.
      • Met een grijskaart kun je je witbalans instellen, maar ook gebruiken als vervangings incidentlichtmeter (geen externe lichtmeter nodig)
      • Het is meer een fotografische uitdaging (en leerzamer) om met één vaste lens bv 50mm je themas te benaderen dan een all-round zoomlens
      • wat je niet met een 10Mp camera kan fotograferen kun je ook niet fotograferen met een 15Mb camera
      • Ik heb in heel mijn fotografische carriere nog nooit een on-camera flitser gebruikt. Voor niks nodig.
      • Een kalibratie toestel heb je uiteindelijk enkel nodig als je zelf wil afdrukken..

YMMV
      Wel, ik vind eigenlijk dat geen van beide fatsoenlijk aan bod komt in een opleiding: de technische kant is belangrijk en hangt nauw samen met idd het leren kijken.
      In de opleiding die ik gevolgd heb, had ik welgeteld 1 docent die elke les zijn eigen materiaal bij had en toonde hoe hij het zou aanpakken en waarom... Verder liet hij ons ook kijken naar beelden, we bespraken die en bespraken hoe die gemaakt werden en waarom ze nu al dan niet beter waren dan de doorsnee beelden.

Al de rest kwam aan zonder materiaal. Had een typische opdracht "ritme", "herhaling", "symmetrie", "reportage over de kermis", "glas op wit", "glas op zwart"... En dan was het proberen geblazen tot je de juiste formule had gevonden... Jeej. Maar eerst eens kijken naar hoe je zo'n beeld nu aanpakt, wat het ene beeld sterker maakt dan het andere en waarom... Dat kwam je niet te weten en de dag van de les had je dan soms een beeld waarvan de lesgever zei: "fantastisch","dat is het", en de les nadien werden er dan soms beelden besproken, waaruit dan bleek dat jouw "perfecte" beeld van vorige week opeens klaar voor de vuilnisbak bleek te zijn...

Ik ben het eens met alle punten van nerdifant, maar toch niet met het laatste. Ook als je in een labo wilt laten afdrukken, is kleurbeheer en dus kalibratie nodig. Als jouw monitor te rood is afgesteld en jij bewerkt jouw foto's zodat jij ze goed vindt, zal je er heel wat rood uithalen, met als gevolg dat als een labo ze gaat afdrukken, jouw foto's er niet gaan uitzien zoals jij voorzien had.
      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
        ...
        Ik ben het eens met alle punten van nerdifant, maar toch niet met het laatste. Ook als je in een labo wilt laten afdrukken, is kleurbeheer en dus kalibratie nodig. Als jouw monitor te rood is afgesteld en jij bewerkt jouw foto's zodat jij ze goed vindt, zal je er heel wat rood uithalen, met als gevolg dat als een labo ze gaat afdrukken, jouw foto's er niet gaan uitzien zoals jij voorzien had.
        Fair enough.

YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Ik ben mijn opleiding begonnen met een canon AE-1 en een 50mm 1.4 lens. Als ze niet meer aan analoog willen (wat wel spijtig zou zijn want je leert daar nog altijd wel veel uit) begin dan met de beste body die je je kan veroorloven en een 50mm of 35mm prime. Die kosten 2 keer niks en zijn kwalitatief 100x beter dan die kit-zoomlenzen. Koop dan achteraf lenzen bij naargelang wat je nodig denkt te hebben als je zicht hebt op welke richting je uit gaat met je fotografie.
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Tegenwoordig heb je veel opleidingen digitale fotografie, daar gaan ze zeker niet analoog starten. Hoewel ik zeker achter het idee van analoog te beginnen sta, zonder opleiding welliswaar ben ik ook analoog begonnen om zo heel snel manuele instellingen onder de knie te krijgen. Maar een aantal van die vereisten van deze opleiding vind ik toch wel sterk. Ik zou niet teveel investeren tot je van de leerkrachten hoort wat je echt moet hebben.

Comment

Probeer eens een D2h 4MP of de D1 met 2 MP te vinden en lever daar eens wat foto's van in(afgedrukt) en vraag dan eens: "waarom heb ik 3.75x meer pixels nodig?".
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dag allemaal,

Bedankt voor de vele reacties. Ik ben een tijdje minder online geweest door vakantie.

Ik moet zeggen dat ik nu vol spanning zit te wachten op mijn eerste les (over 3 weken) zodat ik wat meer weet. Ik ga inderdaad proberen om met mijn toestel te starten omdat ik de argumenten die ik hier lees wel volg! Ik ben benieuwd hoe men erop zal reageren.

Wat betreft de opleiding zelf. Het is een all-round opleiding (dus incl. o.a. fotobewerking) en gespreid over 3 jaar dus ik hoop er toch wat van te leren. Bovendien is het voor mij, ondertussen mama van 2 met een dagjob, ook een beetje een duwtje om meer bezig te zijn met hetgeen ik wil bezig zijn. Ik bedoel daarmee, als ik elke week in de les dien te zijn en een aantal opdrachten dien te maken is dat een beetje de 'verplichting' die ik nodig heb om in een druk bestaan voldoende tijd te maken om bij te leren en te ontwikkelen in iets waar ik echt een passie voor heb.

Wat betreft de kosten die dit allemaal met zich meebrengt. Ik ben er mij van bewust :-) Ik zou natuurlijk ook een hobby kunnen zoeken die niets (of weinig) kost maar dit is nu eenmaal al jaren hetgeen waarmee ik wil bezig zijn. We zullen dat dus zoveel mogelijk moeten zien te spreiden.

Ik laat jullie sowieso weten wat de feedback was na les 1. Misschien zijn er dan nog anderen die deze informatie nuttig vinden.

Comment

yes_les, waar volg je die opleiding?

Ik heb me ook ingeschreven voor een cursus digitale fotografie, in Vilvoorde. Inderdaad nog 3 weekjes wachten en dan begint het serieuze werk.
                  Heb een Nikon D3200, volgens sommigen loop je hier snel tegen de limieten aan, maar het zal hiermee wel lukken zeker.

Veel succes!

Comment

Ik ga op 8 september ook op avondcursus in mechelen cvo tsm , ik heb een Nikon d750 , ik vermoed dat die zal volstaan.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jazz.town.7 Bekijk bericht
                      Ik ga op 8 september ook op avondcursus in mechelen cvo tsm , ik heb een Nikon d750 , ik vermoed dat die zal volstaan.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                      meer dan volstaan.

Comment

Even ter overweging: dochterlief heeft al drie jaar fotocursus achter de rug (kunstacademie). Ze begon met mijn oude Nikon D50 en die was ruim voldoende voor het eerste jaar, maar het was wel duidelijk dat de oudere technologie niet meer meekon, vooral op het vlak van lichtgevoeligheid. Na uitzoeken wat allemaal kon, is ze overgestapt op een Fuji X-E1. De docenten reageerden eerst met "wat heb jij nu gekocht?", tot ze opzochten wat dat onbekende toestel was. Voor haar stijl van fotografie is het een prima keuze gebleken (nog steeds enkel die X-E1 met "kitlens"), maar voor o.a. portretwerk ondervond ze wel enkele beperkingen, zoals een kleine buffer en traag wegschrijven (ook met een snellere kaart). Mijn idee ook: begin met wat je hebt en vraag rond, vraag ervaringen van andere fotografen. Daarbij moet je natuurlijk in gedachten houden dat zowat iedereen voor zichzelf de beste keuze gemaakt heeft, maar dat dit niet zomaar overdraagbaar is naar een andere fotograaf met een andere stijl.

Comment

Working...
                        X