Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D5500 met Nikon 50mm 1.4 objectief

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
    Voor lage DoF blijft een FF toestel wel nog steeds een meerwaarde. De kwaliteit (ISO/Dynamic range/...) van de APS-C sensoren gaat elke keer weer omhoog, maar het blijft een kleinere sensor.
    Maar voor een paar low DoF shots een FF toestel aanschaffen, is wat gek ;-)

Ik zou persoonlijk ook eerder de Nikon 50mm f1.8 aanschaffen. Die kost een stuk minder, presteert prima, en het DoF verschil is niet zo heel erg groot.
    Het is 1 van mijn favoriete lenzen voor full body omgevingsportretten in natuurlijk licht (op FF).
    Aangezien een lens nooit optimaal presteert op zijn grootste cq kleinste opening denk ik dat je met een 1.4 net iets meer marge hebt, en het is al bij al toch een vrij goedkope lens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photohero Bekijk bericht
      Aangezien een lens nooit optimaal presteert op zijn grootste cq kleinste opening denk ik dat je met een 1.4 net iets meer marge hebt, en het is al bij al toch een vrij goedkope lens
      Ik vind dat altijd een bijzonder slecht argument. Je koopt geen lichtsterke prime lens om ze dan weer te gaan afstoppen. De Nikon 50mm f1.8@f1.8 maakt prachtige foto's. 2% scherpte meer of minder maakt enkel uit in een lens chart. Dat maakt geen verschil in een foto. Dit is @f1.8

Gebruik liever het prijsverschil met de f1.4 om ofwel een 35mm f1.8 of een 85mm f1.8 erbij te kopen, je hebt dan tenminste ook nog een ander perspectief voor je foto's, en zit niet vast aan 50mm.
      Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Heb je toevallig ergens een foto van een gelaat in close-up zodat ik het DOF-verval kan zien naar de oren en haar toe? Ik zie dat je met een D800 werkt, dus bij DX zal deDOF iets minder zijn.
        Ik vind dat altijd een bijzonder slecht argument. Je koopt geen lichtsterke prime lens om ze dan weer te gaan afstoppen. De Nikon 50mm f1.8@f1.8 maakt prachtige foto's. 2% scherpte meer of minder maakt enkel uit in een lens chart. Dat maakt geen verschil in een foto. Dit is @f1.8

Gebruik liever het prijsverschil met de f1.4 om ofwel een 35mm f1.8 of een 85mm f1.8 erbij te kopen, je hebt dan tenminste ook nog een ander perspectief voor je foto's, en zit niet vast aan 50mm.

Comment

Ik ben vrij zeker dat ik geen close-up portret ga hebben op 50mm, aangezien dat gewoon te dicht is (zeker op FF, maar zelfs op DX is dat al limiet).
          Dit is 145mm@f2.8 (80-200/f2.8 lens). Je ziet dat de oren al volledig weggevallen zijn.

Vergeet ook niet dat je bij babies/kleuters vrij dicht moet komen. Die zijn namelijk vrij klein :-)
          Dus 50mm zal vrij snel "kort" worden lijkt me. Ik zou persoonlijk eerder aanvullen met bv een 100mm/f2.8 macro. Met zo'n macro lens kan je zo dicht gaan als je maar wil.
          Je scherptediepte zal ook heel erg smal worden naarmate je dichterbij komt.
          Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Ik ben vrij zeker dat ik geen close-up portret ga hebben op 50mm, aangezien dat gewoon te dicht is (zeker op FF, maar zelfs op DX is dat al limiet).
            Dit is 145mm@f2.8 (80-200/f2.8 lens). Je ziet dat de oren al volledig weggevallen zijn.

Vergeet ook niet dat je bij babies/kleuters vrij dicht moet komen. Die zijn namelijk vrij klein :-)
            Dus 50mm zal vrij snel "kort" worden lijkt me. Ik zou persoonlijk eerder aanvullen met bv een 100mm/f2.8 macro. Met zo'n macro lens kan je zo dicht gaan als je maar wil.
            Je scherptediepte zal ook heel erg smal worden naarmate je dichterbij komt.
            Een macro lens is inderdaad geen slecht idee om close-ups van handjes, voetjes, lippen e.d. te maken. Ik heb al een 50mm 2,8 macro lens van Sigma
            Ik vind veel inspiratie in het boek 'Natural Newborn Baby photography' van Robin Long, zij gebruikte hiervoor op haar Nikon D3S maar 2 objectieven: 50/1.4 en 60/2.8 macro. De meeste foto's in het boek zijn genomen met f1,8 en f2.
            Zo te zien lijkt 50 mm toch heel bruikbaar voor babyfotografie.
            Na alle suggesties van deze rubriek eens overlopen te hebben denk ik om voor een Nikon D750 te gaan, eerst m'n eigen objectieven er op uit te proberen, voornamelijk de Nikkor 24-70/2,8 & 70-200/2,8 en dan zien of er nog iets ontbreekt wat beter kan.

Comment

Opening f1.4 is echt wel extreem weinig scherptediepte. Ik heb de oude manuele versie daarvan liggen en een pasgeborene in huis.

Moet zeggen dat ik meestal de veel goedkopere 50mm f1.8 op mijn D610 schroef om haar te fotograferen dan de 1.4. En dan nog vaak en stop dicht.

Denk er ook aan dat je met crop factor zit dus je 50mm is eerder en korte tele.

Is de 35mm f1.8g dx lens geen optie? Die zou nagenoeg 50mm moeten geven op dx. Is een scherpe en lichtsterkte lens.

Sta zeker volledig achter de 50mm op fx om baby's te fotograferen. Ook een echte portret lens als de 85mm gebruikt en daarmee kreeg ik niet gevuld. Je kan niet dicht genoeg komen wat met die standaard lenzen wel kan.

Macro 105mm ging ook maar die is ook niet echt betaalbaar en dan zit je met maximaal 2.8. Wel is dat ideaal voor minimale scherptediepte. Werkt alleen moeilijker uit de hand binnenshuis.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
              Last edited by cappelleh; 24 juli 2015, 23:05. Reden: Ondertussen de andere reacties gelezen en meeste kwam al aan bod. Laat mijn bevindingen daarvan en bevestiging zijn :-)

Comment

Working...
              X