Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke compact camera kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Welke compact camera kopen?

    Hangt natuurlijk ook van je verwachtingspatroon af, vind ik.
    Ik denk dat ik 'rapper content' ben dan de meesten hier!
    Ondertussen heb ik een toestel in bruikleen om te testen.
    Het gaat om de Nikon S9100 in prachtige staat (amper 20 foto's meegenomen, maximum).
    Vraagprijs is 100 euro. Als de testen me bevallen, is dit toch te overwegen?

    Comment


    • #32
      Re: Welke compact camera kopen?

      Voor die 100 Euro kan je niet gezien zijn.
      Het kan voor jou een startpunt zijn om eens te ondervinden waar de beperkingen liggen van een compact toestel met een redelijke zoomlens.
      Als je beter wil zal je moeten afstappen van de goedkope compacts en dan is de Sony RX100 I of II of III of IV de volgende stap.
      Of je zoekt het als volgende stap bij een systeemcamera met MFT-sensor of APSC sensor.
      En als compactheid niet zo belangrijk meer is kan je net zo goed naar een DSLR evolueren.

      Maar zoals reeds gezegd: Spendeer die 100 Euro aan de S9100 en zoek het zelf allemaal uit in de praktijk. Zo leer je veel.
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #33
        Re: Welke compact camera kopen?

        Oorspronkelijk geplaatst door katje17 Bekijk bericht
        Hangt natuurlijk ook van je verwachtingspatroon af, vind ik.
        Ik denk dat ik 'rapper content' ben dan de meesten hier!
        Ondertussen heb ik een toestel in bruikleen om te testen.
        Het gaat om de Nikon S9100 in prachtige staat (amper 20 foto's meegenomen, maximum).
        Vraagprijs is 100 euro. Als de testen me bevallen, is dit toch te overwegen?
        De S9100 is geen recente camera (2011). Voor voor die prijs, is het zeker geen miskoop,
        als alles nog werkt naar behoren. Je kan dan uitvissen tot wat dergelijke camera in staat is.
        De foto kwaliteit zal ook wel meevallen, maar dat hangt af, wat je verwachtingen zijn.
        Als je hem koopt, veel plezier er mee.
        Rudi
        Last edited by rudimaes; 7 juli 2015, 17:36.

        Comment


        • #34
          Re: Welke compact camera kopen?

          Vriendelijk bedankt voor alle reacties. Ik ga waarschijnlijk opteren voor de Sony RX100. Zeker voor mijn gebruik zal dit meer dan voldoende zijn en (hopelijk) steeds mooie foto's opleveren. Al ligt dat laatste vaak aan de fotograaf natuurlijk.

          Groetjes,
          Alexander

          Comment


          • #35
            Re: Welke compact camera kopen?

            Die Nikon s9100 is nu niet direct een toppertje geweest....en voor concerten?!? Ik weet het niet. Maar voor 100 euro kun je natuurlijk niet gekl**t zijn en alles hangt af met wat jij tevreden bent. Ik denk als je een foto van de Sony rx100 cropt dat de beeldkwaliteit dan nog beter is dan een foto van de S9100...
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #36
              Re: Welke compact camera kopen?

              Hallo,

              Er is nog iets dat meespeelt ...
              Als je een DSLR (of goede systeemcamera) gewend bent, en je bekijkt dan de foto's van je compactje met kleine sensor, dan is dat meestal ... schrikken ...
              Zoveel verschil is er namelijk in beeldkwaliteit. En daarna volgt vaak de ontgoocheling.

              De Sony RX100 was de eerste compact waarbij dat verschil erg klein was - en ik warempel zeker niet teleurgesteld was.
              (en neen, ik ben geen Sony adept - kijk maar naar mijn handtekening)
              Als je daarentegen het compactje als enige camera hebt, dan speelt dat verschil in beeldkwaliteit minder mee. Je hebt zelf geen vergelijkingspunt.

              En dan nog ... Wat zijn je verwachtingen en eisen? Dat bepaalt uiteindelijk toch ook veel.
              Het belangrijkste is dat je zelf tevreden bent met de geleverde beeldkwaliteit.

              En geloof me, na verloop van tijd worden je eisen alsmaar hoger ...

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #37
                Re: Welke compact camera kopen?

                Natuurlijk is een DSLR beter. Maar met een kleine sensor camera kunnen ook
                mooie foto's worden gemaakt. Dat heb jij ook bewezen JaJa, met je Sony HX300.
                De meeste mensen bekijken meestal de foto's op scherm, of maken kleine prints
                en zullen nauwelijks het verschil zien tussen een DSLR en een compact.
                Rudi
                Last edited by rudimaes; 8 juli 2015, 07:09.

                Comment


                • #38
                  Re: Welke compact camera kopen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                  Natuurlijk is een DSLR beter. Maar met een kleine sensor camera kunnen ook
                  mooie foto's worden gemaakt. Dat heb jij ook bewezen JaJa, met je Sony HX300.
                  De meeste mensen bekijken meestal de foto's op scherm, of maken kleine prints
                  en zullen nauwelijks het verschil zien tussen een DSLR en een compact.
                  Rudi
                  Qua prints zou het zijn om de foto te verwerken in een digitaal album of eventueel kleine prints (10x15cm).
                  Ik ben er ondertussen zeker van overtuigd dat de RX100 een dijk van een toestel is en waarschijnlijk ook het beste wat er momenteel op de markt te vinden is (qua compact camera, uiteraard).
                  Maar ik vrees dat de zoom voor mij ontoereikend zal zijn.
                  Wat ik vooral wil kunnen op concerten is - als ik op de eerste rijen sta - een close up nemen van de mensen op het podium (gezichten).
                  Daar schiet volgens mij dan een zoom van 3x optisch te kort. Correct me if I'm wrong, please :-)

                  Het is daarom dat ik zou overwegen om een compact te komen met een optische zoom die hoger ligt (een pak hoger zelfs).
                  Dan heb ik ondertussen de specificaties bekeken van de Panasonic Lumix TZ70.
                  Dat is het toestel dat ik hier uit de suggesties gehaald heb en naar mijn mening er het beste uitkomt.

                  Een vriendin vertelde mij dat het belangrijk is om voor de concerten te kijken naar de lichtgevoeligheid van de lens, dus hoe kleiner de f-waarde hoe beter het toestel het gaat doen.
                  Zij stelde dat het verschil op dat gebied te verwaarlozen is als je gaat kijken naar de Panasonic Lumix TZ70 (die nieuw bijna 400 euro kost) of het toestel dat ik tweedehands kan overnemen, de Nikon Coolpix S9100 (wat dus voor 100 euro kan).

                  Comment


                  • #39
                    Re: Welke compact camera kopen?

                    Een andere mogelijkheid is de Panasonic FZ200. Die heeft een lichtsterke 24x zoomlens (24-600mm, F2.8 over het ganse bereik)
                    Maar deze camera is wel groter dan de TZ70. Beide camera's zijn iets beter dan de Nikon S9100.
                    Hier ziet U voorbeelden van concertfoto's genomen met de FZ200.
                    Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

                    Rudi
                    Last edited by rudimaes; 8 juli 2015, 09:15.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Welke compact camera kopen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                      Een andere mogelijkheid is de Panasonic FZ200. Die heeft een lichtsterke 24x zoomlens (24-600mm, F2.8 over het ganse bereik)
                      Maar deze camera is wel groter dan de TZ70. Beide camera's zijn iets beter dan de Nikon S9100.
                      Hier ziet U voorbeelden van concertfoto's genomen met de FZ200.
                      Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

                      Rudi
                      Dag Rudi!
                      Dit toestel ziet er veelbelovend uit!
                      Nu heb ik een spiegelreflex Nikon D80 met lens Tamron 17-50 f/2.8.
                      Dus eigenlijk kan die lens hetzelfde als mijn (zware) spiegelreflex.
                      Het gewicht van deze camera is 588 gram, mijn spiegelreflex met lens is er 1198.
                      Da's de helft, want dat is ook mijn 'bezwaar', ik wil een lichtgewicht.

                      Natuurlijk zijn de andere compacts iets van een 300 gram, nog eens de helft dus.
                      Maar qua mogelijkheden (binnen mijn wensenpakket) lijkt dit ook wel een dijk van een toestel.
                      Want dat wil zeggen dat lens dezelfde lichtsterkte heeft als mijn spiegelreflex, maar ik de helft van het gewicht maar moet 'zeulen'.
                      Last edited by katje17; 8 juli 2015, 10:45.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Welke compact camera kopen?

                        De meeste mensen die een FZ200 hebben, zijn er best tevreden over.(ook ondertekende) Het heeft natuurlijk
                        een kleine sensor, maar in normale omstandigheden is dit geen probleem.Zelfs tot iso1600 zijn de foto's best aanvaardbaar
                        (maar zeg dat niet tegen iemand die alleen met DSLR werkt )
                        En het is ook een stuk kleiner en lichter, dan een reflex met lens.
                        Rudi

                        Comment


                        • #42
                          Re: Welke compact camera kopen?

                          De FZ200 is velen beter dan de nikon s9100 geloof me....en anders ineens goed de fz1000 hè
                          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Welke compact camera kopen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                            De FZ200 is velen beter dan de nikon s9100 geloof me....en anders ineens goed de fz1000 hè
                            De FZ1000 is een beetje prijzig. Ik was immers niet van plan om veel geld uit te geven aan een compact camera.
                            Ondertussen nog meer reviews gelezen over dit toestel.
                            Ergens wordt er ook geopperd dat het niet zinvol is om dit aan te schaffen als je uitsluitend (of vooral) auto-modus gebruikt.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Welke compact camera kopen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door katje17 Bekijk bericht
                              De FZ1000 is een beetje prijzig. Ik was immers niet van plan om veel geld uit te geven aan een compact camera.
                              Ondertussen nog meer reviews gelezen over dit toestel.
                              Ergens wordt er ook geopperd dat het niet zinvol is om dit aan te schaffen als je uitsluitend (of vooral) auto-modus gebruikt.
                              Nog zo'n taboe, de auto mode. Ik gebruik die regelmatig met mijn FZ1000 of FZ200. Onder normale omstandigheden is de processor,
                              goed genoeg om tot aanvaardbare resultaten te komen. Alleen onder moeilijke omstandigheden, wanneer met effecten wil bereiken of
                              wanneer men op zeker wil spelen (bv. wanneer men foto's voor iemand anders neemt), zijn de andere modes nuttig. Maar daar is wel
                              een zekere ervaring nodig. "Echte" fotografen denken bij gebruik van de automode een stuk van hun creativiteit kwijt spelen en daar kan ik inkomen,
                              Ieder maakt natuurlijk voor zichzelf uit hoe hij of zij foto's trekt. Gelukkig zijn er keuzes.
                              Rudi

                              Comment


                              • #45
                                Re: Welke compact camera kopen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                                Nog zo'n taboe, de auto mode. Ik gebruik die regelmatig met mijn FZ1000 of FZ200. Onder normale omstandigheden is de processor,
                                goed genoeg om tot aanvaardbare resultaten te komen. Alleen onder moeilijke omstandigheden, wanneer met effecten wil bereiken of
                                wanneer men op zeker wil spelen (bv. wanneer men foto's voor iemand anders neemt), zijn de andere modes nuttig. Maar daar is wel
                                een zekere ervaring nodig. "Echte" fotografen denken bij gebruik van de automode een stuk van hun creativiteit kwijt spelen en daar kan ik inkomen,
                                Ieder maakt natuurlijk voor zichzelf uit hoe hij of zij foto's trekt. Gelukkig zijn er keuzes.
                                Rudi
                                Dus het is geen bezwaar om zo'n toestel te kopen als je enkel automodus gebruikt?
                                Oké, bedankt Rudi!

                                Comment

                                Working...
                                X