Geachte Belgiumdigital leden,
Naar aanleiding van een probleem met mijn EOS 60D dat ik al sinds aanschaf heb (niet altijd, sterk afwijkende autofocus) ben ik eens naar een andere fotozaak gegaan voor een second opinion.
Mijn 450D verkocht ik om er vervolgens een 60D voor in de plaats te kopen, alleen het 50mm objectief is vervangen door een lichtsterkere variant, maar daarvoor had ik exact hetzelfde probleem met het 50mm f1.8 II objectief wat betreft het bovenstaande probleem.
De camera is voor dit probleem opgestuurd geweest naar TechRepair in Bergen op Zoom, in eerste instantie alleen met het objectief waar ik het probleem mee had (en nog steeds heb), namelijk het Canon 50mm f1.4 objectief dat bij diafragma's groter dan f5.6 regelmatig afwijkingen vertoond.
Het vervelende aan het probleem is dat het niet consistent is, er zijn periodes dat het objectief het prima doet, maar ook periodes waarin de ene foto na de andere mislukt.
Bij een andere fotospeciaalzaak in Amsterdam besloot ik eens om een second-opinion te vragen, niet omdat de fotozaak waar ik de camera gekocht heb niet meewerkt overigens (in tegendeel) maar wel omdat er minder technische kennis aanwezig is dan bij de fotozaak waar ik nu voor een "second-opinion" ging.
Toen ik de verkoper uitlegde dat het probleem bij vlagen optreedt (maar helaas vaker wél aanwezig is dan niet) dacht deze aan een loszittend spiegelhuis, waardoor het diepte-beeld door het scherpstelmechanisme (via de spiegel) anders wordt ontvangen dan de sensor het uiteindelijk dient te registreren (met de afwijking in scherpte tot gevolg).
Omdat het probleem zich mogelijk niet voordeed toen de camera door TechRepair werd onderzocht, kreeg ik die focus-gekalibreerd (op alleen het 50mm f1.4 objectief, dus ik ga ervan uit dat de camera ook gecalibreerd is), maar niet-gerepareerd terug.
Sterker nog, sindsdien heb ik het probleem dat ik eerst alleen bij het 50mm objectief had bij al m'n objectieven (16-35mm f2.8L, 50mm f1.4 en 100mm f2).
Omdat de fotozaak die met de theorie van het loszittende spiegelhuis kwam ook naar TechRepair opstuurt en dat de eerste en vooralsnog enige keer echt ontzettend lang duurde (ik was mijn camera anderhalve maand kwijt) en het dus bovendien niet geholpen heeft, ben ik er een beetje huiverig voor mijn camera nou opnieuw naar hun op te sturen.
Een zoektocht op internet omtrent een loszittend spiegelhuis leverde weinig op, anders dan de zoekresultaten die ik op "EOS 60D inconsistent autofocus" al was tegengekomen (en die met AF-afwijkingen te maken hebben die binnen toleranties vallen).
Heeft iemand hier een suggestie wat ik hier nog aan zou kunnen laten doen? De camera is buiten de garantieperiode, maar de fotowinkel hier doet daar niet moeilijk over en vergoed alle transport-, onderzoek- en reparatiekosten omdat hun motto is "U heeft het product bij ons gekocht en u heeft er een probleem mee, dus moet dat opgelost worden zonder gedoe."
Voor mij speelt vooral het risico dat het probleem zich opnieuw niet voordoet bij het reparatiebedrijf én de tijd die het duurt eer ik hem weer terug heb mee om het niet nog 's te laten onderzoeken, maar ondertussen zit ik dus wel met een camera die ik met regelmaat niet betrouwbaar kan gebruiken.
Naar aanleiding van een probleem met mijn EOS 60D dat ik al sinds aanschaf heb (niet altijd, sterk afwijkende autofocus) ben ik eens naar een andere fotozaak gegaan voor een second opinion.
Mijn 450D verkocht ik om er vervolgens een 60D voor in de plaats te kopen, alleen het 50mm objectief is vervangen door een lichtsterkere variant, maar daarvoor had ik exact hetzelfde probleem met het 50mm f1.8 II objectief wat betreft het bovenstaande probleem.
De camera is voor dit probleem opgestuurd geweest naar TechRepair in Bergen op Zoom, in eerste instantie alleen met het objectief waar ik het probleem mee had (en nog steeds heb), namelijk het Canon 50mm f1.4 objectief dat bij diafragma's groter dan f5.6 regelmatig afwijkingen vertoond.
Het vervelende aan het probleem is dat het niet consistent is, er zijn periodes dat het objectief het prima doet, maar ook periodes waarin de ene foto na de andere mislukt.
Bij een andere fotospeciaalzaak in Amsterdam besloot ik eens om een second-opinion te vragen, niet omdat de fotozaak waar ik de camera gekocht heb niet meewerkt overigens (in tegendeel) maar wel omdat er minder technische kennis aanwezig is dan bij de fotozaak waar ik nu voor een "second-opinion" ging.
Toen ik de verkoper uitlegde dat het probleem bij vlagen optreedt (maar helaas vaker wél aanwezig is dan niet) dacht deze aan een loszittend spiegelhuis, waardoor het diepte-beeld door het scherpstelmechanisme (via de spiegel) anders wordt ontvangen dan de sensor het uiteindelijk dient te registreren (met de afwijking in scherpte tot gevolg).
Omdat het probleem zich mogelijk niet voordeed toen de camera door TechRepair werd onderzocht, kreeg ik die focus-gekalibreerd (op alleen het 50mm f1.4 objectief, dus ik ga ervan uit dat de camera ook gecalibreerd is), maar niet-gerepareerd terug.
Sterker nog, sindsdien heb ik het probleem dat ik eerst alleen bij het 50mm objectief had bij al m'n objectieven (16-35mm f2.8L, 50mm f1.4 en 100mm f2).
Omdat de fotozaak die met de theorie van het loszittende spiegelhuis kwam ook naar TechRepair opstuurt en dat de eerste en vooralsnog enige keer echt ontzettend lang duurde (ik was mijn camera anderhalve maand kwijt) en het dus bovendien niet geholpen heeft, ben ik er een beetje huiverig voor mijn camera nou opnieuw naar hun op te sturen.
Een zoektocht op internet omtrent een loszittend spiegelhuis leverde weinig op, anders dan de zoekresultaten die ik op "EOS 60D inconsistent autofocus" al was tegengekomen (en die met AF-afwijkingen te maken hebben die binnen toleranties vallen).
Heeft iemand hier een suggestie wat ik hier nog aan zou kunnen laten doen? De camera is buiten de garantieperiode, maar de fotowinkel hier doet daar niet moeilijk over en vergoed alle transport-, onderzoek- en reparatiekosten omdat hun motto is "U heeft het product bij ons gekocht en u heeft er een probleem mee, dus moet dat opgelost worden zonder gedoe."
Voor mij speelt vooral het risico dat het probleem zich opnieuw niet voordoet bij het reparatiebedrijf én de tijd die het duurt eer ik hem weer terug heb mee om het niet nog 's te laten onderzoeken, maar ondertussen zit ik dus wel met een camera die ik met regelmaat niet betrouwbaar kan gebruiken.
Comment