Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eos 300D miskoop, wat nu?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by K.
    Ok, we zijn nu 2 dagen verder, en ik heb besloten hem toch te houden, en me er helemaal in te smijten en er helemaal voor te gaan! de positieve uitstraling van jullie heeft deugd gedaan! thanx! en waarschijnlijk horen jullie nog van me met heel wat vragen...
    katlijn
    Je maakt de juiste keuze!

Zelf had ik tot voor 2 maanden een Fuji S602, een toestel dat bij de lancering evenveel gekost heeft als mijn Canon EOS 300D (body dan wel). Toen ik net mijn Canon had heb ik me ook een aantal keer het haar uit het hoofd willen trekken. Gemakshalve nam ik vaak foto's in de volautomatische stand. Met het gekende resultaat als gevolg, te donker, onscherp, etc... Kortom precies alsof je nog nooit foto's genomen had, zo slecht waren ze. Dit waar mijn analoge SLR camera geen enkel probleem opleverde. Na de handleiding eens doornomen te hebben en na enkele waardevolle tips van een bevriend persfotograaf ben ik dan beginnen experimenteren met het toestel. Gelukkig brachten de tips die ik kreeg mij al heel ver en kon ik op vrij korte termijn degelijke foto's nemen in slechte omstandigheden. Als brandweerfotograaf heb ik zelden of nooit de tijd om eerst rustig mijn toestel volledig in te stellen voor ik begin te fotograferen (je mist dan teveel beelden ;-)). Door te oefenen en vooral door veel foto's te nemen zie je uiteindelijk wat het beste resultaat geeft. En uiteindelijk kun je zelfs zeer snel je toestel volledig manueel instellen naargelang de omstandigheden.

De Canon EOS 300D is een toestel met heel veel mogelijkheden. Tov gewone digitale toestellen kan het toestel enerzijds veel meer en anderzijds ontbreken er zaken. Het is een keuze die je natuurlijk voor jezelf dient te maken maar persoonlijk vind ik de Canon EOS 300D & de Nikon D70 goede instaptoestellen voor een 1ste digitale SLR camera.

Blijven oefenen, af en toe eens goed vloeken en gewoon herbeginnen. Je zal nadien je toestel nog naar waarde weten te schatten

Mvg,
    *Nikon D300s + MB-D10 + SB-900 +18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX II + *Nikon D200 + SB-800 + 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX*

Comment

<font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman">
      voel met je mee beste K
      het is een groot bedrag dat je hebt uitgegeven waarvan je niet onmiddellijk resultaat ziet
      ook ik heb het moeilijk , maar gelukkig zijn er mensen met het hart op de juiste plaatst op dit forum
      maar ik wil toch nog een vraagje, inspelend op vorige opmerkingen
      hoe het komt dat men met een eenvoudig compact toestelletje ( Olympus 350 zoom ) bijna aan 100 % scherpe kiekjes trekt op automatische stand en men bij zo'n geavanceerd Canon toestel men er maar niet in lukt om nog maar aan 50 % scherpe foto's te trekken ,ook in automatische stand ?
      zonnige groetjes

Comment

Originally posted by zorro
        <font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman">
        voel met je mee beste K
        het is een groot bedrag dat je hebt uitgegeven waarvan je niet onmiddellijk resultaat ziet
        ook ik heb het moeilijk , maar gelukkig zijn er mensen met het hart op de juiste plaatst op dit forum
        maar ik wil toch nog een vraagje, inspelend op vorige opmerkingen
        hoe het komt dat men met een eenvoudig compact toestelletje ( Olympus 350 zoom ) bijna aan 100 % scherpe kiekjes trekt op automatische stand en men bij zo'n geavanceerd Canon toestel men er maar niet in lukt om nog maar aan 50 % scherpe foto's te trekken ,ook in automatische stand ?
        zonnige groetjes
        Beste zorro,

"Volgens mij" is een prosumer software-matig zodanig ingesteld dat de meeste shots goed of zelfs zeer goed zijn. De dslr vraagt van de gebruiker meer input en dit resulteert uiteraard ook in meer mogelijkheden.

Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Originally posted by K.
          Nu ik mijn 300D een paar dagen heb, ben ik echter teleurgesteld. Ben tot de conclusie gekomen dat een SLR-camera niets voor mij is, dat het veel te ver gaat, en dat dit dus een miskoop was. Ik heb echt geen plezier aan dit toestel, dus heb besloten hem te verkopen (kan niet terug naar de winkel omdat hij al uit de verpakking is geweest), en me een goede prosumer te kopen.
          Een paar dagen om zo iets te beslissen is wel snel hoor.
          Ik heb mijn 10D gekocht op een vrijdag de 13° februari,de eerste maanden was ik ook niet tevreden in vergelijking met mijn Sony F717.
          De ervaren BDers zeiden me ook,dat de foto's nog wat bewerking nodig hadden en om in Raw foto's tenemen met een DSLR.
          Maar de Cois wilde niet luisteren ,zoals de foto genomen is moet het eruit komen zei ik.
          En dan ben ik op de duur toch in RAW begonnen ( ge weet zowat achter hun rug om niet te moeten toegeven dat zij gelijk hadden ) en de kwaliteit zit in de foto hoor,je moet het er alleen maar nadien uithalen met de bij geleverde software.
          Natuurlijk als je dat er niet voor over hebt,ja dan........

mvg FrançoisVM
          Canon 7D

Comment

Zou je in het algemeen de volgende conclusie kunnen trekken:

Als je geen plezier beleeft (of: leert beleven) aan het nabewerken van je foto's, kan je waarschijnlijk beter niet beginnen aan een DSLR.

Dit zou voor vele "prosumer/DSLR"-dubbers dan iets zijn om in het achterhoofd te houden bij de keuze van een nieuwe cam.

Humphrey

Comment

Doorgaan met die 300D zou ik zeggen K..

Zoals Pol hier al zei : geen gemakkelijk toestel om te point en shooten. Zeer juist, maar je hebt er dan ook dusdanig meer plezier aan. Neem bijvoorbeeld de mogelijkheden op gebied van DOF (depth of field, scherptediepte) : vind je in vergelijking nooit terug bij een prosumer, gezien de grote afmetingen van de CCD (CMOS bij een DSLR). Denk ook aan de mogelijkheid om bij zwakke lichtomstandigheden zeer goede foto's te maken met zeer weinig ruis: vind je ook niet bij een prosumer.
              Vergeet ook niet de stevigheid en groter formaat van het toestel, wat de handzaamheid alleen maar ten goede komt, alsmede het gewicht eens je er een zwaardere lens op plaatst. Je "voelt" dat je een fototoestel vasthoudt. Dat stimuleert veel meer de fotografische kriebels... Dit alles in vergelijking met een digitaal of prosumer, met alle respect voor die toestellen hoor. Ik vergelijk alleen maar.

Ik raad je aan om meteen parameter 2 in te stellen in het menu van je 300D want standaard staat die ingesteld op parameter 1 waarbij verzadiging/contrast/scherpte op +1 staan. Het is belangrijk dat je achteraf bij de bewerking zelf basiscontrole hebt over onder andere verscherping. Ik bedoel daarmee dat je moet kunnen uitgaan van een foto die op zich scherp is in parameterinstelling 2 (wat niet wil zeggen dat die geen verscherping meer nodig zou hebben). Als je vertrekt met parameter 1, is iedere foto die je neemt in het toestel al softwarematig verscherpt, min of meer zoals bij een gewone digitaal of zoals bij een prosumer toestel.

Blijf oefenen met de kitlens (als je deze bezit) want die is heel goed hoor. En als het je bevalt kun je nadien gaan denken aan uitbreiding. En dat is nu ook weer net het plezante aan een DSLR : onbeperkte uitbreidingsmogelijkheden. En vergeet ook nooit: degene achter de lens maakt de foto's, niet het toestel.

Hou eens een maandje vol en vraag dan eens om ter vergelijking met een prosumer te mogen fotograferen. Wedden dat ......wat zeg ik.... wedden ? Ik ben er zeker van !

Ludovic
              EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
              BD0118BE

Comment

Originally posted by K.
                Ok, we zijn nu 2 dagen verder, en ik heb besloten hem toch te houden, en me er helemaal in te smijten en er helemaal voor te gaan! de positieve uitstraling van jullie heeft deugd gedaan! thanx! en waarschijnlijk horen jullie nog van me met heel wat vragen...
                katlijn
                Een beslissing waar je geen spijt van zult krijgen
                Zou zeggen , kom maar op met de vragen !
                Mijn motto : De stomste vraag is de vraag die niet gesteld wordt
                Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Originally posted by Hanske

Mijn motto : De stomste vraag is de vraag die niet gesteld wordt
                  Voila ,mijn gedacht zeg.
                  Vuur je vragen maar af,dan moet ik ze misschien niet meer stellen.
                  mvg FrançoisVM
                  Canon 7D

Comment

Originally posted by K.
                    Na lange tijd uuuuuren dit forum gelezen te hebben, dpreview uitgepluist te hebben, en nachten slecht slapen, uiteindelijk de canon 300D gekocht. Belangrijkste punten bij mij waren dat ik foto's perfect wil laten afdrukken tot A3-formaat, en wat creatiever met fotografie om te gaan. Nu ik mijn 300D een paar dagen heb, ben ik echter teleurgesteld. Ben tot de conclusie gekomen dat een SLR-camera niets voor mij is, dat het veel te ver gaat, en dat dit dus een miskoop was. Ik heb echt geen plezier aan dit toestel, dus heb besloten hem te verkopen (kan niet terug naar de winkel omdat hij al uit de verpakking is geweest), en me een goede prosumer te kopen.
                    Mijn vraag nu: kan je met een 5MP ook perfecte afdrukken maken? Of moet je al naar 8MP gaan? Welke adviseren jullie? Graag advies, want ik weet het niet meer!
                    Met deze link krijg je een prachtige nederlandse gebruiksaanwijziging met veel uitleg.
                    Lees het eerst eens rustig door en begin dan opnieuw en je zult zien het is een prachtige kamera.
                    http://www.diskidee.nl/av/testen/index.htms/4458

Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Beste K.

Doe ook eens mee aan de BD Shooting Days.. Je komt er dan mensen tegen die ook jouw type toestel hebben en je kan dan praktische ervaringen uitwisselen ...

Dat maakt het allemaal veel aangenamer...

Ik ben net van een SLR (Oly E10) naar een DSLR (D70) overgestapt... en hoewel de E10 volgens het spiegelreflexsysteem werkt ... is het weer van nul beginnen bij de DSLR, maar ik zie dat als een uitdaging en mijn foto's worden er altijd beter op ...

Dat zal ook bij jouw het geval zijn ...
                      [Nikon D5100 & Nikon D70]
                      [Yves en Liesbeths blog Resort]

Comment

Zoals K het brengt,is het bij mij net hetzelfde,altijd gebruik gemaakt van de canon AE1,dan even een medion,en nu dus de 300D kit,heb hem nu een maand,en een 150 tal fotos gemaakt,waarvan 10% goed.
                        met mijn oude reflex was dit net omgekeerd.
                        Ze zijn meestal met de automaat genomen,of de av en tv instelling.Heb enkel probleem met de scherpte,bijna alle beelden zijn licht wazig,ook op statief.
                        Anders is het een mooi toestel,die,althans bij mij,zeer goed in de hand ligt.
                        Zelfs de beelden van dat goedkoop toestelletje zijn scherper,en weet niet waaraan het ligt,aangezien er ook enkele goede, deze van zeer dichtbij,bij zijn,
                        Ben alweer met de Canon AE bezig,gelukkig heb ik dat nog niet weggegeven.
                        Was eigenlijk enkel voor voor het gemak van,en de minkost van de beelddrager, van digitaal dat ik was overgeschakeld.Ikzelf heb er 1.220 € voor betaald,met ned.handleiding en software,+ een kaart van 256mb ultra II.
                        Er is wel iemand in de straat die het wil kopen,maar hij wil dat ik de prijs zelf zeg,weet ook wel dat ik veel verlies doe,dus had ik graag geweten wat dit na een maand nog waard is.
                        Imac en Canon... de max

Comment

Ik heb sinds 3 maanden een EOS 300D. Hiervoor had ik een analoge EOS 300 en daarvoor een digitaal Sony'tje. Een beetje vreemd he, eerst digitaal en daarna analoog en daarna weer digitaal. Zal ik je uitleggen. De digitale Sony was handig omdat je een foto ter plekke kon beoordelen en eventueel deleten maar de camera had maar weinig moeglijkheden qua instellen dus overgestapt naar een analoge spiegelreflex omdat digitale spiegelreflex toen nog niet betaalbaar was. Dit was qua mogelijkheden perfect alleen kon je pas na het ontwikkelen van de foto's beoordelen of ze goed genoeg waren . Toen kwam het tijdperk EOS 300D!!! Dit is het helemaal! De nadelen van analoog en eenvoudig digitaal zijn weg. Met de EOS 300D kun je heerlijk "rotzooien" en experimenteren. Niet goed die foto? Dumpen maar en opnieuw beginnen. Ook ik gebruikte in het begin gewoon de camera op de automatische stand maar langzaam maar zeker ben ik volop gaan klooien met alle mogelijkheden. De foto's zien er soms niet uit(ik ben zéér kritisch op eigen werk) maar het wordt steeds beter.
                          Ik zou zeggen: BLIJF PROBEREN EN GENIET VAN HET EXPERIMENTEREN!!

Comment

zal hem nog maar even uitproberen,want voor 600€ doe ik dit niet weg.
                            en de dichtbij fotos zijn zeer goed,zal eens een andere lens lenen om te testen.
                            Imac en Canon... de max

Comment

Ik sluit me aan bij de rest! Blijven oefenen en de bittere pil doorslikken! Ik heb me in't begin rotgeërgerd aan het feit dat ik er maar niet in slaagde een aanvaardbaar resultaat te behalen met die 300D, een resultaat dat je zou verwachten van een toestel in die prijscategorie. Ofwel waren de foto's te licht of te donker of niet scherp genoeg en soms een combinatie! Na een tijdje begon ik zelfs te denken dat er iets aan het toestel scheelde terwijl, achteraf gezien, er (gelukkig) iets aan mij scheelde.
                              Trek het je allemaal niet aan en blijf oefenen! Ik moest vroeger 99% van de foto's wegsmijten terwijl het nu nog (maar) 30% is... en je kan je voorstellen dat ik dan nu nog steeds op die 30% zit te vloeken!
                              450D en wat prullen

Comment

ik werk nu met een 602 Fuji en ben al een tijdje aan het sparen tegen dat de S3 uitkomt.
                                maar als ik dat zo allemaal lees begin ik te twijfelen
                                is dat nu echt zo moeilijk met een DSLR ?

Comment

Working...
                                X