Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eos 300D miskoop, wat nu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Je moet of je camera op automatisch zetten (dat zal wel kunnen, ik ken de camera niet trouwens) of je zult de beginselen van het fotograferen moeten leren.
    Dus alles over diafragma, sluitertijd e.d.
    Misschien kun je via internet enkele goeie boeken over fotografie aanschaffen.
    Lecturama heeft een mooie serie, wel oud maar dat maakt niet uit, het hoeft ook niet over digitale fotografie te gaan want de basis is hetzelfde als bij anoloog.
    Ook op boekenmarkten en vrije markten, rommelmarkten kun je ze vinden.
    Leer dan stap voor stap hoe je je camera moet gebruiken.
    Zolang fotografeer je gewoon op automatisch.

    Maar doe je camera niet weg, daar krijg je spijt van en zul je nooit echt het plezier van fotograferen ervaren.

    Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
    http://petermaas.blogspot.com/

    Comment


    • #17
      Ik lees hier geregeld dat het boek "Digitale fotografie" van Erik Mansvelders heel goed is. Die zit hier trouwens zelf geregeld op het forum.

      (Ik zal binnenkort dat boek ook eens kopen, dan kan ik waarschijnlijk nog een hele boel bijleren )
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Tja, binnen een paar dagen een hele camera goed leren kennen kan volgens mij alleen een prof.

        Als ik jou was zou ik eerst lekker gaan "prutsen" met de cam. Daarmee wil ik zeggen dat je steeds foto's maakt van hetzelfde onderwerp, waarbij je steeds één van de instellingen aanpast. Pas dan kun je daadwerkelijk zien welke effecten bijvoorbeeld de sluitertijd, belichting, diafragma enz. hebben. Als je dit weet kun je pas echt foto's gaan maken.

        En idd; koop een goed fotoboek zoals bv Digitale fotografie van Erik Mansvelders. Daarin staat ook heel goed beschreven wat de instellingen van een cam doen én hoe dat eruitziet.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #19
          Een en ander komt op mij over alsof je niet alleen maar om de complexiteit geen plezier beleeft aan je 300D. Ik kan me dat wel voorstellen hoor, ik heb ook wel eens dingen gekocht waarvan ik me achteraf afvroeg of het gevoelsmatig niet veel te veel geld was voor de geleverde waar.

          Vooral als je na de aanschaf er achter komt dat je met de aanschaf van een body en een standaard lensje er nog lang niet bent kan ik me levendig voorstellen dat je achteraf tot de conclusie komt dat een DSLR niets voor je is.

          Om inhoudelijk in te gaan op je vraag: megapixels zeggen niet zo heel veel, het objectief dat voor je sensor of film zit is veel belangrijker. Ik heb prachtige 30 x 45cm vergrotingen gezien van een D30, en dat is nog "maar" 3 Mpixel.

          De Canon G3 bijvoorbeeld is een prachtig toestelletje met een heel goed stukje glas ervoor. De G3 wordt echter al enige tijd niet meer verkocht en is vervangen door de G5. Over de G5 hoor je wat wisselende berichten, maar ik kan met niet voorstellen dat'ie veel slechter zou zijn dan de G3.

          Ook de in populariteit steigende Panasonic FZ-10 is een prachtig toestel dat je wellicht het plezier in het fotograferen weer terugbrengt.

          Wat fotografeer je meestal? Is groothoek belangrijk voor je? Tele? Of vrijwel alles op normaal (rond de 50mm, 35mm equivalent)? Lichtsterk? Flits?

          Comment


          • #20
            Het probleem waar al vele tegenaan gelopen zijn.... de eerste dage/weken denk je .... AAARGGHHHH wat een stom rot ding, zo lomp, teveel toeters en bellen en dan de foto's

            Maar na enkele dagen en experimenten was het al
            Nu weet ik beter en ben ik de camera gewend, dus voortaan alleen nog
            http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

            Comment


            • #21
              In vergelijking met de meeste prosumers is een d-slr inderdaad een lompe affaire. elk heeft zijn voor- en zijn nadelen, maar wanneer ondermeer de uitbreidbaarheid, controleerbaarheid en hoge snelheid van een reflex voor u niet belangrijk zijn, dan bent u denk ik inderdaad beter af met een compactcamera.

              Als u nooit actiefoto's (sport), foto's binnen zonder flits, super telefoto's of enorme groothoekfoto's en dergelijke neemt, maar het liever houdt bij een "gewoon" zoombereik, nu en dan eens de flits gebruikt en de iets tragere reactietijd er bij neemt, dan is de 300D niet wat u zoekt denk ik.

              Groeten
              Rigel

              Comment


              • #22
                1) Zeker nog niet wegdoen.
                2) Eens opschrijven wat je nu eens wenst te fotograferen op een weekend. Ik bedoel hiermee, bewust een keuze maken. Vb, snel bewegende dingen.
                3) Hier een vraag stellen, nadat je eerst een search gedaan hebt, of dit nog niet besproken is geweest. Vragen of dat er misschien een bereidwillige Russische vrijwilliger je kan helpen. Bij mij kan je altijd terecht, ook al heb ik een Nikon d70. De technieken zijn immers voor alle fototoestellen gelijk ....
                4) Na herhaalde pogingen, kritisch bekijken en hulp vragen. Opnieuw testen.
                5) RTFM niet vergeten. Mijn FM heb ik nu al voor de derde maal uitgeprint en nog dagelijks lees ik erin. Na een fotosessie herlees ik deeltjes in dat FM en ontdek ik mijn toestelleke meer en meer.
                6) Dringend veranderen van gedacht en steeds aandachtig nadenken en zeggen, kijk, dit toestel ligt mij en doet wat ik wens. Punt.
                De eerste maal dat ik Wiskunde gaf op school was ik enorm teleurgesteld. De tijd heeft me daar op andere gedachten op gebracht. De materie kon ik, de omgeving wennen, was een moeilijker verhaal.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #23
                  Bedankt voor de massale reaktie. 'DOE HEM NIET WEG' is duidelijk overgekomen... Dus ik twijfel weer.
                  Het gevoel dat die 300D mij gaf was vooral dan het zo'n duur toestel is voor foto's die ik waarschijnlijk ook met een goede prosumer kan maken, en er ook meer plezier aan beleven. Een prosumer is namelijk ook compakter, kan onderwater (mits behuizing), je kan er kortfilmpjes mee maken,... Hiervoor doe ik het niet, maar als ik het heel simplistisch voorstel is een prosumer toch iets meer 'speelgoed' dan een DSLR. En ik wil heus wel wat creatief uit de hoek komen, maar ik denk dat ik bij die 300D de helft nooit zal gebruiken, dat het gewoon te ver gaat voor mij. Misschien moet ik het wel een kans geven, en alles stap voor stap leren...
                  oja, en voor de mensen die dit vroegen: ik trek vooral op reis (gebeurt dikwijls), en alledaagse dingen, dit kan gaan van portret naar landschap, ook avond/nachtfoto's, feestjes,...
                  dus zou ik het dan toch nog een kans geven?

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by K.
                    dus zou ik het dan toch nog een kans geven?
                    Zou het maar doen als ik jou was , heb sinds 2 maanden ook de 300D , mijn vorige camera was de Sony DSC F717. Ook ik heb erg moeten wennen ( en wen nog steeds ) en soms moet ik echt moeite doen om een goede foto te maken. Dat ik (soms) geen goede foto maak , ligt niet aan de camera , maar volledig aan mezelf. Ik zou echter niet anders meer willen. Kortiom , geef het wat tijd ......je zult geen spijt van deze camera krijgen .....
                    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                    Comment


                    • #25
                      Vele berichten.....doe hem niet weg.......
                      Ik kan er mij alleen maar bij aansluiten.


                      Niet verkeerd begrijpen He maar iemand die na enkele dagen al spreekt over een miskoop is zijn toestel (in uw geval 300d) niet waard.

                      Alles heeft een leerperiode nodig, ook dit toestel.
                      Als alles na 1 foto vanzelf zou gaan en iedere foto perfect is......wat is het plezier dan nog aan fotograferen.



                      Een trouwe canon 300D fan.
                      Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
                      De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by K.
                        oja, en voor de mensen die dit vroegen: ik trek vooral op reis (gebeurt dikwijls), en alledaagse dingen, dit kan gaan van portret naar landschap, ook avond/nachtfoto's, feestjes,...
                        dus zou ik het dan toch nog een kans geven?

                        Voor dat soort fotografie dat je hier omschrijft heb je per definitie niet meteen een DSLR nodig.
                        Zelf heb ik buiten mijn 300D ook nog een sony cybershot DSC P72 van 3,1MP die ik voornamelijk gebruik als ik erop uitrek met mijn moto, (kwestie van niet te moeten zeulen met die hele DSLR handel) alsook voor de eenvoudige te fotograferen dingen en daar shuilt nu net het grooooooooooooooooooooooootte verschil tenopzichte een DSLR.

                        Voor de alledaagse huis en tuin fotootjes kan je met een consumer van 250 euro zoals mijn sony haarscherpe maar dan echt haarscherpe foto's maken die niet meteen moeten onderdoen voor een dure DSLR met dure lens.
                        Zo dacht ik er in het begin op het eerste zicht over wanneer ik de foto's genomen met mijn 300D vergeleek met de goedkope cybershot.
                        Het enige verschil wat ik aanvankelijk merkte was de snelheid, het plezier en het geluid bij het indrukken van die ontspanknop. Het resultaat daarentegen was hetzelfde. Ik had dus ook zoiets van .

                        Maar nu......los van de ontelbare creatieve mogelijkheden die de 300D biedt..........is het feit dat je met een consumer zeeeeeeer beperkt bent met bewegende onderwerpen (shutterlag) en dat moeten dan niet eens snelle sportopname's zijn (die mag je soieso al vergeten), neem bijvoorbeeld gewoon simpelweg een persoon die een sprong maakt in de lucht, als je dat beeld wil vastleggen staat ie al lang terug op de grond ...en ook probeer je dat 10 maal na mekaar zal je uiteindelijk wel iets bruikbaar hebben maar de shot zal nooit zijn zoals je em hebben wil. Met de 300D is ie meestal meteen na de eerste shot goed.
                        De shutterlag van een consumer was voor mij al genoeg een reden om een DSLR te kopen!!!
                        Bovendien ben ik nu al zo ver dat ik nagenoeg nooit de automatische programma's gebruik van mijn 300D maar steeds de creatieve, av,tv...

                        However, een consuner levert de dag vandaag zéér mooie beelden maar wanneer je nog maar denkt iets meer te doen dan de meest eenvoudige onderwerpen zit je meteen vast al was het maar voor die eindeloos lange shutterlag en 0,5 of 1 sec sluitervertraging is eindeloos, want daar komt het meestal op aan.
                        En dan heb je nog de ontelbare lenzen, tele's in alle mogelijke vormen, kwaliteiten, prijzen , kortom voor elk wat wils en wat die dan allemaal zoal te bieden hebben... man man toch!!!

                        Ben je uiteindelijk toch van plan om alles eenvoudig te houden verkoop em dan, je zal er nauwelijks wat aan verliezen, laat zeggen een 200 euro misschien, koop jezelf een goedkope comsumer en ga met het verschil op reis zo kan je meteen aldaar wat vakantieplaatjes schieten.

                        Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
                        Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by K.
                          Bedankt voor de massale reaktie. 'DOE HEM NIET WEG' is duidelijk overgekomen... Dus ik twijfel weer.
                          Het gevoel dat die 300D mij gaf was vooral dan het zo'n duur toestel is voor foto's die ik waarschijnlijk ook met een goede prosumer kan maken, en er ook meer plezier aan beleven. Een prosumer is namelijk ook compakter, kan onderwater (mits behuizing), je kan er kortfilmpjes mee maken,... Hiervoor doe ik het niet, maar als ik het heel simplistisch voorstel is een prosumer toch iets meer 'speelgoed' dan een DSLR. En ik wil heus wel wat creatief uit de hoek komen, maar ik denk dat ik bij die 300D de helft nooit zal gebruiken, dat het gewoon te ver gaat voor mij. Misschien moet ik het wel een kans geven, en alles stap voor stap leren...
                          oja, en voor de mensen die dit vroegen: ik trek vooral op reis (gebeurt dikwijls), en alledaagse dingen, dit kan gaan van portret naar landschap, ook avond/nachtfoto's, feestjes,...
                          dus zou ik het dan toch nog een kans geven?
                          Ik ben ook in het bezit van een 300D. Je gebruikt inderdaad geen 50% van de mogelijkheden, so wat? Ik gebruik niet eens 2% van de mogelijkheden van een spreadsheet maar zou hem toch niet meer kunnen missen, idem voor een tekstverwerker.
                          Wat je wel doet is waarschijnlijk net die ene functie gebruiken die je op een prosumer niet hebt.
                          Voor onder water heb je natuurlijk onderwaterhuizen maar ik denk er zelf eerder over om metertijd een extra toestelletje met onderwaterhuis te kopen om te gaan duiken. De 300d in een onderwaterhuis is me wat te duur en te onhandig, ik heb het nu al zo moeilijk om me een beetje stabiel te houden in het water.
                          Albums
                          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                          Comment


                          • #28
                            Beste K.,

                            Een DSLR is inderdaad geen gemakkelijk toestel om zo maar mee uit de hand te schieten. Ik had vroeger een prosumer (Nikon CP5700) en kon inderdaad een hoger percentage goeie foto's eruit toveren. Ik heb dit toestel nu weggedaan voor de D70 en heb er nog geen minuut spijt van gehad. Maar.. je moet wel telkens je een DSLR bovenhaald gaan nadenken wat je gaat doen.De D70 bvb. is een toestel dat neiging heeft om te onderbelichten. Dat is nl. al het eerste waarmee de meeste eigenaars moeten rekening houden.
                            Belichting, witbalans, scherpstelveld (kadreren), lichtmeting,ISO, programmastand (volautomatisch,P,S,A), beeldoptimalisatie tenzij je in RAW werkt, enz,enz... Dus je ziet, een pak zaken waarmee je heel bewust moet omgaan. Maar dit is nu juist voor mij het interessante. Je leert altijd uit je fouten. Ik kan je vertellen dat ik soms over 30% tot 40% van mijn shots ontevreden ben.
                            Ik zou je dus ook aanraden je toestel te leren kennen vooraleer de stap terug te zetten. Of als je echt een toestel wil dat moet dienen voor alleen maar point- & shooting, ja dan ....

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #29
                              Ok, we zijn nu 2 dagen verder, en ik heb besloten hem toch te houden, en me er helemaal in te smijten en er helemaal voor te gaan! de positieve uitstraling van jullie heeft deugd gedaan! thanx! en waarschijnlijk horen jullie nog van me met heel wat vragen...
                              katlijn

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by K.
                                Ok, we zijn nu 2 dagen verder, en ik heb besloten hem toch te houden, en me er helemaal in te smijten en er helemaal voor te gaan! de positieve uitstraling van jullie heeft deugd gedaan! thanx! en waarschijnlijk horen jullie nog van me met heel wat vragen...
                                katlijn
                                Ik heb zelf ook enkele maanden geleden de overstap gemaakt van een compact toestel naar een DSLR (D70) en ik ga nooit meer terug!!!
                                Ook ik heb veel moeten leren, en ben eigenlijk nog steeds aan het leren, maar de DSLR geeft je zoveel vrijheid en mogelijkheden dat je altijd maar verder wil. Dat heb je met een compact veel minder.

                                Doe zoals ik: veel experimenteren. Zet je camera op een statief (of op een vast voorwerp als je geen statief hebt) en trek hetzelfde onderwerp met telkens andere settings. Probeer de ingebouwde programma's uit, zie wat het resultaat is. Probeer de handmatige programma's, en speel met diafragma en sluitertijd, en bekijk de resultaten zodat je ziet welke parameters welke invloed hebben.

                                Denk eraan: het is digitaal, dus het kost niks! zo heb ik tijdens de eerste week wel 700-800 foto's getrokken, misschien enkele die echt goed waren, de meeste onscherp, overbelicht, onderbelicht, bewogen, noem maar op, maar zo kreeg ik tenminste een duidelijk beeld van hoe de instellingen zich vertalen naar een resultaat op foto!
                                Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                                Comment

                                Working...
                                X