Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Moet nog veel leren...
Gebruik nu nog de automatische scherpstelfunctie. Ik heb al eens handmatig geprobeerd, maar dat is niet gemakkelijk om te zien door dat kleine venstertje...
met de nikon software(capture nx2) kun je het scherpstelpunt controleren van je foto's, dan zie je al wat vlugger aan wat het ligt....
fijn dat de winkel je een beschermfilter heeft kunnen verkopen voor op een kitlens...
schroef ze er vlug af dan gaat je beeldkwaliteit een stuk omhoog
met de nikon software(capture nx2) kun je het scherpstelpunt controleren van je foto's, dan zie je al wat vlugger aan wat het ligt....
fijn dat de winkel je een beschermfilter heeft kunnen verkopen voor op een kitlens...
schroef ze er vlug af dan gaat je beeldkwaliteit een stuk omhoog
ik gebruik voor bescherming een UV-filter, ik lees dat die de beeldkwaliteit hiervan niet achteruit gaat (of toch veel minder)?
bij de duurdere modellen (filters) is het verlies van beeldkwaliteit geringer, maar die kosten dan bijna evenveel als een lens.....
eens met en eens zonder een foto trekken en je ziet het wel
zonnekap beschermd beter en zonder nadelen
Moet nog veel leren...
Gebruik nu nog de automatische scherpstelfunctie. Ik heb al eens handmatig geprobeerd, maar dat is niet gemakkelijk om te zien door dat kleine venstertje...
Manueel scherpstellen hoeft ook niet.
Is trouwens onbegonnen werk met de 1200D, de zoeker is te klein. (Manueel scherpstellen is hier gemakkelijker via Live view)
Bij autofocus...Selectief single AF punt gebruiken en verplaatsen op het deel waar je op wil scherpstellen.
Vraag me toch af welke beperkingen iedereen hier tegengekomen is met "beginnerstoestellen".
persoonlijk (bij de buikdansvoorstellingen van mijn vriendin) haal ik met de FF voordeel uit:
- minder ruis bij hogere iso (bij professionele podia/belichting niet zoveel last van, maar toch al een paar voorstellingen in kleine zalen met weinig licht gehad);
- sneller/accurater focussen (de grotere zoeker helpt me wel een groot stuk denk ik);
- snellere bediening door meer direct bereikbare setting op de body zelf (ipv via het menu te moeten gaan).
Er zal wel nog wat te bedenken zijn, maar t is persoonlijk of je een beperking ziet en of deze dan van toepassing is voor jou.
persoonlijk (bij de buikdansvoorstellingen van mijn vriendin) haal ik met de FF voordeel uit:
- minder ruis bij hogere iso (bij professionele podia/belichting niet zoveel last van, maar toch al een paar voorstellingen in kleine zalen met weinig licht gehad);
- sneller/accurater focussen (de grotere zoeker helpt me wel een groot stuk denk ik);
- snellere bediening door meer direct bereikbare setting op de body zelf (ipv via het menu te moeten gaan).
Er zal wel nog wat te bedenken zijn, maar t is persoonlijk of je een beperking ziet en of deze dan van toepassing is voor jou.
Ik kwam de zelfde beperkingen tegen en daarbij nog wel enkele.
Ik werk bijna altijd in manuele modus en dan is het bedieningsgemak toch wel erg belangrijk om snel te kunnen werken. De kleine zoeker vond ik ook een nadeel om juist en accuraat scherp te stellen zeker in slechte licht omstandigheden en als concertfotograaf fotografeer ik regelmatig met de 2 ogen open (om de rest van het podium in het oog te kunnen houden daar geen actiemomenten te missen). Wat voor mij ook een groot nadeel was dat ik van uit de analoge tijd nog verschillende lenzen had die geen AF en/of lichtmeting hebben op instap modellen. De weerbestendigheid is voor mij ook een voordeel.
En er zullen er nog zijn die mij nu niet te binnen schieten.
BD startte met een nieuwe gratis service voor de beginnende fotografen van het forum. Misschien iets voor jou? Hier een linkje naar hoe we het aanpakken.
Hieronder de linkjes naar de verschillende Shooting day die op stapel staan en starten als we genoeg deelnemers hebben: Regio Grimbergen Regio Brugge-Roeselare Regio Oostende
Groetjes,
Riho
Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro
Comment