Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderwater fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Onderwater fotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
    Wel, in het begin is dat idd erg verwarrend met al die verschillende sensorformaten, maar om heel de uitleg hier te doen zou wat lang worden, maar ik zal proberen de absolute basis even kort uit te leggen en wat links erbij te zetten.
    Dit is alvast een goed begin: http://nl.wikipedia.org/wiki/Crop-factor
    Deze foto vind ik een goeie aanschouwelijke samenvatting; jammer dat je die hier niet mag laten zien als je hem niet zelf gemaakt hebt, dus dan maar de link:

    De Nikon is zo groot als de donkergele/oranje sensor, de Olympus is de kleinste uit deze reeks, op zich zal deze best heel goede foto's kunnen maken bij goed licht, maar uiteindelijk heb ik hetzelfde formaat sensor in mijn (overigens ook tot 1.5m waterdichte) gsm zitten, in 20Mp uitvoering, dus dat is best klein voor een echte camera. En onder water heb je zelden licht teveel..
    Het komt gewoon op fysica neer, hoe meer oppervlakte een sensor heeft, hoe meer fotonen erop kunnen vallen op een bepaalde tijd, uiteraard zal een lichtsterkere lens daar ook bij helpen, je kunt dit verschil gewoon uitrekenen in aantal stops.
    Uiteraard, hoe nieuwer de sensortechnologie, hoe meer het signaal versterkt kan worden zonder te veel ruis te veroorzaken (mijn gsm komt op zijn minst dicht in de buurt van mijn +-8 jaar oude Canon 40D of overtreft ze zelfs op een aantal vlakken, hoewel die sensor bijna 12 keer groter is - zie tekening), maar uiteindelijk zal binnen een zelfde generatie een grotere sensor altijd betere signaal/ruis verhoudingen geven.

    Verder weet ik eerlijk gezegd niks van de camera's waarover het hierboven gaat, ik wou enkel even duidelijk maken dat je die lijstjes niet gewoon 1:1 kunt vergelijken, ik heb zelf ook wel een waterdicht compactje, een Fujifilm XP30, op zich een heel stevig toestel, maar wat mij betreft toch geen aanrader buiten voor wat shots als herinnering, dit toestel heeft een 13Mp sensor maar het is meestal redelijk lastig een deftige afbeelding eruit te krijgen, zelfs voor webformaat..

    Succes met de zoektocht en leeswerk!
    wow, glashelder
    bedankt hiervoor! ik wist van verschillende sensors, maar ik dacht dat er enkel een verschil was tussen fullframe en crop camera's. Nu weet ik dus beter

    Comment


    • #17
      Re: Onderwater fotografie

      hmm, de TG4 komt uit
      Olympus has announced the latest addition to its line of rugged compact cameras, with the Stylus Tough TG-4. Along with the usual tough credentials which can see the camera submerged in water, dropped, or used in freezing cold temperatures, the new shooter brings photographer-pleasing RAW file…

      ondersteunt RAW

      Comment

      Working...
      X