Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7100 scherpstelling met AF - scherpstelpunten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D7100 scherpstelling met AF - scherpstelpunten

    Heel intressant om te volgen, maar ergens las ik in bovenstaande dat de f4 lens VRIJWEL BIJNA dezelfde kwaliteit geeft als de f2.8....wat is vrijwel eh... Persoonlijk denk ik dat telezoom objectieven meestal slechtere kwaliteit leveren op de langste brandpuntafstand. Maar ben ook maar een beginnerke eh
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D7100 scherpstelling met AF - scherpstelpunten

      Ik heb de AF-test nu nog een keer overgedaan voor de Nikkor 70-200 f4. Maar het resultaat blijft steeds hetzelfde, gelijk welke instelling ik gebruik.
      Dus vanop een stevig statief een zeer gedetailleerd onderwerp gefotografeerd (oude originele kopergravure), ditmaal vanop een afstand van 2 meter.
      Ik heb eerst gewerkt met VR OFF en dan in Live-View, gewoon en Mup telkens foto's genomen op 105 mm, 135 mm en 200 mm. Daarna hetzelfde met VR ON. Dus in totaal 18 foto's vergeleken. De snelheden (altijd bij f 4) variëren tussen de 1/30 en 1/40 meestal.
      Het resultaat was altijd hetzelfde: op 105 en 135 mm scherp en op 200 mm onscherp.
      Is er dus toch iets mis met die lens (of de combinatie lens/D7100)?
      Ik had dat reeds eerder opgemerkt bij natuurfoto's dat op 200 mm (de meest gebruikte stand) de foto's niet 100% scherp waren.
      Last edited by muesli; 31 mei 2015, 16:17.

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D7100 scherpstelling met AF - scherpstelpunten

        Er is een lenseigenschap dat geen enkel review in kaart weet te brengen: verschil in scherpte op verschillende focusafstanden Ik heb dit in het verleden al "ontdekt" bij de eerst 70-200/2.8 VR waarbij op de kortste scherpstelafstand en op 200mm en op de grootste diafragma's testfoto's heel soft en contrastloos werden. Ik heb dit net ook gepost in een ander topic over onscherpte bij de D7200 icm 70-200/2.8VRI.

        Ik raad dus aan eens een reeks te maken van f/4 tem f/11 en zien wat er dan gebeurt.

        Nog even meegeven: de 70-200/2.8VRII heeft veel last van de zogenaamde focus breathing naargelang je dichter bij je onderwerp komt maar deze lens blijft wel haarscherp op 200mm f/2.8 en MFD

        PS dit review geeft wel wat onscherpte aan op f/4 en 200mm: http://slrgear.com/reviews/showprodu...ct/1570/cat/13
        Last edited by frank207be; 1 juni 2015, 17:42. Reden: SLRGear link toegevoegd

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D7100 scherpstelling met AF - scherpstelpunten

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Er is een lenseigenschap dat geen enkel review in kaart weet te brengen: verschil in scherpte op verschillende focusafstanden Ik heb dit in het verleden al "ontdekt" bij de eerst 70-200/2.8 VR waarbij op de kortste scherpstelafstand en op 200mm en op de grootste diafragma's testfoto's heel soft en contrastloos werden. Ik heb dit net ook gepost in een ander topic over onscherpte bij de D7200 icm 70-200/2.8VRI.

          Ik raad dus aan eens een reeks te maken van f/4 tem f/11 en zien wat er dan gebeurt.

          Nog even meegeven: de 70-200/2.8VRII heeft veel last van de zogenaamde focus breathing naargelang je dichter bij je onderwerp komt maar deze lens blijft wel haarscherp op 200mm f/2.8 en MFD

          PS dit review geeft wel wat onscherpte aan op f/4 en 200mm: http://slrgear.com/reviews/showprodu...ct/1570/cat/13
          Ik heb vandaag de test gedaan op 200 mm van f4 tot f22 met alle tussenliggende stops. Maar geen merkbaar verschil.
          Die review die wat onscherpte van de f4 lens geeft op 200 mm zal dus wel juister zijn dan de andere reeds geciteerde reviews. Het verschil met de f 2.8 zal wel ergens moeten liggen.
          Wat ik ook gemerkt heb is dat de onscherpte iets minder is wanneer er geen (polarisatie)filter voor de lens staat. Me deze filter is de onscherpte nog meer uitgesproken.

          Comment

          Working...
          X