Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop eerste reflexcamera.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Aankoop eerste reflexcamera.

    De nieuwe Nikon D5500 is iets kleiner en lichter dan de D5300 en heeft
    een touchscreen.
    Koop het toestel waar je je het best bij voelt. Ze hebben allemaal hun
    plus- en minpunten, geen enkele camera is perfect.
    Rudi

    Comment


    • #17
      Re: Aankoop eerste reflexcamera.

      Natuurlijk heeft een groter en iets zwaarder toestel als je er lang mee moet rondlopen een nadeel, maar ik vind dat dat ook een zeer groot voordeel heeft. Ik had een als eerste DSLR een D3000 en die kleine body had ik niet goed vast en was moeilijker stabiel te houden, mijn D90 die er na kwam lag me al veel beter in de hand en gaf me direct ook meer stabiliteit. Nu werk ik met een D700 met batterijgrip en ik merk dat ik met deze net iets langere sluitertijden aankan. Een een goede rugzak beperkt het nadeel van het gewicht. Het is misschien geen bewezen feit maar ik ervaar het toch zo. Dus laat je niets aanpraten dat je niet goed in de hand ligt.

      Comment


      • #18
        Re: Aankoop eerste reflexcamera.

        Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
        Natuurlijk heeft een groter en iets zwaarder toestel als je er lang mee moet rondlopen een nadeel, maar ik vind dat dat ook een zeer groot voordeel heeft. Ik had een als eerste DSLR een D3000 en die kleine body had ik niet goed vast en was moeilijker stabiel te houden, mijn D90 die er na kwam lag me al veel beter in de hand en gaf me direct ook meer stabiliteit. Nu werk ik met een D700 met batterijgrip en ik merk dat ik met deze net iets langere sluitertijden aankan. Een een goede rugzak beperkt het nadeel van het gewicht. Het is misschien geen bewezen feit maar ik ervaar het toch zo. Dus laat je niets aanpraten dat je niet goed in de hand ligt.
        Als jij begonnen bent met een D3000 .. dan mag TS toch een D5300 kiezen als eerste camera niet ?
        Ik denk dat iedereen die interesse in fotografie heeft ... zijn keuze maakt uit het instapsegment.
        En dat instapsegment is dag vandaag zeer goed... zelfs de standaard 18-55 lenzen die er meestal in vorm van kit bijhoren mag je als zeer goed beschouwen.

        Er zijn er genoeg die zelfs een stap terug zetten (voorral in grootte)
        Bij die laatste groep hoor ik bij.

        Grip is ook relatief.. ik heb niet het minste problemen met stabiliteit met de piepkleine GM5 15 1.7 combo die ik tussen duim en wijsvinger hou...integendeel

        De Alpha 6000 waar TS aan twijfelt is ook een zeer goed alternatief.
        Deze camera ligt beter in de hand dan een Nikon 5300 .. en dat komt grotendeels door het lage gewicht... maar dat is ook maar mijn persoonlijke mening.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #19
          Re: Aankoop eerste reflexcamera.

          sony a6000 ziet er een pracht van een toestel uit, zeker weten, maar in de toekomst zit je dan eerder beperkt van lenzen ed....
          nikon d5300 is hierin zeker beter, maar dus wel iets zwaarder (tja)
          zou voor een lens aanraden eerder naar 17-50 van sigma of tamron te kijken
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #20
            Re: Aankoop eerste reflexcamera.

            Dan denk ik dat mijn voorkeur uitgaat naar de Nikon D5300. Alvast bedankt voor de raad!

            Comment


            • #21
              Re: Aankoop eerste reflexcamera.

              Dat er voor e-mount zou weinig glas is, is stilletjesaan achterhaald aan 't geraken (nog wat probleempjes in de lengte, maar dat kan je via de A-mount opvangen) - maar voor Nikon is er natuurlijk gigantisch veel op de markt. Voor AF zijn er canon-convertoren (wel niet goedkoop, en ik weet niet hoe goed die zijn) - en je kan met de LA-EA2 en LA-EA4 de a-mount lenzen gebruiken. Met de LA-EA4 die ikzelf heb, gebruik ik totnogtoe alles wat ik voor de oude minolta-vatting heb, en zelfs de weerbarstige 150-500 van sigma die niet wilde focussen met de LA-EA1 werkt nu beter dan op een Sony A-mount body.
              Heb dus zowel de traditionele spiegelreflex, slt als de systeemcamera bij mij liggen - en toevallig heb ik ook een Nikon op't werk, om af en toe te gebruiken. Zelf werk ik 't liefst met Sony, gewoonte allicht - al zal u mij nooit horen beweren dat Nikon bagger is. Integendeel - heb trouwens als eerste SLR een Canon gehad.
              U zou eigenlijk elk toestel moeten kunnen huren - en er een dag of twee mee werken - dat is 't beste. Begin met de handleidingen te downloaden en neem die door. Misschien kan u daar al wat uit opmaken - want u moet er mee werken, niet ik.
              De meeste systeemcamera's kunnen veel oud glas hergebruiken - mits convertoren, en vaak behoudt u wel enkel de manuele focus. Er past dus net "veel" glas op. Google zal u verder helpen (of youtube).
              Alvast veel speurgenot gewenst.

              Comment


              • #22
                Re: Aankoop eerste reflexcamera.

                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                Als jij begonnen bent met een D3000 .. dan mag TS toch een D5300 kiezen als eerste camera niet ?
                Ik denk dat iedereen die interesse in fotografie heeft ... zijn keuze maakt uit het instapsegment.
                En dat instapsegment is dag vandaag zeer goed... zelfs de standaard 18-55 lenzen die er meestal in vorm van kit bijhoren mag je als zeer goed beschouwen.

                Er zijn er genoeg die zelfs een stap terug zetten (voorral in grootte)
                Bij die laatste groep hoor ik bij.

                Grip is ook relatief.. ik heb niet het minste problemen met stabiliteit met de piepkleine GM5 15 1.7 combo die ik tussen duim en wijsvinger hou...integendeel

                De Alpha 6000 waar TS aan twijfelt is ook een zeer goed alternatief.
                Deze camera ligt beter in de hand dan een Nikon 5300 .. en dat komt grotendeels door het lage gewicht... maar dat is ook maar mijn persoonlijke mening.
                Mijn relaas was alleen om te zeggen dat een camera ook goed in de hand moet liggen, wat hem goed in de hand ligt kan ik niet zeggen en hij moet dus zijn keuze maken en zich daar niet iets laten aan praten dat hem niet goed in de hand ligt.
                En als de ambitie er is om naar 2.8 zoom lenzen te gebruiken dan vind ik een lichte body eerder een nadeel naar gewichtsverdeling.

                Comment

                Working...
                X