Voor degenen die zweren bij een DSLR en helemaal geen fan zijn van kleine camera’s...die mogen deze topic nu al overslaan, want de GM5 is alles behalve een camera met grote handgrip, super grote sensor, grote zoeker enz…
De GM5 heeft een relatieve grote sensor (m43) in vergelijking met compact camera’s en sommige systeemcamera’s
zoals een Pentax Q7/Q10 en de Nikon 1 Series.
De Body van deze Panasonic is zelfs kleiner dan een Nikon V3 waar de sensor aanzienlijk kleiner is en terwijl deze ook geen ingebouwde EVF heeft. Hier een vergelijking met V3 en de 10mm 2.8 http://camerasize.com/compact/#570.415,544.391,ha,t
Onder M43 is GM5 de kleinste systeemcamera met ingebouwde EVF.
Er zijn compactere camera’s zoals mijn RX100III en de Canon G7X, die ook een goede beeldkwaliteit bieden, maar dit is een heel ander domein…
Bovendien haalt mijn RX100III het niet van de GM5 met een goed objectief zoals de Leica 15 1.7 op vlak van beeldkwaliteit met name beeldscherpte in de hoeken, de kwaliteit van de achtergrondonscherpte en camerabediening.
De Sony blijft wel volgens mij IMHO de beste compactcamera op de markt die je in je broekzak steekt.
De Foto met volledige set was ik vergeten de flitser bij te leggen. Scroll naar beneden voor de GM5 met flitser.
Een klein mirakel.
De Leica 15mm 1.7 is een perfecte match voor de GM 5, een magische lens voor deze camera.
De lens is een perfect passend objectief voor deze camera en loopt perfect gelijk met de onderkant van de body en kan probleemloos gebruikt worden op statief.
Door dat de camera klein is zijn de meeste lenzen te groot in die zin dat je de combo niet op een statief kan gebruiken zonder aangepaste hulpmiddelen.
De 15mm is volledig in metaal en is standaard uitgerust met een zonnekap eveneens in metaal.
De lens is ook standaard uitgerust met een kleine metalen ring die je plaatst op de vatting als je de zonnekap niet gebruikt.
De Af ring voelt heel soepel en vloeiend aan en alles (buiten de AF knop) aan deze lens is uit metaal en voelt kwalitatief aan als topkwaliteit.
Het objectief heeft ook twee lensdoppen. Eén zoals gewoonlijk voor het objectief zelf en één voor op de zonnekap als je die gebruikt want bij gebruik van de zonnekap kan je geen lensdop op het objectief bevestigen of afnemen vermits de opening te klein is.
In een video review van DigitalRev wordt door Kai beweert dat er plastieken elementen in de lens verwerkt zitten maar dat het hier gaat over plastiek van hele goede kwaliteit…. niets van waar want de lens is volledig uit metaal.
Zo zie je maar dat je reviews dikwijls met een korreltje zout moet nemen.
Zie link klik http://www.43rumors.com/leica-dg-sum...by-digitalrev/
De Leica is een lens met karakter… niet de scherpste… (alhoewel scherpte gelijkmatig is tot in de hoeken) maar contrast, kleur en voorral Bokeh is het mooiste dat ik al gezien heb van een lens van dit formaat.
Normaal verwacht je van een matige groothoek zoals deze 15mm (30mm FF EQ.) helemaal niets speciaal op dat vlak, maar niet bij deze
Leica… Achtergrond is smeuïg als boter en nooit onrustig.
Ondanks dat deze 15mm geen portretlens is (vertekening), is de kwaliteit van de achtergrond bij dit soort foto’s uitzonderlijk goed.
Zie Foto onder.
Close-up eigenschappen is ook goed. Natuurlijk geen macro maar toch prima bruikbaar. Een Area bestrijken van 12-13 cm is mogelijk.
Kortste instel afstand is 20 cm.
GM5 heeft een touchscreen wat handig is voor je AF punt te verslepen of aan te tikken. Handig.
Bovendien is eigenlijk alles te bedienen op het scherm, inclusief menu maar ook nog 5 extra touch-screen FN knoppen.
2 vaste FN knoppen zijn te configureren naar wens.
Handig is het draaiwiel bovenaan de camera die ook nog eens drukgevoelig is… in S modus kan je b.v. u sluitertijd instellen met het wieltje
en daarna je compensatie door éénmaal op het wieltje te drukken.
Bij gebruik van een lens waar de bediening van het diafragma niet op de lens gebeurd (zoals de Leica 15 1.7) kan je in M mode sluitertijd en diafragma instellen door op het wieltje te drukken.
Uiteraard is het handig (in A modus) in combinatie met de Leica lens waar je het diafragma op je lens instelt en vervolgens met het wieltje achteraan de camera om je belichtingscompensatie te verzetten.
Maar eigenlijk als je het touchscreen gebruikt kan je alle kanten op b.v. via het Quick menu.
De Camera heeft een EVF die een iets lagere resolutie heeft dan mijn RX100III.
De zoeker is klein maar volstaat zeker voor compositie, wit balans, MF en DOF te checken… bovendien werkt een EVF beter voor mij vermits bij gebruik van het LCD scherm mijn ogen het moeilijk krijgen als ik het scherm te dichtbij houd. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen… maar wel voor mezelf en waarschijnlijk nog vele anderen.
Met een EVF heb je een dioptrie regeling wat handig is als je zicht achteruit gaat en je niet telkens moet grijpen naar een leesbrilletje :-)
Bovendien werkt zo’n EVF beter dan het LCD bij sterk zonlicht.
Verder heeft de camera focus peaking maar ook MF ondersteuning op je LCD of EVF… MF ondersteuning op de manier dat er het middelste deel (kader) uitvergroot wordt zodat manueel focussen een fluitje van een cent is.
De EVF van de Sony RX100 is de betere (Oled vs LCD) die een beter contrast heeft dat vooral te merken is in de menu’s en vooral bij het fotograferen s’avonds waar je ogen minder omgevingslicht gewoon zijn. Black levels zijn zwarter bij de Sony.
Langs de andere kant is de Panasonic EVF onmiddellijk beschikbaar terwijl de Sony twee stappen gebruiksklaar is.
De camera is voorzien van een standaard flitsschoen.
Een flitser zit niet ingebouwd maar wordt in de vorm van een externe flitser bijgeleverd.
De flitser is identiek dezelfde van de LX100.
Het aanzetten gebeurt zoals de Nikon DSLR camera’s met een hendel rond de ontspanknop.… naar mijn mening is dit de beste manier (altijd binnen vingerbereik).
De Camera weegt 211 gr. Om te vergelijken..een Nikon V1 weegt 294 gr. Een verschil van 83 gr is misschien peanuts voor een DSLR maar voor zo een kleine camera maakt dat echt wel een verschil.
Met de Leica 15 1.7 weegt de camera 326gr incl Batt… een Pana LX100 weegt 393 startklaar.
Het is maar om een idee te geven dat je met een zeer lichte camera op stap bent maar totaal niet inboet op vlak van stevigheid.
Voor de riem te bevestigen zijn de bekende driehoekjes aangebracht waar ik grote fan van ben.
Je riem neemt op deze manier gemakkelijker zijn houding aan als je b.v. een vrij stugge riem hebt.
Aan de voorkant van de camera is een coating aangebracht die anti slip moet voorstellen maar het effect hiervan ben ik niet overtuigd. Het heeft eerder een esthetische functie dan een praktische.. het helpt maar ik had hier toch liever rubber gezien...ook aan de achterkant van de duimsteun.
Toch ligt de camera beter in de hand dan bijvoorbeeld een RX100 die helemaal geen coating heeft en erg glad aanvoelt.
Deze RX100 kan je wel voorzien door er een kleine grip op te kleven van Sony zelf.
Ook deze GM5 kan je verder uitrusten met een “METALEN” handgrip die je vast schroeft onderaan (statief-vatting).
Nadeel is dat je de vatting voor een statief niet meer ter beschikking hebt vermits er op de grip zelf geen voorziening is.
De GM5 heeft een autonomie van ongeveer 250 shots of meer, maar dat is naar gelang je gebruik.
Even erbij vermelden dat de autonomie van de GM5 met de Leica iets hoger ligt vermits deze lens geen stabilisatie heeft.
De meeste reviews geven 220 shots aan, maar meestal is dat met het standaard 12-32 3.5-5.6 objectief.
Hoe dan ook, autonomie verschilt van persoon tot persoon, dus dit zijn maar richtgetallen.
Links de GM5 met bijgeleverde flitser, rechts de achterkant met ruime knoppenbediening en EVF
De AF speed is met de Leica lens extreem snel.
Hieronder een eigen filmpje dat ik geplaatst heb.
Conclusie.
De GM5 is in zijn huidige vorm met de Leica 15 1.7 een pracht van een combinatie.
Snel, stevig, compact en een uitstekende beeldkwaliteit.
De reguliere prijzen variëren rond de 1100 euro. Een hoop geld voor zo’n kleine camera.
De prijs die ik gegeven heb is 999 €.
Dat wil zeggen dat je voor de lens 600 euro moet neertellen en 400 voor de body.
Voor die prijs van 400 € heb je bijvoorbeeld een Olympus EPL7 zonder EVF of je kan een Panasonic G6 met EVF aanschaffen maar die is dan weer vrij groot (als groot je ding niet is)
De prijs van een OMD EM10 ben je al snel 600 euro armer. Deze camera heeft meer instel en controle mogelijkheden.
Voor 550 euro kan je een Alpha 6000 kopen… een fantastische camera (en onderschatte) die me telkens boeit wanneer ik hem probeer maar ook deze camera valt veel groter uit
samen met een 35 1.8. Lenzen voor deze APS camera zijn al vrij groot.
Ook bij Fuji kun je een EX-2 body kopen voor 499 maar ook hier zijn de objectieven groter. (en ook de Body)
Wat de lens betreft kost een Olympus 12 mm 2.0 rond 650 euro en een Olympus 17mm 1.8 550 euro zonder zonnekap.
De Leica is een 1/3 stop sneller en de Bokeh en contrast is mooier.
De combi GM5/Leica 15 1.7 is een topcombinatie.
Als je een Camera/objectief wil met zeer goede beeldkwaliteit, zo compact en licht mogelijk en met mogelijkheid van verwisselbare objectieven, dan is deze GM5/Pana-Leica een aanrader.
Comment