Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Nikon D70] Onderbelichtte foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Die voorbeelden zijn perfect normaal.
    Ik heb eens de test gedaan met mijn EOS 300D. Die onderbelicht systematisch met 2/3 stop (gecontroleerd tov van -analoge- EOS 30 en EOS 620.)
    Aan de ene kant is dat betreurbaar, maar aan de andere kant is dat ook perfect normaal: een CCD/CMOS vergeeft nooit de minste overbelichting.
    Het is daarom (en ik zal het in den treure herhalen ) dat ik iedereen adviseer om in RAW (NEF voor de Nikon D70) te fotograferen. dan kan je op het gemakske in C1 DSLR of Nikon Capture de noodzakelijke postprocessing doen en maak je van een goede foto een schitterende foto...

We staan nog ver van het tijdperk waarin foto's 'straight from the camera' goed zijn en waar post-processing niet noodzakelijk is...
    http://www.digifotofreak.nl

Comment

Originally posted by Bizzeke
      Enkele voorbeeldjes

70mm
      1/3200 s.
      F/4.5
      Spot metering
      No Flash
      Light Source unknown

18mm
      1/1600 s.
      F/4
      Spot metering
      No Flash
      Light Source unknown
      Ben ik weer
      De tweede foto als je die wat ingeflitst had dan was hij veel beter,waarom? de zon staan schuin achter man waardoor zijn gezicht te donker word, en als voorbeeld van foto1 laat ik je dit even zien

en hier is een kleine correctie gedaan op de wit waarde, ik zal gelijk even kijken of ik een URL kan vinden die het verhaal verteld over je histogram

Groetjes NoName

PS URL gevonden en wel op deze site

hoop dat je hier wat duidelijkheid in krijg
      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
      www.langenacker.nl

Comment

Alvast hartelijk bedankt voor je hulp ... ik probeer zelf altijd eerste de search-functie te gebruiken, maar dat lukt niet altijd

[Nikon D5100 & Nikon D70]
        [Yves en Liesbeths blog Resort]

Comment

Persoonlijk zou ik voor beide foto's nooit spotmetering gebruiken (de contrasten zijn me daarvoor te klein).

Voor het bord zou ik twijfelen tussen matrix en partial (centrum) en voor de tweede zou ik zeker partial (centrum)meting gebruiken (liefst met gebruik flits daar de persoon tegen de zon instaat).

En om het hier helemaal op zijne kop te zetten:ik heb op mijnen D100 het histogram afgezet en gebruik nu enkel de highlights waarmee ik samen met het meestal onderbelicht fotograferen perfekt kan zien of er iets uitgebrand is of niet en zo niet kan ik alles nadien optrekken in Nikon Capture.(ik zeg niet dat het histogram slecht is hoor,ik vind de highlights gewoon praktischer voor mijn manier van doen )
          Danny's Photosite

Comment

Heb in den beginne ook veel onderbelichting gehad. Werk sedertdien meestal nog in Centrum-gericht en Spot al naargelang de grootte van mijn onderwerp. Nog maar eens benadrukken dat de meeste foto's uit een DSLR wat nabewerking vragen.Onderbelichting is meestal goed weg te werken tov een overbelichting waar soms weinig aan te doen is. Als ik in Jpeg werk (een avond-nachtje uit met de vrienden leverde onlangs 700 foto's op, foei...) en weinig zin heb om te postprocessen neem ik "Direct Print" bij "Beeldoptimalisatie". Hier past de sofware van het toestel al een verscherping toe.

Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Spotmetering is hier de oorzaak. Ik weet niet of je kan kiezen welk meetpunt je wil gebruiken, gewoonlijk is dit centraal en hier zijn er heel lichte of zelfs witte gedeelten. Daardoor gaat de camera alles toeknijpen en heb je té donkere foto's. Ter controle kan je eens foto's opzoeken met een donker meetpunt. Die foto's zijn dan vaak overbelicht.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

@ Hombre: je uitleg klopt als een bus (deze keer toch ).De spotmetering moet je enkel gebruiken als er echt een groot contrast is tussen je onderwerp en de achtergrond.Ik gebruik het misschien voor 10 percent van m'n foto's.In gewone situaties best de partial of matrixmeting gebruiken.
                Danny's Photosite

Comment

kijk ook es in Tips en Trucs naar mijn topic 'Schaduw ophelderen'

beter onderbelicht dan overbelicht
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Vanavond zal ik dan eens allerlei type metering testen ...

Enerzijds denk ik nu: Amaai daar kruipt tijd in ....

Anderzijds denk ik : Amaai resultaat is echt wel goed en het loont de moeite ....

Allemaal alvast bedankt voor de goede adviezen ...

Ik heb nog wel 1 vraagje:
                    Zijn er mensen geïnteresseerd om is mee een dag fotootjes te trekken en zo een paar praktische tips uit te wisselen ...

Ik lees wel de handleiding, maar ja, Daar staat waar ik een functie kan terug vinden.
                    Maar daarom weet ik niet wat het betekent, laat staan wat het doet

Comment

Anderzijds denk ik : Amaai resultaat is echt wel goed en het loont de moeite ....

Je hoeft dat ook allemaal niet te leren op enkele dagen hé.Dat is een leer- en groeiproces dat lang duurt (dat is net een deel van de fun ).

Ik kom soms ook nog dingen tegen op mijn camera dat ik zeg:"verdikke,kieken,dat heb je nooit gebruikt en is erg handig..."

Van welke streek ben je Vorige vrijdag zijn we nog gaan shooten in Leuven met enkele BD'ers.Zelf ben ik van Meerhout in de Kempen dus als je uit de buurt bent..
                      Danny's Photosite

Comment

Originally posted by roadrunner

Je hoeft dat ook allemaal niet te leren op enkele dagen hé.Dat is een leer- en groeiproces dat lang duurt (dat is net een deel van de fun ).

Ik kom soms ook nog dingen tegen op mijn camera dat ik zeg:"verdikke,kieken,dat heb je nooit gebruikt en is erg handig..."

Van welke streek ben je Vorige vrijdag zijn we nog gaan shooten in Leuven met enkele BD'ers.Zelf ben ik van Meerhout in de Kempen dus als je uit de buurt bent..
                        Ik ben zelf van Schelle in Rupelstreek (Steenbakkerijen).

Als ik in de buurt ben zal ik zeker iets laten weten. Trouwens de laatste SD is niet ver van mijn deur gepasseerd ik moest maar naar de andere oever kijken van de Schelde

Comment

Ik heb nog een Suske & Wiske die daar afspeelt

Heb dit topic met interesse gelezen. Ga ook maar eens spelen met centrumgericht meten. Bij tele of macro fotografie heb ik ook regelmatig onderbelichtte foto's.

Comment

Originally posted by Daniel1975
                            Ik heb nog een Suske & Wiske die daar afspeelt

Heb dit topic met interesse gelezen. Ga ook maar eens spelen met centrumgericht meten. Bij tele of macro fotografie heb ik ook regelmatig onderbelichtte foto's.
                            De hellegat honden , niet?

Das in Boom / Niel .... op 2 minuten van bij mij

Comment

Originally posted by BizzekeDe hellegat honden , niet?

De kenner heeft gesproken!!
                              Eén van de betere strips.

Comment

Onderbelichten is dus helemaaaaal niet erg wanneer je dus raw schiet ! Hieronder een klein voorbeeldje ! bovenste is origineel bestand, onderste is dus alleen met + 2.0 EV via Capture van Nikon.

dus zeker niet bang zijn om iets onder te belichten
                                Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

Comment

Working...
                                X