Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tervervanging?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: tervervanging?

    Het is moeilijk aan de hand van je vraagstelling te weten te komen wat je precies zoekt.
    1. Wil je je D40 effectief vervangen door een bridge of een systeemcamera? Er is een hele gamma aan mogelijke vervangers; hier in dit subforum (Camera's) ook heel wat topics over bepaalde toestellen in het bijzonder of systeemcamera's in het algemeen). Gebruikerservaring dus.
    2. Of wil je je D40 behouden, maar wil je meer bereik dan 135mm? Hoeveel meer wil je? In zo'n geval verwijzen we je voor prijzen inderdaad naar 'grote' sites als Fotokonijnenberg en zo. Als je bv een x-200mm of een x-300mm zoekt, dan kun je aan de hand van enkele knopjes (radiobuttons) ingeven of het voor Nikon of voor Canon moet zijn (of nog voor een andere camera), of het merkspecifiek (dus Nikon in jouw geval) moet zijn of een 'third-party' (Sigma, Tamron...), en zie je meteen wat de (gangbare) prijzen zijn. Kies je bv voor een Sigma x-300mm, dan kun je hier (of in het Objectieven subforum) vragen wat de gebruikerservaring daarmee is.

    Dat is wat een forum als BD volgens mij voor dient.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: tervervanging?

      @mod
      Ik denk dat je mijn vraag niet zo goed gelezen hebt?
      Mijn vraag hierboven begon met:
      "Hallo
      Ik ben van plan om mijn nikon d 40 te vervangen naar een compacter toestel."

      Comment


      • #18
        Re: tervervanging?

        OK. Ja, dat klopt, en dat was ook de reden waarom ik je vraag verhuisd heb naar Camera's.
        Dus je zoekt een compacter toestel. We gaan het niet verder over lenzen hebben.
        Enig idee van budget? Onze voorzitter jaja zijn Fuji is natuurlijk top.
        Verder zijn reeds vernoemd: somy (Sony neem ik aan) hx400, veel bereik, maar niet de kwaliteit van een dSLR, Panasonic (verschillende types).
        Dus hoeveel wil je uitgeven?
        Last edited by LesC; 23 januari 2015, 15:48.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Re: tervervanging?

          Oorspronkelijk geplaatst door dafkeD40 Bekijk bericht
          En voor wat dient een forum denkt ge?
          Ik vind een persoonlijke mening van iemand met ervaring (met een bepaald toestel) belangrijker dan nen verkoper die alleen maar aan verkopen denkt
          Vragen naar een prijs is geen mening, maar een feit en dat kun je zo vinden: daar komt geen enkele fotografische kennins voor kijken. Als je niet weet welke lens goed of minder goed is dan moet je dat vragen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: tervervanging?

            Hallo,

            Het probleem in dit topic is dat er zoveel mogelijkheden zijn om een D40 te vervangen door een niet-DSLR.
            Die omschrijving is vooral erg vaag, en dus is een echt "hulpvaardig" antwoord een beetje gissen in het onwetende.
            Daarom misschien even volgende leidraad:
            - Welk is het totaal beschikbare budget?

            - 135mm is "te kort". Ik neem dus aan dat het meer moet zijn. Dat is duidelijk.

            - Welk soort fotografie beoefen je voornamelijk?
            Er is een groot verschil tussen een camera voor "meestal buitenopnames" of een camera die veelal binnen gebruikt gaat worden.
            Heb je voldoende met een ingebouwde flits, of moet je (later) ook een externe flits kunnen aansluiten?

            - Wil je eventueel investeren in een systeemcamera? (afhankelijk van het antwoord op de eerste vraag)
            Dan heb ik hier een hele rits albums met Fuji-X-camera's (van de goedkope X-A1 tot en met de duurste X-T1):
            https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/
            Indien Fuji iets voor jou zou zijn, dan zijn er op dit moment interessante aanbiedingen:
            Een volledige set systeemcamera Fuji X-A1 + 16-55mm + 50-230mm, en dat voor € 549,00. Moet in jouw geval ruimschoots volstaan. Je hebt dan wel geen zoeker, enkel een prima en duidelijk LCD-scherm.
            Zelf gebruik ik de X-A1 ook tot volle tevredenheid - prima foto's tot en met ISO3200 ...
            http://www.kamera-express.be/product...50-230mm-zwart

            - Is een bridgecamera iets voor jouw (niet zo compact maar wel een bereik van 24-1200mm)
            Dan heb ik hier enkele voorbeeldalbums met een Sony DSC-HX300 (nu vervangen door de HX400)
            https://www.flickr.com/photos/960217...7637493972125/
            https://www.flickr.com/photos/960217...7634435944734/

            Kortom, genoeg mogelijkheden ...
            En dan heb ik het nog niet gehad over de compactcamera's met véél zoom ...

            Succes met je keuze,
            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #21
              Een D40 is op zich al compacte, kleine DSLR, wil je nog compacter gaan, dan wordt het wel erg klein.
              een Fuji X-E1 kan in aanmerking komen op voorwaarde dat je er een kleine lens op zet, maar dan heb je natuurlijk geen of amper zoom bereik, een hybride toestel komt dus volgens mij ook niet echt in aanmerking.
              Blijven over…… de echt compacts en daar heb je eigenlijk legio mogelijkheden.
              Op de site van Dpreview kan je de door jouw verlangde eigenschappen die de camera nodig heeft aanduiden en daarna de keuzes eens bekijken die beschikbaar zijn.
              Last edited by Franciskine; 25 januari 2015, 21:49.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #22
                Re: tervervanging?

                Oorspronkelijk geplaatst door dafkeD40 Bekijk bericht
                Ik ben van plan om mijn nikon d 40 te vervangen naar een compacter toestel."
                Je vraag is eigenlijk al beantwoord door Spanjaart.
                De Fuji's bieden maar weinig uitkomst voor jou vermits je kleiner en meer bereik wil.
                Compacter betekent een toestel met een kleinere sensor (en vermits je nog meer zoombereik wil dan je Nikon en je 18-135) is dat een toegeving die je moet doen.

                Een zeer compact toestel is de Stylus 1 van Olympus met snelle 2.8. (28-300)
                Het toestel is compact omdat de lens maar een kleine sensor moet dekken 1/1.7

                Indien je u toestel verkoopt met je 18-135 dan kan je u de FZ1000 van Panasonic aanschaffen die aangeboden wordt voor 800-850€
                De FZ1000 heb ik zelf.
                Het is de beste optie als je all-in one wilt. Bereik is 25-400 en relatief grote opening. 2.8-4
                Helaas geen kleine camera maar wel licht.
                De mogelijkheden liggen echter veel verder dan je D40. Het toestel is gewoonweg subliem.

                Maar je beste optie is een M43 body van PAnasonic of Olympus en de 14-150 die zoals Spanjaart zegt heel dikwijls in kit aangeboden wordt.
                Kijk eens bij KE, A&C of Photogalerie.
                Hangt er ook vanaf of je een Body wil met of zonder zoeker.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #23
                  Re: tervervanging?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                  Je vraag is eigenlijk al beantwoord door Spanjaart.
                  De Fuji's bieden maar weinig uitkomst voor jou vermits je kleiner en meer bereik wil.
                  Compacter betekent een toestel met een kleinere sensor (en vermits je nog meer zoombereik wil dan je Nikon en je 18-135) is dat een toegeving die je moet doen.

                  Een zeer compact toestel is de Stylus 1 van Olympus met snelle 2.8. (28-300)
                  Het toestel is compact omdat de lens maar een kleine sensor moet dekken 1/1.7

                  Indien je u toestel verkoopt met je 18-135 dan kan je u de FZ1000 van Panasonic aanschaffen die aangeboden wordt voor 800-850€
                  De FZ1000 heb ik zelf.
                  Het is de beste optie als je all-in one wilt. Bereik is 25-400 en relatief grote opening. 2.8-4
                  Helaas geen kleine camera maar wel licht.
                  De mogelijkheden liggen echter veel verder dan je D40. Het toestel is gewoonweg subliem.

                  Maar je beste optie is een M43 body van PAnasonic of Olympus en de 14-150 die zoals Spanjaart zegt heel dikwijls in kit aangeboden wordt.
                  Kijk eens bij KE, A&C of Photogalerie.
                  Hangt er ook vanaf of je een Body wil met of zonder zoeker.
                  Allen bedankt voor de reactie, ik zal voor de FZ1000 van Panasonic gaan

                  Comment

                  Working...
                  X