Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FF scherper dan crop ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: FF scherper dan crop ?

    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
    volgens mij zorgt het betere micro-contrast van fullframe zeker voor meer scherptegevoel als je ernaar kijkt
    De vraag is niet dom. En ik vond jouw antwoord ook het enige met een objectief argument.
    Voor de rest verwijs ik naar mijn post #20... we hebben het misschien over fruit, maar het zijn appelen en peren die we proberen te vergelijken... misschien zelfs citroenen.
    Dit soort van onderwerp zorgt voor wat animo, en dat is altijd amusant en doorgaans ook wel leerrijk
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #32
      Re: FF scherper dan crop ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      De vraag is niet dom. En ik vond jouw antwoord ook het enige met een objectief argument.
      Voor de rest verwijs ik naar mijn post #20... we hebben het misschien over fruit, maar het zijn appelen en peren die we proberen te vergelijken... misschien zelfs citroenen.
      Dit soort van onderwerp zorgt voor wat animo, en dat is altijd amusant en doorgaans ook wel leerrijk
      Ik vind de vraag ook zeer terecht.
      Als je bv op The Digital Picture dezelfde lens op een crop (APS-C) vergelijkt met een FF, dan is het beeld van de crop altijd minder scherp.
      zie bv
      View the image quality delivered by the Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

      Comment


      • #33
        Re: FF scherper dan crop ?

        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
        @wim vanmaele: software, nog sensor heeft iets te maken met scherpte (of de indruk van een scherp beeld) volgens u?
        volgens mij zorgt het betere micro-contrast van fullframe zeker voor meer scherptegevoel als je ernaar kijkt
        (hopelijk zorg ik niet voor een gel gevoel )
        1) Nergens heb ik geschreven dat ik het een domme vraag vond.
        2) Ik schreef ook nergens dat software, noc sensor iets te maken heeft met scherpte

        3) en nu komen we tot het eeuwenoude verdraaien van een theoretisch te berekenen eigenschap met een subjectief: Je spreekt hier zelf over het scherptegevoel.

        Een scherptegevoel kan je niet meten.
        Maar, misschien moeten we daar eens over een workshop houden. Met woorden kan je niet zomaar uitleggen op één pagina, waar je dat met materiaal en tonen, dit grondiger en correcter kan doen.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #34
          Re: FF scherper dan crop ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
          zou het niet kunnen zijn dat een kleinere sensor een kleiner deel van de lens gebruikt dan een grotere, in dat geval moet het maximaal haalbare lijnen per mm voor dezelfde scherpte op bij een kleinere sensor hoger zijn dan bij ff en dan klopt de redenering dat een foto met ff scherper is dan met crop. Langs de andere kant zullen op ff dan weer de lensfouten op de hoeken van de foto meer zichtbaar zijn op ff dan op crop.
          Lazy Charles heeft gelijk.

          Algemeen heeft een crop sensor een hogere pixeldichtheid dan een FF sensor.

          Om het eenvoudig voor te stellen.
          Een crop sensor kan 'meestal' meer detail tonen dan dat de lens detail kan aanleveren.
          Indien dit het geval is dan worden de limitaties van de lens zichtbaar (minder scherpe foto)
          Indien een lens meer detail kan aanleveren dan dat de sensor kan tonen dan resulteert dit in scherpere foto's (valt meer voor bij FF dan crop).

          De meeste sensors zijn voorzien van een filter.
          De dikte van de filter verschilt per type camera.
          Hoe dikker de filter, hoe minder scherp de foto's.

          Mvg,
          Steven
          Last edited by StevenVB; 17 januari 2015, 17:13.

          Comment


          • #35
            Re: FF scherper dan crop ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Een scherptegevoel kan je niet meten.
            Maar, misschien moeten we daar eens over een workshop houden. Met woorden kan je niet zomaar uitleggen op één pagina, waar je dat met materiaal en tonen, dit grondiger en correcter kan doen.
            Count me in
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #36
              Re: FF scherper dan crop ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Ik wil nog wel wat water op het vuur gooien met de opmerking dat een Sigma Foveon sensor DX formaat is maar wel scherper dan menige full frame sensor.
              U spreekt behoorlijk uzelf tegen,..
              in oktober 2012 liet ik het volgende weten uit ervaring :

              - " ............ Zelf was ik enorm ontgoocheld in de d800 voornamelijk inzake scherpte,..................... Mijn dagelijkse gezel en speeltje Sigma DP2s met foveon sensor maakt scherpere/briljantere opnamen ............. "

              Uw reaktie was :

              - " Ik zou eerst de AF van de lenzen maar eens fine-tunen en met de camera om leren gaan. "

              Moet gezegd dat foveon enkel geschikt is voor studio, portret, landschap gezien zijn lage iso werkruimte en zelf spreek ik enkel uit eigen ervaring, nooit tijdschriften theorie of van horen zeggen.

              Comment


              • #37
                Re: FF scherper dan crop ?

                Mijn bevinden is ook dat een FF scherper beeld afleverd bij een gelijkaardige pixelcount en bij toestellen van de zelfde generatie.

                Ik denk dat dit vooral komt omdat bij een FF meer plaats is om elke pixel te bouwen. De optics van de sensor zelf per pixel zijn dus iets beter.
                Er is minder verstrooing tussen pixels onderling.

                Nu vraag ik me wel af wat er te komen staat voor dit najaar nu er geruchten de ronde doen dat alle grote fabrikanten met zeer hoge resoluties gaan afkomen.
                Zal dat wel zin hebben? Bereiken we niet de grenzen van wat optisch met lenzen mogelijk is? Of is het marketing?

                Comment


                • #38
                  Re: FF scherper dan crop ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  Ik wil nog wel wat water op het vuur gooien met de opmerking dat een Sigma Foveon sensor DX formaat is maar wel scherper dan menige full frame sensor.
                  Scherper lijkt, ja. Voor mij genoeg, maar technisch feitelijk onjuist.

                  Comment


                  • #39
                    Re: FF scherper dan crop ?

                    Ik heb niet alles gelezen maar mijn canon eos 6d geeft inderdaad scherpere resultaten dan mijn canon eos 550d.
                    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                    Comment


                    • #40
                      Re: FF scherper dan crop ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Mijn bevinden is ook dat een FF scherper beeld afleverd bij een gelijkaardige pixelcount en bij toestellen van de zelfde generatie.

                      Ik denk dat dit vooral komt omdat bij een FF meer plaats is om elke pixel te bouwen. De optics van de sensor zelf per pixel zijn dus iets beter.
                      Er is minder verstrooing tussen pixels onderling.

                      Nu vraag ik me wel af wat er te komen staat voor dit najaar nu er geruchten de ronde doen dat alle grote fabrikanten met zeer hoge resoluties gaan afkomen.
                      Zal dat wel zin hebben? Bereiken we niet de grenzen van wat optisch met lenzen mogelijk is? Of is het marketing?
                      ik denk dat dit idd erg belangrijks is want beelden van een D90 met die van een D810 gaan vergelijken gaat door zo veel variabelen een andere een andere scherpte opleveren dat de oorzaak zeker niet alleen bij een FF sensor zal liggen. Daardoor dat ik de vergelijking van een D90-D300-D700 op dat vlak wel interessant is. en dan zie ik een groot verschil tussen de D90 en de D700.

                      Comment


                      • #41
                        Re: FF scherper dan crop ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                        ik denk dat dit idd erg belangrijks is want beelden van een D90 met die van een D810 gaan vergelijken gaat door zo veel variabelen een andere een andere scherpte opleveren dat de oorzaak zeker niet alleen bij een FF sensor zal liggen. Daardoor dat ik de vergelijking van een D90-D300-D700 op dat vlak wel interessant is. en dan zie ik een groot verschil tussen de D90 en de D700.
                        ik vergelijk hier vanaf een d3200 - d7100 - d800e en hetzelfde hier, alhoewel dat de d7100 al zeer scherp was, heeft de d800e
                        écht nòg meer de ogen geopend, en toch kan het nog beter
                        nogmaals, een goede lens die de sensor "aankan" doet zéér veel
                        en nog wat olie op't vuur: de nabewerking doet véél!!
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #42
                          Re: FF scherper dan crop ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                          ik denk dat dit idd erg belangrijks is want beelden van een D90 met die van een D810 gaan vergelijken gaat door zo veel variabelen een andere een andere scherpte opleveren dat de oorzaak zeker niet alleen bij een FF sensor zal liggen. Daardoor dat ik de vergelijking van een D90-D300-D700 op dat vlak wel interessant is. en dan zie ik een groot verschil tussen de D90 en de D700.
                          ik vergelijk hier vanaf een d3200 - d7100 - d800e en hetzelfde hier, alhoewel dat de d7100 al zeer scherp was, heeft de d800e
                          écht nòg meer de ogen geopend, en toch kan het nog beter
                          nogmaals, een goede lens die de sensor "aankan" doet zéér veel
                          en nog wat olie op't vuur: de nabewerking doet véél!!
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #43
                            Re: FF scherper dan crop ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ASA 400 Bekijk bericht
                            U spreekt behoorlijk uzelf tegen,..
                            in oktober 2012 liet ik het volgende weten uit ervaring :

                            - " ............ Zelf was ik enorm ontgoocheld in de d800 voornamelijk inzake scherpte,..................... Mijn dagelijkse gezel en speeltje Sigma DP2s met foveon sensor maakt scherpere/briljantere opnamen ............. "

                            Uw reaktie was :

                            - " Ik zou eerst de AF van de lenzen maar eens fine-tunen en met de camera om leren gaan. "

                            Moet gezegd dat foveon enkel geschikt is voor studio, portret, landschap gezien zijn lage iso werkruimte en zelf spreek ik enkel uit eigen ervaring, nooit tijdschriften theorie of van horen zeggen.

                            Ik zei "menige'. ik heb de laatste tijd de Sigma toestellen getest er is zeker veel voor te zeggen. Niettemin ontstaat de ontgoocheling bij veel toestellen door onvoldoende finetuning van de AF.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment

                            Working...
                            X