Ik ben een eeuwige twijfelaar en het hoeft echt niet moeilijk te zijn maar toch... Ik weet niks over fotografie en vind het dus moeilijk om een keuze te maken omdat ik niet weet in hoeverre iets belangrijk is omdat echte professionelen of echte liefhebbers meer fouten zien in foto's dan ik. En iedereen kan me iets wijs maken, dus als ik in de winkel kom, kunnen ze me eerder wat verkopen.
Ik weet ondertussen dat ik graag een fototoestel wil dat voldoet aan volgende eigenschappen :
-lichtsterk
-goede kwaliteit foto's ook binnenshuis
-scherpe foto's
-bokeh (hoewel dit eerder bij de DSLR's te vinden is)
-grote sensor
-snelle AF
-snel wegschrijven foto's
-moet geen supercompacte afmetingen hebben (hoeft dus geen broekzakformaat te zijn)
-moet wel makkelijk meeneembaar zijn; een DSLR zal dus niet in aanmerking komen
-zijnde niet te zwaar en geen grote lens
-fototoestel dat ook niet te veel opvalt (dus geen DSLR)
-voor beginner, dus niet te moeilijk hoewel ik me zeker zal moeten inwerken
Pluspunten (en misschien wel een must)
-EVF (hoe meer dekking, hoe beter)
-flits
-inhouse beeldstabilisatie
-stille shutter
Waarvoor ik dit toestel ga gebruiken :
-vooral voor het fotograferen van mijn (niet stilzittende) kindjes. Ook bij verjaardagsfeestjes en die zijn dan binnen en dan wil ik ook liefst een goede beeldkwaliteit. Ik ga dit toestel zoveel mogelijk proberen bij me te hebben, zodat ik niks mis. Ook voor op daguitstap en vakanties.
Ik ga niet investeren in andere lenzen, dus het fototoestel moet goede kwaliteit foto's leveren met de bijgevoegde kitlens.
Ik zoek dus een fototoestel dat met de aangeboden kitlens goede resultaten oplevert. De meeste reviews zeggen volgens mij te weinig over de bijgeleverde kitlens en geven de meeste info over het toestel zelf, maar ik ga het alleen doen met de kitlens dus dit moet goed zitten.
Grootste probleem volgens mij :
- de prijs
Zoals je merkt, valt de DSLR weg.
Kortweg heb ik dit onderstaand lijstje. Ik vermoed dat de beeldkwaliteit van een ICL altijd wel zal beter zijn dan van een compact? Alleszins, ik vind het moeilijk om fototoestellen met elkaar te vergelijken, zeker tussen de verschillende types fototoestellen.
BRIDGE
Panasonic FZ200
Panasonic FZ1000
Wat de bridge toestellen betreft, twijfel ik eraan wegens de omvang (en gewicht). Ik denk dat deze zullen moeten afvallen. Misschien dat ik er ooit wel een bridge bij neem als hoofdcamera, maar momenteel wil ik een 'meeneembaar' toestel, zonder dat ik teveel in het oog val (grote toestellen zijn soms intimiderend).
ICL
Panasonic GX7 met 14-42 (geen idee of dit dan een powerzoom is of niet)
Olympus OMD-EM-10 met 14-42 II
Panasonic GM1 met 12-32 (te klein fototoestel en kwaliteit foto's misschien minder dan de RX100)
Sony A6000 met 16-50
Sony Nex 6 met 16-50
Sony A5000 met 16-50
Sony A5100 met 16-50
Sony Nex 6 met 16-50
(geen idee hoe het met de Nex 3 zit)
...
POINT-AND-SHOOT
Sony RX100 (momenteel goede prijs bij Mediamarkt)
Panasonic LX100
...
Eigenlijk weet ik helemaal niks over fotografie, maar wil het een en ander leren. Waarschijnlijk gaat die in het begin wel veel op automatische stand gebruikt worden. Ook dus geen idee hoeveel pixels het toestel moet hebben of wat dan ook. Als er een prachtfoto bijzit, wil ik hem toch op een redelijk formaat kunnen laten afdrukken.
Budget?
Eigenlijk wil ik het onder de 500 euro houden, maar ik weet dat vele toestellen in deze lijst gemakkelijk de 500 euro overschrijden. Ik heb er dan ook geen probleem mee om een toestel eventueel tweedehands aan te schaffen.
En ja, ik weet wel dat ik veel vraag, maar misschien bestaat dat toestel wel (evt. tweedehands).
Graag jullie gedacht, opmerkingen, tips. Mijn voornemen voor 2015 : een nieuw (of tweedehands fototoestel) (mezelf kennende).
(En ik kan goed begrijpen dat jullie eerste gedacht is : ga toch gewoon naar de winkel en neem u daar een fototoestel mee! En dit zou ik ook goed kunnen begrijpen, maar het kost allemaal zoveel om je te vergissen).
Ik weet ondertussen dat ik graag een fototoestel wil dat voldoet aan volgende eigenschappen :
-lichtsterk
-goede kwaliteit foto's ook binnenshuis
-scherpe foto's
-bokeh (hoewel dit eerder bij de DSLR's te vinden is)
-grote sensor
-snelle AF
-snel wegschrijven foto's
-moet geen supercompacte afmetingen hebben (hoeft dus geen broekzakformaat te zijn)
-moet wel makkelijk meeneembaar zijn; een DSLR zal dus niet in aanmerking komen
-zijnde niet te zwaar en geen grote lens
-fototoestel dat ook niet te veel opvalt (dus geen DSLR)
-voor beginner, dus niet te moeilijk hoewel ik me zeker zal moeten inwerken
Pluspunten (en misschien wel een must)
-EVF (hoe meer dekking, hoe beter)
-flits
-inhouse beeldstabilisatie
-stille shutter
Waarvoor ik dit toestel ga gebruiken :
-vooral voor het fotograferen van mijn (niet stilzittende) kindjes. Ook bij verjaardagsfeestjes en die zijn dan binnen en dan wil ik ook liefst een goede beeldkwaliteit. Ik ga dit toestel zoveel mogelijk proberen bij me te hebben, zodat ik niks mis. Ook voor op daguitstap en vakanties.
Ik ga niet investeren in andere lenzen, dus het fototoestel moet goede kwaliteit foto's leveren met de bijgevoegde kitlens.
Ik zoek dus een fototoestel dat met de aangeboden kitlens goede resultaten oplevert. De meeste reviews zeggen volgens mij te weinig over de bijgeleverde kitlens en geven de meeste info over het toestel zelf, maar ik ga het alleen doen met de kitlens dus dit moet goed zitten.
Grootste probleem volgens mij :
- de prijs
Zoals je merkt, valt de DSLR weg.
Kortweg heb ik dit onderstaand lijstje. Ik vermoed dat de beeldkwaliteit van een ICL altijd wel zal beter zijn dan van een compact? Alleszins, ik vind het moeilijk om fototoestellen met elkaar te vergelijken, zeker tussen de verschillende types fototoestellen.
BRIDGE
Panasonic FZ200
Panasonic FZ1000
Wat de bridge toestellen betreft, twijfel ik eraan wegens de omvang (en gewicht). Ik denk dat deze zullen moeten afvallen. Misschien dat ik er ooit wel een bridge bij neem als hoofdcamera, maar momenteel wil ik een 'meeneembaar' toestel, zonder dat ik teveel in het oog val (grote toestellen zijn soms intimiderend).
ICL
Panasonic GX7 met 14-42 (geen idee of dit dan een powerzoom is of niet)
Olympus OMD-EM-10 met 14-42 II
Panasonic GM1 met 12-32 (te klein fototoestel en kwaliteit foto's misschien minder dan de RX100)
Sony A6000 met 16-50
Sony Nex 6 met 16-50
Sony A5000 met 16-50
Sony A5100 met 16-50
Sony Nex 6 met 16-50
(geen idee hoe het met de Nex 3 zit)
...
POINT-AND-SHOOT
Sony RX100 (momenteel goede prijs bij Mediamarkt)
Panasonic LX100
...
Eigenlijk weet ik helemaal niks over fotografie, maar wil het een en ander leren. Waarschijnlijk gaat die in het begin wel veel op automatische stand gebruikt worden. Ook dus geen idee hoeveel pixels het toestel moet hebben of wat dan ook. Als er een prachtfoto bijzit, wil ik hem toch op een redelijk formaat kunnen laten afdrukken.
Budget?
Eigenlijk wil ik het onder de 500 euro houden, maar ik weet dat vele toestellen in deze lijst gemakkelijk de 500 euro overschrijden. Ik heb er dan ook geen probleem mee om een toestel eventueel tweedehands aan te schaffen.
En ja, ik weet wel dat ik veel vraag, maar misschien bestaat dat toestel wel (evt. tweedehands).
Graag jullie gedacht, opmerkingen, tips. Mijn voornemen voor 2015 : een nieuw (of tweedehands fototoestel) (mezelf kennende).
(En ik kan goed begrijpen dat jullie eerste gedacht is : ga toch gewoon naar de winkel en neem u daar een fototoestel mee! En dit zou ik ook goed kunnen begrijpen, maar het kost allemaal zoveel om je te vergissen).
Comment