Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

focus eos 70D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Canon 70D focus issue center focus punt ervaringen

    Hallo,

    Ik zit te denken om een canon 70D te kopen. Nu lees ik op veel fora en websites over problemen met het middelste focuspunt. De combinatie van lensen met een diafragma groter dan F2.8 en de focus op meer dan ongeveer 5 meter zouden zelfs na micro adjustment niet correct focussen.

    Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Zoja wat was de oplossing.

    Zijn er ook mensen die hier geen last van hebben, wat zijn dan de bevindingen over deze camera?
    "The important thing is not the camera but the eye..............

    but the camera helps "

    Comment


    • #17
      Re: Canon 70D focus issue center focus punt ervaringen

      Verdergaan in : http://forum.belgiumdigital.com/f9/f...0d-504118.html bijvoorbeeld.

      Comment


      • #18
        Re: Canon 70D focus issue center focus punt ervaringen

        op dat topic gebeurt niets meer. Vandaar mijn nieuw topic.
        "The important thing is not the camera but the eye..............

        but the camera helps "

        Comment


        • #19
          Re: Canon 70D focus issue center focus punt ervaringen

          Moderator Note: Dan is het aan jou om die topic nieuw leven in te blazen. Ik heb de twee topics samengevoegd.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

          Comment


          • #20
            Re: focus eos 70D

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Uit de bewuste forumpost:

            Afgezien van dat laatste puntje vind ik dat eigenlijk vrij normaal gedrag.
            Focussen op details die relatief klein zijn in verhouding tot het sensorformaat en de AF-punten is altijd een beetje problematisch. Het valt vooral op bij groothoeklenzen of bij grote scherpstel-afstand, aangezien je net in die situaties probeert te focussen op een onderwerp dat niet een aanzienlijk deel van je zoeker vult.

            Het is zeker waar dat contrastdetectie (live view op dSLR) in zulke omstandigheden preciezer is dan fasedetectie (klassieke AF). Het is ook logisch dat kleine afwijkingen in focus vooral zichtbaar worden als het diafragma heel groot wordt en de scherptediepte dus klein is. Ik zou er mij niet al teveel zorgen in maken... het is vooral belangrijk je apparatuur en de beperkingen ervan te kennen en ermee om te leren gaan.
            Ik heb een groot probleem in mijn studio met de 70D, Hoe verder ik van mijn onderwerp afga hoe erger de problemen met de scherpte worden. Ik gebruik een F10 met 1/160. Ik heb de lens ook even op mijn 550D getest en deze heeft een gewoon normaal scherp beeld. Kortom de problemen beperken zich echter niet tot een F1.8

            Comment


            • #21
              Re: focus eos 70D

              Oorspronkelijk geplaatst door saskiasteg Bekijk bericht
              Ik heb een groot probleem in mijn studio met de 70D, Hoe verder ik van mijn onderwerp afga hoe erger de problemen met de scherpte worden. Ik gebruik een F10 met 1/160. Ik heb de lens ook even op mijn 550D getest en deze heeft een gewoon normaal scherp beeld. Kortom de problemen beperken zich echter niet tot een F1.8
              Hmm... een zeer oude post die boven water komt.
              Hopelijk is je 70D nog niet zo oud als de voorgaande berichten. Als je dit ziet gebeuren op f/10, dan zit je al een heel eind over de grens van calibratieproblemen die met fine tuning op te lossen zijn.
              Voorbeeldfoto's maken, liefst vergelijking met je 550D erbij. Zet je bevindingen op papier en beschrijf bondig maar duidelijk het probleem. Breng je spullen inclusief voorbeeldfoto's en probleembeschrijving naar Canon en eis een perfect scherpstellende body en lens. Daar heb je ook voor betaald.

              Probleem bij studiofotografie is dat je constant binnen een comfortabele afstand werkt. Ik bedoel comfortabel voor de autofocus, met in principe weinig kans op missers. Gezien je beschrijving, vermoed ik dat je foto's allemaal scherpte zullen missen zodra je buiten gaat fotograferen en steeds verder richting oneindig scherpstelt. Dat probleem is mij helaas zeer bekend. Ik had het met een Nikon D7100 ook, maar mijn foto's binnenshuis waren goed... op korte afstanden dus. Mijn gebruikelijke praktijktest is nummerplaten fotograferen op verschillende afstanden en brandpunten, en na een kwartiertje wist ik wat er aan de hand was. Al mijn Nikon gear is naar Procrep gegaan, en een dag of 4 later kon ik alles terug ophalen... perfect gecalibreerd.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment

              Working...
              X