Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter voor 18-70 kit lens D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    idem hier, 'k heb er een Hoya UV opzitten en die geeft iesje meer vignettering dan zonder filter op 18mm.
    met een NIET slim Pola filter heb je duidelijk meer vignettering
    (je ziet zelfs de filter).

    hoe groter je diafragma hoe erger het is.
    probeer maar eens met de lens op 18mm F3.5 een foto van de lucht te maken....
    My Portfolio (like!)
    Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

    Comment


    • #17
      Originally posted by ssimons
      idem hier, 'k heb er een Hoya UV opzitten en die geeft iesje meer vignettering dan zonder filter op 18mm.
      met een NIET slim Pola filter heb je duidelijk meer vignettering
      (je ziet zelfs de filter).

      hoe groter je diafragma hoe erger het is.
      probeer maar eens met de lens op 18mm F3.5 een foto van de lucht te maken....
      Klopt inderdaad. Het daarjuist een foto genomen van de lucht op volledig open en eentje op volledig toe op 18mm. Duidelijke vignettering. Ben toch benieuw als de SLIM dit niet geeft.


      Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #18
        Voilà, ziehier mijn vraag aan Nikon European Support Center en het antwoord gekregen van De Beukelaer :

        Geachte,

        Ben zinnens een polarisatie filter aan te schaffen voor de 18-70mm kitlens van mijn D70. Zoals ik al heb begrepen moet het wel degelijk een Circulaire filter zijn. Maar moet het dan een SLIM of een MRC filter zijn? Kwestie van vignettering tegen te gaan.

        Beste groeten,
        Pol Callens


        Geachte Pol Callens,

        MRC staat voor meervoudige coating aan beide zijden van het filter drager materiaal.
        Dit is natuurlijk beter dan enkelvoudige coating maar ook duurder.

        Een SLIM line filter is beter om vignettering te minimaliseren.
        Deze heeft dan wel als nadeel dat geen tweede filter kan worden bijgeplaatst.


        Met vriendelijke groeten,

        Nikon Support
        NV.H.De Beukelaer


        Het is duidelijk dat zelfs met een SLIM type nog vignettering kan optreden. Heb zelfde test gedaan met mijn 50mm 1.8 met een UV-filter MRC en hier dus geen vignettering.Blijkbaar dus alleen met de DX-lenzen.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #19
          Je hebt zelfs vignettering zonder filters bij grote lensopeningen.
          (spreek altijd over 18mm hier..)
          Om toch filter te gebruiken EN zo weinig mogelijk vignettering te hebben is het m.i. dus best slim filters te gebruiken.
          En dus niet meer dan 1 filter gebruiken, geen uv met daarboven nog eens een pola ...

          tja een gewaarschuwd mens is er 2 waard
          My Portfolio (like!)
          Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

          Comment


          • #20
            Originally posted by Fabbe
            vignettering : dan zie je in de hoeken van de foto een verdonkering !!

            Heb het uitgetest en je hebt gelijk.Pas bij het fotograferen van een zonsondergang bemerkte ik een verdonkering in de hoeken.Dus geen twee filters op elkaar op een Nikon D70 /18-70mm lens.
            groetjes refibe..toffe..bende..
            [COLOR=Purple]NIKON D800 //AF-S NIKKOR 24-70 F2.8 G ED // NIKON D7000 // AF Zoom NIKKOR ED 80-200mm f 2.8 D// NIKON SB900// Benro C2970F/COLOR]/ Zie Album online http://rexabe.smugmug.com

            Comment


            • #21
              Hoi,

              heb ondertussen ook nog wat testjes gedaan met mijn 18-70mm lens,

              * met B+W UV filter op volle opening 18mm = minimale vignettering
              * zonder filter op volle opening 18mm = zeer minimale vignettering

              Persoonlijk besluit ik hier uit dat een UV-filter zonder "slim" kan. Mogelijk doet een "Slim type" het toch beter. Het is ook vrij gebruikelijk dat een lens wat vignettering heeft bij volle opening (dacht ik toch?). Maar alles kan beter.

              Heb ondertussen wel al een circulaire polarisatiefilter type "slim" besteld en laat ons hopen dat dit het zelfde resultaat geeft dan zonder filter. Ik laat het jullie zeker weten.

              O, ja. Weet iemand waarom vignettering sneller zou optreden met een cir pol- dan met uv-filter

              groeten
              Nikon

              Comment

              Working...
              X