Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 bugs in D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Niet alle opnames zullen even groot zijn. De test met de roofing zou ik niet als referentie gebruiken aangezien daar niet zo veel detail in zal zitten (denk ik)... Het geeft wel aan hoeveel ruimte in beslag genomen wordt door het filesystem (ook al zal ook dat afhangen van het aantal foto's dat gemaakt werd).
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #17
      Ik wou in voorgaande test zoveel mogelijk foto's op de kaart krijgen. Vandaar de test op de roofing. (Mijn grijskaart is verloren geraakt, zal een nieuwe moeten kopen). Het minimum wordt opgegeven door Nikon. Ik wou een idee krijgen van het max aantal opnames, en hoeveel ruimte op de kaart "onbenut" bleef. De foto's waren, op enkele 10k na, allen even groot, vermits camera op statief stond, en dus gefixeerd op dezelfde plek.

      De test met de foute focusinstelling zal ik morgen eens doorvoeren.
      https://waltertalboom.be-
      Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

      Comment


      • #18
        Koen, vandaag nog even verder geprutst:

        D70 op statief, Objectief (18-70) ingesteld op 50mm, t 1/125, F5,6.
        Drie opnames gemaakt, met scherpstelring op min afstand:
        DE NEF's zijn 4940 - 4928 - 4923 k groot.

        Vervolgens dezelfde opstelling, maar scherpgesteld op oneindig.
        NEF's van 4978 - 4974 - 4970 k

        Dan dezelfde opstelling, maar autofocus (stelde zich in op +- 2m)
        NEF 6042 - 6036 - 6033 k

        Wanneer de foto uit focus is, beslaat hij beduidend minder ruimte.
        Wat me opviel was dat de grootte steeds afliep: de derde opname was steeds kleiner inomvang, alhoewel er aan de opstelling niet getornd werd (afstandsbesturing)

        Vervolgens de proef opnieuw gedaan, met focus op oneindig. Ditmaal kreeg ik echter bestanden die telkens enkele k's groter werden???

        Ik stop met deze proeven, en ga me bezighouden met de zaak waarvoor de D70 is ontwikkeld: fotograferen.
        Als les trek ik uit deze proeven:
        - een 512 Mb kaart kan min 47 opnames, max ongeveer 87 in RAW
        - een opname beslaat 5 to 6 Mb, opnames "uit focus" zijn kleiner
        - er blijft ongeveer 6% van de geheugenkaart die niet kan benut worden voor opslag van foto's.

        Hieronder nog een van de prachtige resultaten uit de test (als dit mag op dit forum?)

        https://waltertalboom.be-
        Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

        Comment


        • #19
          In elk geval bedankt voor de moeite, Walt. Dat is bruikbare info voor de D70-gebruikers.

          Op zich is het normaal dat een foto die niet in focus is kleiner is: het onderwerp is een grote "blur" zonder echt detail erin, het zijn dus grote vlakken zonder echt aflijning in.
          Daaruit mag je ook afleiden dat hoe meer in focus (en hoe kleiner het diafragme dus), hoe groter de foto op je kaartje zullen innemen. Belangrijke opmerking: dat geldt voor vergelijkbare onderwerpen...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment

          Working...
          X