Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-T1 en Sport?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fuji X-T1 en Sport?

Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
    De AF van mijn OM-D E-M5 deed het beter en sneller daarbinnen.
    Ik ga voor de E-M1 als opvolger...
    Adrie
    Hier nogthans best tevreden over snelheid van de X-T1 http://forum.belgiumdigital.com/f9/f...ml#post4219711
    En binnenkort komt er een firmware update die sluitersnelheden tot 1/32.000 sec. mogelijk maakt.

Comment

Hoi,

niets verkeerd over de Fuji X-T1.
      Het is een prachtig toestel en vind het heel jammer dat z'n AF niet sneller is.
      Z'n beelden op hoge(re) ISO's zijn magnifiek, z'n lensaanbod meer dan voldoende.
      En de kwaliteit van die objectieven is net als de rest van Fuji...
      Maar als z'n AF voor mij te langzaam is met de 18-135 lens (F3.5-5.6),
      dan heb ik er niet zo'n vertrouwen in dat de, volgend jaar geplande, 140-400 (f4.0-5.6) het beter gaat doen.
      Jammer.

Adrie

Comment

Maar als z'n AF voor mij te langzaam is met de 18-135 lens (F3.5-5.6),
        dan heb ik er niet zo'n vertrouwen in dat de, volgend jaar geplande, 140-400 (f4.0-5.6) het beter gaat doen.
        Daar kan ik in komen.
        Die lenzen zijn ook niet meteen op actiefotografen gericht, en eigenlijk het hele systeem niet echt. Dit is geen rivaal voor een 1D of D4 met 70-200 of snelle tele-prime, maar dat is ook geen schande
        Als je dan toch deze Fuji op zijn kwaliteiten voor sport wil beoordelen, denk ik dat je dat pas echt kan doen met de 50-140/2.8.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Hoi,

ik heb geen camera nodig die een directe concurrent van een 1D.. of 'n D4 is.
          maar wel...enkele jaren geleden schoot ik fotootjes van een vliegshow met m'n toenmalige Canon 40D.
          Daar had ik een Sigma 70-200 (geen nieuwste type...) + en 1.5 extender opzitten.
          Geen een vliegtuigje of straaljager ontkwam aan mijn middelste focuspuntje.
          Het was richten, de cam had 'm meteen scherp en ik knipte het plaatje.
          Dát wil ik nu weer...
          En ik wil van te voren weten of dat lukt met de camera die op m'n verlanglijstje staat...
          Vóórdat ik enkele duizenden Euro's op de plank leg.
          "Zelfs" ik kan het geld maar een keer uitgeven.

Adrie

Comment

Geen een vliegtuigje of straaljager ontkwam aan mijn middelste focuspuntje.
            Het was richten, de cam had 'm meteen scherp en ik knipte het plaatje.
            Dát wil ik nu weer...
            Dat is ook het niveau dat ik verwacht.
            Met minder zou ik niet tevreden zijn, want dat zou het niveau zijn van een degelijke SLR-achtige bridge camera.

Maar sportfotografie is intrinsiek moeilijker voor de AF omdat de bewegingen een stuk bruusker zijn, omdat er obstakels in het gezichtsveld komen en omdat er soms grotere interne bewegingen van lenselementen nodig zijn. Het is ook zo dat AF tracking een stuk makkelijker wordt naarmate het brandpunt langer wordt. Als ik spelende kinderen fotografeer met een 50mm heb ik 1 op 4 scherpe foto's; de rest is niet in focus of heeft bewegingsonscherpte. Geef mij een 200mm en het aantal technisch geslaagde foto's stijgt probleemloos boven de helft.

Denk je dat dat met die 18-135 niet lukt? Ik denk dat het met 135mm best zal meevallen. Maar om het te weten, moet je het proberen natuurlijk. En bij voorkeur in de juiste omstandigheden, want een winkelruimte heeft niet echt veel licht ter beschikking voor je AF. Ik heb ook wel ondervonden dat de snelheid van de AF op systeemcamera's vrij matig is binnenshuis in vergelijking met een SLR. In goed daglicht is dat verschil bijna nihil.
            Pieter
            --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Dat is ook het niveau dat ik verwacht.
              Met minder zou ik niet tevreden zijn, want dat zou het niveau zijn van een degelijke SLR-achtige bridge camera.

Maar sportfotografie is intrinsiek moeilijker voor de AF omdat de bewegingen een stuk bruusker zijn, omdat er obstakels in het gezichtsveld komen en omdat er soms grotere interne bewegingen van lenselementen nodig zijn. Het is ook zo dat AF tracking een stuk makkelijker wordt naarmate het brandpunt langer wordt. Als ik spelende kinderen fotografeer met een 50mm heb ik 1 op 4 scherpe foto's; de rest is niet in focus of heeft bewegingsonscherpte. Geef mij een 200mm en het aantal technisch geslaagde foto's stijgt probleemloos boven de helft.

Denk je dat dat met die 18-135 niet lukt? Ik denk dat het met 135mm best zal meevallen. Maar om het te weten, moet je het proberen natuurlijk. En bij voorkeur in de juiste omstandigheden, want een winkelruimte heeft niet echt veel licht ter beschikking voor je AF. Ik heb ook wel ondervonden dat de snelheid van de AF op systeemcamera's vrij matig is binnenshuis in vergelijking met een SLR. In goed daglicht is dat verschil bijna nihil.
              Ik vond dat het grootste probleem de initiële focus was... vanaf dat XT-1 de focus had ging het redelijk goed vond ik...
              Met de 56mm gaat het wss wel sneller maar met de gewone zoomlenzen was dit toch minder...

Misschien dit eens bekijken :
              The Great Mirrorless Camera Autofocus Shootout! (GH4, X-T1, A6000, E-M1) TheCameraStoreTV

It seems like every 13 minutes, another mirrorless camera is announced that promises the 'World's Fastest Autofocus'. We decided to cut through all the hype ...

Comment

Hallo,

Ik heb nu al een groot aantal foto's gemaakt met de Fuji X-T1 + verschillende lenzen.
                Op het vlak van scherpstellen is de X-T1 geen snelheidsmonster, maar dat die autofocus nu zo een ramp zou zijn als nogal eens wordt voorgesteld, dat is op zijn minst zeer zwaar overdreven ...
                Voorbijrazende treinen op korte afstand, moto's, fietsers, racewagens op circuit, toevallige ontmoetingen met ligfietsen - en noem maar op - ik heb ze allemaal gefotografeerd.
                En daarbij deed de autofocus meer dan behoorlijk zijn werk ... Ik heb zeer weinig opnames gemist tot nu toe.
                Vergeet daarbij één ding niet: ken je camera ...

Voor de pure sportfotograaf zijn er betere oplossingen dan de X-T1 - geen twijfel mogelijk ...
                Maar wie voor een schitterende beeldkwaliteit wil gaan, voor die fotografen biedt Fuji een prachtige reeks fototoestellen uit de X-reeks aan.
                Dat het daarom niet altijd de X-T1 moet zijn bewijst mijn overvloedig gebruik van bv de X-E1, een toch al wat oudere camera, maar met schitterende beeldkwaliteit.

Conclusie: pure sportfotografie en de X-T1 is misschien niet de allerbeste combinatie, maar voor al het overige ...
                En ja, ik ben een Fuji enthousiast ...
                En voor wie ze nog niet gezien zou hebben, hier zijn mijn Fuji-albums:
                https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/

Voor twijfelaars: op zondag 16 november houdt Fuji van 16-20u een workshop ism Foto Robyns (Sint-Truiden by lights) en Ioannis Tsouloulis (erkend X-fotograaf) demonstreert ...

Jaja
                Last edited by jaja; 7 november 2014, 13:30.
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Ondertussen heb ik al onnoemelijk veel gelezen en bekeken over die x-t1 en ja iedereen is erover akkoord dat hij voor actiefotografie nog niet op het niveau van de DSLR's staat. Maar slecht blijkt hij toch helemaal niet te zijn.

De instellingen lijken vooral belangrijk te zijn en je moet je focuspunten op je onderwerp houden want tracken met automatische overgang van focuspunten doet nog geen enkele niet DSLR. Maar als je dat goed doet is er geen probleem. Ik heb al meerdere focus shootouts gezien ook die van hierboven en wat ik betreur is dat ze het meestal niet over de gebruikte instellingen hebben in die shootouts. 1 deed dat wel nadat hij hierop veel commentaar had gekregen. Plotseling ging de x-t1 van de laatste positie naar de eerste positie in in continue focus. Dus tja....

Grootste probleem zal niet focus zijn voor mij maar eerder de EVF die dan niet echt kan volgen zodra de buffer vol zit.

Zelf ben ik ondertussen ervan overtuigd dat het voor mij wel goed genoeg gaat zijn. Vergeet niet ik verdien geen geld met mijn foto's he. Zolang het niet de uitzondering is dat er eens 1 gelukt is zal het wel ok zijn. Misschien eenmaal in gebruik dat ik dat na enkele weken betreur maar dat zien we dan nog wel.

Zelf ga ik zodra mijn apparatuur verkocht is de overstap maken, ik weet al zelfs welke lenzen ik allemaal wil en dat gaat nog een dure affaire worden maar ik heb tijd ik moet dat niet allemaal in 1 keer hebben. Ze zijn zelfs allemaal nog niet beschikbaar

Philip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                    ik weet al zelfs welke lenzen ik allemaal wil en dat gaat nog een dure affaire worden maar ik heb tijd ik moet dat niet allemaal in 1 keer hebben. Ze zijn zelfs allemaal nog niet beschikbaar
                    De 50-140 en de 140-400 natuurlijk
                    Pieter
                    --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                      En ja, ik ben een Fuji enthousiast

Jaja
                      echt?

Comment

Ja die 50-140 zeker de 140-400 gaat wat duur zijn vrees ik maar die 90 f2.0 wil ik zeker ook. En de 18 f2.0 enz enz....

Comment

Ja die 50-140 zeker de 140-400 gaat wat duur zijn vrees ik maar die 90 f2.0 wil ik zeker ook. En de 18 f2.0 enz enz....
                          Die 18/2.0 zou ik toch eerst eens testen... Dat vond ik ėėn van de mindere lenzen...

Comment

Bwa,

Een mens zou het kunnen denken ...

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                            echt?
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Ach ja, ik zie voor bijna elke lens wel een interessante toepassing

Nu we het daarover hebben...

Voor mij alvast de 10-24, 50-140 en 140-400. De vraag is dan welke zoom er tussen groothoek en medium tele past... ik zou wel wat willen betalen voor een f/2.8 standaardzoom (16-55 dus), maar de 18-55 is ook steengoed, gestabiliseerd, en een pak goedkoper. Een aantal primes zouden mij ook kunnen bevallen voor de lichtsterkte of onopvallender formaat (23, 35, 56, 90 - maar welke?). En dan wacht ik nog op een heuse 1:1 macro van rond de 100mm als het even kan.

Tegen dat we zo ver zijn, zal de XT-5 misschien al in de winkels liggen, maar dan zou ik ongeveer hebben wat ik voor mijn SLR had. Voor het geld moet je niet van systeem veranderen, maar het idee dat alles de helft van het formaat en een derde van het gewicht is, zou mij alvast een tevreden mens maken Ik schrijf Sony ook nog niet af, maar ik weet dat ik daar nog niet de lenzen kan vinden die Fuji wel biedt.
                              Pieter
                              --

Comment

Er zijn er op komst,kijk op sonyalpharumors.Oa de 90mm 2,8 macro

Comment

Working...
                                X