Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke systeem/compact camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke systeem/compact camera

    Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
    Ik zag die combi ook niet zitten om mee te nemen op reis, en heb in juli een sony rx100iii gekocht.
    Bijzonder tevreden van dat toestel(letje).
    Heel erg scherpe foto's, ook in moeilijkere lichtomstandigheden.
    De zoeker is voor mij echt een meerwaarde.
    Mogelijkheid om in RAW te fotograferen, maar de JPGs komen er al schitterend uit.
    Heb er nog geen sportfoto's mee genomen, maar spelende kinderen is geen probleem.
    Niet-verwisselbare lens, maar kwaliteit is zo goed dat croppen echt geen probleem is.
    Mee eens.


    @TS: Ik denk dat het altijd goed is RX100 mk.I, II en III eens te vergelijken want de sensoren en lenzen van elk van deze toestellen zijn uitstekend.
    De verschillen zitten in lichtsterkte, zoombereik, viewfinder of niet, kantelbare LCD of niet, enz., maar de basis van elke RX100 is prima. Hangt er maar van af waar je de nadruk op wil leggen en wat je eraan wil geven.
    De RX100-I vind je tegenwoordig voor echte bodemprijzen.

    Zelf gebruik ik zowel een RX100-II als een Nex-6 met een paar leuke lenzen, en ik zou geen van beide willen missen . De FF-dslr wordt al een hele tijd het minst van al gebruikt.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #17
      Re: Welke systeem/compact camera

      RX100M3 of de Sony A5100. De RX100M3 is echt subliem maar blijft een fixed lens met 1" sensor (maar kwaliteit, echt). De Sony a5100 is eigenlijk een afgeslankte (figuurlijk en letterlijke) A6000. Ik gebruik de A6000 nu al een hele tijd en heb er toch al behoorlijk knappe foto's mee gemaakt (afin, dat zeggen anderen toch . Een voorbeeldje :

      DSC01705 by hans.vondercrone, on Flickr

      DSC09758 by hans.vondercrone, on Flickr

      DSC09801 by hans.vondercrone, on Flickr
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • #18
        Re: Welke systeem/compact camera

        Ik verwacht/denk eigenlijk wel dat ze deze maand nog een vervanger voor de EM5 gaan aankondigen...nu ja, leverbaar vanaf wanneer dan ...zo kan je altijd wel blijven wachten.

        Ik ben tevreden van de EM5, maar toch wel meer van de X-T1.
        De huidige prijs voor een EM5 zou in mijn ogen iets naar beneden mogen gaan.

        Comment


        • #19
          Re: Welke systeem/compact camera

          Fuji X-T1 + (goede) kitlens = € 1.599
          A5100 + (middelmatige) kitlens + 35/1.8 + 50/1.8 = € 549 + € 480 + € 269 = € 1.298

          edit : even aanvullen, Sony a6000 = € 724 (dus € 175 meer)

          De Fuji is uiteraard een fantastische camera, maar je betaalt ook wel behoorlijk wat voor de (kwaliteits)lenzen. Met de bovenstaande combinatie mis je een zoeker (dan moet je upgraden naar de A6000 als je die écht wil), maar heb je meteen een lenzenpakket waar je echt sublieme kwaliteit mee haalt ook. Je zegt dat je beeldkwaliteit belangrijk vindt, en dan zijn de twee lichtsterke primes toch echt een aanrader. Vergeet niet dat de Sony sensor in de a5100/a6000 zowat beste APS-C sensor is die je kan kopen. De Fuji zal wel iets beter scoren qua ruisverhouding, maar heeft ook zijn nadelen (en die waren voldoende voor mij om toch even bij Sony te blijven). Je zegt ook dat je vooral switcht omdat je gewicht niet wil meesleuren (geloof me, ik weet wat je bedoelt, heb mijn 5D3 om die reden verkocht) maar ook een snelle AF is zéér belangrijk dan, en daar is de Sony ook absoluut niet te kloppen (qua mirrorless).

          Ik lijk wel een verkoper van Sony, maar ik geef je enkel maar deze tips uit eigen ervaring. Na verkopen van mijn slr ben ik ook behoorlijk gaan kijken naar de Fuji en zelfs op punt gestaan er eentje te kopen, maar als je de prijs van de Fuji body neemt en je koopt daar pakweg 2 lichtsterke primes bij (35mm en 50mm) dan zit je aan een budget van dik boven de € 3.000. De Fuji lenzen zijn subliem qua kwaliteit, maar als je het prijskaartje dan bekijkt tov de Sony... Dat was genoeg voor mij om nog even te wachten met switchen en door te gaan met mijn Sony A6000 en lenzen (heb dan ook quasi allemaal Zeiss lenzen voor mijn a6000).

          Los daarvan ben ik toch ook aan het uitkijken voor een (nieuwe) SLR. Ben niet gehaast, want eerste opdrachten waar ik een slr zal nodig hebben zijn pas voor maart. Mirrorless heeft, hoe je het ook draait of keert, ook zijn nadelen. Op dit moment kan ik me behoorlijk uit de slag trekken met mijn a6000 maar voor het betalende werk vrees ik toch dat ik terug een (zware) slr zal nodig hebben met lichtsterk glas, en de hoofdreden daarvoor is dan weer prestaties hij hoge ISOs en keuze qua lenzen. Maar ik spreek dan ook over betalend werk waar ik (hoe onnozel ook) eerlijk gezegd niet durf arriveren met een mirrorless systeem. Mochten die opdrachten er niet zijn, dan zou ik voor mijn persoonlijk gebruik NOOIT terug gaan naar een SLR.

          Als je budget € 1.500 is, is het misschien toch ook eens de moeite te kijken naar de Sony A7 + kitlens. Zit op zelfde prijs als de X-T1 maar je hebt dan wel een fullframe mirrorless die amper groter is dan de Sony a6000 en als ik me niet vergis zelfs nog een stukje kleiner is dan de X-T1. Persoonlijk ben ik zéér benieuwd wat Sony nog op de markt gooit qua FF bodies.
          Last edited by lapino; 6 oktober 2014, 17:29.
          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

          Comment


          • #20
            Re: Welke systeem/compact camera

            Bedankt voor de mooie foto's en antwoorden...de keuze is er niet makkelijker op geworden
            Nog veel google en youtube time voor mij

            Comment


            • #21
              Re: Welke systeem/compact camera

              Naast google en youtube is er nog een bron van info die kan helpen: het toestel eens goed in de hand hebben, liefst langer dan 5 minuten...
              Als je mensen kent die met een of meer van die toestellen werken, probeer er dan maar eens langs te gaan.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #22
                Re: Welke systeem/compact camera

                ik fotografeer met Canon althans, deze heb ik nog steeds in mijn bezit, werkelijke fotografie doe ik nu met Olympus, puur omdat deze kwaliteit erg goed is en belangrijker alles blijft lekker klein, Fuji is mooi, echter zijn de lenzen weer relatief groot, wat het geheel dus ook weer haast net zo groot maakt als mijn Canon, dus ben ik bij Olympus gebleven, met een paar goede lensjes erbij een topcombinatie, lensjes zijn lekker klein, betaalbaar en erg goed.
                Heb zelf de kitlens 12-50 (onderschatte lens, tevens een leuke makrofunctie !!), de 17 mm, 14 mm, 20 mm, 30 mm, 45 mm lensjes die alle tesamen niet meer plek innemen dan een gemiddelde 24-105 van Canon !!. Daarbij als het even dichterbij moet nog een 100-300 lens van Panasonic (200-600 in croptermen !!), ook niet veel groter dan de 24-105 van Canon.

                Ik heb nu alle lensjes van 12 tot 300 mm in een tasje zitten waar vroeger alleen een body plus 24-105 lens in paste, daarbij ook nog eens een goede kwaliteit en snelheid, ebn ik met Olympus uiterst tevreden.

                Heb daarnaast ook nog een Fuji XF1 erbij gekocht als het echt handzaam moet, deze past nog in de tas in het voorvakje.

                Dus ik zou zeker en vast kijken en serieus nadenken over de Olympus
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

                Comment


                • #23
                  Re: Welke systeem/compact camera

                  Tja, je kunt bij een mirrorless wel de body kleiner maken maar zodra je er een APS-C of FF sensor insteekt zul je altijd met grotere lenzen zitten. Zo compact zijn die camera's dan niet meer. Komt er nog bij dat de lenzen dikwijls zwaarder zijn dan de body en het geheel niet meer goed in balans ligt.

                  Wil je echt compact moet je naar Olympus/Panasonic.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke systeem/compact camera

                    Sensor van m43 is even groot dan van 43 camera's. Maar lensjes zijn stuk kleiner geworden door deze micro opbouw.
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke systeem/compact camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                      Komt er nog bij dat de lenzen dikwijls zwaarder zijn dan de body en het geheel niet meer goed in balans ligt.
                      Dat is meestal een commentaar van mensen die puur op het zicht af gaan en er niet mee gewerkt hebben.
                      Een Nex-5N met 18-200 is zalig om te gebruiken, zowel voor foto als film, en dat ondanks de schijnbaar te grote lens.

                      Bovendien, als je het compact wil houden, dan zijn er naast die 18-200 ook alternatieven.
                      Ik stop een Nex-6 met 35/1.8 gewoon in mijn jaszak. Superleuk om mee op stap te gaan in de stad.

                      Wil je écht compact en nog goede kwaliteit, dan kom je er toch niet met enkel systeemoplossingen.
                      Een RX100 (I, II of III) is dan veel interessanter wat mij betreft.
                      Last edited by K-2; 7 oktober 2014, 17:05.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke systeem/compact camera

                        Ik heb een nex5 gehad

                        Wat mij vooral stoorde aan die nex was de sluiter. Lawaai dat die maakt. Als ik ergens binnen foto's begon te trekken keek iedereen om.

                        De a7r schijnt nog even veel lawaai te maken en schijnt nog last te hebben van trillingen van de sluiter..



                        Ik heb op Photokina de nieuwe Sony's vastgehad en was aangenaam verrast door de af snelheid van de a6000.
                        Last edited by pogi; 7 oktober 2014, 17:50.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke systeem/compact camera

                          Er biedt net iemand een olympus omd-5 aan in 'aangeboden'

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke systeem/compact camera

                            Kompakt en goed is en blijft de RX100 serie, in de 3 varianten. De III met zijn zoeker is wel subleime en uniek!!
                            De XT-1 is een ongelooflijk toestel, steekt voor mij wel boven de Sony 6000 en zo uit, puur door zijn gebruiksgemak. Wat een zalig toestel. Die zoeker, die bediening... echter, voor mij was ie te groot. Uiteindelijk heb je weer een fototasje nodig, tenminste als je 2 lensen wil gebruiken.
                            Neem ze allemaal eens in de hand , .....

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welke systeem/compact camera

                              Hoi,
                              Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                              Tja, je kunt bij een mirrorless wel de body kleiner maken maar zodra je er een APS-C of FF sensor insteekt zul je altijd met grotere lenzen zitten. Zo compact zijn die camera's dan niet meer. Komt er nog bij dat de lenzen dikwijls zwaarder zijn dan de body en het geheel niet meer goed in balans ligt.

                              Wil je echt compact moet je naar Olympus/Panasonic.
                              Als je de grootte en het gewicht van een m4/3 vergelijkt met een APC of zelfs een FF...
                              Lees: OM-D E-M1 vergelijkt met Fuji X-T1 en zelfs een Sony A7...
                              Dan zie je zelfs mét (standaard) lens bijna geen verschil.
                              Compare unlimited number of cameras with lenses, see how compact or bulky a camera is and sort by height, width, depth and weight.

                              Vind ik wel een leuke site om massa te vergelijken.

                              De balans gaat bij gebruik van een telelens áltijd richting de veel zwaardere lens, maar je houdt de combinatie dan ook aan de statiefbeugel van de lens vast.
                              (Een Canon 60D in combo met de 100-400, de lens is 2x zo zwaar als de body)

                              Ik ben me nu aan het oriënteren richting de Fuji X-T1 om mijn E-M5 te vervangen.
                              Maar ik weet (nog) niet of de AF snel en trefzeker genoeg is, ik denk dat ik zo'n camera gewoon moet huren.
                              Wellicht weten anderen dat hier wel...

                              Groet.
                              Adrie

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welke systeem/compact camera

                                Is iets heel persoonlijk omdat iedereen AF beoordeelt volgens zijn eigen behoeftes. Ik heb op dit moment een A7 in huis die ik even mag lenen, en in vergelijking met mijn A6000 valt de AF snelheid me nog wel mee. Hij is iets trager maar zeker niet zodanig traag dat het onwerkbaar wordt. Anderen zeggen dan weer dat de A7 qua AF veel te traag is. Zo zie je maar.
                                Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                                Comment

                                Working...
                                X