Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog zo nieuw en al te koop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nog zo nieuw en al te koop?

    Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
    Op mijn Canon EOS 550D kan ik het diafragma, de sluitertijd, de ISO waarde en de belichtingscompensatie probleemloos snel veranderen zonder mijn oog van de zoeker te halen (en in eender welke mode). En dat door enkel en alleen gebruik te maken van mijn rechterhand. Een leuke glimlach of een spontane houding/uitdrukking kan je missen wanneer je je oog van de zoeker verwijdert om de instellingen te veranderen.
    Ik vind dit allemaal een beetje gezwam in de ruimte hoor. Alsof je door instellingen gaan staan te wijzigen met je oog aan de zoeker geen momenten kunt missen. Bovendien hebben we het hier over toestellen met een kantelbare display, waardoor je vaak het toestel niet eens aan het oog hebt om via een lager of hoger standpunt een geweldige foto te maken.
    De X-T1 maakt zeker zo mooie foto's als iedere andere APS-C camera, de Sony A7 reeks biedt ook geweldige mogelijkheden met een full frame sensor in een zelfde maat body, maar is qua lenzen assortiment nog behoorlijk achter of Fuji.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #17
      Re: Nog zo nieuw en al te koop?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Ik vind dit allemaal een beetje gezwam in de ruimte hoor. Alsof je door instellingen gaan staan te wijzigen met je oog aan de zoeker geen momenten kunt missen. Bovendien hebben we het hier over toestellen met een kantelbare display, waardoor je vaak het toestel niet eens aan het oog hebt om via een lager of hoger standpunt een geweldige foto te maken.
      De X-T1 maakt zeker zo mooie foto's als iedere andere APS-C camera, de Sony A7 reeks biedt ook geweldige mogelijkheden met een full frame sensor in een zelfde maat body, maar is qua lenzen assortiment nog behoorlijk achter of Fuji.
      Je kunt met elke camera foto's missen, maar ik ben een "zoeker" persoon en de foto's die ik dus leuk vind om te maken zijn diegene waarbij ik door de zoeker kijk. Oog van de zoeker halen om instellingen te wijzigen = meer kans op een gemiste foto. Aan de andere kant lijkt het gebruik van de instelwieltjes en de afwezigheid van de Av, Tv, P en M modes op de X-T1 (of beter gezegd: Fuji's interpretatie ervan) dikke fun. Het heeft dus z'n voordelen en z'n nadelen.

      Er zijn inderdaad (veel) te weinig native lenzen voor de A7 reeks, maar de A7 heeft 1 grote troef nl. je kan er zowat elke lens manueel op gebruiken via een adapter en via een dure Metabones adapter behoudt je AF (wel retetraag) en IS bij Canon lenzen en kan je het diafragma van Canon lenzen instellen via de A7 body. Dankzij de manuele focus hulpjes van de X-T1 en de A7, is manueel focussen helemaal geen nachtmerrie meer en in vele gevallen zelfs een fluitje van een cent als ik de gebruikerservaringen mag geloven.
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

      Comment


      • #18
        Re: Nog zo nieuw en al te koop?

        Of het zijn fotografen, die erachter komen, dat Lightroom niet overweg kan met het x-trans-verhaal van Fuji.
        Moet eerlijk zeggen, dat als ik dit van te voren had geweten, ik waarschijnlijk geen X-E1 aangeschaft had.
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #19
          Re: Nog zo nieuw en al te koop?

          Hallo,

          Ik stel me toch vragen bij onze huidige technologie en de snelheid om foto's te nemen, waar veel over gepraat wordt. In het analoge tijdperk had je in je body een film steken met een bepaalde asa waarde, en daar moest je het mee doen. Je moest nog zelf scherp stellen en het diafragma bepalen en toch werden er prachtige foto's gemaakt, zowel van bewegende "voorwerpen" als van bv. landschappen. Moet ik hier dan uit besluiten dat de vroegere "amateur fotograaf", wat we toch in feite zijn (denk ik), beter de materie onder de knie had en al die toeters en bellen, die we nu hebben en het ons zo gemakkelijk maakt, niet nodig had om tot een degelijke foto te komen. Er zullen vroeger inderdaad foto's gemist zijn, maar ik denk dat het nu ook is.
          J.
          Fuji x 100 f

          Comment


          • #20
            Re: Nog zo nieuw en al te koop?

            Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
            Hallo,

            Ik stel me toch vragen bij onze huidige technologie en de snelheid om foto's te nemen, waar veel over gepraat wordt. In het analoge tijdperk had je in je body een film steken met een bepaalde asa waarde, en daar moest je het mee doen. Je moest nog zelf scherp stellen en het diafragma bepalen en toch werden er prachtige foto's gemaakt, zowel van bewegende "voorwerpen" als van bv. landschappen. Moet ik hier dan uit besluiten dat de vroegere "amateur fotograaf", wat we toch in feite zijn (denk ik), beter de materie onder de knie had en al die toeters en bellen, die we nu hebben en het ons zo gemakkelijk maakt, niet nodig had om tot een degelijke foto te komen. Er zullen vroeger inderdaad foto's gemist zijn, maar ik denk dat het nu ook is.
            J.
            Men vergeet maar al te vaak dat de foto wordt gemaakt door dat derde oog tussen de menselijke paar ogen en dat het fototoestel maar een middel is om dat fysisch vast te leggen.
            Er bestaat geen fototoestel dat goede foto's maakt. Er bestaat enkel een fotograaf die goede foto's neemt.
            Wie analoog bezig geweest is, weet dat je echter heel wat moet bedenken. Omdat het niet digitaal was ? neen, alleen maar omdat de kostprijs te hoog werd indien je een filmke nodig had om één 'goed' pose op te nemen. Nu schieten we er maar op los en hopen op de 100 foto's er eentje te hebben dat aan de normen voldoet ...

            Geef een goede fotograaf een gewone smartphone en hij legt je toch mooie beelden vast.
            Geef een prutser een Hasselblad, een D4s, een .... en nog slaagt hij erin creepy beelden te bezorgen ....
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #21
              Re: Nog zo nieuw en al te koop?

              Daniels,

              Dat begrijp ik niet helemaal ...
              Adobe Camera Raw doet het prima met de X-RAF bestanden - en dat is toch de Lightroom engine?

              Jaja

              Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
              Of het zijn fotografen, die erachter komen, dat Lightroom niet overweg kan met het x-trans-verhaal van Fuji.
              Moet eerlijk zeggen, dat als ik dit van te voren had geweten, ik waarschijnlijk geen X-E1 aangeschaft had.
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #22
                Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                Het enige waar ik nog moet aan wennen is die elektronische zoeker.
                Als ik erdoor kijk lijkt het beeld niet realistisch.
                Voor de rest een crème van een toestel, maar toch hou ik nog mijn 5D bij.
                Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #23
                  Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                  Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                  Of het zijn fotografen, die erachter komen, dat Lightroom niet overweg kan met het x-trans-verhaal van Fuji.
                  Moet eerlijk zeggen, dat als ik dit van te voren had geweten, ik waarschijnlijk geen X-E1 aangeschaft had.
                  Misschien niet alles geloven wat ze vertellen en eerder proefondervindelijk tewerk gaan, en vooral EN camera EN software onder de knie krijgen. Maar ook deze polemiek gaat weer ontaarden, gegarandeerd. Er zijn echt wel een pak meer mensen tevreden hoor, en vooral, als we alles van tevoren wisten hadden we nu niet eens ervaring. :-)
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                    Na mijn kortstondige flirt met de mooie Fuji x100s, ben ik terug in bed
                    gedoken met mijn jarenlange liefde, een simpele Canon DSLR. Nu voel
                    ik me weer goed en een en al tederheid en fluisterwoordjes.
                    Ach, met of zonder glans, iedereen zoekt maar zijn eigen vertier. Ik gun
                    een ander zijn pleziertjes. Laat dit wederzijds zijn. En laten we nimmer
                    of nooit zomaar denken dat een ander iets gelijkaardigs moet gevoelen.
                    Laten we laten... en beminnen. Camera's zijn van chocola.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                      ... ik ben een "zoeker" persoon en de foto's die ik dus leuk vind om te maken zijn diegene waarbij ik door de zoeker kijk.
                      Idem hier. Ik zou een zoeker voor geen geld willen missen. Net daarom dat de X-T1 mijn aandacht meteen had getrokken. Bij de andere Fujis en bij de Sony NEX en opvolgers vond ik dat een enorm gemis. Het feit dat Fuji X voor APS-C ontworpen werd, inclusief de specifieke lenzen voor mirrorless, spreekt mij net aan.

                      Sony valt vandaag voor mij uit de boot wegens full frame en bijhorende zwaardere lenzen. Bij Sony is het ook nog hinken op twee benen omdat ze zowel SLR als mirrorless van glas proberen te voorzien. Over hun sensors geen klachten uiteraard.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                        Wel ik snap de huidige race naar objectieven met enorme openingen niet helemaal. Zou veel liever een systeem vinden waar ze (relatief) kleine en lichte maar héél performante f/4 primes hebben. Zoiets als een Bronica RF maar met wat meer keuze in objectieven. Kan begrijpen dat je soms wel eens een f/1.4 of meer nodig hebt (of wil hebben) maar dat weet je dan op voorhand.

                        Kom ook bijna nooit buiten met een middenformaat 80/1.9 of 180/2.8 als een 80/2.8 of 210/4 maar de helft wegen.

                        Ik stel me toch vragen bij onze huidige technologie en de snelheid om foto's te nemen, waar veel over gepraat wordt. In het analoge tijdperk had je in je body een film steken met een bepaalde asa waarde, en daar moest je het mee doen. Je moest nog zelf scherp stellen en het diafragma bepalen en toch werden er prachtige foto's gemaakt, zowel van bewegende "voorwerpen" als van bv. landschappen.
                        Klopt, ik sta ook altijd versteld als je de resultaten ziet van toen. Die mannen stonden daar met een plooicamera, iso 50 film, een tessar, als ze geluk hadden met f/4 en een sluiter die tot 1/100-ste ging, lichtmeter was al luxe, een rangefinder was grote luxe en waarschijnlijk zelfs niet gekoppeld met het objectief. En dan maakten ze nog foto's van treinen, auto's, kinderen, wielerwedstrijden, dieren....

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                          Misschien niet alles geloven wat ze vertellen en eerder proefondervindelijk tewerk gaan, en vooral EN camera EN software onder de knie krijgen. Maar ook deze polemiek gaat weer ontaarden, gegarandeerd. Er zijn echt wel een pak meer mensen tevreden hoor, en vooral, als we alles van tevoren wisten hadden we nu niet eens ervaring. :-)
                          Ik heb het getest. En de meest recente versie van Lightroom is nog steeds niet in staat om goed om te gaan met RAF-files. Mensen die beweren dat dit onzin is, zitten in een ontkenningsfase
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                            Daniels,

                            Dat begrijp ik niet helemaal ...
                            Adobe Camera Raw doet het prima met de X-RAF bestanden - en dat is toch de Lightroom engine?

                            Jaja
                            ik heb afgelopen weekend wat foto's gemaakt met veel gras, bomen etc erin , en Photo Ninja laat veel meer detail zien dan Lightroom. Zijn heel veel topics over te vinden en meesten zijn erover eens dat Adobe niet erg goed overweg kan met RAF-files
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                              Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                              ik heb afgelopen weekend wat foto's gemaakt met veel gras, bomen etc erin , en Photo Ninja laat veel meer detail zien dan Lightroom. Zijn heel veel topics over te vinden en meesten zijn erover eens dat Adobe niet erg goed overweg kan met RAF-files
                              Het blijft een eeuwig concurrentieprobleem, die RAW-files. Iets in de zin van batterijladers van GSM's. Daar is nog steeds geen uniformiteit in. Mensen moeten daar geld blijven aan spenderen. Het help uiteraard enkel maar de handelaars.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nog zo nieuw en al te koop?

                                Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                                Ik heb het getest. En de meest recente versie van Lightroom is nog steeds niet in staat om goed om te gaan met RAF-files. Mensen die beweren dat dit onzin is, zitten in een ontkenningsfase
                                Ik werk er continu mee en ben heel tevreden over Lightroom.
                                ...leeg...

                                Comment

                                Working...
                                X