Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hulp bij de keuze voor mijn eerste DSLR

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    Een of andere , liefst EVF , viewfinder is heel nuttig als je de camera gebruik voor video.
    Als er dan geen statief gebruikt wordt heb je toch nog drie steunpunten: linkerhand, rechterhand en je voorhoofd. Dat is veel stabieler bij video.

En zoals al vermeld : die spiegel (DSLR) gaat er met de tijd uit.
    Ik ben al jaren voorstander van de EVF. De voordelen zijn te talrijk tegenover de Spiegel/Pentaprisma die dateert uit de oertijd.

Maar OVF heeft desondanks toch nog een groot voordeel en dat is de constante observatie bij wild-life/vogelfotografie waar mensen uren afwachten voor de juiste shot.
    Dat gaat ook met EVF natuurlijk maar accu's lopen gewoonweg te snel leeg bij continu gebruik en das niet zo handig.
    Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Funcky,

Met de huidige prijzen van de "reservebatterijen" maakt dat niet meer zoveel uit hoor ...
      Als je een beetje zoekt kom je wel uit bij een betrouwbaar alternatief voor het origineel - en vele malen goedkoper.

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      Ik ben al jaren voorstander van de EVF. De voordelen zijn te talrijk tegenover de Spiegel/Pentaprisma die dateert uit de oertijd.

Maar OVF heeft desondanks toch nog een groot voordeel en dat is de constante observatie bij wild-life/vogelfotografie waar mensen uren afwachten voor de juiste shot.
      Dat gaat ook met EVF natuurlijk maar accu's lopen gewoonweg te snel leeg bij continu gebruik en das niet zo handig.
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Kan iemand me iets meer vertellen over de kwaliteit van de Fujilm x-a1/m1 in vergelijking met de Sony RX100 II ?

Comment

mss een beetje laat om in te pikken maar goed. er zijn eigenlijk geen slechte fototoestellen meer. maar zoals eerder al gezegd is bij een toestel met verwisselbare lens de lens zelf belangrijker als het toestel. dslr, high end compact of systeem cameras, ze hebben allemaal hun voor en nadelen. weten wat je doet met een camera bepaald nog steeds in hele grote mate hoe goed het resultaat is. ik kan mijn vrouw mijn 5dmkIII met L lensen geven maar het resultaat zal niet veel beter zijn dan als zij haar compactje boven haalt.

de fuji x reeks is heel goed en vrij 'compact' , hoe dit opt gebied van video presteert weet ik wel niet. Ikzelf werk nog altijd het liefste met een (grote lompe full frame dslr, zoals sommige die omschrijven) maar als ik tegenwoordig aankoop advies geef raad ik toch meestal een systeem camera aan.

Voor mij het voordeel van de x reeks van fuji tov de rx100 is het feit dat je lenzen kan verwisselen. het kost meer om extra lenzen aan te kopen maar het geeft je wel de vrijheid om specifieke lenzen aan te schaffen eens je wat meer vertrouwd bent met de basis begrippen van fotografie. bv extreem lichtsterke lenzen om in donkere omstandigheden foto's te maken zonder flits of een lens die heel dicht bij kan focusen (macro).

beste tip ga naar een winkel waar ze alle toestellen staan hebben en test ze eens. vraag eventueel of je zelf je eigen geheugen kaart er mag insteken om thuis de resultaten te bekijken. scroll eens door de menu's , loop er even mee rond (ligt het goed in de hand)

welkom op het forum
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Als je voor Canon gaat zou ik voor een 600D gaan ipv een 700D. Wat mij betreft zijn de verschillen zijn niet groot genoeg om 100 euro verschil te rechtvaardigen.
            Die 75-300 lens die je noemt zou ik links laten liggen, een 55-250 (elke versie) presteert beter.

Overigens heb ik de indruk dat Nikon momenteel beter prijs/kwaliteit dan Canon geeft in het instapsegment.

Probeer wat camera's uit in de winkel. Vasthouden en gebruiken blijft erg belangrijk om een keuze te maken.
            Last edited by Jefzor; 20 augustus 2014, 06:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
              Als je voor Canon gaat zou ik voor een 600D gaan ipv een 700D. Wat mij betreft zijn de verschillen zijn niet groot genoeg om 100 euro verschil te rechtvaardigen.
              Die 75-300 lens die je noemt zou ik links laten liggen, een 55-250 (elke versie) presteert beter.

Overigens heb ik de indruk dat Nikon momenteel beter prijs/kwaliteit dan Canon geeft in het instapsegment.

Probeer wat camera's uit in de winkel. Vasthouden en gebruiken blijft erg belangrijk om een keuze te maken.
              Ben niet akkoord met de stelling om de 600D boven de 700D te verkiezen. De 700D heeft allemaal crosstype AF punten, de 600D heeft er 1 (het middelste AF punt). Dit maakt een verschil als je automatisch wil scherpstellen met één van de buitenste AF punten in ietwat moeilijkere omstandigheden.
              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                Vergeet DSLR, die oude technologie heeft afgedaan.
                Dit is toch om mee te lachen, veel te kort door de bocht!

Ik zou toch voor een Dslr gaan, en liefst geen te kleine. Want ik volg helemaal niet in het klein en licht is beter! ik vind iets zwaarder en groot genoeg om het goed vast te hebben veel stabieler.
                Ik vind het trouwens best grappig, er zijn er hier die om een goede grip te hebben op hun Dslr een batterijgrip zetten om dat de dslr te klein is, nu een nog kleinere systeem camera gaan promoten.
                Daarnaast vind ik een vieuwfinder onmisbaar ook weer vooral voor de stabiliteit.

Comment

Klassieke DSLR is voorbijgestreefd, plaats wordt meer en meer ingenomen door toestellen zonder reflex systeem en dit zowel voor foto als video.

(Nikon komt zelfs in financiële problemen omdat ze niet tijdig op de kar van de compacte systeemcamera’s “CSC” gesprongen zijn en het marktaandeel van DSLR sterk daalt).

Het CSC toestel met veruit beste beeldkwaliteit en beste autofocus systeem op de markt is de sony a6000, maar toestel valt mogelijk buiten je budget.

Sony heeft een gelijkaardig toestel aangekondigd zijnde de a5100, praktisch zelfde toestel als a6000 maar dan zonder zoeker (EVF).

Maar een koopje is momenteel de sony NEX6, koste oorspronkelijk met kitlens rond de 900€ en is nu in uitverkoop voor juist geen 500€. (zie sony outlet store )

Comment

Wel raar allemaal. Ik was onlangs in een multimediazaak en daar werd er mij verteld dat ze meer dslrs verkochten en minder kleine compactjes.
                    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Working...
                    X