Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-T1 - de ultieme test ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

    Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
    Ondertussen voorstel gekregen van iemand die mijn 5D3+70-200 zou overnemen waar we ons beide goed in kunnen vinden, dus de overstap naar de X-T1 komt toch stuk dichterbij. Ik ben nog altijd een beetje aan het twijfelen omdat de 5D3 zo een prachtig toestel is, maar ik gebruik het gewoon ZO weinig dat ik het zonde vind om die te houden, zeker nu ik er nog deftige prijs voor kan krijgen. Ik zou de X-T1 kopen samen met de kitlens (gewoon omdat die behoorlijk goed zou moeten zijn) maar kijk vooral uit naar de 56mm/1.2. De enige andere overweging die ik zou durven maken is mijn body houden (5D3) en de lenzen verkopen en dan voor de 5D3 enkel nog een prime te gebruiken, maar dan nog twijfel ik of ik die zware camera nog veel zal willen meenemen.

    Zware beslissing
    Als het kan zou ik wel de beide houden. Ik heb mijn D800E ook niet weggedaan, maar wel wat overbodige lenzen, voor mijn gebruik althans, van de hand gedaan.
    Je moet weten dat een camera zonder spiegel anders reageert dan een DSLR. Je hebt geen hoorbaar of voelbaar verschil meer voor wat betreft je ingestelde snelheden. bvb. 1/15 en 1/250 lijken qua verwerking geluiden even lang. Ik bedoel hiermee dat op een DSLR de sluitertijd qua lengte goed hoorbaar en ook voelbaar is. Persoonlijk vind ik een elektronische sluiter een nadeel tov de spiegelreflex.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

      Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
      Waarom zo'n arrogante manier van posten? Bij Capture One Pro is er meer detail zichtbaar in de donkere delen van het haar net onder de hoed. Ik vind de scherpte ook net iets beter bij Capture One Pro, maar misschien past Capture One Pro standaard meer verscherping toe dan ACR. Ik heb alleszins wel het gevoel dat er meer uit de foto te halen is met Capture One Pro dan met ACR (en ik zeg dit als enorme Adobe Photoshop liefhebber). Misschien moet je het zelf ook eens proberen (trial versie) i.p.v. alleen maar reviews te lezen of natuurlijk gewoon je oogkleppen ophouden en verder doen met Lightroom.
      Arrogante manier schrijf je, terwijl je meteen toegeeft dat Capture One al meer verscherpt, en blijkbaar de schaduwen meer oplicht, waar is de eerlijke vergelijking dan? En jij gaat me dan van arrogantie beschuldigen? En LR of ACR zou dat niet kunnen?
      Arrogant is er van uitgaan dat ik het nog niet geprobeerd heb, en vooral er van uit gaan dat ik oogkleppen op heb, ga zo verder. Ja, ik lees reviews en denk er het mijne van.
      Toevallig heb ik er geen probleem mee dat anderen een ander programma beter vinden zonder correct te vergelijken. Maar kom niet vertellen dat je LR geprobeerd hebt in je vergelijking.
      ...leeg...

      Comment


      • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
        Arrogante manier schrijf je, terwijl je meteen toegeeft dat Capture One al meer verscherpt, en blijkbaar de schaduwen meer oplicht, waar is de eerlijke vergelijking dan? En jij gaat me dan van arrogantie beschuldigen? En LR of ACR zou dat niet kunnen?
        Arrogant is er van uitgaan dat ik het nog niet geprobeerd heb, en vooral er van uit gaan dat ik oogkleppen op heb, ga zo verder. Ja, ik lees reviews en denk er het mijne van.
        Toevallig heb ik er geen probleem mee dat anderen een ander programma beter vinden zonder correct te vergelijken. Maar kom niet vertellen dat je LR geprobeerd hebt in je vergelijking.
        Ik geef niks toe. Jij leest gewoon wat je wil lezen. Het woordje "misschien" staat daar voor een reden (logisch aangezien ik amper 15-30 minuten met het programma gespeeld heb tot dusver). Voor zover ik kan zien licht Capture One Pro de schaduwen standaard helemaal niet meer op. Want bij verdere inspectie lijken de overige schaduwen even donker te zijn in beide RAW converters. Het "haarprobleem" is wel (ongeveer) op te lossen in ACR door met allerhande sliders te spelen, maar out-of-the-box is de rendering van Capture One Pro gewoon beter voor deze foto. Dat is voor mij het teken dat er betere RAW converters zijn voor de X-T1 dan ACR.

        Lightroom heb ik in 't verleden vaak genoeg gebruikt (en nu nog, maar enkel als foto catalogus), maar altijd kwam het voor mij op 't zelfde neer: "te beperkt" en "te traag". Foto's bewerken doe ik wel grotendeels in Photoshop zelf. Photoshop en Lightroom zijn trouwens 1 pot nat wat betreft RAW bestanden nl. ze gebruiken allebei (al dan niet onderhuids) Adobe Camera RAW.
        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

        Comment


        • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

          A visual comparison between RAW converters for Fuji’s X-Trans sensor including Aperture, Capture One, Iridient Developer, Lightroom, LightZone, NikSharpener, OnOne, and PhotoNinja

          Comment


          • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

            Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
            Het is mij wel al duidelijk geworden dat ACR (Adobe Camera RAW) niet meteen de beste RAW converter is voor de X-T1. Ik had al gelezen dat Capture One Pro (Mac & Windows), Photo Ninja (Mac & Windows) en Iridient Developer (Mac) beter waren. Voor de fun dan eens een trial versie afgehaald van Capture One Pro 7 en een X-T1 RAW bestand van jaja in ACR 8.6 en Capture One Pro 7 geopend (standaard instellingen). Hieronder volgt het resultaat:
            • X-T1 RAW bestand in Adobe Camera RAW 8.6 (standaard instellingen): *klik*
            • X-T1 RAW bestand in Capture One Pro 7 (standaard instellingen): *klik*

            Let vooral op het haar net onder de hoed. Toch een duidelijk verschil tussen beide RAW converters (Capture One Pro is duidelijk de betere van de twee).

            Nu gebruikt capture one met zijn standaard instellingen meer verscherping. Zou dus het verschil (in het voordeel van capture one) kunnen verklaren
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • De standaard instellingen onderling gaan vergelijken tussen RAW converters is geen wetenschappelijke basis, en meteen het laatste wat ik er over schrijf.
              ...leeg...

              Comment


              • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

                Hallo,

                Voor wat het waard is ...
                Ik heb een aantal RAW-convertors geprobeerd voor de Fuji X-bestanden ...
                Voor MIJ en MIJN workflow vind ik niets beters dan Adobe CC - dus Adobe ACR 8.6 - met MIJN instellingen (niet de standaardinstellingen), en daar ben ik zeer tevreden mee.
                En als je al mijn foto's in de Flickr-albums hebt gezien, dan weet je ook waarom

                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

                  Wat is er mis met raw-convertors te vergelijken? Blijkt nogal een gevoelig onderwerp hier...
                  In plaats van argumenteren... plaats dan een beter conversie met jouw favoriete programma?
                  Ikzelf heb ook Capture One maar krijg ermee geen betere resultaten dan met LR maar dat zegt misschien meer over mij dan over de programma's
                  Ook opletten als je C1 Pro wil aankopen omdat een aantal functies niet werken op x-trans bestanden (o.a auto masking is disabled for X-Trans files en local editing is echt zeer beperkt)

                  Dit onderwerp is wel al veel besproken op diverse fora... vooral over detail in "foliage"(gras, bladeren,...)
                  Ik vermoed "persoonlijk" ook dat de verschillen tussen de resultaten ook veel te maken hebben met verscherping en saturation...

                  Misschien nog een interessante link misschien voor de photoshop / LR gebruikers :

                  Comment


                  • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

                    Iemand die me paar originele xt1 bestanden wil bezorgen? Zou graag oa iso eens vergelijken met mijn 5d3. Ben er nog altijd niet uit of ik de stap durf zetten...
                    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                    Comment


                    • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                      Iemand die me paar originele xt1 bestanden wil bezorgen? Zou graag oa iso eens vergelijken met mijn 5d3. Ben er nog altijd niet uit of ik de stap durf zetten...
                      Hier (*klik*) vind je enkele RAW bestanden van jaja. Voor de rest kan je ook nog op Dpreview (*klik*) en op Imaging Resource (*klik*) terecht.
                      Last edited by jocau; 8 september 2014, 21:50.
                      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                      Comment


                      • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

                        Hallo,

                        Dit is niet bedoeld om opnieuw een polemiek te starten, maar gewoon om te illustreren waarom ik van ACR tevreden ben

                        Hier een foto van Klaas Delrue, vanavond genomen tijdens een optreden te Genk:

                        De foto is uiteraard verkleind tot BD-formaat ...

                        Fuji X-E2 + Fuji XF 18-135mm vanop de tweede rij.
                        1/80sec - f5.6 - ISO3200 - EV-2.0 - 135mm

                        Dus 2 stops onderbelicht en in een felrood verlichte setting.
                        Adobe Camera Raw slaagt er toch wel mooi in om van een "moeilijk" origineel een gave foto te maken denk ik ...
                        De beeldkwaliteit van de X-T1 is uiteraard vergelijkbaar ...

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

                          Comment


                          • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

                            Officieel nieuws:
                            • Zilveren X-T1 met 1/32.000s shutter speed (*klik*)
                            • XF 56mm F/1.2 R APD (*klik*)
                            • X100T (*klik*)

                            I.v.m. de nieuwe elektronische sluiter:

                            ELECTRONIC SHUTTER: This functionality will be installed via a firmware update planned for December, 2014, for both the X-T1 Black and the X-T1 Graphite Silver Edition.
                            Last edited by jocau; 10 september 2014, 10:46.
                            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                            Comment


                            • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

                              Jacques,

                              Kan u vanuit uw ervaring bevestigen dat de overbelichtingsknop gemakkelijk 'verspringt' tijdens uitpakken of wegsteken in hoes ?
                              Bij mijn oude PowerShot G3 verdraait de programma draaiknop bovenop heel gemakkelijk, en dat is nogal hinderlijk omdat deze dan steeds moet gecontroleerd worden...

                              Een tweede vraag : is het ontbreken van een 1/8000 sec sluitertijd (weer vanuit uw eigen ervaring) een echt gemis ? Of is dit een eerder academische discussie ?

                              Ik overweeg ernstig de aanschaf van een X-T1 met de 18-55 lens, maar ben een amateurfotograaf en ben onder de indruk van de kwaliteit en de scherpte van de foto's genomen met een X-T1.
                              Alvast heel erg bedankt voor uw advies.

                              ShootIt

                              Comment


                              • Re: Fuji X-T1 - de ultieme test ...

                                Oorspronkelijk geplaatst door ShootIt Bekijk bericht
                                Jacques,

                                Kan u vanuit uw ervaring bevestigen dat de overbelichtingsknop gemakkelijk 'verspringt' tijdens uitpakken of wegsteken in hoes ?
                                Bij mijn oude PowerShot G3 verdraait de programma draaiknop bovenop heel gemakkelijk, en dat is nogal hinderlijk omdat deze dan steeds moet gecontroleerd worden...

                                Een tweede vraag : is het ontbreken van een 1/8000 sec sluitertijd (weer vanuit uw eigen ervaring) een echt gemis ? Of is dit een eerder academische discussie ?

                                Ik overweeg ernstig de aanschaf van een X-T1 met de 18-55 lens, maar ben een amateurfotograaf en ben onder de indruk van de kwaliteit en de scherpte van de foto's genomen met een X-T1.
                                Alvast heel erg bedankt voor uw advies.

                                ShootIt
                                In december wordt dat via een firmware update 1/32.000 sec (neen, dat was geen typfout). Zie mijn vorige post in dit topic.
                                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                                Comment

                                Working...
                                X