Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies nieuwe Nikon-body

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Advies nieuwe Nikon-body

    Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
    Sorry, man, hier zit je verkeerd. 2 weken geleden nog de D7100 in de winkel in mijn handen gehad: formaat enkel op RAW gezet (dus geen combinatie RAW/JPEG) en de HDR-optie in de menu is uitgeschakeld.

    Zie ook bv. deze link... er zijn er zo vele.
    Ik weet nu niet wat het toestel gaat doen als je het formaat op RAW + JPEG (Fine) gaat zetten.

    Hier hebt jij het dus even niet begrepen. HDR en Bracketing zijn niet het zelfde. Bij de hdr functie gaat de D7100 zelf bracketing toepassen om een overbelichte en een onderbelichte foto samenvoegen tot 1 beeld, bij bracketing kan je 3 of 5 of meer verschillende foto's maken en die op de pc samenvoegen tot een HDR waar je bij bracketing zelf het verschil in belichting kan bepalen tussen de verschillende foto's.
    Bracketing is een functie die ook al op analoge camera's te vinden was en de in-camera-HDR is gewoon een functie die bracketing gebruikt om 2 beelden samen te voegen tot 1 beeld. Dit legt ook uit waarom dit enkel in jpeg kan. Een camera maakt altijd RAW beelden maar slaat ze niet altijd zo op, als je in jpeg fotografeert dan word de RAW-informatie direct gecomprimeerd tot een jpeg en wordt die opgeslagen.
    Last edited by kawaracer; 15 oktober 2014, 09:23.

    Comment


    • #17
      Re: Advies nieuwe Nikon-body

      Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
      Hier hebt jij het dus even niet begrepen. HDR en Bracketing zijn niet het zelfde. Bij de hdr functie gaat de D7100 zelf bracketing toepassen om een overbelichte en een onderbelichte foto samenvoegen tot 1 beeld, bij bracketing kan je 3 of 5 verschillende foto's maken en die op de pc samenvoegen tot een HDR waar je bij bracketing zelf het verschil in belichting kan bepalen tussen de verschillende foto's.
      Bracketing is een functie die ook al op analoge camera's te vinden was en de in-camera-HDR is gewoon een functie die bracketing gebruikt om 2 beelden samen te voegen tot 1 beeld. Dit legt ook uit waarom dit enkel in jpeg kan. Een camera maakt altijd RAW beelden maar slaat ze niet altijd zo op, als je in jpeg fotografeert dan word de RAW-informatie direct gecomprimeerd tot een jpeg en word die opgeslagen.
      Keurig uitgelegd, bedankt
      Die 5 stappen bracketing, is juist een van de redenen om binnenkort de 7100 aan te schaffen.
      HDR is zeker wat anders !
      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

      Vriendelijke groeten, Johan

      Comment


      • #18
        Re: Advies nieuwe Nikon-body

        Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
        Hier hebt jij het dus even niet begrepen. HDR en Bracketing zijn niet het zelfde. Bij de hdr functie gaat de D7100 zelf bracketing toepassen om een overbelichte en een onderbelichte foto samenvoegen tot 1 beeld, bij bracketing kan je 3 of 5 verschillende foto's maken en die op de pc samenvoegen tot een HDR waar je bij bracketing zelf het verschil in belichting kan bepalen tussen de verschillende foto's.
        Bracketing is een functie die ook al op analoge camera's te vinden was en de in-camera-HDR is gewoon een functie die bracketing gebruikt om 2 beelden samen te voegen tot 1 beeld. Dit legt ook uit waarom dit enkel in jpeg kan. Een camera maakt altijd RAW beelden maar slaat ze niet altijd zo op, als je in jpeg fotografeert dan word de RAW-informatie direct gecomprimeerd tot een jpeg en word die opgeslagen.
        Ok, weer iets bijgeleerd vandaag
        Dikke merci voor de info. Ik zal het vanavond eens bekijken in de manual hoe ik die bracketing dan kan instellen.
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

        Comment


        • #19
          Re: Advies nieuwe Nikon-body

          Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
          Keurig uitgelegd, bedankt
          Die 5 stappen bracketing, is juist een van de redenen om binnenkort de 7100 aan te schaffen.
          HDR is zeker wat anders !
          Waarom zou je bracketing dan gebruiken als je er nadien geen HDR van wil maken?
          Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
          Mijn fotoalbums

          Comment


          • #20
            Re: Advies nieuwe Nikon-body

            pagina 133 in de handleiding, een tip als je je camera op continuous-mode high (burst) zet dan heb je met 1 druk op de ontspanner binnen de seconde je verschillende beelden.
            Last edited by kawaracer; 15 oktober 2014, 10:00.

            Comment


            • #21
              Re: Advies nieuwe Nikon-body

              Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
              Waarom zou je bracketing dan gebruiken als je er nadien geen HDR van wil maken?
              Ik gebruik het zelf bijna nooit, enkel om eens met HDR te spelen maar ook dat is mijn ding niet. Ik ken journalisten die zelf voor hun foto's moeten zorgen (maar geen fotograaf zijn) die het altijd gebruiken om als het snel moet gaan meer kans te hebben op de juiste instelling, bijvoorbeeld bij zonnig weer onder het bladerdak van een boom kan je licht meter het moeilijk hebben.
              We hebben het hier nu over exposure-bracketing. Bracketing is een eigenlijk reeks foto's maken waar één instelling telkens iets verandert, zo bestaat er ook flits-bracketing waarbij de flits sterkte wordt aangepast, en witbalans bracketing, focus bracketing

              Comment


              • #22
                Re: Advies nieuwe Nikon-body

                Ik zal dat ook nooit voor HDR gebruiken. Het is in mijn opinie DE manier om een foto te verzieken . Maar daarover kunnen we, en mogen we uiteraard van mening verschillen.
                Meervoudige opnamen gebruik ik om te blenden. In de landschapsfotografie een veel gebruikte methode om grote lichtverschillen op te vangen.
                Tevens maakt het je mogelijk om een beeld te maken, zoals je het als fotograaf hebt gezien. De gemiddelde camera heeft namelijk maar de helft van het dynamisch bereik, t.o.v. onze ogen.
                Mijn D90, met 3 bracketing-stappen van + en - 2 stops, heeft daar in sommige gevallen de handjes aan vol.
                De D-7100 heeft een dynamisch bereik van 13,7 stops, en de D-90, 12,5 stops. Dus ook al een reden om aan de D7100 te gaan denken. Wij mensen overigens ±24 stops !
                Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                Vriendelijke groeten, Johan

                Comment


                • #23
                  Re: Advies nieuwe Nikon-body

                  Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                  Meervoudige opnamen gebruik ik om te blenden. In de landschapsfotografie een veel gebruikte methode om grote lichtverschillen op te vangen.
                  Akkoord, maar is dat niet precies wat HDR is? Compenseren voor de beperking in dynamisch bereik van je camera door meerdere foto's over mekaar te leggen die elk een ander deel correct belichten? Is er een verschil in techniek? Of noemen we het alleen HDR als het zo extreem wordt toegepast als in de typische voorbeelden?

                  Interessant om het dynamisch bereik van het menselijk oog in cijfers uitgedrukt te zien, trouwens. Een leuk weetje
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Advies nieuwe Nikon-body

                    Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                    Ik zal dat ook nooit voor HDR gebruiken. Het is in mijn opinie DE manier om een foto te verzieken . Maar daarover kunnen we, en mogen we uiteraard van mening verschillen.
                    Vind ik een leuke opmerking

                    Kijk, ik fotografeer maar enkele maanden, maar altijd al fan geweest van HDR. Ik kan zowel de hardere (om het in uw woorden te zeggen, de 'verziekte' ;-)) als de soft HDR appreciëren. Soms mag een foto wat geforceerd en overdreven overkomen.
                    Punt is: zowel bij soft als hardere HDR gaat het om de High Dynamic Range: creëeren wat ons oog kan registreren, maar de camera niet. Dus zoals jij de bracketing gebruikt is het ook om die volledige range te krijgen door beelden op elkaar te leggen.
                    Dat je de afwerking hiervan nu heel soft of enorm overdreven doet, het is en blijft toch ook HDR? Of werken jullie (lees: landschapfotografen) op een andere manier om de foto's te blenden?
                    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                    Mijn fotoalbums

                    Comment


                    • #25
                      Re: Advies nieuwe Nikon-body

                      Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                      Dat je de afwerking hiervan nu heel soft of enorm overdreven doet, het is en blijft toch ook HDR? Of werken jullie (lees: landschapfotografen) op een andere manier om de foto's te blenden?
                      ja toch wel hé, ze gebruiken eerder "exposure fusion" dan "tonemapping" waarbij
                      tonemapping de eerder hardere (specialere), hoe je het ook wil noemen, versie van hdr is
                      en exposure fusion een eerder nuttig gebruik is voor over-en-onder belichte delen in de foto te vermijden...
                      hoop dat ik het goed verwoord heb
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Advies nieuwe Nikon-body

                        Heel mooi uitgelegd.
                        Overigens mijn excuses voor mijn woordgebruik. Het woord verziekt getuigd van weinig respect van wat iemand anders mooi vind.
                        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                        Vriendelijke groeten, Johan

                        Comment


                        • #27
                          Re: Advies nieuwe Nikon-body

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          ja toch wel hé, ze gebruiken eerder "exposure fusion" dan "tonemapping" waarbij
                          tonemapping de eerder hardere (specialere), hoe je het ook wil noemen, versie van hdr is
                          en exposure fusion een eerder nuttig gebruik is voor over-en-onder belichte delen in de foto te vermijden...
                          hoop dat ik het goed verwoord heb
                          Ja hoor, goed verwoord.
                          Nu nog even exposure fusion en tone mapping googlen...
                          (Het interesseert mij trouwens allebei. Ik vind ook die onechte/onwezelijke weergave vaak mooi.)
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Advies nieuwe Nikon-body

                            ik denk dat de topicstarter even de twee body's moet gaan vasthouden (d5300 valt sowieso af want enige verschil is gps en wifi)
                            de feel, grip, gewicht zijn ook heel erg belangrijk bij nieuwe aankoop...
                            de d7100 heeft bv 2 instelwieltjes ipv 1, onderschat dit gebruiksgemak niet, zou nog moeilijk zonder kunnen.
                            hou er ook rekening mee dat de hogere megapixels en dergelijke bij de nieuwere cams een beetje betere lenzen
                            kunnen gebruiken indien je het nieuwe toestel ten volle wil gebruiken
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #29
                              Re: Advies nieuwe Nikon-body

                              Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                              Overigens mijn excuses voor mijn woordgebruik. Het woord verziekt getuigd van weinig respect van wat iemand anders mooi vind.
                              Was maar om te lachen hé. Moest iedereen dezelfde smaak hebben, de wereld zou pas saai zijn ;-)
                              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                              Mijn fotoalbums

                              Comment


                              • #30
                                Re: Advies nieuwe Nikon-body

                                Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                                ik denk dat de topicstarter even de twee body's moet gaan vasthouden (d5300 valt sowieso af want enige verschil is gps en wifi)
                                de feel, grip, gewicht zijn ook heel erg belangrijk bij nieuwe aankoop...
                                de d7100 heeft bv 2 instelwieltjes ipv 1, onderschat dit gebruiksgemak niet, zou nog moeilijk zonder kunnen.
                                hou er ook rekening mee dat de hogere megapixels en dergelijke bij de nieuwere cams een beetje betere lenzen
                                kunnen gebruiken indien je het nieuwe toestel ten volle wil gebruiken
                                De keuze is gemaakt hoor. De D5xxx-reeks valt sowieso af en full-frame is jammer genoeg qua budget niet aan mij besteed.
                                De D7100 zal de opvolger worden en dit waarschijnlijk rond de jaarwisseling.
                                En qua lenzen weet ik dat ik vanaf nu liefst wat betere lenzen koop. Zou zonde zijn om dergelijke body niet ten volle te benutten.
                                Eergisteren al mijn eerste aankoop gedaan en me nog niet beklaagd
                                Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                                Mijn fotoalbums

                                Comment

                                Working...
                                X