Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

    Het zijn allemaal goede toestellen die hier worden aangeraden.
    Dus, wat je ook neemt, je zal er veel (foto)plezier aan beleven.
    Veel succes met je keuze.
    Rudi

    Comment


    • #47
      Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
      Lieke4,

      Of de Fuji kwalitatief voldoet, dat is aan jou om te oordelen - de foto's in het album spreken voor zich.
      Als het om foto's van je kinderen gaat, en binnenshuis, dan raad ik de Sony HX300 af. Die supertelecamera is meer bedoeld voor het buitenwerk bij voldoende licht. Daar levert die ook de mooiste foto's op.
      Binnen, bij snelbewegende onderwerpen, is het geen topper - zelfs niet met de ingebouwde flits.

      De Fuji kan dan binnen wel weer perfect dienst bewijzen. Tot ISO3200 maak je vrijwel ruisloze foto's en deze heeft ook een ingebouwde flits, die tot mijn grote verbazing, prima resultaten oplevert.
      Maar als je echt een zoeker prefereert, dan moet je ook niet voor de Fuji X-A1 gaan.
      Ik heb naast de Fuji X-A1 ook nog de X-T1 - mét (welliswaar elektronische) superzoeker.

      Tsa, die Fuji X-T1 is het wel, maar ik wil en kan het er niet aan uitgeven.
      Succes met je keuze

      Jaja
      jaja, ik vind die Fuji X-A1 toch een machtig toestel; heb het nog wel niet in het echt gezien. Misschien dat ik een zoeker wel ga missen en dat ga ik bij de NIKON D3200 wel hebben.

      Comment


      • #48
        Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

        Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
        Voor algemene fotografie gebruik ik bij mijn Sony A6000, de Tamron 18-200mm lens (=27-300mm in kleinbeeld)
        Dit toestel kan nog aan ISO 6400 goede resultaten geven. Focus werkt zeer snel en het heeft een goede oogzoeker.
        Ook de 11 fps burst mag er wezen.
        Rudi
        Rudi, die Sony A6000 blijkt toch een van de betere toestellen te zijn, maar met de lens erbij toch te duur voor mij, dus die moet ik skippen.

        Comment


        • #49
          Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

          Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
          Lieke,
          ik wil je aanraden het bij de Nikon D3200 te houden.

          1: Het is een uitstekend "beginnerstoestel".
          2: Bijna alle mensen in BD zijn begonnen met een beginnerstoestel (Uitzonderingen zijn er altijd)
          3: Je moet nog veel leren, en de theorie van fotograferen is belangrijker dan het toestel.!
          4: Het is logisch dat bijna iedereen zijn eigen merk aanraad.
          5: Er bestaan geen slechte beginners-DSLR's.
          6: Begin niet met een 18-270 lens als je echt iets wilt leren, maar pak er 2, daar koop je een DSLR voor. Bijv. 18-55 en 55-200 van Nikon.

          Ik wens je veel plezier met fotograferen.
          Groetjes Paul
          Paul, ik vergelijk eigenlijk alle toestellen met de NIKON D3200; dus da's mijn referentie. Er zijn andere interessante DSLR's gepasseerd, zoals de Sony A58, de Canon 100D, en zelfs hiertussen kiezen vind ik keimoeilijk, vooral omdat ik dan geen knars weet over fotografie en enkel moet voortgaan op wat men mij zegt. Prijsgewijs is de Sony A58 de meest interessante keuze en de Canon 100D de minst interessante.

          Hier werd me eerder aangeraden om niet de Kit-lens aan te kopen, maar wel de 18-105, want da's wel een goede van NIKON. De NIKON D3200 blijft met stip op nummer 1 staan van de DSLR(ook volgens wat ik op snapsort heb gelezen in de versus testen), dan heb ik tenminste de optische zoeker. Qua meeneembaarheid en of ik hem altijd bij me zal hebben, dat zal de toekomst brengen.

          jaja heeft opgemerkt dat de Fuji X -A1 ook wel interessant is. Andere opties qua bridge zijn te duur : Sony A6000, Panasonic fz1000, Sony RX10.

          Sony RX100 is dan weer interessanter qua meeneembaarheid, maar sensor is kleiner. Er is veel om rekening mee te houden.

          Ik denk dat ik nog een retourtje ga doen naar de fotowinkel. Alle verder suggesties en opmerkingen blijven welkom en ik dank iedereen die heeft gereageerd.

          Comment


          • #50
            Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

            Oke Lieke,
            Ik ben een canon-gebruiker,
            Dus welke lens jij nodig hebt, ik weet het niet. Maar je leest mijn antwoord maar voor de helft. Ik wil je alleen duidelijk maken dat fiotograferen ook een leerproces is. Waarom denk je dat jaja met Fuji zo goed kan werken?
            Jarenlange ervaring. Ik ben wel blij dat je een DSLR prefereert, mijn 60D is top, en ik wil niks anders.
            Veel suces gewenst.
            Paul

            Comment


            • #51
              Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

              Ook ik heb 1,5 jaar geleden een dslr gekocht voor ons eerste kindje en de papa zn nieuwe hobby. Ook ik heb voor de Nikon D3200 gekozen met degelijk glas; 35mm f/1.8, 17-50mm f/2.8, enz. Hoewel ik tevreden was van deze lenzen, merkte ik toch dat slechts bij 25% de autofocus deftig zijn werk deed en snel genoeg was (ik ben wel een pixelpeeper). Ik heb heel mijn kit vervangen door de Sony a6000 met de 35mm f/1.8 en de Sony G 18-105 f/4 en ik ben ZEER tevreden, zeer snelle en accurate autofocus. Ik heb nu 95% geslaagde foto's en een compactere kit.

              Comment


              • #52
                Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                Bobb, je had de NIKON D3200, die had geen touchscreen; ik dacht dat de Sony A6000 ook geen tochscreen had; mis je het niet? Soms handig om focus in te stellen?

                Heden blijft mijn lijstje er zo uit zien (het durft nog al eens te wijzigen):

                -NIKON D3200 (D5300 misschien)
                -SONY NEX 5T
                -FUJI X-A1
                -FUJI X-M1
                -SONY NEX 6
                -OLYMPUS E-M10 (toch ook duur)
                -SONY A6000
                -PANASONIC GF6

                Nu moet ik gaan uitmaken wat ik precies wil uitgeven, hoe zwaar het pakketje mag zijn, zoeker, built-in flash, toestel zelf gestabiliseerd of gestabiliseerde lenzen, tiltscreen of niet,...

                Ik weet dat alle bovenstaande toestellen goede toestellen zijn en in principe kan ik daar niks mee misdoen. Misschien is het toch beter om die NIKON gewoon te kopen en eventueel een van de bridgetoestellen tweedehands te kopen, maar je weet maar nooit met tweedehands, hè.

                Comment


                • #53
                  Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                  Met 1 goed toestel heb je toch genoeg?
                  De d5300 zou ik niet aanraden, ga dan voor de d5200, die is prijs/kwaliteit veel beter. De belangrijkste verschillen tussen die 2 zijn dat de 5200 geen ingebouwde wifi en GPS heeft...

                  De 5200 heeft ook een 39 punts AF systeem, en dat is een veel geavanceerder systeem dan in de 3200, de vraag is echter als je dit nodig hebt voor jouw type fotografie...
                  Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                  Comment


                  • #54
                    Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                    RuneDg, de a6000 heeft 199 AF punten, phasedetectie + contrastdetectie

                    Lieke4, ik had voordien idd geen touchscreen en ook nu niet, dus mis ik het ook niet. Focussen kan nu op verschillende manieren zoals, gezichtsherkenning, automatisch scherpstellen op het oog, enkelpunt, enz. Ik ben niet zo voor auto functies, maar hier werkt het wel heel goed. Ik zou je lijstje beperken tot;

                    -Fuji(hebben zeer goede lenzen, maar ook wel duur)
                    -Sony a6000 (de middenweg wat betreft prijs, kleiner aanbod in lenzen)
                    -Nikon D3200 ( goedkoopste optie, zeer goede instap dslr, groot aanbod in lenzen)

                    Comment


                    • #55
                      Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                      Bobb, van de Fuji weet ik dat de lenzen duur zijn, maar hele goede toestelletjes, geen zoeker dacht ik en dit ga ik misschien wel missen.
                      In de winkel raadden ze me de Nex 5t aan boven de A5000; ik weet niet hoe ik hierin de A6000 moet situeren.

                      Het blijft een mierennest; gewoon teveel keuze.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                        Als je geld zat hebt, ga naar Fuji. Geen zoeker, dat is moeillijk als je nog niet kunt fotograferen.
                        Je weet heel goed wat je wilt, doe dat gewoon.

                        Comment


                        • #57
                          Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                          Lieke4,
                          A5000: 25 focuspunten, 4fps, geen zoeker, geen flitsvoet, prijs 400€
                          5T: 99 focuspunten, 10fps, geen zoeker, geen normale flitsvoet, prijs 500€
                          Nikon D3200: 11 focuspunten, 4fps, zoeker+flitsvoet, prijs 450€
                          A6000: 199 focuspunten, 11 fps, wel zoeker, wel flitsvoet, prijs 700€

                          Prijzen = met kitlens!

                          De zoeker en voet zijn voor mij een must

                          Comment


                          • #58
                            Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                            [QUOTE=Bobb;4170493]A6000: 199 focuspunten, 11 fps, wel zoeker, wel flitsvoet, prijs 700€

                            /QUOTE]

                            Ietsje minder, 179 focuspunten. Werk je er ook mee?
                            P.

                            Comment


                            • #59
                              Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                              Absoluut! Zowel bij het filmen als bij foto's, kindjes willen maar niet stilzitten ;-)

                              179 contrast + 20 fasedetectie

                              Trouwens, de Sony 35mm f/1.8 en Sony 18-105mm f/4 kan ik aanbevelen.
                              Last edited by Bobb; 28 juli 2014, 10:51.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                                Goed zo, succes.
                                P.

                                Comment

                                Working...
                                X