Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste SLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eerste SLR

Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
    Vermits Pentax ooit ook een goot merk is geweest,vermoed ik dat dit voor Pentax ook zo is.Ik weet wel niet of de oudere lenzen op de digitale Pentaxen werken,maar ik vermoed van wel.
    'k Wil me niet mengen in de discussie over het aanbod van objectieven, maar toch even bevestigen dat Pentax DSLR's inderdaad compatibel zijn met alle oude objectieven door Pentax gemaakt sinds de introductie van de K-vatting halverwege de jaren zeventig. De mate waarin automatismen mogelijk zijn varieert met de generatie, van de vroegste K- en M-objectieven die je in M dient te gebruiken met de groene knop om stop-down lichtmeting te doen, over de A-generatie die automatische lichtmeting ondersteunt maar geen AF ('t zijn manuele focus objectieven), naar de F- en FA-generaties die ondanks hun leeftijd dankzij hun vooruitstrevende chip zelfs volledig automatisch compatibel zijn met de relatief recente Shake Reduction technologie.

Kwestie van volledig te zijn hé... ;-)

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Om volledig te zijn toch ook even vooruitkijken. We krijgen hier regelmatig de vraag of bepaalde camera's tethered shooting kennen. Ik verwijs meestal voor Canon (omdat ikzelf met Canon werk) naar EOS Utility en voor alle merken naar Adobe Lightroom. Toch is Lightroom redelijk beperkt te noemen, in die zin dat bv instapmodellen (hier was er sprake van de D3300) of 'kleinere merken' (zonder denigrerend te willen doen) vaak niet in de lijst voorkomen: http://helpx.adobe.com/lightroom/kb/...ghtroom-4.html
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Nogmaals bedankt voor de antwoorden deze zomer.

Ondertussen enkele maanden in het trotse bezit van een tweedehands Pentax K-5.

Tot nu toe weinig meer gedaan dan 'uitproberen' en het aanleren van de basisprincipes in de praktijk. Wat al zeer goed begint te lukken: compositie, creativiteit en het inzicht in de belichtingsdriehoek.

Ik post weinig foto's, want de meeste zijn qua inhoud banaal. Again, het gaat nu nog vooral om het uitproberen.

Ik wil het vooral even hebben over scherpte. Ik moet volgens mij nog vinden op welke vlakken mijn combo goed scoort. Bijvoorbeeld bij de 21mm AL limited zou de beste diafragma-opening 5.6 zijn. Voor straatfotografie is iets als F/11 toch meer ideaal? De sluitertijd daalt dan ook nogal vaak snel.
        Je kunt toch moeilijk overal een statief meezeulen?
        Soms zijn enkele van mijn foto's op 100% zoom nog acceptabel (bvb. dat kadertje bij unsharp mask). Nog meer acceptabel worden ze met high passfilter verscherpen. Toch is het nog geen enkele keer 'wauw'. Ligt dat dan aan iets teveel bewegingsonscherpte?

Een tweede iets is het leren optimaliseren van je RAW bestand op de PC. Ik zou graag eens zien of weten hoe verschillend de resultaten zijn van het origineel en het nabewerkt bestand van al deze fotografen op dit forum. Ik heb het over de foto's die duidelijk niet erg speciaal zijn nabewerkt, maar toch is vaak wel wat aan geretoucheerd? Iemand een uitstekende gids om dat online aan te leren?
        Last edited by Ederra; 13 november 2014, 17:58.

Comment

Working...
        X