Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 6D of 5D Mark III?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon 6D of 5D Mark III?

    Inderdaad, en het is totaal geen domme vraag.

    Verder jocau, zou ik het op prijs stellen me niet van leugens te betichten. Ik heb ze ook allebei gebruikt en vind dat, behalve bij snelle actie, de 6D even goed presteert. Maar ik gebruik dan ook maar zelden meer dan één focuspunt, en bijna altijd het middelste. Jij kan niet beoordelen wat mijn ervaringen zijn, en ik de jouwe ook niet. Rustig aan dus, laten we een minimum aan respect bewaren.

    Oorspronkelijk geplaatst door killerke101 Bekijk bericht
    Maar is het niet gevaarlijk om te vertrouwen op het focussysteem van de camera? Zodat hij bijvoorbeeld met portretten niet scherpstelt op de ogen?
    En dat daarom focus en recompose niet veiliger is?
    Sorry voor de domme vraag mss.

    Koen
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #17
      Re: Canon 6D of 5D Mark III?

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Inderdaad, en het is totaal geen domme vraag.

      Verder jocau, zou ik het op prijs stellen me niet van leugens te betichten. Ik heb ze ook allebei gebruikt en vind dat, behalve bij snelle actie, de 6D even goed presteert. Maar ik gebruik dan ook maar zelden meer dan één focuspunt, en bijna altijd het middelste. Jij kan niet beoordelen wat mijn ervaringen zijn, en ik de jouwe ook niet. Rustig aan dus, laten we een minimum aan respect bewaren.
      En toch blijf ik het een leugen vinden. Je geeft trouwens zelf al min of meer aan hoe je tot die foutieve conclusie gekomen bent. Dit zegt genoeg voor mij. Als je bij een Ferrari enkel de 1ste versnelling gebruikt, dan zal hij waarschijnlijk ook amper/niet beter presteren dan een gemiddelde BMW. Van zodra je meer dan het enkel middelste AF punt gebruikt (en zeker bij grote diafragma's) is het AF systeem van de 5D3 duidelijk superieur (en dat is gezien het prijsverschil ook helemaal geen schande voor de 6D). Het 5D3 AF systeem maakt het leven van de portretfotograaf zoveel gemakkelijker. Eigenlijk kan je met het 5D3 AF systeem veruit alle fotografietakken verkennen. Het is gewoon zo'n all-round en veelzijdig AF systeem. Of het 5D3 AF systeem het waard is om een dikke 1.000 euro extra neer te tellen, moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken aangezien het toch een hoop geld is voor een camera. Het zwakste punt van de 6D vind ik het gebrek aan crosstype AF punten (enkel het middelste AF punt is van het type crosstype). Hierdoor zal de autofocus van pakweg de 650D/700D/60D/70D beter presteren/meer betrouwbaar zijn dan dat van de 6D van zodra je de buitenste AF punten gebruikt.
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

      Comment


      • #18
        Re: Canon 6D of 5D Mark III?

        Voor een portretfotograaf maakt het net niks uit. Het maakt enkel uit bij bewegende onderwerpen. Ik vond dat de mark III bij sportwedstrijden wel een pak beter presteerde. Maar bij "normaal" gebruik is er echt niet veel verschil vind ik. En iemands ondervinding kan nooit een leugen zijn. Mijn conclusie is mijn conclusie, na zelf getest te hebben. Qua diafragma maakt het ook helemaal niks uit. Vind ik dus weer. Inderdaad jammer dat er niet meer x-type focuspunten zijn, maar zoals gezegd vind ik dat niet zo'n nadeel bij weinig of niet bewegende onderwerpen. Weet je: ik schiet zelfs voetbalwedstrijden met alleen het middelste punt op mijn 350D actief. Ook dat lukt goed, al zal de 5DIII het uiteraard pakken beter doen, maar ook met de 6D krijg ik zo ongeveer allemaal geslaagde foto's. Je moet alleen veel preciezer volgen, dat wel, terwijl het met een 5DIII altijd wel zal lukken. Hoe deden we het voordat we al die focuspunten hadden? Juist: met veel minder, en ook dat lukte goed. Als je kan fotograferen, heb je die overdaad helemaal niet nodig.

        Maar ik ga dan ook al een hele tijd mee. Van toen we het nog met filmkes en met één enkel focuspunt deden. En toen fotografeerden we ook al sportwedstrijden, geloof het of niet, met succes.

        Verder ga ik er ook niet meer op in. Ik weet wat beiden kunnen, en het zijn allebei klassetoestellen. Wat meer crosstype punten in plaats van GPRS en Wifi zou mooi geweest zijn, maar zo is het nu eenmaal niet.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #19
          Re: Canon 6D of 5D Mark III?

          Volg deze discussie nu ook al een tijdje. Kan zeggen dat ik voor de 5DIII gekozen heb voor zijn veelzijdigheid. Af systeem van 6D zal wel in veel gevallen volstaan maar als je zoals ik allerlei takken van de fotografie wil dekken is de 5DIII mi een betere keuze.
          Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

          Comment


          • #20
            Re: Canon 6D of 5D Mark III?

            Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
            Volg deze discussie nu ook al een tijdje. Kan zeggen dat ik voor de 5DIII gekozen heb voor zijn veelzijdigheid. Af systeem van 6D zal wel in veel gevallen volstaan maar als je zoals ik allerlei takken van de fotografie wil dekken is de 5DIII mi een betere keuze.
            Dat beslist ieder voor zich natuurlijk. Ik heb ook getwijfeld hoor, en ik dek ook heel wat takken van de fotografie, maar mijn boterham hangt er niet van af, dus vond ik in mijn geval de meerprijs niet verantwoord. Dan koop ik er liever nog een goeie lens bij, OF misschien nog een nieuwe APS-C om toch die 200mm optimaal te kunnen benutten, wie weet.
            Mijn criterium was dan ook mijn ouwe 350D. Daarmee ging het eigenlijk nog best heel goed, en als het slechts dubbel zo goed gaat met de 6D, die ook al meer focuspunten heeft, dan kan het voor mij niet fout gaan. Ik zou zelfs niet veranderd zijn als er geen enorm verschil in kwaliteit zou zijn met de 350D, maar dat verschil is uiteraard overduidelijk na zoveel jaar vernieuwing.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #21
              Re: Canon 6D of 5D Mark III?

              Ik ben ook de keuze aan het maken tussen de 6d en de 5d mark III.
              Is er een verschil tussen de snelheid van het scherpstellen (welk af-punt maakt me niet uit, werk toch bijna altijd hiervoor met het middelste)?
              Een voorbeeld: gaat de 6d moeten onderdoen tov de 5d wanneer je een rennende hond gaat trekken. Je laat de hond recht op je af komen om daar een foto van te trekken.

              Comment

              Working...
              X