Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Hier zoals beloofd een indruk van de Sony RX100 III (en ook vergelijking met mijn eigen RX10)
Hieronder twee foto’s van het grotere broertje de RX10 naast de RX100III (foto gemaakt met Canon GX1)
Na het uitpakken was ik uiteraard het meeste benieuwd naar de uitklapbare EVF.
Ik stond een beetje sceptisch tegenover de uitklapbare zoeker op vlak van stevigheid, daarom prefereer ik voor een vaste ingebouwde EVF maar aangezien het de ambitie is van de RX100 reeks om zo compact mogelijk te blijven is deze opklapbare versie nog zo geen slecht idee.
Een stram hendeltje naar beneden duwen op de zijkant van de camera en je EVF komt omhoog waarna je het optische gedeelte in een tweede handeling naar je toe trekt.
Een drie seconden handeling.. veel gemakkelijker dan een opzet EVF. Eenvoudig en geniaal.
Mijn twijfels over zo’n opklapbaar type is de stevigheid, maar vormt hier geen probleem… de zoeker is grotendeels uit metaal en is echt solide en bij het uitklappen heel stabiel.
De zoeker in de RX100III is dezelfde dan in mijn RX10 maar de vergroting is kleiner met als resultaat dat je ook de pixels niet ziet.
Beeldkwaliteit is zeer goed, helder en geen vertraging, ruis of onscherpe hoeken.
Het hendeltje (zie foto onder) voor de dioptrie te regelen lijkt wel vrij losjes en fragiel, waar ik de indruk heb dat dit een eigen leven gaat leiden.
De toekomst zal het wel uitmaken of de afstemming uit zichzelf ontregelt maar tot nu toe nog geen enkel probleem.
Foto EVF uitgeklapt met het hendeltje voor de dioptrie (foto gemaakt met RX10)
Het LCD scherm achter lijkt van hetzelfde type dan de RX10 te zijn en is ook van goede beeldkwaliteit.
Waar het eerste RX100 model een vast LCD scherm had en het tweede RX model een kantelbaar voor laag bij de grond/hoog boven het hoofd fotografie, heeft dit model terug een kantelbaar scherm maar dan als extra dat dit volledig omhoog klapbaar is voor Selfies.
Wel is het opletten als je het scherm volledig omhoog plaatst, er zit namelijk een scherpe uitsparing bovenaan de camera die mogelijk er voor kan zorgen dat je scherm krassen oploopt bij het brutaal opklappen na verloop van tijd.
Dus voorzichtigheid is hier de boodschap.
Foto LCD scherm die aanleunt tegen de scherpe uitsparing.
De toetsen op het toestel zijn royaal gemakkelijk te bedienen rekening houdend met de compactheid.
Bovendien is een groot deel van het knoppenpark uitgebreid aan te passen zodat ieder wel zijn gading hier vind.
Er is ook nog is een geheugentoets op het voorkeuze wiel waar je uw eigen instellingen kan opslagen op drie verschillende geheugenplaatsen.
Over de beeldkwaliteit kan ik kort zijn. Zeer goed. Verbluffend voor zo’n klein toestel.
De terugval van 28-100 op de vorige modellen naar een nu kwalitatieve goede 24-70 is voor mij geen probleem.
Je krijgt hier een uitstekend presterend objectief die over heel de lijn een zeer zeer goede scherpte aflevert.
Ook bij 24mm op 1.8 levert het objectief zeer zeer scherpe resultaten, iets wat ik bij het uitproberen van de vorige RX modellen niet hetzelfde terug vond.
Naar mijn mening is deze 24-70 op 1.8 veel scherper bij dit diafragma. (zeker in close-up)
Voor degenen die dit in twijfel trekken zou ik zeggen.. probeer het zelf maar eens.
Over close-up gesproken, op 24mm kun je op 5 cm bij je voorwerp komen wat in vele situaties handig kan zijn.
Bij de andere brandpuntsafstanden 28mm, 35mm, 50mm, 70mm presteert het objectief eveneens zeer scherpe resultaten. (ook met open diafragma)
En ik ben wel wat gewoon als referentie… (Canon 5DII met 24-70, Macro 180 3.5, 70-200 F4, 135 2.0, OMD 45 1.8, 75 1.8, 12 2.0 e.a…)
24mm/1.8/iso125
Hieronder 75% Crop van foto boven
De camera heeft ook de gekende Clearzoom image die van je 70mm een relatief goede 140 mm maakt.
De beelden op 140mm zijn zeer deftig en daar geeft de goede scherpte van de 24-70 zeker zijn bijdrage aan.
Hieronder voorbeeld (Sorry van iso 400 die ik per ongeluk ingesteld heb)
70mm
Clear ZOOM Image van foto boven (140mm simulatie)
High ISO op deze RX100III is beter dan mijn RX10 en dit zowat op alle high iso standen van 1600 tot 12800.
Jpegs zijn zo’n halve stop cleaner en hebben zichtbaar meer detail dan het grotere broertje.
Iso 1600 en zelfs iso 3200 is hier op een 27” iMac goed.
Iso 6400 is nog aanvaardbaar voor formaten zoals hier op dit forum of voor kleinere afdrukken van 13 op 18 cm.
Ik herinner mij niet dat ik nog goede resultaten had met een Canon 40D op 6400.. integendeel.. 6400 was niet al te best en kleur en DR waren een force stap achteruit op deze stand.
Ok… de Canon 40D dateert nu al van 2008 .. maar vergeet niet dat dit één van de best presterende Crop DSLR’s was voor die tijd .. beter dan mijn Nikon D200.
Dus puike prestatie voor deze kleine Sony!
ISO 640 (geen 6400),70mm,2.8 Halogeen/handmatige witbalans
iso 6400/24mm/2.8
iso 6400/70mm/2.8
Opstarten van de RX100III is ongeveer 2 seconden. Afsluiten 1 seconde.
Zoomen van 24 naar 70mm is eveneens 2 seconden en ook terug zoomen van 70 naar 24mm gebeurt in dezelfde snelheid.
AF snelheid is heel snel.
In goede lichtomstandigheden is dit altijd instant.
Foto na foto opnamen zijn zonder noemenswaardige vertraging en liggen altijd onder de seconde, vergelijkbaar met een Mid-DSLR.
In minder goede lichtomstandigheden is de AF iets trager maar nog altijd redelijk goed te noemen.
Bouwkwaliteit van het toestel is stevig.
Boven en voorkant is van metaal en achter en onderkant plastic.
Wieltjes en knoppen zijn gemakkelijk bedienbaar als je de grote van het toestel in achting neemt.
Afdekklepjes voor USB, HDMI enz... voelen wel breekbaar aan en doen me denken aan de klepjes die je terug vind op de meeste smartphones.
Grip is niet zo goed.
Met één hand fotograferen moet je vrij veel druk op het toestel uitoefenen om te voorkomen dat deze niet uit je handen glipt.
De camera doet mij op vlak van grip denken aan mijn Canon S95 die ook een gladde structuur had, alleen is deze RX100III nog een stuk zwaarder dan de S95.
Gelukkig is er een rubber voor de duim.
De originele opzet-grip van Sony kan hier verbetering in geven en kost ongeveer 15 euro.
De minder goede handligging is persoonlijk, de éné zal er geen last van hebben waar de andere vindt dat dit beter kan.
(zo'n rubber lijntje aan de voorkant zoals de Coolpix A van Nikon kan al wonderen doen)
Deze RX100III heeft tegenover de RX10 als voordeel dat hij meer dan een stop sneller is op 24mm en dat wil zeggen dat de kleinste meer geschikt is in low-light dan zijn grotere broer die dezelfde sensor heeft.
Waar je bij de RX10 op 24mm aan sluitertijden van b.v. 1/25 zit kom je bij de RX100III aan 1/60 bij dezelfde iso waarden…
Of andere waarden.. iso 1600 voor de grote RX en iso 640 voor de kleine Sony. (bij zelfde sluitertijd)
Het grote voordeel van de RX10 is natuurlijk dat deze 2.8 heeft over heel de lijn tot 200mm
Tegenover de MK1/ MK2 modellen is deze MK3 één stop sneller op 70mm. (uiteraard geen 100mm op deze laatste)
Architectuur met deze camera vormt geen probleem
Vervorming is perfect weggewerkt door de in camera processing.
Perfect rechte lijnen op 24mm
Mijn voorlopige Conclusie..
Ik ben heel verrast met deze Sony en de camera voldoet ruimschoots aan mijn verwachtingen vooral wat beeldkwaliteit betreft.
De EVF is zeer goed en het objectief levert zeer mooie resultaten.
High iso is top voor een sensor van dit formaat.
Bouwkwaliteit is stevig over heel de lijn en de camera is en blijft compact zoals de voorgaande modellen (ondanks de EVF die er nu ingebouwd zit) zodat je hem overal kunt meenemen.
Kan je ook iets zeggen over de front lens ring? Functies, kwaliteit,...
De front lens ring is vloeiend, zonder stappen.
Functies die je kunt toewijzen zijn : Diafragma (standaard), belichtingscompensatie, iso, witbalans, creatieve stijl, foto effect, zoom, sluitertijd, niet ingesteld.
Bedankt voor het prachtige review en ik denk dat ik misschien wel overweeg om te gaan voor de RX100 m3 en mijn rx100 m2 verkoop. Hoe werkt de flits die nu in het midden gemonteerd is. Heb gezien dat deze nu handmatig bedienbaar is met een afzonderlijk knopje wat niet het geval is nu bij mijn rx100 m2.
Greetz
Templar
D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.
Bedankt Mario,
Lijkt me net dezelfde grip als de AG-R1 ?
grts
Sieg
Je kan de AG-R2 op alle modellen gebruiken, maar ik denk dat je op MKI en MKII meer speling gaat hebben aan de lens barrel onderaan.. dus onderaan zal deze niet zo goed aansluiten omdat de lens barrel iets hoger is.
Dus ik veronderstel ook dat AG-R1 niet mooi gelijk gaat lopen met de lens barrel op de MKIII.
Als je wil dat de Grip perfect aansluit dan raad ik u toch versie 2 aan
Dus eigenlijk volgens ik kan uitmaken uit dat voorbeeldje Mario is de lens van de MkIII iets groter tegenover die van de MkII
grts
Sieg
Ik denk dat het eerder te maken heeft met de lens plaatsing Sieg.
Op dit voorbeeld zie je dat de lens van de MKII meer naar rechtsboven geplaatst is tegenover de MKIII
Hier lijkt de lens zelfs van mk2 zelfs groter dan MKIII
Comment