Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Sony RX100 MKIII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Bij veel zonlicht is de LCD perfect zichtbaar .. en je kan de lichtsterkte nog aanpassen .. is IMHO nauwelijks een objectief argument voor een discrete zoeker, afgezien van een subjectieve persoonlijke voorkeur natuurlijk. oh well ...
    Wel ik ben tot nu toe nog geen enkel toestel tegengekomen waarmee ik in zonnige omstandigheden met mijn niet al te beste ogen de lcd perfect kan gebruiken...

    Comment


    • #17
      Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

      Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
      Wel ik ben tot nu toe nog geen enkel toestel tegengekomen waarmee ik in zonnige omstandigheden met mijn niet al te beste ogen de lcd perfect kan gebruiken...
      sja, ik ben ook nog nooit een compactje tegengekomen dat near dSLR kwaliteitsfotos maakt zoals de RX100 ... tijden en technologie veranderen, het ene veel sneller dan het andere ..

      Comment


      • #18
        Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Bij veel zonlicht is de LCD perfect zichtbaar .. en je kan de lichtsterkte nog aanpassen .. is IMHO nauwelijks een objectief argument voor een discrete zoeker, afgezien van een subjectieve persoonlijke voorkeur natuurlijk. oh well ...
        Het LCD scherm van de RX10 is identiek dezelfde als de RX100 MKII.
        Het LCD scherm kan je manueel niet helderder zetten dan de automatische stand bij zonlicht.
        Het scherm bij zonlicht is idd goed zichtbaar want dan zet de camera de lichtsterkte van het scherm op het maximum, maar het lijkt dan wel of je een uitgebrande foto hebt.
        Voor compositie geen probleem, maar je krijgt wel het gevoel bij die straffe helderheid dat je verkeerde instellingen gedaan hebt.
        EVF is hier dus betrouwbaarder.

        Mijn ogen zijn nog te goed om een bril te dragen maar als ik te kort op het LCD scherm zit begin ik moeite te hebben. Zoiets heb je niet met de EVF vermits je altijd dezelfde afstand houdt en waar je de Dioptrie je kan regelen.

        Hoe hoog de resolutie van zo'n LCD scherm ook is, je ziet er eigenlijk bijna geen detail op omdat het scherm gewoon te klein is.
        Voor bv macro opnamen met mijn OMD-EM5 is het veel gemakkelijker werken om de scherpte te beoordelen dan op het LCD.

        Een EVF geeft me ook meer het gevoel aanwezig te zijn bij de opname.. misschien is dat persoonlijk.. maar ik ben er zeker van dat ik daar niet alleen zo over denk.

        De zoeker van de RX100III is dezelfde dan die van de RX10 wat een hele goede EVF is , alleen de vergroting verschilt .. 0,59 voor de RX100 en 0,7 voor de RX10.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #19
          Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

          Mij maakt die zoeker niets uit.
          Voor nog geen 1% maak ik van de zoeker van van de Nex-6 gebruik.

          Het verschil in lens is voor mij het meest relevante verschil met de mk.II

          Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #20
            Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
            Mij maakt die zoeker niets uit.
            Voor nog geen 1% maak ik van de zoeker van van de Nex-6 gebruik.

            Het verschil in lens is voor mij het meest relevante verschil met de mk.II

            Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk

            Vreemd want uit dit citaat maak ik uit dat u een EVF toch niet onbelangrijk vind in verhouding met de nog geen 1% die u nu aangeeft.

            Citaat "Inderdaad, maar ik denk dat ik toch maar bij de Nex-6 blijf. Die heeft een betere EVF"

            Post 12.
            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #21
              Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

              Dat was toen, inderdaad.
              De laatste trip naar Rome is de zoeker dus nauwelijks gebruikt, ook al was er volop zon.

              Verstuurd vanaf mijn D5503 met Tapatalk
              Last edited by K-2; 17 mei 2014, 15:09.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #22
                Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                .. en ik snap totaal niet wat men daarmee denkt te winnen .. buiten het dSLR syndroom van "hoera, ik kijk door een gaatje ..." ... ik heb een "oude" Fuji X100 in bruikleen en daar heb ik OVF, EVF en LCD .. de keuze is daar bijzonder snel gemaakt!
                En ik trek betere foto's met een zoeker. Ze zijn me ook dierbaarder. Ik denk
                niet dat ik daarvoor verantwoording moet afleggen. Of wel?

                Comment


                • #23
                  Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

                  Op gebied van DOF zijn de verschillen heel klein en niet echt de uitzonderlijke reden om voor de RX100 MK3 te gaan.
                  De 2.8 op 70 mm geeft je een stop winst maar of dit nu echt nodig is... moet je jezelf ook de vraag stellen of je hier veel voordeel uithaalt .. buiten het feit dat je de High iso kan halveren op 70 mm of anderzijds dubbel snellere sluitertijden kan hanteren bij zelfde iso waarden, maar voor wat ? de RX 100III is immers geen sportcamera.
                  Eigenaars van een MKII of MKI model hebben op dit vlak weinig baat bij deze snellere lens waar nogal veel heisa over gemaakt wordt.
                  Voor portret "schouder-hoofd" is het langere bereik meer geschikt, 100mm is daar perfect voor.. terwijl je daar op 4.9 niet zoveel verschil in DOF zal zien met 2.8 bij 70mm.

                  Het enige belangrijke verschil is voor mij de EVF en kantelscherm die nu volledig omhoog klapt wat bij dit soort toestellen handig is voor selfies.
                  Ook 24mm vind ik interessanter tegenover de 28mm van de twee voorgaande modellen maar dat is puur persoonlijk.
                  Mooi is dat je nu drie toestellen hebt waar je kan kiezen wat je voor jezelf het belangrijkste vindt.




                  Om een idee te geven wat de DOF 70mm 2.8 betekent heb ik hier enkele voorbeelden genomen met de RX10 die min of meer een idee geven wat men kan verwachten.
                  Er zal wel een miniem verschil zijn in Lens-rendering tussen de RX100III en de RX10 .. maar de RX100III is er nog niet.. dus...


                  70mm bij 2.8



                  70mm bij F4 (mogelijk bij MKI en MKII)



                  100mm bij 5.0 (ong. EQ. 100mm 4.9 bij MKI en MKII)




                  Hieronder ook nog twee voorbeelden i.v.m. brandpunt 24mm tegenover de 28mm

                  24mm


                  en 28mm
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

                    Wij zijn net terug van een week New York en heb een 1000 tal foto's genomen met mijn nieuwe RX100 m2 ik ben zeer tevreden met de beeldkwaliteit gewoon super mooie kleuren en contrast en verrassende scherpe jpegs op autostand. Ik was ook zeer tevreden over de foto's genomen bij low Light toestanden. En door de 20 megapixel en grote sensor kun je makkelijk croppen in een foto. Ik moet wel toegeven dat de meeste foto's getrokken zijn tussen 28mm en 70mm ik denk zeker 90%. Ik heb ook dikwijls de 24mm gemist zeker in New York met de hoge gebouwen,28mm is mooi maar net iets te weinig groothoek voor mij. Daarom denk ik misschien de Sony rx100 m3 te overwegen. Ook voor de pop up viewfinder want het lcd-scherm is zeer goed in zonnige omstandigheden maar toch soms een beetje te fel. Plus heb gelezen dat deze lens ook optisch beter zou zijn dan de mark 1 en 2. Ook een ingebouwde nd filter lijkt me wel interessant. En ik heb gezien dat je bij de m3 ook zelf de flits kan bedienen met knopje. Enfin ik ga in ieder geval de vele reviews na lezen en dan zie ik wel wat ik doe. De Sony rx100 m2 was in ieder geval een aangename reisgezel lekker compact en zo compleet. Alleen denk ik dat doe m3 beter bij mijn verwachtingen gaat passen. Ik denk dat 24mm tot 70mm een mooi bereik is voor de meeste omstandigheden en daar je ook mooi kunt croppen heb je toch nog iets achter de hand.

                    Grtz Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #25
                      Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

                      Hallo,

                      Als de jpg's al prima zijn, dan moet je ook eens uittesten wat je met de RAW's kan doen. Gewoon verbluffend wat uit dat piepkleine "doosje" komt - en ik heb nog Mk1... 😃

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #26
                        Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

                        @Jaja Dat ga ik binnenkort eens testen want heb besloten om me eens toe te leggen op gebied van RAW.
                        Ik moet wel zeggen deze rx100 m2 geeft zeer mooie plaatjes op de automatische stand in jpegs. Wat wel een zeer mooi pluspunt is.

                        Grtz
                        Templar
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #27
                          Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

                          Templar,

                          Ik heb ook meestal in jpg gewerkt maar de meerwaarde van RAW wordt vaak onderschat.

                          Jaja
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #28
                            Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

                            Vandaag de RX100III afgehaald.
                            Mijn eerste ervaring is positief.
                            Een uitgebreidere indruk volgt.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

                              Ben benieuwd en wacht geduldig op je review
                              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                              Comment


                              • #30
                                Re: De nieuwe Sony RX100 MKIII

                                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                                Vandaag de RX100III afgehaald.
                                Mijn eerste ervaring is positief.
                                Een uitgebreidere indruk volgt.
                                En Mario, wat is het verdict ?

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X