Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Iso D3 of D800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon Iso D3 of D800

    Oorspronkelijk geplaatst door nikonias Bekijk bericht
    Het verschil in ISO tussen D3 en D3S is relatief groot tne voordele van de D3S uiteraard. Bijna vergelijkbaar met de D800, al is die ook weet een stapje verder en, zoals gezegd, dynamisch bereik stukken meer. Echter de bestanden van D800 zijn wel erg groot. Let bijv. ook op je computer. Hoe snel verwerkt je processor deze bestanden, of ga je hier ook op investeren?
    Verder is D800 een dijk van een camera, maar let op waarvoor je hem ga gebruiken.
    Inderdaad, volledig mee eens, en ook niet te vergeten dat de D800 ook zeer kieskeurig is op vlak van het gebruikte glas.
    als je dat allemaal hebt is de D800 alleen maar te verslaan door Df en D4 met minder pixels maar minder ruisgevoelig.
    Wel zou ik een D800 niet meteen aanraden aan iemand zonder ervaring, het toestel is in handen van iemand met wat ervaring
    echt wel zeer goed voor zijn prijs.
    Maar bepaalde mensen kunnen er moeilijk aan wennen, moeilijk uit te leggen, maar het is gewoon zo, ik heb de indruk
    dat je echt wel een aangeboren vaste hand moet hebben, iets waar ik persoonlijk geen problemen mee heb.

    Comment


    • #17
      Re: Nikon Iso D3 of D800

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Inderdaad, volledig mee eens, en ook niet te vergeten dat de D800 ook zeer kieskeurig is op vlak van het gebruikte glas.
      als je dat allemaal hebt is de D800 alleen maar te verslaan door Df en D4 met minder pixels maar minder ruisgevoelig.
      Wel zou ik een D800 niet meteen aanraden aan iemand zonder ervaring, het toestel is in handen van iemand met wat ervaring
      echt wel zeer goed voor zijn prijs.
      Maar bepaalde mensen kunnen er moeilijk aan wennen, moeilijk uit te leggen, maar het is gewoon zo, ik heb de indruk
      dat je echt wel een aangeboren vaste hand moet hebben, iets waar ik persoonlijk geen problemen mee heb.
      Ik ben in december overgestapt van een D90 naar een D800 en ik heb geen enkel probleem met het toestel. Meer zelfs, ik vind het een fantastische camera !
      De ISO performance is zeer goed en ik heb geen probleem met scherpte. Ik gebruik wel lenzen die op Nikon's recommend list staan voor de D800.
      Het toestel is ook helemaal niet complexer dan een andere Nikon camera imho.

      Het enige minpuntje wat ik heb is dat hij vrij kieskeurig is naar de memory cards.
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #18
        Re: Nikon Iso D3 of D800

        Zijn voldoende RAW files voorhanden op het WEB en ook op de testsites zoals DPREVIEW en Image Resource.
        Heb RAW files van D610 (D600) op 6400 ISO vergeleken met RAW file van DF (D4) op 3200ISO.
        (echte RAW-files geen jpeg’s van RAW)
        D610 toont op 6400ISO, iets meer detail en is ook scherper dan DF op 3200ISO en dit bij ongeveer een zelfde ruisniveau !
        Dit zowel met RAW’s van DPREVIEW en IR.
        Op 12800 ISO zijn beide min of meer gelijk.
        De D800E geeft binnen nikon gamma in RAW het beste resultaat op hoge ISO (tot 25600 ISO ) maar het is het wel aangeraden van heel duur glas te gebruiken, en ook sluitersnelheid en AF wordt kritischer.
        Laat je niet vangen DF/D4/D3 presteren zeer goed op pixelniveau maar dat is irrelevant voor de gebruiker, wat finaal telt is het totaal beeld.
        Denk dat voor jou doeleinden de D610 het meest aangewezen toestel is. Kan je enkel aanraden van zelf een aantal RAW-files af te laden en te vergelijken, als je problemen hebt de RAW’s wil ik je wel helpen.
         

        Oorspronkelijk geplaatst door D2x Bekijk bericht
        Bedankt voor de reacties,

        Ik ga het eens bekijken, de D800 is nieuw en met garantie. De D3 is 2de hands en eigenlijk vaak nog duurder dan de D800. Mogelijk kies ik dan toch voor de D800, het zal zeker geen slechte keuze zijn. Als er iemand toevallig een RAW wil delen in een hogere iso van de D800 of D3 wil ik hem graag bekijken

        Comment


        • #19
          Re: Nikon Iso D3 of D800

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Inderdaad, volledig mee eens, en ook niet te vergeten dat de D800 ook zeer kieskeurig is op vlak van het gebruikte glas.
          als je dat allemaal hebt is de D800 alleen maar te verslaan door Df en D4 met minder pixels maar minder ruisgevoelig.
          Wel zou ik een D800 niet meteen aanraden aan iemand zonder ervaring, het toestel is in handen van iemand met wat ervaring
          echt wel zeer goed voor zijn prijs.
          Maar bepaalde mensen kunnen er moeilijk aan wennen, moeilijk uit te leggen, maar het is gewoon zo, ik heb de indruk
          dat je echt wel een aangeboren vaste hand moet hebben, iets waar ik persoonlijk geen problemen mee heb.
          Daar heb ik nu ook eens geen last van zie
          Het is te zeggen, als ik geen zenuwen heb, niet binnen het kwartier na het binnen komen in een urbexlocatie. Dat kwartier gebruik ik altijd om rond te lopen en indrukken op te doen (en te kalmeren).
          Maar ik heb (zoals eerder gezegd) aan de lijve ondervonden dat het gewicht van een camera-lens combinatie in je voordeel speelt wat dat aspect betreft. Ook de dubbele controls spelen zeker voor een volledige stop mee.
          VR is zeer nuttig maar niks voor mij, ik weet dat ik geen marge heb en waar mijn beperkingen ergens liggen. Met VR ben je nooit zeker als je tot op het randje gaat en vervolgens die display controleren is evenmin iets wat me ligt.
          Ik ben dus ook een "losse vaste hand" in een wereld van statieven

          Comment


          • #20
            Re: Nikon Iso D3 of D800

            Indien je van plan bent om een D800 te kopen moet je wel even nadenken over het glas dat je eventueel hebt.
            De D800 is nu echt dat toestel dat je afrekent op de minste fout in je glas. Vaak is dat de oorzaak van onscherpe foto's.
            Houd ook rekening dat een 36 Mp-foto groot, enorm groot is, en indien je niet van plan bent metersgrote foto's af te drukken misschien wel overkill.
            Dat je kan croppen is natuurlijk altijd mee genomen, maar dan verkracht je wel het beeld.
            Tussen D3s en D800 is er nog dat grote verschil in het voordeel van de D3s en dat is snelheid, zowel in opname als in autofocus.
            De D3s heeft een ingebouwde grip, de D800 is die optioneel en niet ingebouwd.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #21
              Re: Nikon Iso D3 of D800

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Indien je van plan bent om een D800 te kopen moet je wel even nadenken over het glas dat je eventueel hebt.
              De D800 is nu echt dat toestel dat je afrekent op de minste fout in je glas. Vaak is dat de oorzaak van onscherpe foto's.
              Houd ook rekening dat een 36 Mp-foto groot, enorm groot is, en indien je niet van plan bent metersgrote foto's af te drukken misschien wel overkill.
              Dat je kan croppen is natuurlijk altijd mee genomen, maar dan verkracht je wel het beeld.
              Tussen D3s en D800 is er nog dat grote verschil in het voordeel van de D3s en dat is snelheid, zowel in opname als in autofocus.
              De D3s heeft een ingebouwde grip, de D800 is die optioneel en niet ingebouwd.
              Maar dat laatste vind ik nu juist een voordeel. Zonder grip en met een klein lensje erop is de D800 licht om dragen en minder opvallend, iets wat in tal van omstandigheden zijn voordeel kan hebben.

              Walter
              D850

              Comment


              • #22
                Re: Nikon Iso D3 of D800

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                Maar dat laatste vind ik nu juist een voordeel. Zonder grip en met een klein lensje erop is de D800 licht om dragen en minder opvallend, iets wat in tal van omstandigheden zijn voordeel kan hebben.

                Walter
                Helemaal mee eens, ik loop veel liever met de D800 rond dan met de D3 ervoor , en vermits ik lang genoeg met één batterij toekom is dat ook al geen argument. (en anders is een extra batterij zo in de zak gestoken)
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon Iso D3 of D800

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Dat je kan croppen is natuurlijk altijd mee genomen, maar dan verkracht je wel het beeld.
                  Verklaar je nader Wim, wat bedoel je met het beeld verkrachten ?

                  Heb ik onderstaand het beeld verkracht? Zoja, bepaal naar schatting het percentage van de crop, om het je wat gemakkelijker te maken, exif zit in de foto.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon Iso D3 of D800

                    Je koopt een 36MP om die toch zo te gebruiken ?
                    Als je iedere keer een 36MP cropt naar bv 12MP wat was dan de meerwaarde van die 36MP. Je doet je toestel oneer aan,
                    Indien het de bedoeling is om gewoon een uitvergrting te hebben, kan in veel gevallen dat ook door gewoon dichter naar je voorwerp toe te stappen.
                    Dit bedoel ik dus. Ik ga me geen 36Mp aanschaffen omdat ik dan altijd tot 200% en meer kan kroppen ...
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon Iso D3 of D800

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Je koopt een 36MP om die toch zo te gebruiken ?
                      Als je iedere keer een 36MP cropt naar bv 12MP wat was dan de meerwaarde van die 36MP. Je doet je toestel oneer aan,
                      Indien het de bedoeling is om gewoon een uitvergrting te hebben, kan in veel gevallen dat ook door gewoon dichter naar je voorwerp toe te stappen.
                      Dit bedoel ik dus. Ik ga me geen 36Mp aanschaffen omdat ik dan altijd tot 200% en meer kan kroppen ...
                      Dat versta ik Wim, en ik begrijp Geert ook (dichter bij je onderwerp gaan staan is niet altijd vanzelfsprekend) maar ik vraag me vervolgens wel af op welke formaten jij afdrukt om de volledige 36 MPix eer aan te doen. 2 meter op 3 of zoiets ?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon Iso D3 of D800

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Je koopt een 36MP om die toch zo te gebruiken ?
                        Als je iedere keer een 36MP cropt naar bv 12MP wat was dan de meerwaarde van die 36MP. Je doet je toestel oneer aan,
                        Indien het de bedoeling is om gewoon een uitvergrting te hebben, kan in veel gevallen dat ook door gewoon dichter naar je voorwerp toe te stappen.
                        Dit bedoel ik dus. Ik ga me geen 36Mp aanschaffen omdat ik dan altijd tot 200% en meer kan kroppen ...
                        Dat is geen antwoord op mijn vraag Wim, wat denk je, gecropt of ?
                        #20 komt er op neer dat U zegt dat 36 Mp te groot is, en nu kom je te zeggen dat de meerwaarde van de vele pixels verloren gaat.

                        Wat ik bedoel, is dat die mogelijkheid er is, en dat geeft je in sommige gevallen meer mogelijkheden dan met een 12 Mp toestel.
                        Last edited by Guest42; 7 april 2014, 07:10.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon Iso D3 of D800

                          Als je zoals Geert zulke uitsnedes kan halen uit een 36mp beeld is dat toch meegenomen. Spaar je een extra telelens uit. Blijft er dan nog 12 mp over, toch fantastisch! Waar gebruik je anders al die mp voor? Misschien om uw harde schijf vol te proppen? De technologie is er, gebruiken zou ik zeggen ...
                          Verkrachting? Geen sprake van...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon Iso D3 of D800

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Dat is geen antwoord op mijn vraag Wim, wat denk je, gecropt of ?
                            #20 komt er op neer dat U zegt dat 36 Mp te groot is, en nu kom je te zeggen dat de meerwaarde van de vele pixels verloren gaat.

                            Wat ik bedoel, is dat die mogelijkheid er is, en dat geeft je in sommige gevallen meer mogelijkheden dan met een 12 Mp toestel.
                            Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt. Voor een gewone foto zoals wij ze normaal nemen is 36 MP overkill. Om een goede afdruk te hebben van 1m op 1m heb je niet echt 36 MP nodig en hoeveel mensen zijn er onder ons die dergelijke afdrukken dagelijks maken. We bekijken veelal onze foto's op een TV-scherm, monitor en we mogen daar dan al heel blij zijn dat we een resoluite van 1980 op 1080 hebben. Hier is bij weergave van je 36MP-beeld een massa pixel gewoon de vuilbak ingekieperd. Stel het zo, als je 4 pixel op 1 rij hebt en de 2de is wit, de andere zwart en je gooit er nu drie van weg (je kan nooit 4 pixels op 1 pixel projecteren) en die witte zit erbij, dan is je rest een zwarte. Je verliest detail. Let wel, Als je het houdt op 36Mp. Het is hier dat ik doelde op verkrachten van het beeld.
                            Wanneer je nu echter cropt, zoals jij deed, dan herleidt je de foto naar een kleiner beeld, ùaar niet een lagere resolutie. Wanneer je die dan projecteert dan is de kans van overlapping, verliezen van die ene pixel kleiner. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Mondeling uitleggen is precies gemakkelijker dan het schrijven.
                            Wanneer ik merk dat we alhoewel we 36MP hebben we steeds croppen om een kleinere uitsnede te hebben, dan stel ik me toch vragen over het waarom we nu die 36MP hebben.
                            Is het de bedoeling om steeds te croppen ? Indien van wel, dan is voor mij persoonlijk die overkill. Ik wil nog wel wat dichterbij indien het nodig is, ipv knippen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
                            Voor mij is een 36MP veel te groot. Ik doe perfect mijn ding met 12 MP en ok daar durf ik nog eens te croppen en natuurlijk als je er 36 hebt, dan kan je meer.
                            Ik wil nu ook niet gezegd hebben dat D800e en/of D800 slechte toestellen zijn. Neen, alleen voor mij is die hoge pixel-waarde helemaal geen argument.
                            Voor mij was en is de reactiesnelheid belangrijker dan het aantal pixels en daar telt de D800(e) me toch teleur. Maar dat is afwijken van mijn Pixel-argument
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon Iso D3 of D800

                              Met 24mp kun je ongeveer 40x60cm afdrukken (A2) en met 36mp ongeveer 80cm langste zijde en dit bij 240dpi wat niet overdreven is.
                              36mp geeft in DX mode nog een 15mp wat handig is voor tele, met 24mp heb je dan nog een 10mp.
                               
                               

                              Comment

                              Working...
                              X