Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocus Sportfotografie D7000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Autofocus Sportfotografie D7000

Misschien helpt dit je een stuk verder:
    Dot-Tune Methode

Comment

Ik gebruik de kitlens 1F8-105 die bijgeleverd was en een Nikkor 70-300 F4.5-5.6
      Mvg,
      Gregory
      www.gvg-photo.com

Comment

beide lenzen zijn kwestie autofocus geen snelheidsmonster te noemen
        de 70-300 is dat de VR versie? die is nog wel doenbaar als er genoeg licht is
        op welke stand staat je autofocus?
        Ik werk op de stand af-c
        en ik gebruik een enkel scherpstelpunt dat ik zelf kies. (D700)
        je moet ook zien met sportfotografie dat je een scherpstelpunt kiest dat een cross sensor heeft omdat die beter met bewegende onderwerpen om kunnen gaan

Comment

@ Gert

Is inderdaad de VR versie. Ik gebruik AF-C en werk met de middelste 9 sensors cross sensors.
          Mvg,
          Gregory
          www.gvg-photo.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
            @ Gert

Is inderdaad de VR versie. Ik gebruik AF-C en werk met de middelste 9 sensors cross sensors.
            Uit de exif is niet te halen wat je AF instelling nu precies was. Toch een paar aandachtspunten:
            - in een dergelijke situatie gebruik ik de dynamische AF ingesteld op 9 velden. Je gebruikt als focuspunt een van de 51 focuspunten (de centrale 20 punten zijn inderdaad wat gevoeliger omdat dit kruissensoren zijn) en de omliggende 8 punten helpen je anticiperen op de beweging van de atleet.
            - controleer of je de AF-C hebt geactiveerd onder de ontspanknop (dit zul je wellicht zo hebben gedaan, maar voor de volledigheid)
            - Zet de focus-tracking met lock-on op OFF. Dit zit je eerder in de weg dan dat het helpt
            - zorg ervoor dat je met het geselecteerde afpunt goed richt op de atleet (in dit geval Cancellara) en volg de atleet ruim voordat je echt wilt afdrukken.
            - maak dan een serietje van 3-5 opnamen per moment
            - stel je iso en diafragma zo in dat je minimaal een sluitertijd van 1/800 overhoudt. Dit kan de auto iso regeling van Nikon perfect voor je regelen.
            - meestal is je lens net effe wat scherper als het diafragma lichtjes is geknepen, dus niet helemaal vol open staat
            - besteed aandacht aan de nabewerking. Een lichte verscherping is bijna altijd nodig.

En verder: oefenen oefenen oefenen.

Om te controleren of de AF van je camera goed staat afgesteld maak je met je "sportinstellingen" gewoon een opname van een stilstaande atleet en stel hierbij scherp op de ogen of wenkbrauwen. Als deze opname scherp is dan is er geen reden waarom dit bij bewegende beelden ook niet zou zijn.

Succes
            Groetjes, KC
            www.sportbeelden.com

Comment

Ik heb men camera opgestuurd naar Nikon en zij hebben de lens en body gecalibreerd. was wel degelijk een backfocussing probleem.

Bedankt allemaal voor de reacties.
              Mvg,
              Gregory
              www.gvg-photo.com

Comment

Working...
              X