Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sportopnames met flits

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sportopnames met flits

Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
    Dan loopt hij bij paarden tegen andere beperkingen.

Probleemstelling :

1) paard + ruiter op de rug = tegen de 2 meter
    2) om dat met 50 mm. op een crop 75 % schermvullend te krijgen moet je zo'n 5 meter afstand hebben, dat betekent haast altijd dat je IN de piste moet staan
    3) jumping trekt men best schuin frontaal en een paard is zo'n 2.40 m. lang
    4) hoe krijg je dan met 50 mm. en f/1.8 in die omstandigheden zowel het hoofd van het paard, de ruiter en de staart scherp in beeld ?

Allemaal redenen dat men best werkt met een 70-200 lens (indoor) en buiten zelfs met een 400 mm.(meestal is een piste buiten veel groter dan een binnenpiste).

Klopt misschien wel allemaal... Een 70-200 f2.8 kan wel dé oplossing zijn, maar de TS heeft momenteel een 18-55 lens, én spreekt nog over fotografie in de basismodi !
    Voldoende reden om te stellen dat een 70-200 f2.8 een te zware investering is voor nu. Dan leek die EF50 f1.8 budgetair niet eens zo slecht.

Comment

Die 50 mm. prime zal hij dan, om een mooie beeldvulling te hebben waarbij het onderwerp van voor tot achter scherp is, dan moeten gebruiken op f /5.6 ... en dat is net wat hij al heeft op zijn kitlens ...

Soit, toch wat antwoorden op zijn vragen proberen te geven :

1) 600D basismodus SPORT ... geen automatische flits in deze modus, je moet dus eerst via de knop de flits omhoog brengen en dan kan flitsen wel. (Dit staat in de handleiding op blz. 2, geen automatische flits bij Flits Uit, Landschap en Sport)

2) Beroepsfotografen werken niet met een 600D en niet met een 18-55 mm. 3.5-5.6 lens.

De camera kan het aan, het lensje niet echt.

Last edited by Lalonde; 10 maart 2014, 01:12.

Comment

Komt erop neer; een 600D met basiszoom is heel goed om je toestel te leren kennen en om in goede omstandigheden mooie foto's te maken van velerlei onderwerpen. Is ook een perfecte combinatie om te leren dat elke combinatie zijn grenzen heeft (ook een toptoestel met topobjectief), alleen, met jouw combinatie loop je eerder tegen die grens aan dan met topmateriaal, en dat moet je aanvaarden.

Voor zaken die buiten de normale omstandigheden vallen: bvb. macro, vogelspotting, portret, indoor, sport indoor en outdoor zal je specifiek materiaal en kennis nodig hebben. Met standaardmateriaal moet je veelal de uitersten gaan opzoeken en blij zijn met die ene gelukstreffer.
        Zoals gezegd, ISO opdrijven (wat dan weer zorgt voor ruis), lensopening zo groot mogelijk (wat wel zorgt voor een kleinere scherptediepte) en tijd: hoe langer hoe meer licht, maar ook hoe groter de kans op bewogen foto's. Kwestie van compromissen opzoeken.

Ik ga volgende week voor de eerste keer een indoorjumping fotograferen met mijn 6D en mijn 70-200 f/2.8 II zonder flits. Zoals je ziet veel lichtgevoeliger materiaal: objectief lichtgevoeliger en meer tele. Body beter op hogere ISO (goed te doen tot ISO 12800). Ik hoop dat er een paar goede tussen zullen zitten.
        Last edited by philippeDeli; 10 maart 2014, 07:37.
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Mijn oprechte verontschuldigingen voor mijn ‘dwaling’. Nadat ik mijn zoon geïnterpelleerd heb over het onderwerp ‘flitsen tijdens springwedstrijden’ kom ik tot de conclusie dat ik mij vergist heb. Ofwel herinner ik me de flitsen vanuit het publiek, hetgeen nog regelmatig gebeurt, ofwel heb ik het nog over de ‘flitswoede’ van enkele jaren geleden. Maar blijkbaar wordt het de dag van vandaag op de meeste plaatsen niet meer toegelaten.
          Aan allen mijn beste dank voor het meedenken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
            Komt erop neer; een 600D met basiszoom is heel goed om je toestel te leren kennen en om in goede omstandigheden mooie foto's te maken van velerlei onderwerpen. Is ook een perfecte combinatie om te leren dat elke combinatie zijn grenzen heeft (ook een toptoestel met topobjectief), alleen, met jouw combinatie loop je eerder tegen die grens aan dan met topmateriaal, en dat moet je aanvaarden.

Voor zaken die buiten de normale omstandigheden vallen: bvb. macro, vogelspotting, portret, indoor, sport indoor en outdoor zal je specifiek materiaal en kennis nodig hebben. Met standaardmateriaal moet je veelal de uitersten gaan opzoeken en blij zijn met die ene gelukstreffer.
            Zoals gezegd, ISO opdrijven (wat dan weer zorgt voor ruis), lensopening zo groot mogelijk (wat wel zorgt voor een kleinere scherptediepte) en tijd: hoe langer hoe meer licht, maar ook hoe groter de kans op bewogen foto's. Kwestie van compromissen opzoeken.

Ik ga volgende week voor de eerste keer een indoorjumping fotograferen met mijn 6D en mijn 70-200 f/2.8 II zonder flits. Zoals je ziet veel lichtgevoeliger materiaal: objectief lichtgevoeliger en meer tele. Body beter op hogere ISO (goed te doen tot ISO 12800). Ik hoop dat er een paar goede tussen zullen zitten.
            Hallo Philippe,
            Een Canon 6D is vanzelfsprekend niet te vergelijken met een 600D. Het is zoals je zegt: véél hangt af van het materiaal dat men ter beschikking heeft. Zo ook in de springsport
            Succes op de indoor.

Comment

ik zou mits dat je een beperkt budget hebt toch eens kijken naar een 50mm 1.8 of iets in de range 80mm 1.8
              daarmee kan je u al een flink stuk behelpen onder slechte lichtomstandigheden
              ideaal is een 70-200 2.8 lens ofzo

Comment

Working...
              X