Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ik volg deze discussie ook even mee, want ik ben ook opzoek naar 'een eerste' spiegelreflexcamera, maar ik had de Sony A58 op het oog. Maar heb nog 2 weken om hier alles te lezen en te bekijken
Er bestaan geen slechte lenzen, maar er is nog altijd een duidelijk verschil tussen kitlenzen, toplenzen en alles wat daar tussenin zit.
Kitlenzen (18-55, 55-200, 18-105) bieden zeer veel waar voor hun geld. Wil je beter, dan ga je al snel het dubbel van de prijs moeten neertellen, maar daar krijg je dan ook een merkbaar beter resultaat voor terug. Heb je budget en vind je kwaliteit belangrijk, dan kan je beter onmiddellijk iets betere lenzen aanschaffen. Een kitlens behoudt nauwelijks zijn waarde (je kan ze dus ook goedkoop tweedehands vinden) terwijl je een betere lens na enkele jaren nog zeker aan 2/3 van zijn aankoopwaarde kan verkopen.Van bovenstaande is de 18-105 iets meer aangeraden omdat deze een aangenaam bereik heeft en je deze later nog als 'wandellens' kan gebruiken. Klassiek wordt deze aangevuld met een 12-24 groothoek, een 50-200 of 70-300 telelens, een 35 of 50mm prime en/of ... afhankelijk van je interesses en budget.
Superzooms (grote verhouding tussen min. en max. brandpuntsafstand) bieden het grote voordeel dat je niet moet van lens wisselen, maar daarvoor boeten ze veel aan kwaliteit in. Je vindt dus ook geen superzoom toplenzen. Slecht zijn deze nu ook weer niet, je hebt compact camera's die een 35x zoom hebben en daar nog zeer behoorlijke beelden mee maken, maar je gaat het verschil (scherpte en kleurschifting aan randen van een object) met een betere lens wel zien.
Daarom worden deze lenzen enkel aangeraden bij reizen in stoffige omgeving en voor wie niet van lens wil wisselen.
Prime lenzen (vaste brandpuntsafstand) bieden een zeer hoge kwaliteit en een groot diafragma (klein f-getal) aan een zeer betaalbare prijs. Een natuurlijk beeld (geen vergroting of verkleining, krijg je op fullframe (FF) bij 50mm, op APS-C of DX formaat is dit bij 35mm. Hun enige nadeel is dat je de 'benen-zoom' moet gebruiken en dat je nadien niet zo tevreden meer bent van je kitlenzen of superzoom. Het nadeel m.b.t. zoom wordt beperkt door het groot aantal Mpix dat camera's tegenwoordig hebben. Je kan dus gerust een deel van je foto afsnijden (croppen) zonder dat je merkbaar kwaliteitsverlies gaat lijden. Dat merkbaar hangt volledig af van het formaat waarop je de opname bekijkt of afdrukt. Hoe meer je cropt, hoe meer je de resterende pixels (en lensfouten) gaat vergroten.
Indicatief:
Formaat Kijkafstand Resolutie Beeldgrootte Megapixels
10,2 x 15,2 cm 30 cm 300 ppi 1200 x 1800 2,2
20,3 x 30,0 cm 60 cm 225 ppi 1800 x 2660 4,8
40,6 x 60,9 cm 120 cm 140 ppi 2240 x 3360 7,5
81,0 x 120,6 cm 240 cm 80 ppi 2550 x 3800 9,7
beeldscherm HD - - 1920 x 1080 2,1
Ik ben van plan om te veranderen van een nikon coolpix p510 naar een d3200 , want ik wil beginnen leren met spiegelreflex cameras. Ik weet echter niet goed welke camera ik zou moeten nemen. Ik doe aan portet , landschap , macro en dierenfotografie
dus welke lenzen kan ik het beste kopen ?
Voor elk van deze onderwerpen heb je sterk verschillende lenzen nodig en kan je een ganse topic op zich schrijven.
Het grootste verschil tussen compact en reflex is juist de gespecialiseerde lenzen die voor kwaliteit zorgen maar dus ook het bijhorende budget vergen.
Voor tele lenzen loopt de prijs (en het gewicht) nog sterker omhoog.
Snel een foto maken van een vogeltje of een actiefoto's in de sporthal, doe je niet met goedkoop materiaal.
Je vraag m.b.t. zowel camera en lenzen vereist een antwoord ter grootte van een klein boek (om te beginnen).
Beste advies dat ik je kan geven is dus om een boek over fotografie te kopen en te lezen. Volg daarnaast enkele maanden de topics op dit forum en tegen de zomer weet je perfect wat voor jou de ideale keuze is (maar ontbreek je daar het budget waarschijnlijk voor )
Heel kort samengevat:
- De D3xxx, D5xxx en D7xxx leveren nagenoeg dezelfde beeldkwaliteit (D3xxx moet niet veel onderdoen voor D7xxx)
- D3xxx goedkoop en degelijk, instellingen bereikbaar via menu
- D5xxx idem + draaibaar scherm (daardoor knopjes op minder goeie positie naar mijn smaak)
- D7xxx meer knopjes voor vaak gebruikte instellingen, meer proffessionele instellingen beschikbaar (o.a. ISO begrenzing, AF correctie)
Even een vraagje, ik volg dit topic mee, maar als ik ga kijken op kamera express, dan zie ik type D3200 + 55-200 VR staan of DX? buiten de prijs, kan ik met het vergelijken niets wijzer worden... Wat is het verschil tussen VR en DX?
VR is stabilisatie, DX staat voor alleen geschikt voor toestellen met Crop sensor, dus niet geschikt voor full frame zoals D700, D3, D4 en nu ook DF modellen.
VR is de Nikon terminologie voor beeldstabilisatie (vibration reduction).
Ander lensfabrikanten gebruiken een andere terminologie (Canon: IS, Sigma: OS, Tamron: VC)
Met beeldstabilisatie wordt bewegingsonscherpte (door beweging van de camera) tegen gegaan. Op bewegingsonscherpte door beweging van het onderwerp heeft het geen invloed. Zonder beeldstabilisatie wordt algemeen aangenomen dat je een sluitingtijd van 1/(brandpuntsafstand x 1.6) of korter moet hanteren om geen problemen te krijgen. Met beeldstabilisatie kan je tot een ca. 10x langere sluitingstijd gebruiken. De vermenigvuldigingsfactor van 1.6 is de cropfactor van je camera (1.6 voor D3200) en wijst erop dat de fouten in je opname 1.6x meer vergroot worden bij het omzetten naar een afdruk dan bij een fullframe camera.
Beeldstabilisatie gebruik je vooral bij telelenzen (grote brandpuntsafstand) of wanneer je bij weinig licht gaat fotograferen (lange sluitertijd nodig).
Een lens met beeldstabilisatie is niet beter dan een andere maar laat je toe om langere sluitertijden te gebruiken wanneer nodig.
DX wijst op een sensor van het APS-C formaat. Deze is 1,5 à 1,6x kleiner dan een fullframe sensor (FF).
Wanneer de terminologie bij lenzen gebruikt wordt wil dit zeggen dat de lens slechts een beeld van het DX formaat kan projecteren.
Een fullframe lens op een DX camera gebruiken gaat zonder problemen. Een DX lens op een FF camera gebruiken gaat ook, maar daarbij wordt niet de volledige sensor met het beeld bedekt en maak je dus geen optimaal gebruik van je sensor. Moderne FF camera's herkennen automatisch een DX lens en schakelen automatisch over naar het vastleggen van een beeld met kleinere afmetingen.
Jap.
Maar dat heb bij praktische elke lens bij het filmen zonder externe microfoon...
Handmatig scherpstellen is ook een optie, vergt wat moeite, maar eenmaal je er mee wegbent, kan het best leuk zijn...
Comment