Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D4

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Ik ben ten hoogste een amateurke hoor maar alvorens hier een vraag te posten ga ik:
    * de zoekfunctie gebruiken en zien of mijn vraag hier al eens eerder is gesteld (heel waarschijnlijk)
    * website van de fabrikant raadplegen
    * durf ook al eens kijken bij Fred&Miranda

.
    De zelfde luiheid zie je ook voortdurend wanneer het over statieven gaat.
    Omdat de meeste vragen al tientallen keren beantwoord zijn is er 'Het grote statieven-statiefkoppen topic' gekomen.
    Toch zie je nog steeds mensen die een nieuw topic starten met een vraag waarvan het antwoord daar terug te vinden is.

Comment

Aan de andere kant, ik was verleden week nog even op bezoek bij een beroeps (Jan Masyn die ik al eerder ter sprake bracht in een Df-topic). Ik heb daar op een halfuur meer geleerd dan bij een hele dag Googelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
        De zelfde luiheid zie je ook voortdurend wanneer het over statieven gaat.
        Omdat de meeste vragen al tientallen keren beantwoord zijn is er 'Het grote statieven-statiefkoppen topic' gekomen.
        Toch zie je nog steeds mensen die een nieuw topic starten met een vraag waarvan het antwoord daar terug te vinden is.
        Soms komen er ook wel eens personen in een topic, waar ze nog nooit vertoefd hebben, en dan is het geen kwestie van 'luiheid' , maar het kan ook voorkomen dat iemand snel iets wil weten, en misschien niet de tijd heeft genomen om alles te doorzoeken. Ik vind ook wel vaker geen antwoord via google, en dan ben ik genoodzaakt om mijn studiemateriaal uit het verleden er terug op na te kijken. Maar we kunnen niet allemaal zo geweldig zijn, das ook wel een feit Kwestie van begrip voor elkaar hebben. Het eerste antwoord hierboven was een keurig antwoord waarmee TS tevreden was geweest. Waarom nog een denigrerend vervolg plaatsen vraag ik mij dan 'stilletjes' af?
        Last edited by Guest4; 10 februari 2014, 11:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Aan de andere kant, ik was verleden week nog even op bezoek bij een beroeps (Jan Masyn die ik al eerder ter sprake bracht in een Df-topic). Ik heb daar op een halfuur meer geleerd dan bij een hele dag Googelen.
          Dat is nu ook mijn gedacht eh, eh..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tav Bekijk bericht
            "wrong posting" is geen antwoord vind ik en als je al geen vraag mag stellen over de mogelijkheden van een camera mag je geen enkel vraag stellen want alles is te vinden op het net. !!

bedankt aan 'phororhacos' voor wel een deftig antwoord te geven.
            Ja maar ik had toch ook een beetje mijn reserves hoor, toen ik antwoordde. Vandaar een wat (te) beknopt antwoord, normaal had ik dit er nog moeten aan toevoegen:

En dan wordt het allemaal veel duidelijker en aanschouwelijker en begrijp je dat bij het filmen of fotograferen in DX modus alleen het binnenste veld ( 16X 24 mm ) wordt geregistreerd door de camera. Er verandert niets aan je lens, maar je beeldbestand zal wel kleiner zijn, zowel in aantal pixels als megabytes. Het is je vraagstelling en de gebruikte termen die velen hier waaronder ikzelf op het verkeerde been zet. Je wekt er het vermoeden mee dat je eigenlijk nog niet goed weet hoe de vork aan de steel zit wat betreft crop versus FF. Terwijl je toch je zinnen zet op een top of the line camera als een D4. Normaal heeft iemand die speelt met de gedachte aan de aankoop van een D4, al een verleden van meerdere DSLR's achter de rug. En heeft zo iemand al lang alle mogelijke informatie afgegraasd die er te vinden is over zo'n camera, in vergelijking met de camerabody(ies) die hij/zij al in bezit heeft. De vraagstelling over crop wekt dan ook het gevoel dat het fotografievirus je niet al te sterk te pakken heeft, en dan is ook niet zo logisch te willen gaan voor een topcamera. Bega niet de fout te denken dat elke foto met zo'n camera genomen megafantasmagorisch is, want dat is niet zo. Teveel mensen die in een impuls een pro camera kochten, maken nadien mee dat de spreekwoordelijke nonkel Miele een keer langskomt om wat met zijn nieuw gekochte digitaaltje te pochen, eentje zoals DIT hier bv., waarmee hij je van de sokken blaast met zijn tot 1440mm ingezoomde en gestabiliseerde 16mp beelden. Om dat te kunnen evenaren met je D4 zal je aardig bijkomend moeten investeren in een zware tele, trillingvrij statief en statiefkop. Terwijl nonkel Miele zich verder amuseert met gedachtenloos fotootjes uit de letterlijk losse pols te nemen, zonder zich zorgen te maken over DOF, crop, ISO en sluitertijd. Toch waard om even bij stil te staan voor je zo'n belangrijke aankoop doet.

Walter
            D850

Comment

Prachtig antwoord !!! Zoals we vroeger een engel bewaarder hadden, zouden we eigenlijk allemaal zo'n nonkel Miele moeten hebben, om ons af en toe eens met de voeten op de grond te zetten als we afdwalen van het uiteindelijke doel: een mooie foto !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                Prachtig antwoord !!! Zoals we vroeger een engel bewaarder hadden, zouden we eigenlijk allemaal zo'n nonkel Miele moeten hebben, om ons af en toe eens met de voeten op de grond te zetten als we afdwalen van het uiteindelijke doel: een mooie foto !
                Zeer zeker Firmin.
                Het misverstand is onuitroeibaar, kan je je voorstellen dat ik ooit nog met een verkoper-dozenschuiver van Tuyttens-Brugge in ruzie ben gekomen daarover ? Hij ging zijn gelijk trouwens aantonen met een stuntelige optische as te tekenen Ik was van plan om een D70 te kopen en daarop mijn AiS MF-primes te gebruiken. Wat meneer me wel vergat te zeggen is dat de lichtmeter van een D70 niet merkt met AiS objectieven, volgens de schurk van een eind verder in de Sint-Amandstraat was dat allemaal niet nodig : "het kost niks, dus probeer gewoon tot het goed is". Ik heb me toen uit pure koleire een D1 gekocht.
                Wijze, duidelijke woorden van Walter, kan er daar eens geen sticky van gemaakt worden ?
                Ik zeg altijd : met een DX win je niet aan tele, je verliest aan groothoek. Maar het woordje winnen klinkt positiever dan verliezen, is dat de reden ? Als ze weer eens niet akkoord zijn vraag ik : als je een dia op een half zo groot scherm projecteert, verandert dan de brandpuntsafstand van de projectorlens ? Meestal volstaat dat. En indien niet dan stop ik de discussie.
                Onlangs nog de discussie gehad omtrent de grootte van de ventjes op de sensor van een DX/FX als je een DX-lens/FX-lens van even veel mm's uitwisselt. Krek hetzelfde natuurlijk, buiten de mogelijke zwarte hoeken op een FX-sensor. Ik heb het dus echt wel moeten bewijzen.

Comment

Als ik zo kijk in het profiel van TS, is het een Canon-gebruiker, dus wss is hij niet zo vertrouwd met Nikon-apparatuur.
                  Mij moet je ook niet veel vragen over Canon (of andere merken)...
                  Nikon Df

Comment

Ik ken ook nuldebotten van Canon en hou me steeds ver van de klassieke discussie. Misschien moeten er nog wat meer zijn die daarover zo denken.

Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                    Als ik zo kijk in het profiel van TS, is het een Canon-gebruiker, dus wss is hij niet zo vertrouwd met Nikon-apparatuur.
                    Mij moet je ook niet veel vragen over Canon (of andere merken)...

Comment

Working...
                    X