Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoeker shutter, wie gebruikt het ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zoeker shutter, wie gebruikt het ?

Ik fotografeer ook voor 95% met diafragma voorkeuze Vincent, LV moet je toch eens proberen hoor, je kan er zeer accuraat mee scherpstellen, en dat op een punt dat je zelf kan bepalen. :-)

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Comment

Dat is niet het zelfde hoor MGfoto, wat U ziet als je je camera op LV zet, is de opgeklapte spiegel, en niet een oculair afsluiter. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        Ik denk echt niet dat je veel mist Mark, ik heb de optie nog nooit gebruikt.
        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Dat is niet het zelfde hoor MGfoto, wat U ziet als je je camera op LV zet, is de opgeklapte spiegel, en niet een oculair afsluiter. :-)

Dus bij de D600 niet aanwezig?? Ga het boekje nog eens erbij nemen, want hij is nog vrij nieuw, vandaar.. Bedankt

Inderdaad, je hebt gelijk, bij de D600 met kapje nog... Ik gebruik sinds een paar jaar, ook op de vorige camera's een hoekzoeker... Maar ok, we gaan niet van onderwerp afdwalen..Nog bedankt voor dit draadje wat ons toch weer even leert om eens goed te kijken naar je materiaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Dat had ik ook meteen begrepen Geert.
          Zou het kunnen dat Bouk het met minder moet doen ?
          Bij Canon zit het inderdaad niet ingebouwd. Hier moet je gewoon het dekseltje gebruiken die aan de Canonriem hangt.
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
            Bij Canon zit het inderdaad niet ingebouwd. Hier moet je gewoon het dekseltje gebruiken die aan de Canonriem hangt.
            Alleen de 1 series heeft het ingebouwd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              Ik fotografeer meestal A en als brildrager kan ik maar niet wennen aan kijken met bril door de OVF. Net als Paul liveview eens geprobeerd enkel en alleen maar om het nadien niet meer te gebruiken.
              Anders is er idd om de D700 en hoger een ingebouwd klepje om de zoeker af te schermen van strooilicht , veel beter dan zo'n klein stukje plastic die men er moet overschuiven.
              Op mijn oude analoge F90 van Nikon zit ook een ingebouwd klepje net zoals in de D800. Ik neem aan dat dit te maken heeft met de high eye-point finder waardoor je op 2,5 cm afstand van de zoeker nog het gehele zoekerbeeld ziet. Belangrijk voor brildragers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                Alleen de 1 series heeft het ingebouwd
                Verdorie, ja. Je hebt gelijk. Ik ben het moeten gaan opzoeken voor mijn 1DIII, maar het staat er inderdaad op.
                Fotografie is leren kijken.
                http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Om even op het stukje rubber aan de draagriem van de meeste Canon camera's door te gaan.

Bij mijn 450D heb ik aanvankelijk heel braaf dit rubbertje gebruikt als ik de zoeker niet bedekte.
                  Het oogschelpje bij die camera was bij mij echter al na de eerste keer afnemen kapot.

Op het volgende plaatje zie je de achterkant van dit oogschelpje.
                  De pootjes behoren min of meer te kunnen veren, maar doen dat niet of niet afdoende.
                  Op de plek waar het gleufje (naar boven toe) ophoudt brak aanvankelijk het eerste pootje, wat nog wel bleef zitten maar z'n klemmende werking niet meer kon uitoefenen.
                  Hier kwam ik pas achter toen ik mijn camera een keer al te haastig uit de tas haalde, aanlegde en merkte "Jeetje, wat voelt dat scherp aan mijn wenkbrauw..." en keek om erachter te komen dat ik het oogschelpje van de camera had gescheiden bij het uitnemen uit de tas.

Toen het tweede pootje ook kapot ging na nog eens een paar keer afnemen en het eerste pootje echt afbrak kocht ik een nieuwe (me nog niet bewust van de oorzaak) en heb deze vervolgens ook eens een keer afgenomen om de zoeker-dop te bevestigen en jawel, opnieuw ging de oogschelp kapot.

Ik heb nu een 60D en heb de oogschelp eens goed bekeken bij het uitpakken van de camera en hoewel het ontwerp ietsjes is verbeterd is het volgens mij nog altijd een te fragiel (en prijzig) onderdeeltje om af te nemen.

Comment

En het verband met een shutterzoeker is?

(me nog niet bewust van de oorzaak)
                    Telkens als jij die zoekerschelp afneemt gaat die stuk....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht

Ik heb nu een 60D en heb de oogschelp eens goed bekeken bij het uitpakken van de camera en hoewel het ontwerp ietsjes is verbeterd is het volgens mij nog altijd een te fragiel (en prijzig) onderdeeltje om af te nemen.
                      Het is inderdaad erg kwetsbaar. Niet erg prijzig, 7 euro. En zo prettig werkt het niet met dat rubber kapje aan de draagband, het laat makkelijk los.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        En het verband met een shutterzoeker is?
                        Dat volgens het Canon-boekje de zoeker bedekken (middels een zoekershutter) resulteert in het mollen van een onderdeeltje van de camera?

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Telkens als jij die zoekerschelp afneemt gaat die stuk....
                        Ja, daar ben ik me tegenwoordig dus van bewust, ik bedoelde het deel van mijn betoog waar jij op reageerde dan ook precies zoals het er staat: ik was me op dat moment nog niet bewust van het feit dat het afnemen van de oogschelp hoe dan ook voor het afbreken van de "pootjes" zorgt.
                        Omdat het dopje aan de draagriem niet genoeg kracht heeft zich aan de oogschelp (door de zware draagriem) te klemmen heb ik het, bij de tweede keer dat het oogschelpje stuk ging nooit meer afgenomen (niet dat dat voorkwam dat dit onderdeel op in principe dezelfde manier voor een derde keer kapot ging overigens.)

Comment

Working...
                        X