Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Technisch vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Technisch vraagje

Vorig jaar heb ik tijdens de jaarwisseling ook enkele foto's gemaakt van het lokale vuurwerk.
    Met de 7D en de 24-105mm. Gewoon uit de hand en soms een lantaarnpaal gebruikt ter ondersteuning.

Ze staan tijdelijk op deze pagina:

Groeten,

Arno
    Canon EOS 5D - Canon EOS 7D - Canon EOS 10D - Canon 24-70 F2.8 L USM - Canon 100 F2.8 L IS USM - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 24-105 F4 L IS USM - Canon 50 II F1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sandra004 Bekijk bericht
      Dankjewel voor de super tips!
      Nog een vraagje, ik ga namelijk bij vrienden vieren en daar is niet echt een groot vuurwerk gepland dus is het gewoon wat eventueel buren afschieten,
      zetten jullie hem dan ook op statief? Want je weet toch niet wat waar gaat komen?

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Kan je mij eens aanduiden waar staat dat de TS geen tripod wil gebruiken?
      Denk eens even door en je weet het, bestaat ook zoiets als begrijpend lezen of tussen de regels lezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sandra004 Bekijk bericht
        Ik was even aan het opzoeken voor nieuwjaar hoe je vuurwerk het beste kan fotograferen
        nu lees ik overal het volgende:

Je kan het beste werken met een breedhoek zoomlens deze zet je op MF en stel hem in op oneindig een goed werkgebied is tussen de 17 en de 35 mm geef je zelf een beetje ruimte

Maar wat bedoelen ze met stel hem in op oneindig?

Alvast bedankt!

ik heb zelf al enkele vuurwerken achter de rug met succes, buiten 1 keer slecht positie genomen ivm de wind

ook iets da je in de gaten moet houden, is de windrichting
        wind in de rug als het kan , bij weinig of geen wind moet je er geen rekening mee houden
        een ander punt is de iso zo laag mogelijk en je sluitertijd zet ik op BULB, zo heb je volledige controle over wat je wilt lfotograferen (meerdere knallen in 1 beeld of de pijl vanaf de grond en de ontploffing is dan allemaal mogelijk

Comment

Goede tip daar van die Bulb, thanks !
          oh, ja ook nog een bruikbare link :
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Dankjewel allemaal voor de hulp!
            Als ik hem dan op bulb zet eh moet ik dan de knop ingedrukt houden vanaf dat je de pijl hoort gaan of vanaf je effectief de eerste knal ziet? En dan direct loslaten of vasthouden tot het vuurwerk over is?

Comment

Vermits dat licht veel sneller gaat dan geluid kan men alleen afgaan op het zien van de lichtflitsen.
              Men voorkomt i.m.h.o. dat men het diafragma te lang onnodig moet open houden.
              Het voordeel van de Bulb is dan ook weer dat je verschillende opnames door mekaar kan nemen.
              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                Vermits dat licht veel sneller gaat dan geluid kan men alleen afgaan op het zien van de lichtflitsen.
                Men voorkomt i.m.h.o. dat men het diafragma te lang onnodig moet open houden.
                Het voordeel van de Bulb is dan ook weer dat je verschillende opnames door mekaar kan nemen.
                ook je gekozen diafragme is belangrijk, je kan experimenteren tussen F9 en F16
                ook de gekozen stand van je kamera is belangrijk, vertikale stand is eerder aanbevolen dan de horizontale , mits de richting van de beweging zo is en zo veel mogelijk de achtergebleven rook aan de zijkant te vermijden

Comment

Oké dus kort samengevat:

Camera verticaal houden
                  Manueel zetten
                  Dan op Bulb f9-16 en iso 100 liefst
                  En dan nog liefst op statief of ergens tegen leunen voor zo weinig mogelijk beweging

Alright?

Comment

En nog iets, schakel de anti bibber maar uit anders is de kans groot dat je spookbeelden hebt.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

En een ( draadloze ) afstandbediening kan dan ook nog wel helpen.
                      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rdp Bekijk bericht
                        Vorig jaar heb ik tijdens de jaarwisseling ook enkele foto's gemaakt van het lokale vuurwerk.
                        Met de 7D en de 24-105mm. Gewoon uit de hand en soms een lantaarnpaal gebruikt ter ondersteuning.

Ze staan tijdelijk op deze pagina:

Groeten,

Arno

"Foto 37 van 82"

Hoe het niet moet... (vuurwerk)

Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                        Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Een optie is bulb en een zwart kartonnetje voor de lens, beter nog een soort deksel, dus met een rand, dan komt er nog minder ongewenst licht op je sensor. Dit haal je weg wanneer er "geschoten" gaat worden, en je plaatst het terug na de knal. Zo kun je verschillende uitbarstingen in één foto samenvoegen. Statief, natuurlijk, vrij klein diafragma (F8-F16), lage ISO, manueel scherpstellen op oneindig, zoals het allemaal al verteld is.
                          NB: verwacht niet dat het van de eerste keer goed gaat. Maar bekijk je beelden na elk schot, en leer. Als de achtergrond bv te helder is, heb je te lang belicht. Afdrukken op (licht)commando kun je proberen, maar je zult maar een halve knal zien.
                          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Working...
                          X