Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters, welke kan ik waarvoor gebruiken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

geen zover ik weet

Comment

Polarisatiefilter houdt toch wel 1 tot 2 stops licht tegen... Je kan die best niet opzetten om binnenshuis te fotograferen
      D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

Comment

Originally posted by Manta99
        Polarisatiefilter houdt toch wel 1 tot 2 stops licht tegen... Je kan die best niet opzetten om binnenshuis te fotograferen
        Betekend dit ook dat de fotos donkerder worden?
        Als ik zo'n filter zou kopen moet oik kiezen tussen een 62mm voor mijn kitlens of een 67mm voor mijn tele, wat is de beste keuze?
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Originally posted by jijsambalbij
          Originally posted by Manta99
          Betekend dit ook dat de fotos donkerder worden?
          Als ik zo'n filter zou kopen moet oik kiezen tussen een 62mm voor mijn kitlens of een 67mm voor mijn tele, wat is de beste keuze?
          Dat betekent niet dat de foto's donkerder worden, dat betekent dat de camera op een andere manier meer licht moet zien te verzamelen (door diafragma open te draaien, hogere ISO of langere sluitertijd...)

Voor de filter kun je ook wel kiezen voor de 67mm en een ste-up ring van 62 naar 67 aanschaffen om dezelfde filter op je kitlens te kunnen gebruiken... Maar of dat kans geeft op vignettering weet ik niet zo direct...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Voor de filter kun je ook wel kiezen voor de 67mm en een ste-up ring van 62 naar 67 aanschaffen om dezelfde filter op je kitlens te kunnen gebruiken... Maar of dat kans geeft op vignettering weet ik niet zo direct...
            [/quote]
            ik wist dat die ringen bestonden, misschien een goed idee.
            ik lees nu dat er ook 67 to 62 step down ringen bestaan, dan is het probleem vignettering ook opgelost.
            Zijn er mensen die ooit met zo'n ring gewerkt hebben?
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

ik lees nu dat er ook 67 to 62 step down ringen bestaan, dan is het probleem vignettering ook opgelost.
              Als je op een 67mm lens via een step-down naar 62 gaat is de kans op vignettering veel groter dan te werken via een sep up van 62 naar 67 voor je 62 mm lens. Je lichtvlak wordt met diameter 5 kleiner, en net dat zal sneller voor vignettering zorgen op je 67 mm lens...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Originally posted by CooMa

Als je op een 67mm lens via een step-down naar 62 gaat is de kans op vignettering veel groter dan te werken via een sep up van 62 naar 67 voor je 62 mm lens. Je lichtvlak wordt met diameter 5 kleiner, en net dat zal sneller voor vignettering zorgen op je 67 mm lens...
                Klopt cooma, ik dacht verkeerd om.
                Bedankt voor de info

Comment

Working...
                X