Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vandaag officieel, Nikon onthult de Df: een topklasse D-SLR retrostijl.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vandaag officieel, Nikon onthult de Df: een topklasse D-SLR retrostijl.

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Sorry, maar deze opmerking slaat echt nergens op. Staat zelfs geen smiley bij. Ik vind het bovendien een flauwe reactie.
    Wat wil je daarmee bereiken buiten een steen in de kikkerpoel te smijten ?
    Ik heb de DF nog niet in handen gehad, de stoomlocomotieven wel, jij ook ?
    Ik heb ook de D1, D2x en D3 liggen en kan dus enigszins vergelijken, jij ook ?
    Ik ben al 40 jaar met fotografie bezig, waarvan 15 jaar digitaal. Jij ook ?
    Zijn Leica's en Hasselblads ook stoomlocomotieven ?
    Ik voel me totaal niet geroepen om dit soort nietszeggende informatie te spuien, jij ook ?
    Ik heb geen kristallen bol, jij wel ?

Nogmaals, en totaal voor mezelf : ik vind dit een kortzichtige reactie.

Sorry, hoor, maar dit soort reactie zijn gewone losse flodders.
    Helaas voor u: maar dan ben ik 15 jaar langer met fotografie bezig als u: ruim veertig jaar in een doka gewerkt en vanaf 1995 met Photoshop(2) na jarenlange analoge bewerking met mesjes, digitale bewerking van analoge afbeeldingen.
    Heel blij dat dat we die giftige doka's achter de rug hebben waar voor mij weinig nostalgie aan te beleven is, evenals aan een nostalgisch uiterlijk van een camera met een zestal onhandige instelwielen.
    Nieuwe techniek in een oud jasje, zoals iemand schrijft. Of een loc van de TGV 4405 en ICE in het jasje van een rokende stoomlocomotief.
    Maar ik gun ieder het genoegen zich goed te voelen met bloemetjes behang.

Comment

.

Waarop baseer je dat ?
      Ik zie toch duidelijk dat er een grip aanwezig is.
      Nikon is trouwens bekend voor de ergonomie, er zal verduiveld goed over nagedacht zijn. Ze kunnen zich gewoon niet permitteren om af te gaan met dit bijzondere model.
      Ik heb het volste vertrouwen in het ontwerp.
      Weet er iemand wat die ronde knop zou kunnen zijn rechts van die DF ?
      Wat Geert zegt is ook juist, dat afdekkapje voor de flits ging altijd weer verloren
      Sorry hoor, ik wilde niemand beledigen, ik bedoel gewoon dat ik nogal grote handen heb en dus een grote grip prefereer.
      Natuurlijk moeten we voor zo'n zaken wachten tot hij in de rekken ligt en we hem eens kunnen "voelen".
      Ik heb idd ook een goed gevoel bij dit toestel, denk dat Nikon zich na de D600/D610-historie geen flater meer kan permitteren.

Voor de bediening, mss kan dit je helpen:

Nikon Df

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
        slechte dag gehad of wat ?, nogal overdreven om zo te reageren, je kunt ook een beetje toegeven dat deze man met zijn stoomlocomotief een beetje gelijk kan hebben, omwille van sentiment gaan fabrikanten nu toestellen op de markt brengen welke meer gericht zijn op uiterlijk dan op gebruikersgemak, de techniek zal wel dik in orde zijn, maar blijven locomotieven met een moderne aandrijving.
        Slechte dag ? Nee, in feite niet.
        Maar suggereren dat retro nooit tot iets leidt doet me denken aan de hoog-technologische Duitse tanks die er destijds in Rusland de brui aan gaven terwijl de Russische wél bleven rijden.

Als ik iemand heb geschoffeerd wil ik daar uiteraard mijn excuses voor aanbieden (ik snap nu pas de ironische reactie van eenbes in een andere draad).

@Tweetty : neen ik ben niet in mijn gat gebeten, die mens heeft natuurlijk recht op reactie.
        Maar ik ook.
        Ik ben van mening : iedereen het zijne maar ik ook het mijne.
        Is daar iets mis mee ? Eenbes repliceerde met toestanden naar de giftige doka-kamers en hij heeft volledig gelijk daarin. Maar daar ging het echt niet over, dit gaat over moderne techniek in een retro-jas.
        Een Beetle Kever heeft echt ook geen luchtgekoelde carburator-boxer meer maar ik ben ervan overtuigd dat hij beter, zuiniger en properder rijdt dan het origineel. Het tegenovergestelde zou maar erg zijn.

En dat ik graag een ironische ondertoon gebruik, wel dat recht behou ik me ook voor
        Mag ik ?

Comment

Ik vind dit toestel wel wat hebben, en er zal een markt voor zijn.. mooie look in ieder geval! (maar smaken verschillen natuurlijk, en ieder heeft zijn budget, Leica doet al jaren retro-toestellen op de markt brengen, en die zijn nog duurder..)
          EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

Super, de sensor van de d4 wordt dan blijkbaar toch nog gebruikt buiten de d4 zelf...misschien komt er toch nog een opvolger van de d700 (maar dan zonder retro design)

Comment

Doet mij weer terug denken aan mijn broer zijn Olympus OM40, had hier nog eerste communie foto's mee getrokken van mijn oudste zoon.
              Tja, denk wel dat je van die rare blikken gaat krijgen als men hiermee over straat loopt en van die opmerkingen zo van ; die loopt nog altijd rond met super oud toestel.
              Lol, lijkt me wel ideaal om niet op te vallen bij zakkenrollers.
              Zelf vind ik hem wel mooi, maar als je de prijs ziet dan gaat je de goesting wel over om zo iets aan te schaffen.
              Ik denk wel dat Nikon een gat in de markt heeft gevonden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ahtlon Bekijk bericht
                als je de prijs ziet dan gaat je de goesting wel over om zo iets aan te schaffen.
                Alles is relatief hé, ook de prijs. Het is inderdaad niet goedkoop, maar als je weet dat de Df de sensor van de D4 heeft, dan is het eigenlijk een "koopje".
                Ik heb hem trouwens al eens kunnen "voelen" en testen. Ik weet dat er voor- en tegenstanders zullen zijn (die heb je in alles), maar ik vind hem zalig!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MrX Bekijk bericht
                  Alles is relatief hé, ook de prijs. Het is inderdaad niet goedkoop, maar als je weet dat de Df de sensor van de D4 heeft, dan is het eigenlijk een "koopje".
                  Ik heb hem trouwens al eens kunnen "voelen" en testen. Ik weet dat er voor- en tegenstanders zullen zijn (die heb je in alles), maar ik vind hem zalig!
                  Het ontbreken van een portretgrip in optie vind ik enigszins onbegrijpelijk voor een dergelijk toestel. Laat het dan een toestel zijn voor de in de fotografie gepokte en gemazelde ervaren fotograaf die zich hiermee een toetje wil aanschaffen, een top D4 sensor leent zich bij uitstek voor low light portretfotografie. Dat moet je met dit ding dus in een oncomfortabele houding doen. Schoonheid ( degustibus et coloribus non disputandum est ) moet lijden, of heeft Nikon het ding dan toch eerder gemaakt met een bepaald soort snob in het achterhoofd?

Walter
                  D850

Comment

Een goede vriend van mij is recent Df-owner.
                    Na de feestdagen krijg ik de kans om een grondige test te doen.
                    Ik ga dan mijn objectieven gebruiken met mijn kaartje.
                    Alles op statief; zodoende weet ik er na evaluatie (voor mij) alles van.
                    Kwestie om up to-date te zijn, nieuwigheden zijn altijd leuk, valt het mee of valt het tegen, we zien wel
                    Het geleuter op allerlei sites, hoeft niet meer...
                    Last edited by Roland Cuypers; 7 december 2013, 11:43. Reden: foutje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                      Een goede vriend van mij is recent Df-owner.
                      Na de feestdagen krijg ik de kans om een grondige test te doen.
                      Ik ga dan mijn objectieven gebruiken met mijn kaartje.
                      Alles op statief; zodoende weet ik er na evaluatie (voor mij) alles van.
                      Kwestie om up to-date te zijn, nieuwigheden zijn altijd leuk, valt het mee of valt het tegen, we zien wel
                      Het geleuter op allerlei sites, hoeft niet meer...
                      Beste Roland, nu iedereen hier toch al zijn mening geuit heeft over deze Nikon, voel ik toch de behoefte om ook wat te leuteren hoor. En ik vind het een amalgaam van foute keuzes en gemiste kansen. Ik vind, OFWEL maak je iets met uitgesproken retro look maar dan van alle moderne snufjes voorzien ( en van dit concept uitgaande had bijvoorbeeld de filmfunctie moeten behouden blijven ), OFWEL ga je all the way back ( wat door de digitale sensor en het LCD schermpje achteraan eigenlijk al een contradictio in terminis is, en maak je een kopie van een destijds geproduceerd toestel dat er zo sterk mogelijk op lijkt. Maar de betere toestellen uit die periode, daar kon je in optie toch een power winder op krijgen?

Walter
                      D850

Comment

Ik vind het nog altijd jammer dat ze zich niet hebben gebaseerd op het F2-DP1 model. Als er ooit een iconische camera was dan is het deze.
                        Voor de jongere mensen hier, deze dus :

Dit is de uitvoering met motordrive zoals ik er hier ook een heb liggen. Deze camera was zijn tijd mijlen vooruit, hij had zelfs geen lichtafdichting nodig in de rug.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Beste Roland, nu iedereen hier toch al zijn mening geuit heeft over deze Nikon, voel ik toch de behoefte om ook wat te leuteren hoor. En ik vind het een amalgaam van foute keuzes en gemiste kansen. Ik vind, OFWEL maak je iets met uitgesproken retro look maar dan van alle moderne snufjes voorzien ( en van dit concept uitgaande had bijvoorbeeld de filmfunctie moeten behouden blijven ), OFWEL ga je all the way back ( wat door de digitale sensor en het LCD schermpje achteraan eigenlijk al een contradictio in terminis is, en maak je een kopie van een destijds geproduceerd toestel dat er zo sterk mogelijk op lijkt. Maar de betere toestellen uit die periode, daar kon je in optie toch een power winder op krijgen?

Walter
                          Dat klopt allemaal wel Walter
                          Ik ga dat 'testen' omdat ik er van kunnen meespreken 'zelf testen'; niet meer niet minder
                          Hou dat liever allemaal zelf in de hand hoor, ik denk dat een (voor mij) een gezonde ingesteldheid is.
                          Anderzijds, kan ik me niet inbeelden dat Nikon zoiets lanceert dat niet zou deugen.
                          De resultaten primeren, de rest kan ik ook gerust evalueren; met D800 deed ik precies net hetzelfde hoor...
                          in dat opzicht ben ik wel wat argwanend, dat wel
                          bedankt voor je reactie

Comment

Ik vind het nog altijd jammer dat ze zich niet hebben gebaseerd op het F2-DP1 model. Als er ooit een iconische camera was dan is het deze.
                            Voor de jongere mensen hier, deze dus :

Dit is de uitvoering met motordrive zoals ik er hier ook een heb liggen. Deze camera was zijn tijd mijlen vooruit, hij had zelfs geen lichtafdichting nodig in de rug.
                            Voilà, je begrijpt mij. Als ze die zouden gemaakt hebben, die zouden de deur uitvliegen.

Walter
                            D850

Comment

Op pagina 283 van de manual (ivm AF Fine-Tuning) lees ik "AF tuning is not recommended in most situations and may interfere with normal focus"...

Wat wordt hierbij bedoeld? Ik dacht toch dat AF fine-tuning juist bestond om een (lichte) mate van front- of back-focus v/d lens te kompenseren?
                              Nikon Df

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                                Op pagina 283 van de manual (ivm AF Fine-Tuning) lees ik "AF tuning is not recommended in most situations and may interfere with normal focus"...

Wat wordt hierbij bedoeld? Ik dacht toch dat AF fine-tuning juist bestond om een (lichte) mate van front- of back-focus v/d lens te kompenseren?
                                Het word écht zoals vroeger hé, toen waren de foto's ook niet echt scherp...als Bresson hier nu een foto moest plaatsen zou je wat horen over de scherpte
                                D800 en een goed glasservies

Comment

Working...
                                X