Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

full frame or not

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: full frame or not

Soms. Maar zeker tijdens een concert wil je geregeld ook meer dof.

Comment

Kun je dat onderbouwen van de meer dof ?

drop ik de volgende stelling. Dan zou je zeggen dat je geen meer dof hebt of wel ??

Crop Canon 1.6:
      Je gaat op 3m staan, want je hebt niet meer ruimte.
      Je bepaalt je uitsnede en stelt vast dat daardoor je brandpunt 35mm is
      geworden.
      Je neemt een diafragma van f/4 omdat anders niet alle gezichten scherp zijn.
      Je maakt de foto.

FullFrame:
      Je bepaald je uitsnede en stelt vast dat daardoor je brandpunt 56mm is
      geworden.
      Je neemt een diafragma van f/6.3 omdat anders niet alle gezichten scherp
      zijn.
      Je maakt de foto.

Je hebt nu twee foto¹s die precies op elkaar lijken ?? Dezelfde uitsnede,
      dezelfde DoF en dezelfde ruis ??

Als ik nu op Full Frame een 50 f/1.2. Wat heb ik dan nodig op crop ?? (bij Canon 1.6)
      31mm met f/0.8 (hier komt het voordeel van FF om de hoek kijken, aangezien er ik zelf nog geen consumenten objectief heb gevonden met een opening van f/0.8 ?)

Full Frame heeft zeker nodige voordelen, maar vraag me af of Full Frame niet te veel romantiseren. ??

Comment

Ik blijf dit draadje volgen

Vriendelijke groet, jessey

Comment

Het is het uiteindelijke resultaat die telt.
          Zoals onder andere de 60D en 5 DII, eens afgeprint op bv 30x45 moet het al een wonderkind zijn om ze uit elkaar te halen.
          Beter is te investeren in de lenzen, dit zal je wel merken.
          Imac en Canon... de max

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koban Bekijk bericht
            Kun je dat onderbouwen van de meer dof ?

drop ik de volgende stelling. Dan zou je zeggen dat je geen meer dof hebt of wel ??

Crop Canon 1.6:
            Je bepaalt je uitsnede en stelt vast dat daardoor je brandpunt 35mm is
            geworden.
            Je neemt een diafragma van f/4 omdat anders niet alle gezichten scherp zijn.
            Je maakt de foto.

FullFrame:
            Je bepaald je uitsnede en stelt vast dat daardoor je brandpunt 56mm is
            geworden.
            Je neemt een diafragma van f/6.3 omdat anders niet alle gezichten scherp
            zijn.
            Je maakt de foto.

Je hebt nu twee foto¹s die precies op elkaar lijken ?? Dezelfde uitsnede,
            dezelfde DoF en dezelfde ruis ??

Als ik nu op Full Frame een 50 f/1.2. Wat heb ik dan nodig op crop ?? (bij Canon 1.6)
            31mm met f/0.8 (hier komt het voordeel van FF om de hoek kijken, aangezien er ik zelf nog geen consumenten objectief heb gevonden met een opening van f/0.8 ?)

Full Frame heeft zeker nodige voordelen, maar vraag me af of Full Frame niet te veel romantiseren. ??
            Je hebt in beide situaties evenveel dof.
            De foto's lijken inderdaad op elkaar maar zijn niet dezelfde omdat de vergrotingsfactor van de achtergrond groter zal zijn met je FF. Met de crop zal je meer van de achtergrond in beeld hebben omdat je een andere beeldhoek hebt.

En bij de vraag over de 50mm 1.2 stel ik mij de vragen die ik me altijd opnieuw stel als ik de talloze FF discussies op het internet zie: Hoe dikwijls heb ik zo weinig scherptediepte nodig? En wat is de kwaliteit als ik die F1.2 lens vol open gebruik (en waarom zou ik zoveel geld aan een lens geven als ik toch moet diafragmeren tot 1.4 of 1.8 om een acceptabele scherpte en contrast te krijgen)?

Ja, ik ben er zeker van dat het FF verschil overdreven wordt. Ik werk al jaren met een crop, geregeld op ISO 3200, en ik druk thuis zelf af op A2 formaat op fine art papier, met meer dan acceptabele resultaten (als ik de reacties bij het zien van mijn prints hoor).

(In mijn eerste job in een fotostudio werkte ik dagelijks met 4 x 5 inch en 8 x 10 inch technische camera's. Daar moesten we altijd op zoek naar voldoende DoF. Gelukkig kon je daarbij zowel het objectiefvlak als het filmvlak draaien want anders had je helemaal geen DoF.)

Comment

Het is het uiteindelijke resultaat die telt.
              Zoals onder andere de 60D en 5 DII, eens afgeprint op bv 30x45 moet het al een wonderkind zijn om ze uit elkaar te halen.
              Beter is te investeren in de lenzen, dit zal je wel merken.
              Zo groot is het verschil in hoge ISO tussen een 60D en een 5DMkII inderdaad niet, maar de FF toestellen gaan er ook op vooruit.

Het is nu net in croplenzen waar de camerafabrikanten niet zoveel meer in investeren.
              Misschien gewoon omdat er nu voldoende goede zooms in het normaal en UWA bereik zijn.
              Die moesten ze wel maken anders verkochten ze geen cropcameras.
              Maar de goede zijn zeker niet eenvoudiger van ontwerp, kleiner of lichter, en goedkoper enkel door de hogere omzet.

Het is niet de DOF waarover TS een vraag stelt.

Hij fotografeert oa vogels, daarvoor blijft een crop in het voordeel omdat je met een betaalbare 400mm nog ergens geraakt.
              Maar het zijn wel allemaal FF lenzen.
              Een lange tele voor crop heeft niet zoveel zin omdat de lensopening en dus de afmetingen en het gewicht hetzelfde blijven.
              Door de kleinere beeldcirkel zou het ontwerp misschien eenvoudiger kunnen, maar daar is geen markt voor.

Ik zou heel blij zijn met een 400mm f:4.5 (2/3 stop beter dan mijn 400 f:5.6).
              Je ziet zelden iemand met een dergelijke lens op een FF, ze hebben allemaal een langere en minstens 5 keer duurdere.
              Dit wil niet direct zeggen dat de redenering van het meer croppen niet klopt.
              Deze mensen hebben gewoon de stap gezet, en dan komt het ook niet op 1000 EUR meer voor een body.

Comment

.....
                Last edited by pieke; 30 december 2013, 20:37.

Comment

Of dit misschien?
                  http://admiringlight.com/blog/full-f...doesnt-matter/

Comment

Wat hier nog niet aan de orde is geweest, is het verschil in diepte FF versus crop. Ik heb het niet over DOF, maar over een soort hoger contrastperspectief, waarbij objecten die dichterbij staan een iets hoger contrast hebben. Dat is zo bij alle foto's van alle soorten camera's, al zou het om een gsm foto gaan, maar dat contrastverschil wordt groter naarmate de sensor groter wordt. Meestal is het nauwelijks merkbaar, soms heel duidelijk en dat is het zogenaamde "3D" effect dat wordt toegeschreven aan FF.

Walter
                    D850

Comment

Working...
                    X