Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Net een Canon IS S1 gevonden voor 600 euro met originele canon tas + 256Mb kinston CF kaart + Snellader(1.5 uur) + 4 batterijen van 2400 mah http://www.digitalstreet.nl/hoog/aanbiedingen.htm
Originally posted by jurdup
...
dienen powershot heeft er al vier stuks
of denk je aan Li-on
Ik was over een "set" bezig - of zoals bij de meeste pro-camera's die ik tegengekomen ben een specifieke batterij afhankelijk van type/merk (meestal li-on jah)...
Ondertussen wat bezig met theorien enzo te lezen van lenzen etc, maar het lijkt mij dat men dat toch veel meer leert door praktijk-ervaring, en ik kan nie echt inschatten in hoeverre ge die met een prosumer kan opdoen.
Door de optische zoeker van een DSLR heb je trouwens een veel beter beeld als bij een compactcamera zoals de S20. bij compacts zit de optische zoeker afzonderlijk, dus je beeld komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Bij een DSLR kijk je rechtstreeks door je lens, dus het beeld dat je daar ziet komt effectief overeen met de werkelijkheid.
Even aanvullen dat dit niet helemaal correct is. Veel compacts (zoals de Coolpix 5700/8700 e.a.) hebben een EVF (electronic viewfinder), een beeldschermpje dat exact het beeld weergeeft zoals het door de lens valt. Maar wat beeldkwaliteit van de zoekers aangaat, is er niks boven een spiegelreflexcamera.
De draaibare LCD-schermen van de compacts is iets wat ik al vaak gemist heb op m'n 10D.
Wat de race tussen de verschillende fabrikanten betreft, tja, dat is echt de keuze op het moment van aankoop. Nu staat de Nikon D70 wat hoger dan de 300D, zeg maar op niveau van een Canon 10D, maar je kan er donder op zeggen dat het volgende Canon model (of Nikon of whatever) weer de grenzen gaat verleggen.
Over het algemeen kan je met de grote cameramerken nooit fout kiezen. Maar het bepaald wel de richting waarin je wenst te gaan.
Eens je enkele lenzen (en een flash, extra batterijen,...) hebt, is het niet zo vanzelfsprekend om alles weg te doen en om te schakelen naar een ander merk.
Wat Canon betreft hebben deze wat grotere keuze in het telelenzenassortiment, Nikon heeft wat meer groothoekkeuze.
Succes!
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
deze camera komt het dichst bij een dslr. ik ken zelfs een fanatieke amateur fotograaf die van een 300d naar deze terug is gegaan omdat hij bij sportfotografie betere resultaten met deze camera behaalde.
35-420mm leica lens, IS, F2.8 over het hele bereik.
de body is goed maar de lens is nog belangrijker als de body denk ik en vele met mij en die is super.
er is geen 1 andere prosumer die deze resultaten behaald.
think about it
FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
Canon EOS600d
wat voor een zevers zijn dat al ze je al vertellen dat je met een prosumer betere sportfoto,s gaat maken dan met een 300 d
mensen toch ,denk toch eens na
koopt u een d70 of een 300d en eens dat je de smaak te pakken hebt (normaal gezien na minder dan 2 minuten )zul je nooit meer terug willen naar een prosumer.
er gaat niks op als door een lens kijken
ik vind het enigste voordeel aan een prosumer is dat hij kompakt is en geen lenzengesleur.
momenteel heb je 2de hands ook veel keuze in lenzen
een fz10 is ook niet zomaar een prosumer. snuggere
je moet al heel wat geld uitgeven als je een gelijkwaardige lens op je 300d wilt als die op de fz10.
hij had op de 300d met een gewone sigma 300mm lens en de kwaliteit was met de fz10 beter. zet een betere lens op de 300d en ja dan overtref je hem uiteraad. maar dan moet je ook weer diep je de buidel.
en dat had hij er niet voor over.
als je niet BEIDE cameras kent moet je er niet overoordelen.
en dan bedoel ik niet uit een revieuw op internet maar zelf pics maken en vergelijken.
het gaat om wat je met je budget het beste kunt doen.
je kunt wel een 300d kopen maar dan ben je nog niet klaar he.
beetje lens en cf kaarten en je zit zo op 2000€.
en of dat de bedoeling is.
tuurlijk kun je met een 300d mooiere pics maken maaaaar dan moet je er wel een goede lens bij kopen.
en met een wat mindere kwaliteit lens rolden er mooiere pics uit de fz10. ik heb die pics zelf gezien. fotos gemaakt van een voetbalwedstrijd op de zelfde afstand.
ik ben al heel lang op zoek naar alles wat met de fz10 te maken heeft.
dus dit was een zeer interessante vergelijking.
even voor de duidelijkheid. tuurlijk is de 300d uiteindelijkbeter.
maar dan moet je er nog wel kwalitieven lenzen en dergelijke bij kopen.
en dan is het ook geen eerlijke vergelijking meer. gezien het prijsverschil.
allemaal heel leuk dit is beter en dat is beter.
maar mij gaat het om het resultaat, de foto's
met een budget van 700 tot max 1000. vindt ik het niet slim om een 300d of d70 te kopen.
want dan zit je uiteindelijk op minimaal 1500€. dus ja.
zo blijf je bezig he je buget naar boven bij stellen.
de stelling is wat is de BESTE camera voor zijn budget met zijn wensen.
je koopt een reflex camera voor het feit dat je er veel kanten mee op kunt. verschillende lenzen en dergelijke. dit betekent wel regelmatig weer investeren. want wie koopt er nu voor 1200€ een d70 met kitlens om er daarna nooit meer een lens of zo bij te kopen.
verder geef ik gewoon een camera die met zijn budget weleens heel intresant kan zijn.
laat hem er maar is over denken
FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
Canon EOS600d
Gisteren op excursie naar Degreef (in Edegem) en Grobet geweest - wat info in proberen winnen. Verschillende camera's in mijn handen gehad, en ik moet zeggen dat Canon een zeer slechte indruk maakt eens je die vast hebt, zowel de 300D als Powershot IS S1 - en de Powershot Pro 1 (laatste in mindere mate). De G5 had men op geen een van de 2 locaties nog (of bij Grobet was iemand anders hem aan het bezien - dat kan ook). Het is net alsof je plastieken speelgoed in je pollen hebt dat tegen niets tegen kan (no offence to all Canon owners). Mijn S20 voelt zelfs een pak solider aan, en als ik dan toch ineens geld uitgeef aan een camera dan wil ik wel dat hij niet aanvoelt alsoof hij van het minste kapot gaat.
Nikon geeft net de tegenovergestelde indruk (D70 en Coolpix 5400) - alsof je er iemand zijn hoofd mee kan inslaan, en daarna er rustig een fototje mee nemen van het resultaat.
Bij Grobet heb ik dan ook een Sony Cybershot DSC-F828 in mijn handen geduwd gekregen, wat ook een mooie camera lijkt, maar de volle 8mpixel denk ik niet dat ik ga nodig hebben, en de camera is nogal groot om "maar" (*hum*) een prosumer te zijn, maar waar natuurlijk ook een objectiefje (met Carl Zeiss lenzen) opzit waar je bij een reflex serieuze investeringen mag doen. Wat ik in reviews echter las was dat deze niet zo schitterende kwaliteit (vergeleken met andere camera's) had in donkere shots. Wel leuk is die nightshot mode. Een Olympus (welk model weet ik niet meer juist) heb ik ook nog effe bezien, maar die kon mij om een of andere reden niet echt boeien.
De beste indruk qua feeling kwam duidelijk van Nikon (hoewel de Sony ook heel stevig voorkwam), en ik ben er vrij zeker van dat het dat zal worden dus. De D70 heeft overal wachtrijen blijkbaar (15 bij Degreef, 35 bij Grobet) dus als het dat wordt zal ik wel effe geduld mogen uitoefenen vrees ik - zelfs als ik ergens online zou bestellen of hem in duitsland zou halen.
Effe naar die Panasonic fz10 gekeken - en die ziet er idd ook wel nice uit, maar valt ook nogal groot uit voor een "compact" toestelletje te zijn. Ik heb de indruk dat als je zo'n lens en zoombereik wilt dat je beter naar reflex gaat (wat dan natuurlijk ineens wel een pak meer gaat kosten)
Wat meneer Degreef mij ook zei - en waar ik hem eigenlijk echt wel gelijk moet geven - is dat je een reflex niet zo snel overal mee naartoe neemt. Je hebt bijna 2 camera's nodig - eentje voor het "serieuze" werk - en eentje voor effe snel een fototje te schieten onderweg. In dat opzicht is het mischien interessanter eerst naar een Coolpix 5400 te gaan, die toch nog niet zo enorm groot is om mee te nemen (en je sleurt geen heel assortiment accesoires mee), en later als ik het nodig zou vinden toch nog een reflex te kopen - als bijkomende/aanvullende camera dan.
[edit] Zou wel de Powershot G5 nog eens willen vasthebben - als die wat steviger aanvoelt dan de andere canons lijkt mij die ook nog een mooie optie.
hoi
laatje iets wteen over de g5
zoals eerder gezegd gaatde interesse daar naar uit
maar ook nog niet vastgehad heb wel al gepraat met
iemand die hem had maar nu de pro 1 heeft gekocht
die was er content van meer weet ik ook nog niet
(in verband met twee kodaks mijn nonkel heeft dat
den 300 D van canon en de canon S50)
Je eerste post en je verwachtingen stuurt je in de richting van D70, dit wordt bevestigd in je latere post. Wat mijn ervaringen betreft (D70 nu ongeveer 3 maand in bezit), via D70 krijgt fotografie andere dimensie, de duurdere prosumers kunnen daar volgens mij in de verste verte niet aan tippen, combineer echte dslr met echt klein digitaaltje van 3 mio pixels van sony/canon/nikon (+/- 250 €) en je hebt een toestel voor alle gelegenheden. Sinds D70 tijdperk heb ik geen enkele foto meer getrokken met sony cybershot, (sorry ik lieg alleen eentje van d70 zelf). Streef naar compatibiliteit qua opslagmedium en software, investeer in tele zoom, tas en goede flits en je bent voor jaaaren vertrokken. Ikzelf heb geen enkel probleem om toestel overal mee te nemen. Hoop dat mijn ervaring je een beetje helpt.
romulus - als ik naar DSLR zou gaan zou ik idd best een klein cameratje bijkopen - en dat valt eigenlijk buiten het budget... Het wordt te duur op short-term als ik voor DSLR + kleine cam zou gaan. Long-term - er gaan toch wel een paar objectieven bij komen als ik deze weg insla - zal dan nog duur genoeg worden... Ik twijfel nog serieus omdat ik tenslotte nog mijn S20 heb op dit ogenblik (waar ik dan toch op zijn minst een nieuwe batterij voor moet kopen) - maar eigenlijk voldoet deze niet echt meer.
Als ik de lotto zou winnen zou ik gewoon een ultra-mini cameratje kopen met daarbij een serieuzere dslr-cam. De sony cyber-shot DSC-T1 heeft echt wel zijn charmes als "pocket-cam" - alleen vrij duur voor wat het is - en spijtig dat dit met memory-stick is - en je er d8 ik de sony-software voor moet gebruiken... Ik heb liever compact-flash formaat - waar ik er toch al een paar van heb, en wat quasi-standaard is op alle camera's.
Zoals het er nu voorstaat lijkt het eerder een prosumer te worden, waarbij ik de G5 zo snel mogelijk in mijn handen wil hebben (iemand opmerkingen/ervaringen over die camera?) - hij lijkt overal uit de reviews heel goed uit te komen tov de Nikon 5400 en andere... Als die niet zo een "speelgoed" feel heeft zoals de 300D en de IS S1 - maar meer a'la Pro 1 dan kan die een heel grote kans maken.
Waar ik wel een beetje veel over begin te vinden is problemen en glitches in de D70 zoals back-focus problemen, non-lossless RAW formaat, kleuren die vrij onecht/onnatuurlijk lijken - hoewel ik vermoed dat dit serieus hard van kunde van de fotograaf en de fotografietechniek afhangt, en eventueel in nabewerking ook nog wel serieus getuned kan worden.
Comment