Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Sony RX10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De nieuwe Sony RX10

    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Uiteraard. Maar dat moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken en hangt af wat je verlangt van je camera.
    Zoals Regulus al aangaf, de camera is niet vrij van kritiek maar dat geld eigenlijk voor elke camera.
    Voor mijn part is de Lens alleen al de 1200 euro waard. Echt huzarenstukje.
    Het is gewoon een kei goeie camera.
    Ik sluit mij hier volledig bij aan
    Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
    www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

    Comment


    • Re: De nieuwe Sony RX10

      Net zefl iets gevonden rond de macro mogelijkheden

      Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


      Voor de vergroting die ik wil zit ik mestal in digitale zoom modus dus ;-) , maar dat was ook wel te verwachten (vreesde ik al), tenzij ik bijkomend ga goochelen met voorzetdiopters ;-)
      Lijkt me los hiervan, hoedanook wel een deftig toestel ;-)
      Nature close - up :
      http://intruigingnature.photodeck.com//

      Comment


      • Re: De nieuwe Sony RX10

        Oorspronkelijk geplaatst door Henk Wallays Bekijk bericht
        IK ontdek net het toestel en de goede kritieken. Heb al heelwat sites & samples bekeken maar vind zo niet direct veel informatie terug rond de mogelijkheden qua macro. Was net aan het overwegen om een 150 of 180 mm macro aan te schaffen om net wat meer werkafstand te hebben bij het fotograferen van (vooral) insecten en andere kleine dieren en voor die prijs van die 180 ligt dit toestel met lens toch wel direct erg in de buurt. Kan iemand me misschien wat input geven rond de werkafstand als je op 200 mm iets van 1 a 2 cm (als da lukt ) beeldvullen wil weergeven... Ik gebruik nu de SLT-58 in combinatie met 30, 50 of 105 mm macro 2.8 en kan daarmee zelfs springstaartjes half beeldvullend neerzetten . Zou gewoon willen kijken of ik met deze RX10 bvb. de kop van een (nacht)vlinder bvb. in portet kan trekken of niet.... Qua beeldkwaliteit en kleuren lijkt hij me bijzonder goede prestaties neer te zetten, als ik er nu nog wat mee kan 'uitvergroten' is mijn keuze wel gemaakt ( ik trek quasi uitsluitend dergelijke close ups ... vandaar). Alvast bedankt ... mochten jullie links hebben wil ik gerust ook verder zoeken en lezen ook hoor ;-)
        Hallo Henk,

        Voor echt Macro werk ben je beter af met je vooropgestelde 150-180 mm.
        De 24-200 is geen Macro lens maar heeft heel goede close-up eigenschappen en dwz.. beter dan gelijk welke DSLR/Mirrorless uitgerust met een standaard zoomlens, telezoomlens of superzoomlens.
        Ik ken geen enkel systeem met een zoomlens die even close komt dan deze van de RX10 (en zonder switch). En er nog even bij vermelden dat dit een 24-200 2.8 is, wat op zich al mooi is.
        De RX10 is het beste compromis op alle vlakken die er op de markt is. En dat compromis is al een kunst op zich.
        Voor Macro bij Mirrorless/DSLR objectieven zal je al direct een voorzet-lens of macro-lens nodig hebben om dezelfde close-up eigenschappen te halen dan de RX10.
        Daarentegen voor het echte Macro werk (als dat je ding is) ben je beter af met een 1/1 macro objectief.
        Ikzelf ben niet echt een macro-shooter en voor hetgeen ik verwacht volstaat deze Sony RUIM voldoende !

        De wens van jou om op 2 cm te werken op 200mm is echter niet mogelijk.
        De werkafstanden van de RX10 zijn iets minder dan 30 cm op 200mm en 3cm op 24mm.
        Ik heb ergens ooit gelezen dat de vergroting 0,38x zou zijn op 200mm en 0,47x op 24mm maar ik vind hier nergens niets meer van terug, ondanks dat ik denk dat dit wel correct zal zijn.
        Die 0,47x en 0,38x verwijst naar Full Frame termen wat FOV betreft.
        0,47 das even goed dan de Canon 50mm 2.5 macro (FF).. alhoewel deze laatste uiteraard een grotere werkafstand heeft.
        In realiteit betekent dit dat een beestje van 36mm ongeveer de helft van je foto in beslag neemt op je RX10.
        Dus indien je een beestje van ongeveer 72mm (eigenlijk nog iets groter als dit 0,47 is) dan zal deze je beeld volledig vullen.
        Hier komen we ook meteen op het werkelijke werk-area die in realiteit ongeveer een 80 mm is aan de langste zijde in 24 mm groothoek wel te verstaan!
        Op 200 mm is de langste zijde ergens 85 mm.
        Dus in groothoek met een werkafstand van 3 cm is iets lastiger voor belichting en de beestjes niet weg te jagen.
        De 24mm is zeer scherp in close-up en verder croppen is zeker mogelijk.
        200mm is scherp op 2.8 voor portretten ruim voldoende .. voor macro is het beter dicht te knijpen naar F4 of 5.6.

        Hieronder een paar voorbeeldjes van het bereikbare AREA die ik snel genomen in JPEG.
        Ik hoop dat ik je iets wijzer heb kunnen maken bij je keuze.



        200 mm Area





        Ongeveer 50% Crop van bovenstaande 200 mm foto





        24 mm Area





        Een Crop met als langste zijde 2cm van bovenstaande 24mm foto

        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • Re: De nieuwe Sony RX10

          Super bedankt Mario, met je eerlijke en volledige review:-)

          Ik heb nog veel te leren over de mogelijkheden van de RX10, maar je hebt me volledig overtuigd en dit wordt bevestigd door anderen reviews.
          Het is geen compact camera, maar toch een licht gewicht, met enorm veel mogelijkheden.
          Heb zeker geen spijt van de aankoop!

          Mvg, Ben
          Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

          Comment


          • Re: De nieuwe Sony RX10

            Graag gedaan en bedankt voor het compliment Ben
            Ik ben ook nog één en ander aan het uitzoeken.
            Veel plezier nog met je RX10
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • Re: De nieuwe Sony RX10

              Ter informatie:

              “Metz Mecablitz 44 AF-1 Sony, een krachtige en prijselijke blits, schijnt niet in TTL te werken met de RX10, zonder adapter DPD MAA... dit volgens De Greef en De Beukelaar.
              (Niet tegenstaande deze als accessoire staat bij Cooblue?)

              Van De Beukelaar:
              Op dit moment heeft Metz nog geen flits uitgebracht met het flitsvoetje voor je RX 10.(insteek)
              Momenteel hebben ze nog allen het (oversteek) voetje van de vorige types digitale Sony camera’s.
              We hebben van Metz nog geen bericht ontvangen betreffende de komst van de nieuwe Sony aansluitingen maar Metz is er mee bezig.
              Het adapterstukje biedt dus een uitkomst.


              Typisch voor de eigenzinnige Sony!Het zal dus nog even wachten zijn!
              Heb ergens gelezen, als je een matte doorschijnende tape op de ingebouwde flits plakt, dat je dan geen rood ogen effect meer hebt...ik heb getest en het lukt:-)

              Nog een probleem: kan de ARW (raw van Sony) niet met CS 6 openen, heb nochtans de ARC 8.3 geïnstalleerd... ik moet ze eerst converteren met de Adobe DNG Converter.app?
              Ik werk met een iMac 27" en Mavericks 10.9 kan dat de reden zijn?

              Groetjes,
              Ben
              Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

              Comment


              • Re: De nieuwe Sony RX10

                Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
                Ter informatie:

                “Metz Mecablitz 44 AF-1 Sony, een krachtige en prijselijke blits, schijnt niet in TTL te werken met de RX10, zonder adapter DPD MAA... dit volgens De Greef en De Beukelaar.
                (Niet tegenstaande deze als accessoire staat bij Cooblue?)

                Van De Beukelaar:
                Op dit moment heeft Metz nog geen flits uitgebracht met het flitsvoetje voor je RX 10.(insteek)
                Momenteel hebben ze nog allen het (oversteek) voetje van de vorige types digitale Sony camera’s.
                We hebben van Metz nog geen bericht ontvangen betreffende de komst van de nieuwe Sony aansluitingen maar Metz is er mee bezig.
                Het adapterstukje biedt dus een uitkomst.


                Typisch voor de eigenzinnige Sony!Het zal dus nog even wachten zijn!
                Heb ergens gelezen, als je een matte doorschijnende tape op de ingebouwde flits plakt, dat je dan geen rood ogen effect meer hebt...ik heb getest en het lukt:-)

                Nog een probleem: kan de ARW (raw van Sony) niet met CS 6 openen, heb nochtans de ARC 8.3 geïnstalleerd... ik moet ze eerst converteren met de Adobe DNG Converter.app?
                Ik werk met een iMac 27" en Mavericks 10.9 kan dat de reden zijn?

                Groetjes,
                Ben
                Het zal idd nog een beetje afwachten zijn Ben vooraleer de Metz flitsers de standaard voet hebben.
                We zien wel.
                Met CS6 kan ik je niet helpen want dat heb ik niet.
                Hopelijk vind je snel een oplossing.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • Re: De nieuwe Sony RX10

                  Hoi Funcky,

                  misschien een beetje een late reactie (beetje druk hier) , maar toch bedankt voor je duidelijk toelichting rond de macro. Macro/close up is inderdaad wel mijn 'ding' ....
                  Uiteindelijk zie ik toch wel dat het een stuk beter is dan ik zelfs had verwacht (en de beeldkwaliteit is ook wel duidelijk ;-).
                  Voor libellen lijkt het me dan weer wel een mooi toestel... hmm... Tempting ;-)

                  Henk
                  Nature close - up :
                  http://intruigingnature.photodeck.com//

                  Comment


                  • Re: De nieuwe Sony RX10

                    Ik heb momenteel een adp-maa in bestelling - het is lang wachten - van eind november, tot wellicht ergens begin april. Wie snel een nodig heeft - kan best zoeken op het internet en (nog) iets meer spenderen. Hier en daar zien we dat er kleine voorraden zijn. Goeie plaatsen om te zien zijn amazon (fr, de, uk - zolang het maar in de EU is - of ebay en consoorten). Je hebt ook een aantal nederlandse webshops waar hij af en toe in kleine aantallen in voorraad zou zijn.

                    Voor de nieuwe multi-aansluiting heb ik nu de eerste hardware-remote-controller gevonden waarvoor men ook de multi-kabel kan meeleveren uit: http://vp-systems.eu/camremote.html (ik doe geen uitspraken over de kwaliteit van dit hulpmiddel).

                    "11-Mar-2014 Software/Firmware update: Sony Multiterminal interface support added (focusing, shutter release, movie recording, zoom). Sony USB/PTP remote control support added (cameras ILCE-7/7R/5000, SLT-A58/A99/A99V, DLR-A700/A850/A900). Multiterminal cable added to product list. Shipping cost increased by 1 EUR."

                    Als er interesse zou zijn - start gerust een thread op in de accessoires - zelf zou ik eerder willen mikken op de triggertrap met de S2-kabel.

                    Comment


                    • Re: De nieuwe Sony RX10

                      Goed nieuws:
                      Ondertussen heb ik bericht gekregen dat de Metz Mecablitz 44 AF-1 Sony aangepast is, beschikbaar binnen enkele dagen, en wel op de RX 10 past en in TTL werkt, geen ADP MAA adapter meer nodig.

                      Grts, ben
                      Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                      Comment


                      • Re: De nieuwe Sony RX10

                        --- dubbel ---
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • Re: De nieuwe Sony RX10

                          Leuk artikeltje van een fotograaf :

                          http://www.sonyalpharumors.com/mirro...-murphy-racey/

                          met o.a. dit stukje :
                          "So, three photographers are sitting in a bar. One says, “let’s use our imaginations and dream up the greatest camera ever! OK, it should be small, and lightweight,” the first says. “It should have a fast lens, at least f/2.8,” says another. “It should do great video and have built in image stabilization.” Another chimes in, “it should be able to shoot 60P, allow complete manual control of exposure and have a de-clicked aperture ring right on the lens.” It should be able take real microphones and have on-board phantom power from the camera.” “Yeah, and have a headphone jack so you can hear if there is a problem with audio before it’s too late,” says the first one. “I want it to shoot ten frames per second and make NO noise (laughter from around the table).” “The battery should last a long time and allow copious chimping throughout the day (chuckles).” “It should have a built-in ND filter so you could shoot wide open in bright sunlight for both video as well as stills. And it should sync flash at 1/1000th so you don’t have to take real lights and you could just use a small flash for portraits.” “OK, if we’re going crazy, it should have a Carl Zeiss lens on it and zoom from 24-200mm and keep the same aperture (more laughter).” “If you are going that far, you should be able to click one button and be able to send the image to your phone and onto the bride’s Facebook right from an assignment.” “One last thing, I want to be able to shoot squares like the old Hasselblads, 2:3, 4:3 for 8×10’s, and 16:9 for landscape and do in camera tilt-shift effects I can control.” Everyone is laughing now. When things quiet down a bit, the one who started the whole thing says, giggling, “All this for just $1298.” Everyone screams laughing and one falls out of the chair…"
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • Re: De nieuwe Sony RX10

                            Had ik ook gelezen en is idd een zeer mooie omschrijving.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • Re: De nieuwe Sony RX10

                              Eindelijk!!!
                              Na een paar maanden is eindelijk de Metz Mecablitz 44 AF1 Digital toe gekomen bij dealer en nu het het juiste voetje (zonder adapter)!!!!
                              Werkt perfect op de RX10 en is eenvoudig van bediening.

                              P.S.: Persoonlijk vind ik dat de batterij van de RX10 rap leeg zijn, ben daarom gaan zoeken naar goedkopere alternatieven.
                              Bij http://www.subtel.nl kosten die 17,50 Euro (verzending inbegrepen) dat is veel minder dan de originele van Sony en deze werken perfect.
                              Geen problemen gehad met bestelling.
                              Waarschijnlijk ga je daar voor al Sony's (en andere) ook je batterij vinden.

                              Grts, Ben
                              Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                              Comment


                              • Re: De nieuwe Sony RX10

                                Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
                                Eindelijk!!!
                                Na een paar maanden is eindelijk de Metz Mecablitz 44 AF1 Digital toe gekomen bij dealer en nu het het juiste voetje (zonder adapter)!!!!
                                Werkt perfect op de RX10 en is eenvoudig van bediening.

                                P.S.: Persoonlijk vind ik dat de batterij van de RX10 rap leeg zijn, ben daarom gaan zoeken naar goedkopere alternatieven.
                                Bij http://www.subtel.nl kosten die 17,50 Euro (verzending inbegrepen) dat is veel minder dan de originele van Sony en deze werken perfect.
                                Geen problemen gehad met bestelling.
                                Waarschijnlijk ga je daar voor al Sony's (en andere) ook je batterij vinden.

                                Grts, Ben
                                Ik vind dat het nogal meevalt met de Batterij, zo een 300 tal shot of meer, maar dat hangt natuurlijk af hoe je hem gebruikt.
                                Ik zet hem regelmatig uit als ik op stap ben.
                                Zoeker of Lcd verbruiken nu eenmaal energie in stand-by.
                                Hier is een DSLR in het voordeel dus.
                                Met mijn 5DII ligt dit rond 1000 shots.

                                Bedankt voor het nieuws over de Metz 44 flitser.
                                Goed om te weten
                                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                                Comment

                                Working...
                                X