Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waaraan geld besteden? Glass of body?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

    Nog een vraagje omtrent die EF 70-200, ik lees veel verschillende meningen wat betreft het ontbreken van IS...
    Ik heb niet de meest vaste hand en zou niet willen dat het nagenoeg onmogelijk wordt om te fotograferen zonder statief..

    Zou ik achteraf bekeken niet meer hebben aan een "Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II" of "Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM" of zelf de "TAMRON 70-300MM F/4-5.6 SP DI VC USD CANON" ?

    Of gaat de kwaliteit van de EF 70-200 boven op de technische snufjes van deze andere 3?

    mvg,

    Maarten
    Last edited by maartend; 8 oktober 2013, 16:25.
    When you aim for perfection, you discover it's a moving target

    Comment


    • #17
      Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

      IS is vooral handig als je dingen die niet bewegen wil fotograferen met een trage sluitertijd. bv een stukje landschap aan 1/50 op 200 mm. als je bewegende onderwerpen wil fotograferen heeft IS minder nut.
      Let er wat op dat je in de mate van het mogelijke je sluitertijd gelijk houd aan het aantal mm van je huidige zoom (volgens sommige moet je dit dan nog maal1.6 doen op een crop toestel).
      Ik heb is op een aantal van mijn lenzen en ik moet zeggen dat deze vrij vaak gewoon uit staan.

      qua beeldkwaliteit is de 70-200 beter als de andere, plus een constant diafragma en veeeeeel steviger in bouw
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #18
        Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

        Afgaande op je vraag, Glas en kennis, daarna duurdere body!

        Comment


        • #19
          Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

          Oorspronkelijk geplaatst door maartend Bekijk bericht
          Nog een vraagje omtrent die EF 70-200, ik lees veel verschillende meningen wat betreft het ontbreken van IS...
          Ik heb niet de meest vaste hand en zou niet willen dat het nagenoeg onmogelijk wordt om te fotograferen zonder statief..

          Zou ik achteraf bekeken niet meer hebben aan een "Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II" of "Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM" of zelf de "TAMRON 70-300MM F/4-5.6 SP DI VC USD CANON" ?

          Of gaat de kwaliteit van de EF 70-200 boven op de technische snufjes van deze andere 3?

          mvg,

          Maarten
          Ik heb de EF-S 55-250 gehad. Scherpe lens voor die prijs (het was de tweede versie, niet de STM want die is bijna dubbel zo duur).
          Nu heb ik de EF 70-200 f/4 IS (is trouwens te koop) en dat is toch meer dan één klasse beter hoor.
          Ik ken iemand die een 70-200 zonder IS heeft gehad, na korte tijd heeft hij die terug verkocht. Dat was trouwens het sein voor mij om er een te kopen met IS.
          Heel scherpe foto's en supersnelle AF en die IS was echt een must voor mij.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #20
            Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Ik heb de EF-S 55-250 gehad. Scherpe lens voor die prijs (het was de tweede versie, niet de STM want die is bijna dubbel zo duur).
            Nu heb ik de EF 70-200 f/4 IS (is trouwens te koop) en dat is toch meer dan één klasse beter hoor.
            Ik ken iemand die een 70-200 zonder IS heeft gehad, na korte tijd heeft hij die terug verkocht. Dat was trouwens het sein voor mij om er een te kopen met IS.
            Heel scherpe foto's en supersnelle AF en die IS was echt een must voor mij.
            Ik ben, zoals al gezegd, naar de IS gegaan omdat ze in EUR niet zoveel duurder was (ttz, het dubbele), omdat ze nog iets scherper zou zijn en de IS "nice to have".
            Maar ik vond de non-IS even scherp, ook met 1.4 extender.

            Ik moet blijkbaar een redelijk vaste hand hebben, want ik werk met een 400mm tele en 180mm macro ook bijna altijd zonder statief (er zijn technieken voor).
            Theoretisch kan je op een crop met 200mm en 4 stops IS tot op 1/20 nog scherpe fotos hebben, maar tenzij voor biddende nonnen in een kerk kom ik zelden in situaties waar ik dat nodig heb.

            In mijn geval vond ik de focussnelheid, de lichtsterkte, de scherpte vol open en het contrast belangrijker dan IS, maar als je daar problemen mee hebt moet je er geen zonder kopen.
            Last edited by palombian; 10 oktober 2013, 12:43. Reden: zinsnede

            Comment


            • #21
              Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

              Ik heb, alles in acht genomen, de lens toch gereserveerd (ef 70-200 zonder IS).
              Voor mijn budget lijkt het mij de beste keuze , zaterdag mag ik er om en kan haast niet wachten ze uit te testen.

              Bedankt voor de vele reacties!
              When you aim for perfection, you discover it's a moving target

              Comment


              • #22
                Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

                En gelijk heb je! Je zult er content van zijn.
                Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                Comment


                • #23
                  Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

                  Als je een lens zoals bijvoorbeeld de 70-200 F4 L tweedehands koopt, en je zou later eigenlijk toch liever een andere willen (met IS bijvoorbeeld), dan kan je die gewoonlijk wel terug verkopen met weinig verlies.
                  Dus als je later toch merkt dat een IS versie voor jou een betere keuze is, dan kan je die lens nog altijd terug verkopen voor ongeveer hetzelfde bedrag als wat je hebt betaald.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

                    Ik ben ze (de 70-200) gaan afhalen en heb mij al goed kunnen uitleven met het mooie licht buiten
                    Bedankt voor de raad hier en jullie vinden mij binnenkort zeker en vast eens terug hier op het forum met wat foto's!
                    grt
                    Maarten
                    When you aim for perfection, you discover it's a moving target

                    Comment

                    Working...
                    X