Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ik heb de RX100 al een paar keer kunnen gebruiken en het lijkt mij dat op 1.8 de lens matig is.
Contrast is minder, Scherpte ok, maar CA's lijken mij vrij hoog.
Maar ik heb de camera niet in het bezit en wil mij daar verder niet over uitlaten.
Ik ben wel benieuwd naar de mening van de gebruikers van de RX 100(II) hieromtrent ?
Ik heb nog nooit ca gezien, niet bij de rx100 of de mkII. Ik werk wel in jog, waarschijnlijk filterd de camera de foutjes eruit. Hetzelfde met contrast, geen issues mee.
Ik veronderstel wel dat je in raw fotografeert?
Anders eens een vergelijk maken met een andere rx100?
Want ook op het internet lijken het me geen veel voorkomende klacht te zijn?
Ik heb juist een 90 tal fotos gemaakt (met de M2) van mijn pas geboren kleindochter, binnenskamers (ziekenhuis, materniteit), vanuit alle onmogelijke hoeken en bewust zonder flash en ik zie enkel schitterende fotos zonder de minste CA ... (en het was kiekjes nemen want voor veel "compositie" was er geen tijd, per slot van rekening was het een familie"geneugte" en geen fotoshoot ... ergo, het moest snel gaan!)
wat de invloed kan zijn van een f1.8 op het contrast dat moet men mij eens, onderbouwd, uitleggen ...
definieer: ".. al een paar keer kunnen gebruiken ... Maar ik heb de camera niet in het bezit..." ... ergo, hoe kun je dan een gefundeerd oordeel vellen?
Ik heb juist een 90 tal fotos gemaakt (met de M2) van mijn pas geboren kleindochter, binnenskamers (ziekenhuis, materniteit), vanuit alle onmogelijke hoeken en bewust zonder flash en ik zie enkel schitterende fotos zonder de minste CA ... (en het was kiekjes nemen want voor veel "compositie" was er geen tijd, per slot van rekening was het een familie"geneugte" en geen fotoshoot ... ergo, het moest snel gaan!)
wat de invloed kan zijn van een f1.8 op het contrast dat moet men mij eens, onderbouwd, uitleggen ...
definieer: ".. al een paar keer kunnen gebruiken ... Maar ik heb de camera niet in het bezit..." ... ergo, hoe kun je dan een gefundeerd oordeel vellen?
Ik ben van plan om die camera aan te schaffen.
In de winkel kan je niet uitgebreid genoeg proberen, dus ik heb zeker geen oordeel gegeven .. ik heb er bij gezegd dat ik mij er niet verder over wil uitlaten omdat de de camera niet in het bezit heb.
Daarom wil ik het oordeel van de mensen die deze camera in het bezit hebben.
Volgens DXO liggen de CA waarden voor de lens van de RX100 rond 19 um wat vrij hoog is in vergelijking met die van de Canon GX1 rond 7um (de GX1 heb ik wel in het bezit )
Ik heb maar enkele testopnamen kunnen maken met de RX (I) en dacht toch enige CA te zien... (maar lichtomstandigheden waren zeer slecht)
Maar ik hoor het liever van de Gebruikers hier of ze er last van hebben.
Wat dat contrast betreft, komt regelmatig voor dat je contrast bij open diafragma slechter is .. ik heb de Canon 50 mm 1.4 gehad.. die ook niet bijster goed contrast aflevert op 1.4 ... dag en nacht verschil met de Canon 50 mm 1.2 die ik nu heb.
Volgens voorbeelden dat ik al gezien heb zijn de Voigtlanders 0.95 (M43) ook minder contrastrijk op 0.95.
Ik heb nog nooit ca gezien, niet bij de rx100 of de mkII. Ik werk wel in jog, waarschijnlijk filterd de camera de foutjes eruit. Hetzelfde met contrast, geen issues mee.
Ik veronderstel wel dat je in raw fotografeert?
Anders eens een vergelijk maken met een andere rx100?
Want ook op het internet lijken het me geen veel voorkomende klacht te zijn?
Idd, jij hebt beiden en kan beter een oordeel geven.
Het was maar een bijkomend vraagje want ik zie zoveel mooie foto's die gemaakt zijn met deze camera.
Maar ik wil toch weten hoe de camera presteert bij 1.8 waar je toch nog een beetje kleine DOF kunt halen bij Close-up.
Deze camera lijkt serieus wat power te hebben voor zo'n klein toestel.
Deze camera heeft mij al een tijd in de ban, lijkt me echt superhandig.. altijd zeer goede beeldkwaliteit met een camera die je altijd bij hebt
Hoe zit het met het verschil in grootte tussen de RX100 en RX100 II, is het erg merkbaar? Wil één van deze kopen voor mijn backpack reis, ga pas in Maart weg dus wil hem ook pas later kopen ivm prijsdaling maar ik ben benieuwd.
Ik ben van plan om die camera aan te schaffen.
In de winkel kan je niet uitgebreid genoeg proberen, dus ik heb zeker geen oordeel gegeven .. ....
andermaal Wittgenstein
"Wovon mann nicht sprechen kann, darüber soll mann schweigen"
Geef dus geen "adviezen/evaluaties" gebaseerd op vage gewaarwordingen ...
Bij mijn weten zijn de enige factoren die het contrast kunnen beinvloeden een "slechte" belichting en/of een te hoge iso instelling maar misschien wil iemand anders mij nog verder opvoeden ... liefst met degelijk onderbouwde argumenten
Het lensargument dat je zelf aangeeft is bijzonder tekenend .. ttz uw theorie volgend, waarom zou een f1.2 lens dan stukken beter zijn dan een f1.4 ????
Hoe zit het met het verschil in grootte tussen de RX100 en RX100 II, is het erg merkbaar? Wil één van deze kopen voor mijn backpack reis, ga pas in Maart weg dus wil hem ook pas later kopen ivm prijsdaling maar ik ben benieuwd.
Beide toestellen zijn even groot om niet te zeggen identiek ...
Maar ik wil toch weten hoe de camera presteert bij 1.8 waar je toch nog een beetje kleine DOF kunt halen bij Close-up.
Voor close up shots kan je beter F2.8 gebruiken, dan is F1.8 inderdaad wat soft. Voor normale foto's kan je F1.8 gebruiken maar voor macro en dichtbij kan je beter wat dichtknijpen. En je moet niet ongerust zijn over teveel dof, ik heb enkele shots op F2.8 van dichtbij en de achtergrond is mooi uit focus. De eerste 2 foto's hier zijn met de RX100 op F2.8 genomen.
De dikte is geen probleem, wat mij stoort aan de 2 is de flitsschoen, die hindert het vlot in het tasje schuiven. Maar ja....de 1 zou ik absoluut niet meer willen, de extra's zijn zo handig!
Voor close up shots kan je beter F2.8 gebruiken, dan is F1.8 inderdaad wat soft. Voor normale foto's kan je F1.8 gebruiken maar voor macro en dichtbij kan je beter wat dichtknijpen. En je moet niet ongerust zijn over teveel dof, ik heb enkele shots op F2.8 van dichtbij en de achtergrond is mooi uit focus. De eerste 2 foto's hier zijn met de RX100 op F2.8 genomen.
Idd, je voorbeelden zijn schitterend Alex !
En je hebt gelijk, 2.8 lijkt me nog isolerend genoeg.
Comment